Alla dör!

#1 - 18 december 2010 19:12
Har ett akvarium som jag startade upp för ett år sedan.

Allt gick bra, men i somras så hände något och fiskar började dö. Har gjort flertalet vattentest på djuraffären, och alla värden är bra?

Nu har flera äppelsnäckor dött på ett par, tre dagar. Köpte nya fiskar för kanske två månader sedan, och nästan alla är döda.

Jag tycker att det luktar konstigt i karet, inte vanlig akvarielukt, utan en annan lukt, en dålig lukt.

Vad kan allt bero på? Det känns så himla tråkigt att jag snart har lust att lägga ner alltihopa :-(
#2 - 18 december 2010 19:34
I söndags föll jag tyvärr för frestelsen att ta lite ljummet vatten direkt ur kranen, istället för att blanda kokande vatten med kallvatten som jag brukar.

Vi har kopparledningar, och jag märkte att fiskarna var loja efter bytet.

Även växterna ser dåliga ut, och de har alltid frodats och växt som bara den.

Håller på med ett mindre vattenbyte nu, och nu kokar jag vattnet som jag brukar göra.

Måste jag börja om helt med karet??
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 december 2010 19:37
Nja, för att fiskarna skall dö av kopparförgiftning från varmvatten så måste du ha en helt ny värmepanna som vattnet tas ifrån. Har man nya kopparledningar så påverkar det i så fall mer kallvattnet
#4 - 18 december 2010 19:39
Pannan är kanske fyra år. Men jag märker att det kommer mycket koppar i vattnet, för mitt hår är lite grönaktigt (mm, väldans snyggt...)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 december 2010 19:44
En 4 år gammal panna skall inte lösa någon koppar.
Har du mätt kopparhalten?
#6 - 18 december 2010 19:46
Nej det har vi inte gjort. Det går kopparledningar från pannan och ut i kranen sas.
#7 - 18 december 2010 19:51
Som gammal simmare vet jag att klor färgar håret lätt grönt. Givetvis bara en spekulation men kan det vara mycket klor hos er?
Fisheye
#8 - 18 december 2010 19:53
Nej, inget klor. Har egen brunn.
#9 - 18 december 2010 20:22
Om det är en lukt liknande ruttna ägg kan det ha bildats svavelväte. Kan bildas i syrefattiga vatten med tät tjock bottensubstrat. I så fall bör man slamsuga botten och luckra upp gruset.
#10 - 18 december 2010 20:37
Ja, det luktar ruttet...

Har sandlådesand, och det är ju verkligen tätt.

Om jag vill byta ut bottnen, hur gör jag då? Måste ju ta ut allt, men blir det som att omstarta karet även om jag inte sköljer ur filtret?
#11 - 18 december 2010 22:06
Mysgrisen skrev:
Ja, det luktar ruttet...

Har sandlådesand, och det är ju verkligen tätt.

Om jag vill byta ut bottnen, hur gör jag då? Måste ju ta ut allt, men blir det som att omstarta karet även om jag inte sköljer ur filtret?

Det blir inte "hel omstart" om du har filtret igång i exempelvis en hink.
Kan du ta en bild och lägga upp av akvariet innan du gör något drastiskt?
Kan du ge oss lite detaljer såsom:
Storlek på akvariet
Typ av pump och filter.
Antal växter
Inrednings material.
Bakgrund exempelvis BTN.
#12 - 18 december 2010 22:30
Pumpen är en Eheim, för max 160 liter, 220-500 l/h. Hm, filter...det sitter liksom ett i som man kramar ur lite vid byte.

Karet är på 150 liter.

Har vallisneria, vattenpest och javaormbunke. Vid bytet förra veckan så tog jag bort massor med växter, för de brukar växa nåt enormt, men nu dör växterna också, så de ser superslitna ut.

Har sandlådesand i botten, ingen bakgrund. En redmoorerot och en vanlig rot, några större stenar.

När jag bytte vatten förra veckan så rördes det runt endel i botten, och jag misstänker att det kommit upp nåt giftigt från den? Fiskarna var väldigt loja efteråt, ville inte äta, låg bara efter botten.

