Alla dör - vad göra?

#1 - 27 september 2007 07:27
Hej!
Jag har haft mitt akvarium i 2-3 månader. En ancistrus dog i början pga nitrit, men det löste jag snabbt med vattenbyten osv. Efter det har vi varit VÄLDIGT försiktiga med att lägga i många fiskar på kort tid, och jag testar nitrit och PH minst en gång i veckan. Jag använder teststickor som tydligen inte ska vara så exakta men djuraffären gjorde dropptest och de visade samma sak som stickorna.

För ungefär en månad sedan dog en segelfenshane. För två veckor sedan dog en guppyhane. Dom bara dog och så var det med det. "livet har sin gång" tänkte jag och fortsatte som vanligt.

Förra helgen åkte vi och köpte en mal och två segelfenshonor. Två dagar efter det köpte vi två guppys eftersom vi bara hade en kvar efter att det första hade dött.
Tyvärr så hade den "överlevande" guppyn inga planer på att bli vän med dom nya och dog dagen efter att vi köpt sällskp till honom. Han hade lite trasig fena men det tror jag beror på slagsmål, alla andra fenor i akvariet är hur fina som helst.
I FREGAGS började jag medicinera med Protozin mot vitapricksjukan, de flesta fiskarna hade några få vita prickar på sig. Prickarna var borta redan i söndags.

Sen har det bara gårr utför. En zebrafisk dog på måndag kväll, den plockades genast upp, såklart. När jag kom hem på tisdagen så låg de nta guppysarna döda vid vattenytan, de hade ruttnat på något sätt och fenorna trillade av när jag tog upp dom i håven, de luktade verkligen död fisk, trots att de hade varit levande kvällen innan.
Igårmorse, onsdag, så dog min lilla eldstjärt. Han bara gled med strömmen utan att röra på sina fenor, han var lite "rosig" på gällocken. Tillslut fastnade han i en växt, oförmögen att ta sig därifrån, hans stjärt var jätteblek, vilket den inte varit tidigare och han andades knappt (så det fick bli nådaskottet).
Jag gjorde ett vattenbyte trots att jag var mitt i medicinering, jag fick tipset i sjukdomsforumet, och det låter ju faktiskt vettigt, särskilt med dom ruttnade fiskarna dagen innan (sista medicineringsdag är idag).

Idag låg min segelfenshane död. Han hade betett sig som vanligt, men igår så höll han sig i bakgrunden och "svävade" någon cm ovanfö botten, helt stilla men på rätt köl med normal andning.

Vadfan har jag gjort för att ge mina fiskar detta Aquarium Of Hell?
Jag har provat i sjukdomsforumet men har inte fått något svar. Jag måste ju medicinera det sista idag, eller hur?

Fakta:
Akvariet är på ca. 40L
Det är bra rotation på vattenytan, tempen ligger på 25-26 grader, PH ligger på 7-8. Nitrit är noll, det är näst intill noll nitrat. Jag har gröna växter, bottengrus, en plastkruka köpt i djuraffär, syresten för syns skull på dagarna, mangroverot och några stenar som jag plockat från trädgården och kokat.

Det Skulle ju kunna vara något med stenarna som jag plockat själv som sabbar? Men då borde mina platysar ha dött, de mår hur bra som helst och har varit emd från början, tillsammans med dom självplockade stenarna.

Fiskarna som återstår är: En liten ancistrus, en zebrafisk, två platys och två segelfensmollys.

Vad gör jag för fel?
Jag byter vatten varje vecka, matar måtligt, tillsätter lite aquasafe vid varje vattenbyte.

Det finns lite sniglar i akvariet, emn dom plockar jag bort så fårt jag ser nån...och dom ska väl inte vara farliga?
#2 - 27 september 2007 09:14
Vadfan har jag gjort för att ge mina fiskar detta Aquarium Of Hell?

Bland annat detta.

Fakta:

Akvariet är på ca. 40L

Ditt akvarium är på tok för litet för de fiskarna du har. I ett 40 liters akvarium är det inte många arter som kan trivas, men de finns, fast inte de du har, utom möjligtvis guppy. Jag råder dig att läsa på om de arterna som intresserar dig INNAN du skaffar dem. Här på zoopet kan du läsa om de olika arterna under "Avdelningar -> Sötvattensfiskar - artbeskrivningar".

Det Skulle ju kunna vara något med stenarna som jag plockat själv som sabbar? Men då borde mina platysar ha dött, de mår hur bra som helst och har varit emd från början, tillsammans med dom självplockade stenarna.

