Alla mina frågor.

#1 - 15 juni 2007 19:36
Har lite räk- och snäckfrågor som jag nu tänker dela med mig av. Om jag glömmer någon så kan det hända att jag skriver till den senare.

1. Om jag har fattat rätt så behövs det kalk (tror jag att det var) till snäckornas skal, men inte till räkornas, för de behöver så lite. Funkar det om man häller i krossade snäckskal till dem? (Sådana som egentligen är till fåglar.) För det gjorde jag idag. Fast jag har bara räkor än. Och ohyresnäckor. Platta kanelbullar som är hemskt fula och några andra som är riktiga snyggisar.

2. Jag insåg när jag hällde i snäckskalen idag att jag tycker det ser ganska fult ut. Kan man ha vitt grus så att skalen inte syns, eller är det som med fiskar att räkor (och snäckor?) blir stressade av en vit botten?

3. Nu har jag körsbärsräkor, men om jag efter ett tag inser att detta går bra så vill jag gärna avancera. Vilken är den näst lättaste räkan att sköta?

4. Om man har en räka där ungarna kräver bräckvatten för att överleva, kan man då ständigt ha bräckvatten i karet, eller klarar inte de vuxna detta?

5. Hur gör räkor när de äter? För jag tycker det ser ut som de äter med benen, vilket jag antar att jag har fel i. Kan de äta större saker? För jag la mer ett boklöv till dem igår, och jag tvekar ganska starkt på att de någonsin kommer lyckas äta upp det.

Övriga frågor kommer senare, för de har jag nog inte kommit på än.
#2 - 15 juni 2007 20:32
3.Den på matbordet:P
#3 - 15 juni 2007 20:40
Varför skämtar alla om att äta räkor? Det är extremt DÅLIG humor.
#4 - 15 juni 2007 20:49
3. jag tycker att amano(Caridina japonica) räkan är lättsam jag har aldrig haft några problem med den..

4. nej..de vuxna klarar inte det..man ska ju vänja in ynglen allt eftersom till sötvatten.
#5 - 15 juni 2007 20:57
Men hur gör de i naturen då? Simmar larverna iväg till bräckvatten och lever där ett tag?
#6 - 15 juni 2007 20:58
Och hur gör man om en räka ska få ungar då? Flyttar man räkan (vilket jag har läst de kan vara känsliga mot), eller väntar man och flyttar larverna (och riskerar att de dör av saltbrist innan man har lyckats fånga upp dem)?
#7 - 15 juni 2007 21:06
de släpper sina larver i något strömt sötvatten där larverna transporteras ner till det bräckta vattnet, sen är det larverna/ynglen som tar sig tillbaka till sötvattnet och det tar ju sin tid så de växer och får ju förändringen i vattnet på så vis....

har man koll på ungefär när honan är beräknad att släppa larverna så kan man flytta henne till en tillfällig burk eller nåt, och när hon släppt larverna så flyttar man tillbaka henne till sitt akvarium och larverna till det bräckta vattnet..
#8 - 15 juni 2007 21:09
Fast är det inte svårt att veta det?
#9 - 15 juni 2007 21:19
nja vet man när honan fick ner äggen under magen tar det ca 4-5 veckor(Caridina japonica) innan de kläcks..sen kan man se små prickar i äggen(ögon) och då är det bara några dagar tills de kläcks..
#10 - 15 juni 2007 21:29
Behöver man inte förstoringsglas för det?
#11 - 15 juni 2007 21:30
det är ju lätt bara att skala stoppa in i munnen och sedan en ljuvliv smak.:)
#12 - 15 juni 2007 21:31
man kan ju alltid försöka ta en bild och förstora upp den..
#13 - 17 juni 2007 21:04
Ingen som har svar på de frågor som inte blev besvarade?
#14 - 17 juni 2007 21:33
Här finns en tråd som handlar om din fråga nr 5:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103865
#15 - 18 juni 2007 19:09
maria_ skrev:

2. Jag insåg när jag hällde i snäckskalen idag att jag tycker det ser ganska fult ut. Kan man ha vitt grus så att skalen inte syns, eller är det som med fiskar att räkor (och snäckor?) blir stressade av en vit botten?

3. Nu har jag körsbärsräkor, men om jag efter ett tag inser att detta går bra så vill jag gärna avancera. Vilken är den näst lättaste räkan att sköta?

5. Hur gör räkor när de äter? För jag tycker det ser ut som de äter med benen, vilket jag antar att jag har fel i. Kan de äta större saker? För jag la mer ett boklöv till dem igår, och jag tvekar ganska starkt på att de någonsin kommer lyckas äta upp det.

2. Jag har engelsk sjösten och det är ju ganska ljust, inga problem.

3. Crystal säger jag som vanligt :D

4. Jag tycker också att de sitter och plockar med benen, de matar väl in den i munnen. Du får väl kolla Olivins länk...
Mina eklöv försvinner så småningom och man ser att de lyckligt sitter sig och plockar på dem iaf.
På Akvarielagret i Bromma sa ju killen att Crystal iaf måste ha trärot för matsmältningen. Jag ser alla mina Crystal sitta och putsa på rötterna men aldrig Körsbär.. Så jag vet inte, men de får ha sina trärötter kvar.. ;)
#16 - 19 juni 2007 20:19
3. Crystal såklart :D

Jag har lärt mig en sak iaf, lita aldrig på en zoohandlare gällande räkor :)
#17 - 20 juni 2007 05:27
Lita aldrig på en zoohandlare gällande något. De ljuger som en häst travar. Eller skenar, när det gäller vissa.
#18 - 20 juni 2007 06:05
Håller med maria. Det bästa e att ta reda på så mkt som möjligt om fisken du e intresserad av innan du inhandlar den. Det gör du lättast här på zoopet :-)
Sen tar du dig ner till butiken & smäller dom på fingrarna när dom säger fel saker om fisken du vill ha. :-)

Lycka till!