Nu i veckan har sex äppelsnäckor dött, och flera fiskar, samt växterna.
Bilagor:
#13 - 18 december 2010 23:00
som Steff777 det låter som svavelväte i sanden.
Gör så här: fyll en ren hink med 25% kranvatten och 75% akvarievatten. Ta upp kvarvarande djur, växter och filtret och stoppa dem i hinken.
En större plastback är ännu bättre!
Hoppas du inte slängde växterna du tog bort!
Ta sedan ut inredningen kanske ge stenar och rötter lite skrubbning med en ren borste.
Tappa ur vattnet ur akvariet.
Ta ur sanden (det kommer att lukta illa!) släng den om du har ny att fylla på med annars får du försöka tvätta den. Hink med lite sand i taget och dusch slangen brukar funka.
I med sanden, stenar och rötter samt så mycket växter du har i akvariet.
Fyll i med rent vatten.
Stoppa i filtret och dra igång (gör inte rent det nu!) När det blir lite dålig fart på filtret kan du krama ur det i lite akvarievatten.
Tillbaks med djuren. Se till att det inte blir för stor temp skillnad.
Kanske det viktigaste! Medan du gör allt det andra så ”lyft ut” 1/2 liter vatten i taget ur hinken och fyll på med nytt var 15 -20 minut.
Se sedan till att du inte matar så mycket och skaffa en hävert med sandrensare vilken du använder vid alla vattenbyten för att dammsuga sanden.
Vad jag tror hände: Dina växter tog under en lång tid hand om allt organiskt material såsom överbliven mat och fiskbags, etc. Men när närings nivåerna blev för höga började rötterna ruttna. Då blev växterna en belastning också och dina näringsnivåer + svavelväte blev dödliga för fiskar och snäckor.
#14 - 18 december 2010 23:12
Tack snälla för ditt svar!

Tyvärr så slängde jag ju växterna som jag plockade ut...är det nån mening att lägga tillbaka de som jag har? De ser för eländiga ut.
#15 - 18 december 2010 23:17
Mysgrisen skrev:
Tack snälla för ditt svar!

Tyvärr så slängde jag ju växterna som jag plockade ut...är det nån mening att lägga tillbaka de som jag har? De ser för eländiga ut.

Om du har tur och det finns lite rötter kvar kan dom ta sig. Annars blir det att handla nytt! knyt fast javaormbunken med fiskelina på roten.
#16 - 19 december 2010 00:04
Steg 2 är att skaffa malaysiska sandsnäckor som bökar runt i gruset och förhindrar att gasfickor bildas.

Brukar ses som ohyra så akvarieaffärer brukar kasta dem efter en om man frågar. Dock är dessa nyttiga men förökar sig värre än kaniner så en gallring då och då får man göra.
#17 - 19 december 2010 02:09
Instämmer med tulle, tog 4-5st malaysiska sandsnäckor från svärmor och 3 månader senare är dom verkligen överallt. Vill du ha några och bor nära Jönköping kan du komma och hämta :)
Bilagor:
#18 - 19 december 2010 08:03
Har kikat på sandsnäckorna, men vi har räkor och (hade, men har tänkt köpa nya) äppelsnäckor, och de funkar inte ihop vad jag vet?

Har annat grus, engelsk sjösten, inte jättestora korn, som jag ska byta till idag. Blir det också tätt?
#19 - 19 december 2010 14:59
Nu är allt tömt. Sanden var väldigt mörkt gråaktig fläckvis när jag började gräva i den.
#20 - 19 december 2010 15:54
Mysgrisen skrev:
Nu är allt tömt. Sanden var väldigt mörkt gråaktig fläckvis när jag började gräva i den.

Det var ju bra att den var grå! Jag trodde du skulle säga svart! Ja ta engelsk sjösten. Det blir nog bra.
#21 - 19 december 2010 16:24
Ska jag inte alls rengöra filtret? Kan det inte vara en massa tok i det? Usch vad många frågor jag har...
Tack för att ni orkar svara!
Några av växternas rötter ser fina ut, så jag klipper bort alla blad och stoppar ner dem i karet.
#22 - 19 december 2010 16:35
Mysgrisen skrev:
Ska jag inte alls rengöra filtret? Kan det inte vara en massa tok i det? Usch vad många frågor jag har...

Tack för att ni orkar svara!

Några av växternas rötter ser fina ut, så jag klipper bort alla blad och stoppar ner dem i karet.

Om inte filtret är helt igenkaxat borde det fungera! Låt bladen vara kvar även om dom är fula men ej ruttna=bruna.
#23 - 19 december 2010 16:37
bossep skrev:
Om inte filtret är helt igenkaxat borde det fungera! Låt bladen vara kvar även om dom är fula men ej ruttna=bruna.

