Tråkigt att alla fiskarna dog. Råkade själv ut för samma sak när jag kom hem från semestern nu i lördags. Hela Tangayika-karet dött, Tropheus (Duboisi), compressider (Altolamprologus Calvus) och prinsessor. Totalt ca 20-25 fiskar, så inte lika illa som din massdöd. Tempraturen var nästan 30 grader i karet när jag kom hem och samtliga fiskar låg på botten. Några få hade börjat ruttna. Har varit borta i en vecka så jag vet inte när det inträffade, antar att värmen och syrebrist var orsaken. Två prinsessor blockerade insuget till pumpen så flödet var begränsat från pumpen. Trodde först pumpen hade bränt men den funkade när jag provade den i en hink. Vet inte om jag vågar använda den eller om jag ska byta ut den. Är en ca 5-6 år gamma Juvelpump på 1500l/h, akvariet är på 260liter Juwel Vision. När jag började plocka bort fiskarna och tömma akvariet på vatten hittade jag tre små prinsessor som levde, men var mycket slöa och anfådda. Flyttade snabbt över de till mitt kar med Skalarer och Tetror i brist på annan plats. Ingen fisk i det karet hade dött, men där var temperaturen bara 27grader, det står i ett annat rum som tydligen var svalare. Trodde prinsessorna skulle dö av chocken att byta akvarievatten så snabbt, men de lever och ser ut att må bra trotts byte till Sydamerika:).
/Andreas