Vad är det för stenar?

Det finns lite sniglar i akvariet, emn dom plockar jag bort så fårt jag ser nån...och dom ska väl inte vara farliga?

Nej de är verkligen inte farliga, tvärt om gör de tom nytta iom att de äter alger, matrester, döda växtdelar och annat som man inte vill ha i akvariet.

Utifrån det du beskriver kan flera saker ha hänt:

- Vita prick är i sig en dödlig sjukdom.
- Medicinen mot vita prick kan ha dödat nitrifikationsbakterierna så du kan ha fått ammoniak och/eller nitrit. Det blir som i ett nystartat akvarium. Så när man medicinerar ska man mata väldigt sparsamt eller inte alls. Och efter medicinering ska man göra ett stort vattenbyte för att få bort medicinen och så ska man börja tillsätta bakteriekultur och fortsätta mata sparsamt i några veckor. Och man ska absolut inte skaffa några nya fiskar under den första månaden efter medicineringen.
- Vissa stenar kan innehålla tungmetaller.

Om jag vore du skulle jag antingen skaffa ett större akvarium eller omplacera de fiskarna du har nu och skaffa andra som kan trivas i det utrymmet som du har.

Några arter som kan leva i ett 40 liters akvarium:

- Dario dario
- Boraras brigittae
- Boraras maculatus
- Celestichthys margaritatus
- Hyphessobrycon amandae
- Pseudomugil gertrudae
- Tanichthys micagemmae
- Tanichthys albonubes
- Betta imbellis
- Hara jerdoni
- Endlers

Och så sötvattensräkor förstås.
#3 - 27 september 2007 17:29
Jag önskar att ALLA som börjar med akvarier skulle "tänka stort" från början...
Men ofta tänks det nog "jag börjar med ett litet så blir det inte så mycket jobb" [:o]

I akvarievärlden är saker och ting lite tvärt emot:
- Små akvarier = mycket jobb och ofta bekymmer
- Stora akvarier = MINDRE jobb och färre bekymmer

Knasigt .... :D

Av mina 3 akvarium är det största det allra smidigaste!
Har funkat som en klocka sedan dag ett! Det är på 115 liter, och behöver vattenbyte ungefär var 10:e dag. Men ingen katastrof om det går några dagar till... Det är allt som behövs! Inte är det ohanterligt stort stoleksmässigt heller.

Sen har jag 2 mindre akvarier där det är ett evinnerligt plaskande för att upprätthålla god vattenkvalite' och balans. DÄR får man slita, och det är DÄR sjukdomarna jag haft uppstått!

Jag började med ett 62- liters jag fick i present, och det höll på att göra mig gråhårig ett tag! Sedan när jag skaffade 115-litarn så var det som en a-haa upplevelse! Jag har nu planer på att skaffa ett till i 110 - litersklassen och avveckla småburkarna!

M.A.O
batski skrev:
Om jag vore du skulle jag antingen skaffa ett större akvarium eller omplacera de fiskarna du har nu och skaffa andra som kan trivas i det utrymmet som du har..
:D
Ge inte upp! Man lär sig mycket - när det strular och går fel!
#4 - 27 september 2007 17:59
det är omöjligt att säga vad som är det verkliga problemet men va det än må vara så Tycker jag du ska överdosera med nitrivec i ett par veckor för att få igång en kanske inte så fungerande nitrifikation! och låt filtret vara ifred...
#5 - 27 september 2007 18:41
Har du gjort regelbundna vattenbyten på 25-30% en gång i veckan under hela akvariets period? Om inte, så börja med det nu.

Om du gjort rent filtret eller bytt ut allt vatten på en gång kan det ha skapats nitrit trots vad dina teststickor säger. Investera i ett dropp-test, de är mer tillförlitliga. Och gör inte rent filtret, och byt aldrig allt vatten på en gång, men det visste du säkert redan.
#6 - 28 september 2007 19:24
Ja, jag har bytt vatten regelbuntet under hela akvariets levnadstid. Och det där med nitrivec är nog onödigt, eftersom nitrithalten är på noll.

Jag antar att fiskarna dog av sjukdommen. Men ändå - de som lever nu och mår bra är dom som hade flest prickar, så det är ju lite konstigt.

Tack för svaren, allihopa.