Se till att vatten flödar genom filtret hela tiden!!!!! Stäng alltså inte av det!
Bilagor:
#24 - 19 december 2010 16:42
Pumpen sitter i en hink med nytt vatten, borde det ha varit vatten från akvariet?
#25 - 19 december 2010 16:58
Jag har läst att man kan ha i lite salt i vattnet för att fiskarna mår bra av det.

Jag gissar att mina fiskar utsatts för endel stress idag, för att inte tala om de krakarna jag köpte igår, (innan jag förstod att allt var kajko).
#26 - 19 december 2010 17:00
Mysgrisen skrev:
Pumpen sitter i en hink med nytt vatten, borde det ha varit vatten från akvariet?

Såg du inte mitt recept akvarievatten + kranvatten. Bättre med kranvatten en inget!
#27 - 19 december 2010 17:04
Joo, jag läste ju receptet supernoga! ;-)

Men jag har pumpen i en annan hink än fiskarna, och där blev det bara kranvatten *rodnar*
#28 - 19 december 2010 17:09
Mysgrisen skrev:
Jag har läst att man kan ha i lite salt i vattnet för att fiskarna mår bra av det.

Jag gissar att mina fiskar utsatts för endel stress idag, för att inte tala om de krakarna jag köpte igår, (innan jag förstod att allt var kajko).

Blev det kranvatten för fiskarna åxå? Om du har något vattenberedningsmedel så ha i lite sånt. Skippa saltet just nu i alla fall.
#29 - 19 december 2010 17:10
Mysgrisen skrev:
Joo, jag läste ju receptet supernoga! ;-)

Men jag har pumpen i en annan hink än fiskarna, och där blev det bara kranvatten *rodnar*

Ja, ja men dina bakterier är känsligare en fisken!
#30 - 19 december 2010 17:15
Fiskarna fick enl receptet!

Ojoj, hoppas att bakterierna fixar det då!
#31 - 19 december 2010 17:21
Hade en butt med akvarievatten stående, så det hystade jag i till mina bakterier nu!
#32 - 19 december 2010 17:23
Se bara till att filtret brummar och går! Varför inte tillsammans med fisken? Det ger bra cirkulation och syresättning även i hinken!
#33 - 19 december 2010 17:26
Jo jag vet, men hittade bara en låg plastback att ha dem i, trodde inte att filtret skulle få plats.
#34 - 19 december 2010 17:29
OK då är det bara att få tillbaka allt i akvariet igen!
#35 - 19 december 2010 18:40
Nu har alla flyttat in igen. Håll nu tummarna för oss!

Tack återigen för all hjälp! :)
#36 - 19 december 2010 18:58
Mysgrisen skrev:
Nu har alla flyttat in igen. Håll nu tummarna för oss!

Tack återigen för all hjälp! :)

Då håller vi tummarna!
#37 - 19 december 2010 20:53
Lånar tråden liten...

Jag har lagt märke till att det nere i mitt grus finns "fickor" där det är gråsvart. Eftersom det verkade bli så av kalkmaten jag har i till snäckorna, så trodde jag att det bara var det, men det kan alltså vara gifter som ligger där nere också. Märkt nu i dagarna att mitt grus luktar riktigt illa om man rör om det, så blev lite nervös när jag läste den här tråden.

Har varit försiktig med att städa i gruset eftersom karet är hyfsat nytt, så jag ville inte ta bort för mycket smuts. Men det kanske är dags att jag städar det bättre och oftare?

Kan säga att ingen invånare i mitt kar dött eller verkar må dåligt, så så illa är det inte här, men jag vill ju undvika att det blir så...
Bilagor:
#38 - 19 december 2010 20:56
Oj, hoppas att det inte är som i mitt kar!

Min sand var också gråsvart :-(
#39 - 19 december 2010 21:05
Städade gruset i framkant en hel del idag, där grodorna får min mat och den mesta smutsen är, och det var inte mysigt vatten som blev av det direkt. :P Får ta och städa runt ordentligt vid nästa vattenbyte också.

Jag har iaf inte sand, utan engelsk sjösten som är 2-3mm i storlek. Så den är inte superkompakt.
#40 - 21 december 2010 11:08
Än så länge verkar allt lugnt i akvariet. Inga fler fiskar har dött, och de verkar pigga och fina :-)
#41 - 21 december 2010 14:07
Då hoppas jag det hela går bra!
#42 - 22 december 2010 09:34
Nu när jag "omstartat" karet, vad ska jag tänka på?