Mvh Eva
#19 - 20 juni 2007 06:08
Och om de säger emot säger jag "men på zoopet står det...", och så hackar de sig in här och skickar virus till alla. :)
Bilagor:
#20 - 20 juni 2007 11:24
maria_ skrev:
Och om de säger emot säger jag "men på zoopet står det...", och så hackar de sig in här och skickar virus till alla. :)

hehe mjaaa, så intelligenta brukar dom inte vara :D
#21 - 20 juni 2007 11:35
Amanoräkor är roliga att ha, jag har 5st tror jag, lite större exemplar :)
de är däremot riktiga tjuvar. de snor malarnas algtabletter och gömmer sig någonstans och käkar upp allt själva (kanske därför de blev så stora hehe)

en av dem blev faktiskt nån månad sen med rom, det är inte så ofta det händer men har man tur så har man.

jag fick veta att det i naturen funkar på så vis att larverna åker med strömmarna ner till bräckvatten och att de där utvecklas och sedan tar sig upp för strömmen igen.. det var något sånt om jag minns rätt.

vill du sen odla på amano så finns info här:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

En räka jag skulle rekomendera och som jag själv ganska snart ska börja satsa på är red chrystal. :)

Sen har vi de stora räkorna som jag har 2 exemplar av, vattenfalls räka eller vad de heter. de får en otroligt fin röd färg och blir rätt stora.
#22 - 20 juni 2007 11:37
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=18 denna räka är det, klippräka var det, inte vattenfall hehe.

tror dock inte du kan se den eftersom man måste vara goldmedlem
#23 - 20 juni 2007 17:56
hehe mjaaa, så intelligenta brukar dom inte vara :D

Haha, här haglar förolämpningarna.
#24 - 20 juni 2007 18:06
Amaro skrev:
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=18 denna räka är det, klippräka var det, inte vattenfall hehe.

tror dock inte du kan se den eftersom man måste vara goldmedlem

Det finns jättemånga fina räkor. Jag har gått igenom alla räkartbeskrivningar som vi vanliga får titta på på zoopet, och jag skulle helst vilja ha alla. Men man måste ju kunna hålla dem vid liv också. Själv har jag haft nitrit hos mina körsbärsräkor några dagar nu, och inga av mina åtgärder verkar hjälpa. Jag skyller det hela på mitt nya filter. Men det gamla kan jag inte ha, för där åkte räkorna in i pumpen och så kunde de inte komma ut igen. Nu måste jag hur som helst tömma akvariet på inredning och slamsuga som en dåre har jag kommit fram till. Är bara rädd att jag ska suga upp räkorna också.. De önskar nog mest att jag kunde lämna dem ifred någon gång.

Sökte på klippräka på google, men det blev inte många träffar. Hittade två bilder bara, en där jag inte kunde tolka vilket som var fram eller bak och en där det såg ut som att räkan skulle äta upp en äppelsnäcka. Stackars lilla sniglis. :(
#25 - 20 juni 2007 18:45
Seriöst så svarar jag Crystal har haft den flertalet gånger och det är inga problem.
#26 - 20 juni 2007 20:20
maria_ skrev:
Nu måste jag hur som helst tömma akvariet på inredning och slamsuga som en dåre har jag kommit fram till.

Om det är för nitriten du tänkte göra allt detta så tycker jag definitivt att du ska prova med att göra delvattenbyten på ca 25 % varje dag och tillsätta nyttobakterier (ex SERA Nitrivec) istället tills nitriten försvunnit.

Om du slamsuger botten totalt så suger du upp alla nyttobakterier som finns där och då kommer det bara att ta längre tid att bli av med nitriten.

Det är iaf de råd jag fått och det hjälpte tillslut (tog drygt en vecka innan jag blev av med nitriten helt). :)
#27 - 21 juni 2007 09:20
Till saken kan väl höra att jag bytte ut nästan all inredning för tre dagar sedan, då jag sålde en mal som gick där och var orolig att han skulle vantrivas hos sin nye ägare. Han saknar nämligen någon nämnvärd inredning i sitt kar, så han fick mitt. Och när jag ändå bytade inredning passade jag på att fylla på med grus också, för jag tyckte att det såg ut som att växterna hade svårt att rota sig i grusen. (Sedan insåg jag att det bara är vissa av mina växter som verkligen vill vara flytväxter.)

När jag gjorde det här drogs det hur som helst upp en massa skit, som sedan låg i lager på den nya grusen och inredningen. Efter det bytade jag 50 % av vattnet och hade i dubbel dos nitrivec, men skiten försvann inte och dagen efter upptäckte jag min kära nitrit. Igår slamsög jag i halva akvariumet, för jag ville inte störa räkorna allt för mycket och dra upp all inredning igen. Så nu är halva akvariumet snyggt. Ska testa vattnet idag igen, när jag åker dit och lämnar min alldeles nya algboll. :)

Annons