Det ni säger om storleken vet jag stämmer, och det fick jag reda på redan efter 1-2 månader. I början så lyssnade vi bara på vad de i djuraffärerna sa, "De måste ju veta hur det ska vara". Nu vet vi bättre.
Ett 100L har varit på G länge och kommer till jul.
#7 - 28 september 2007 19:51
Ja, jag har bytt vatten regelbuntet under hela akvariets levnadstid. Och det där med nitrivec är nog onödigt, eftersom nitrithalten är på noll.

Jag antar att fiskarna dog av sjukdommen. Men ändå - de som lever nu och mår bra är dom som hade flest prickar, så det är ju lite konstigt.

Tack för svaren, allihopa.

Det ni säger om storleken vet jag stämmer, och det fick jag reda på redan efter 1-2 månader. I början så lyssnade vi bara på vad de i djuraffärerna sa, "De måste ju veta hur det ska vara". Nu vet vi bättre.

Ett 100L har varit på G länge och kommer till jul.

Bra att du snart köper ett större akvarium, tänk sedan efter före du köper en "kul" fisk, kolla upp om den passar in i ditt kar med dina fiskar -innan du köper den!!!!! Det är inte konstigt att de som hade flest prickar är de som fortfarande lever, en del arter klarar olika sjukdomar olika bra, för det var väl så att det bara är platysarna som inte dött, medans andra arter dog som flugor? Lycka till i fortsättningen. Men själv tycker jag faktiskt inte att karet är för litet för platysarna, de kan gott gå kvar. Men då ensamma eller möjligen med någon Ancistrus, eller ett gäng Corydoras kanske.;)
#8 - 29 september 2007 12:42
tummen skrev:
Men då ensamma eller möjligen med någon Ancistrus, eller ett gäng Corydoras kanske.;)

På zoopets infosidor står det att ancistrus bör ha minst 120 liter och det är inte heller några corys som det står att de skulle trivas i 40 liter utan behöver, utan tom de minsta arterna ska ha större. Nu vet jag att det är "bara" rekommendationer, men dessa grundas säkert på erfarenhet och finns av någon anledning.
#9 - 5 oktober 2007 11:09
batski skrev:
På zoopets infosidor står det att ancistrus bör ha minst 120 liter och det är inte heller några corys som det står att de skulle trivas i 40 liter utan behöver, utan tom de minsta arterna ska ha större. Nu vet jag att det är "bara" rekommendationer, men dessa grundas säkert på erfarenhet och finns av någon anledning.

Jag har redan sagt att det är bra att han/hon skaffar ett större akvarium.
Ancistrusar är ju inga aktiva simmare, så speciellt mindre exemplar går utmärkt i mindre akvarier. Det är min erfarenhet. Corydoras finns det många arter av, men de är snälla så det går mycket bra att ha dem även i mindre akvarier (enligt mina erfarenheter det med) Men naturligtvis så är det alltid BÄTTRE att ha stora akvarier....istället för Ancistrus kan man ju välja Otocinklus, och man kan skippa corydoras och ha nå´t annat istället, men de är så scharmiga så jag vill att alla skall ha corydorasar.;):D
Just nu huserar jag en H.gibbiceps (15-20 cm lång) i ett 45-litersakvarium, men det är tillfälligt, den skall tillbaka till mitt jobb så fort det går.:p
#10 - 5 oktober 2007 13:05
tummen skrev:
Jag har redan sagt att det är bra att han/hon skaffar ett större akvarium.

Ancistrusar är ju inga aktiva simmare, så speciellt mindre exemplar går utmärkt i mindre akvarier. Det är min erfarenhet. Corydoras finns det många arter av, men de är snälla så det går mycket bra att ha dem även i mindre akvarier (enligt mina erfarenheter det med) Men naturligtvis så är det alltid BÄTTRE att ha stora akvarier....

Nu är det inte för att de skulle vara aggressiva som du behöver större utrymmen, utan för att de har ett behov av att röra sig över större områden. Givetvis så dör de inte om de får vara i mindre akvarier, men de behöver inte vara nöjda för det.

Det stämmer att ancistrusar inte är aktiva simmare, men de vill gärna ha ett revir där de kan röra sig i.

tummen skrev:
istället för Ancistrus kan man ju välja Otocinklus, och man kan skippa corydoras och ha nå´t annat istället

Räkor käkar både alger och matrester och är att föredra till mindre akvarier. De är dessutom betydligt tåligare än otocinclus och riskerar inte att svälta ihjäl då algerna tar slut.

tummen skrev:
men de är så scharmiga så jag vill att alla skall ha corydorasar.;):D

Ja corys är riktiga charmtroll :p

Annons