Kan jag köra på som vanligt, med vattenbyte en gång i veckan. Eller ska jag göra nåt speciellt?
#43 - 22 december 2010 10:59
Mysgrisen skrev:

Kan jag köra på som vanligt, med vattenbyte en gång i veckan. Eller ska jag göra nåt speciellt?

Jag skulle ha kört som vanligt =)
#44 - 22 december 2010 16:49
Mysgrisen skrev:

Kör men byt lite av vattnet ganska ofta ett tag framöver. Har du fixat mer växter? Dessa gör mer nytta än alla vattenbyten i världen.
#45 - 22 december 2010 17:04
Ska till stan i morgon, då blir det att inhandla lite mer växter :-)
#46 - 22 december 2010 17:26
Mysgrisen skrev:
Ska till stan i morgon, då blir det att inhandla lite mer växter :-)

Som jag alltid säger fundera ut hur många du skall ha och ta sedan dubbelt. När du sedan är i affären så köpp dubelt så många. Bättre fler och billiga en få och dyra!
#47 - 26 december 2010 15:01
Två mollysar har dött.

De får nåt vitaktigt på sig, innan de dör. En svärdis ser konstig ut, har blivit smal och fenorna ligger liksom efter kroppen.

Har haft i medicin mot svampangrepp, och postat en tråd ang dropptest som jag ska köpa.
#48 - 26 december 2010 17:10
Byt hälften av vattnet och mata mindre. Jag tror inte du behöver använda medecin. Vad för sorts fiskar har du kvar? Om det är mest levande födare kan du ha i lite salt i vattnet.
#49 - 26 december 2010 17:14
Matar väldigt lite, är säker på att det inte är problemet.

Ska jag byta hälften trots att jag nyss bytt allt?

Har mollysar, guppy, två ancistrusmalar, platy, fembandsbarber och svärdbärare,
#50 - 26 december 2010 19:53
Mysgrisen skrev:
Matar väldigt lite, är säker på att det inte är problemet.

Ska jag byta hälften trots att jag nyss bytt allt?

Har mollysar, guppy, två ancistrusmalar, platy, fembandsbarber och svärdbärare,

Ja byt vatten, du lakar ur alla giftiga ämnen på det viset.
Salt funkar på alla fiskar du har förutom ancistrusarna men dessa tål en del. Prova med 1/2 deciliter salt per 100 liter. Vilket du löser upp i en liter vatten och sakta häller i akvariet. Använd grovsalt utan jod.
Ta lite knapt 1 dl till ditt kar. Eventuellt slår du i hälften av saltlösningen och väntar en timme eller 2 med resten. Observera fisken framför allt malarna under tiden. Om dom beter sig tokigt slå inte i så mycket mer salt.
Om någon eller några dagar byter du sedan vatten upprepade gånger. 50 % varannan dag kanske.
#51 - 26 december 2010 20:01
Har gjort ett mindre vattenbyte idag (innan jag skrev). Ska göra ett större i övermorgon, även prova med salt.

Tack för ditt engagemang!
#52 - 26 december 2010 20:09
Mysgrisen skrev:
Har gjort ett mindre vattenbyte idag (innan jag skrev). Ska göra ett större i övermorgon, även prova med salt.

Tack för ditt engagemang!

Försök att göra det i dag! I övermorgon kan det vara för sent!
#53 - 27 december 2010 08:46
Har såna där saltbollar, hur många ska jag lägga i?
#54 - 27 december 2010 16:22
Mysgrisen skrev:
Har såna där saltbollar, hur många ska jag lägga i?

Ingen aning vad saltbollar är. Kan du inte gå och köpa vanligt grovsalt?
#55 - 27 december 2010 20:47
Nitrit och nitrat låg för högt, så nu har jag gjort ett byta på ca hälften av vattnet.
#56 - 27 december 2010 21:32
Mysgrisen skrev:
Nitrit och nitrat låg för högt, så nu har jag gjort ett byta på ca hälften av vattnet.

Vad låg det på och vad mätte du med?
#57 - 27 december 2010 21:44
NO3 - 50

NO2 - 0,5

Mätte med stickor, blev övertalad att köpa det idag. Köpte även mer växter.
#58 - 27 december 2010 22:03
Mysgrisen skrev:
NO3 - 50

NO2 - 0,5

Mätte med stickor, blev övertalad att köpa det idag. Köpte även mer växter.

Det var ju synd att dom övertygade dig om stickor. Hade de inte dropp tester?

Jag råkade ut för samma sak i Sverige i somras. Frågade om JBL dropptester och blev rekommenderad stickor. Det vart lite heta diskussioner ett tag……..

