Hej!
Jag har haft mitt akvarium i 2-3 månader. En ancistrus dog i början pga nitrit, men det löste jag snabbt med vattenbyten osv. Efter det har vi varit VÄLDIGT försiktiga med att lägga i många fiskar på kort tid, och jag testar nitrit och PH minst en gång i veckan. Jag använder teststickor som tydligen inte ska vara så exakta men djuraffären gjorde dropptest och de visade samma sak som stickorna.
För ungefär en månad sedan dog en segelfenshane. För två veckor sedan dog en guppyhane. Dom bara dog och så var det med det. "livet har sin gång" tänkte jag och fortsatte som vanligt.
Förra helgen åkte vi och köpte en mal och två segelfenshonor. Två dagar efter det köpte vi två guppys eftersom vi bara hade en kvar efter att det första hade dött.
Tyvärr så hade den "överlevande" guppyn inga planer på att bli vän med dom nya och dog dagen efter att vi köpt sällskp till honom. Han hade lite trasig fena men det tror jag beror på slagsmål, alla andra fenor i akvariet är hur fina som helst.
I FREGAGS började jag medicinera med Protozin mot vitapricksjukan, de flesta fiskarna hade några få vita prickar på sig. Prickarna var borta redan i söndags.
Sen har det bara gårr utför. En zebrafisk dog på måndag kväll, den plockades genast upp, såklart. När jag kom hem på tisdagen så låg de nta guppysarna döda vid vattenytan, de hade ruttnat på något sätt och fenorna trillade av när jag tog upp dom i håven, de luktade verkligen död fisk, trots att de hade varit levande kvällen innan.
Igårmorse, onsdag, så dog min lilla eldstjärt. Han bara gled med strömmen utan att röra på sina fenor, han var lite "rosig" på gällocken. Tillslut fastnade han i en växt, oförmögen att ta sig därifrån, hans stjärt var jätteblek, vilket den inte varit tidigare och han andades knappt (så det fick bli nådaskottet).
Jag gjorde ett vattenbyte trots att jag var mitt i medicinering, jag fick tipset i sjukdomsforumet, och det låter ju faktiskt vettigt, särskilt med dom ruttnade fiskarna dagen innan (sista medicineringsdag är idag).
Idag låg min segelfenshane död. Han hade betett sig som vanligt, men igår så höll han sig i bakgrunden och "svävade" någon cm ovanfö botten, helt stilla men på rätt köl med normal andning.
Vadfan har jag gjort för att ge mina fiskar detta Aquarium Of Hell?
Jag har provat i sjukdomsforumet men har inte fått något svar. Jag måste ju medicinera det sista idag, eller hur?
Fakta:
Akvariet är på ca. 40L
Det är bra rotation på vattenytan, tempen ligger på 25-26 grader, PH ligger på 7-8. Nitrit är noll, det är näst intill noll nitrat. Jag har gröna växter, bottengrus, en plastkruka köpt i djuraffär, syresten för syns skull på dagarna, mangroverot och några stenar som jag plockat från trädgården och kokat.
Det Skulle ju kunna vara något med stenarna som jag plockat själv som sabbar? Men då borde mina platysar ha dött, de mår hur bra som helst och har varit emd från början, tillsammans med dom självplockade stenarna.
Fiskarna som återstår är: En liten ancistrus, en zebrafisk, två platys och två segelfensmollys.
Vad gör jag för fel?
Jag byter vatten varje vecka, matar måtligt, tillsätter lite aquasafe vid varje vattenbyte.
Det finns lite sniglar i akvariet, emn dom plockar jag bort så fårt jag ser nån...och dom ska väl inte vara farliga?