Har lite räk- och snäckfrågor som jag nu tänker dela med mig av. Om jag glömmer någon så kan det hända att jag skriver till den senare.
1. Om jag har fattat rätt så behövs det kalk (tror jag att det var) till snäckornas skal, men inte till räkornas, för de behöver så lite. Funkar det om man häller i krossade snäckskal till dem? (Sådana som egentligen är till fåglar.) För det gjorde jag idag. Fast jag har bara räkor än. Och ohyresnäckor. Platta kanelbullar som är hemskt fula och några andra som är riktiga snyggisar.
2. Jag insåg när jag hällde i snäckskalen idag att jag tycker det ser ganska fult ut. Kan man ha vitt grus så att skalen inte syns, eller är det som med fiskar att räkor (och snäckor?) blir stressade av en vit botten?
3. Nu har jag körsbärsräkor, men om jag efter ett tag inser att detta går bra så vill jag gärna avancera. Vilken är den näst lättaste räkan att sköta?
4. Om man har en räka där ungarna kräver bräckvatten för att överleva, kan man då ständigt ha bräckvatten i karet, eller klarar inte de vuxna detta?
5. Hur gör räkor när de äter? För jag tycker det ser ut som de äter med benen, vilket jag antar att jag har fel i. Kan de äta större saker? För jag la mer ett boklöv till dem igår, och jag tvekar ganska starkt på att de någonsin kommer lyckas äta upp det.
Övriga frågor kommer senare, för de har jag nog inte kommit på än.