Kolla ditt kranvatten med stickorna. Jag skulle inte bli förvånad om det visar samma. Jag skulle be att få lämna tillbaks dom.

Vad köpte du för växter och hur många? Mycket roligare att prata om det!
#59 - 27 december 2010 22:07
Jag kollade kranvattnet, och det var bra.

Fiskarna är hur pigga som helst iaf!

En växtsort heter limnophila heterophylla. Den andra ser ut lite som en anubias, men den heter nåt annat (som jag glömt bort...)
#60 - 27 december 2010 22:20
Mysgrisen skrev:
Jag kollade kranvattnet, och det var bra.

Hur bra ingen Nitrit och inget Nitrat?

Fiskarna är hur pigga som helst iaf!

Ja det skadar inte att byta vatten ofta i ditt fall!

En växtsort heter limnophila heterophylla. Den andra ser ut lite som en anubias, men den heter nåt annat (som jag glömt bort...)

Hoppas du köpte en bra rufs av limnophila den kommer att bli fin! Har den anubias liknande växten rötter liknande anubias? Då blir den fin om du knyter fast den på något som man gör med java ormbunke (Microsorum). Troligtvis kommer anubias att växa ganska långsamt men limnophilan växer snabbare så det kanske jämnar ut sig.
#61 - 27 december 2010 22:28
Precis, ingen nitrit och ingen nitrat.

Vet inte riktigt hur anubias ser ut i roten, men den här har små tunna rötter och en kraftigare stjälk som allt växer ut från s a s.

Jag köpte två tussar av limnophila. Förra veckan köpte jag två svärdsplantor och vattenpest. Har även kvar några stackare av vallisneria.
#62 - 27 december 2010 22:57
Mysgrisen skrev:
Precis, ingen nitrit och ingen nitrat.

Det var bra! Normalt brukar stickor visa relativt hög Nitrat även på kranvatten.

Vet inte riktigt hur anubias ser ut i roten, men den här har små tunna rötter och en kraftigare stjälk som allt växer ut från s a s.
Försökat att knyta fast den på en rot eller liknande då kommer den att trivas.

Jag köpte två tussar av limnophila. Förra veckan köpte jag två svärdsplantor och vattenpest. Har även kvar några stackare av vallisneria.

Det börjar låta riktigt bra. Om du skall köpa mer så tror jag du skall satsa på mer limnophila.
Kan du ta en bild så vi får se hur det ser ut?
#63 - 27 december 2010 23:08
Kan fixa bilder i morgon.

Så här såg det ut lite i somras, innan allt tokade till sig.

Tror att det kommer att bli finare nu.
#64 - 27 december 2010 23:14
Mysgrisen skrev:
Kan fixa bilder i morgon.

Så här såg det ut lite i somras, innan allt tokade till sig.

Tror att det kommer att bli finare nu.

Oj det såg riktigt bra ut! Dog de fina java ormbunkarna för dig?
#65 - 27 december 2010 23:15
De dog inte helt, men ser förfärliga ut. Hoppas att de tar sig!
#66 - 27 december 2010 23:17
Mysgrisen skrev:
De dog inte helt, men ser förfärliga ut. Hoppas att de tar sig!

Se till att ha dem fastknutna på rötter, etc. Det tar lång tid men dom tar sig nog skall du se!
#67 - 27 december 2010 23:19
De har fått ett nytt hem på redmoore-roten. Hoppas att de kommer att trivas där :-)
#68 - 27 december 2010 23:25
Mysgrisen skrev:
De har fått ett nytt hem på redmoore-roten. Hoppas att de kommer att trivas där :-)

Låter bra. Nu får vi vänta på nya foton!
#69 - 27 december 2010 23:42
Här kommer en dålig mobilbild från nu. Känns pinigt att visa upp ett sånt fult kar...växterna är liksom nerproppade utan tanke. Nu vill jag bara få igång det, så ska jag pilla med finliret sen :-)

#70 - 28 december 2010 00:04
Mysgrisen skrev:
Här kommer en dålig mobilbild från nu. Känns pinigt att visa upp ett sånt fult kar...växterna är liksom nerproppade utan tanke. Nu vill jag bara få igång det, så ska jag pilla med finliret sen :-)

Det ser riktigt bra ut även om du kanske skall finlira lite som du säger! Se till att du håller koll på vatten och byter lite i tid och otid ett par veckor främöver. Fundera också på att använda PMDD gödning.
#71 - 28 december 2010 15:06
Idag ligger NO3 på 25 och NO2 på 0.

