Alla dog

#1 - 3 juni 2006 09:23
Startade ett akvarium på jobbet för ca en månad sen. 110 l Juwel
Köpte ett scalare par samt 12 st kardinal tetror och två malar. allt har funkat bra tills jag köpte två fjärilsciklider, dagen efter så ringde arbetskamraterna och sa att de små fiskarna (kardinal tetrorna) dör och har vita prickar på kroppen. vi köpte vitaprick medecin och salt samt bytte vatten men idag var alla tetror döda. De övriga fiskarna verkar må prima utan några prickar
på 3 dagar dog alla tetror, vad hände? [B)]
#2 - 3 juni 2006 14:15
hmm ett tips är att söka på nitrit i forumet.. min gissning är att du tillsatte alldeles för mycket fisk på en gång (vanligt..!!!). Bakteriefloran hade inte kommit igång i ett så pass nystartat akvarium, och den lilla flora som finns kan inte ta reda på allt avfall från alla fiskar.
Det är lagom att börja med kanske 5 fiskar efter 2-3 veckor. Man kan påskynda bakterierna genom att tillsätta vattenberedningsmedel, och sen finns även ett medel som heter Sera nitrivec för att förhindra att dödlig nitrit uppkommer.
Lena-Maria
#3 - 3 juni 2006 14:50
[QUOTE=lenis3]Man kan påskynda bakterierna genom att tillsätta vattenberedningsmedel[/QUOTE]

Bakteriekultur menar du väl? Vattenberedningsmedel är till för att neutralisera klor och binda koppar och annat skadligt som kan finnas i kranvattnet.

[QUOTE=lenis3]och sen finns även ett medel som heter Sera nitrivec för att förhindra att dödlig nitrit uppkommer.[/QUOTE]

Nitrivec är bakteriekultur. Det finns även andra märken. Denitrol (av märket JBL) ska vara effektivare.
#4 - 3 juni 2006 15:28
hehe okej, är lite ringrostig:) jag har inga såna problem, tar alltid gammalt akvarievatten när jag startar nytt =)

jag menade naturligtvis bakteriekulturen :)

är vattenberedningsmedel och nitrivec samma sak? jag har för mig jag först använde aquatan (vattenberedningsmedel?) och nitrivec tidigare..
#5 - 3 juni 2006 16:06
[QUOTE=lenis3]är vattenberedningsmedel och nitrivec samma sak? jag har för mig jag först använde aquatan (vattenberedningsmedel?) och nitrivec tidigare..[/QUOTE]

Nej, Nitrivec är bakteriekultur. Seras vattenberedningsmedel heter just Aqutan.

Annons