Jag använder ett gödningsmedel som heter "Plant nutrition" från Aquacare, tycker att det funkar bra!
#72 - 28 december 2010 15:35
Mysgrisen skrev:
Idag ligger NO3 på 25 och NO2 på 0.

Jag använder ett gödningsmedel som heter "Plant nutrition" från Aquacare, tycker att det funkar bra!

Det låter bra Tropicas grejor brukar fungera men är duktigt dyra. Sedan vet man inte exakt vad som är i.
Kör med det men fundera sedan på att bli medlem i PMDD gänget!;)
#73 - 28 december 2010 16:27
Så här ser växten ut som jag har glömt namnet på.

#74 - 28 december 2010 16:56
Mysgrisen skrev:

Där ställde du mig! Vet inte vad det är!
#75 - 28 december 2010 16:59
Mysgrisen skrev:

Tycker det ser ut som en anubias :)
#76 - 28 december 2010 16:59
Jag får ringa till butiken och fråga!

Ser den ut att trivas att vara fastbunden på en rot?
#77 - 28 december 2010 17:07
malavi skrev:
Tycker det ser ut som en anubias :)

Ja, den är ju lik en sån, men var nån ny sort sa akvaristen (heter det så?)
#78 - 28 december 2010 17:58
Mysgrisen skrev:
Jag får ringa till butiken och fråga!

Ser den ut att trivas att vara fastbunden på en rot?

Den ser ut att ha varit planterad men "huvudroten" ser ut som en anubias. Därför skulle jag testa att surra fast "huvudroten" mot något.
Om den vill och inte sitter förlångt från substratet lär rötterna let sig ned om den vill det!
#79 - 28 december 2010 19:28
Tog en liten filmsnutt nyss :-)

" target="_blank">
#80 - 28 december 2010 21:08
Mysgrisen skrev:

" target="_blank">

Ser bra ut! Kanske lite mycket fisk men... Jag skulle nog lägga i lite pistia på ytan så får du lite skuggor.
Håll nu bara efter matningen lite och byt vatten tills allt har balanserats. När sedan växterna tagit sig kommer det att bli kanon fint!
Bilagor:
#81 - 28 december 2010 21:11
Oj, är det mycket fisk! Det trodde inte jag [:o]

Jag ska få ett par skott frogbit och pistia i morgon. Hade ju mer förut, men de dog också när allt kajkade ur.
#82 - 28 december 2010 21:33
Mysgrisen skrev:
Oj, är det mycket fisk! Det trodde inte jag [:o]

Jag ska få ett par skott frogbit och pistia i morgon. Hade ju mer förut, men de dog också när allt kajkade ur.

Det låter bra med lite flytande!
Skulle kanske sgt lite för mycket för min smak!
Nu funderar jag bara på vad som gick fel! Så det inte upprepas, det vore synd.
#83 - 28 december 2010 21:36
Mysgrisen skrev:

" target="_blank">

Jag gillar hur du satt den anubias liknande växten. Hoppas den trivs så.
#84 - 28 december 2010 21:37
Jag tror fortfarande att det var botten som stökade till det. Eftersom allt gick så fort på bara en vecka, med fiskdöd, växtdöd och illaluktande kar.

Det i samband med att jag nog tyvärr varit lite slarvig med vattenbyte...

Men nu har jag lärt mig en dyr läxa.
#85 - 31 december 2010 11:48
Köpte en till rot igår, och en anubias.
Ville ha mer växter som man kan knyta fast på roten, men de hade inga.

Kanske skulle starta en ny tråd om mitt kar, nu när de inte dör längre ;)
#86 - 3 februari 2011 09:02
Allt går fortfarande bra. Inga fiskar dör, guppysarna har fått yngel, likaså acistrusmalarna :).

Värdena är stabila.
#87 - 3 februari 2011 16:19
Det låter riktigt bra!
#88 - 3 februari 2011 16:45
Grattis Mysgrisen! Vilken fin hjälp du fått av Bossep. Då vet man vart man ska vända sej när det krisar!
#89 - 3 februari 2011 18:28
svea skrev:
Grattis Mysgrisen! Vilken fin hjälp du fått av Bossep. Då vet man vart man ska vända sej när det krisar!

Du är välkommen men kanske bättre om du funderar på något innan det blir kris!
#90 - 3 februari 2011 18:50
Absolut! Det gör jag ständigt!

Annons