Efter fyra års akvariehobby har jag nu kommit till insikt i att jag ångrar att jag inte satte mig in i vattenkemi redan från början, då detta förmodligen skulle ha räddat många av mina tidigare fiskar från en för tidig död. Råder dig till att köpa Seras produkter. De tester du behöver är: Sera PH-Test, NO2- (nitrit) test, NO3- (nitrat) test samt ammoniumtest. Dessa tester säljs i separata förpackningar och kan kosta en slant, men det är det värt för man får mycket mer noggrannare testresultat än om man köper en multistick med 5 tester i 1. En annan produkt jag varmt rekommenderar är Sera Nitrivec Biostarter som innehåller flytande bakteriekultur som sätter sig i filtrena och som förebygger nitrit- och ammoniaktoppar. Egentligen ska man ha den då man startar upp ett akvarium, men eftersom den bryter ner ammonium och nitrit har jag alltid en flaska hemma jag har i då och då vid vattenbyten, rengöring av filtrena, nitrittoppar etc. En doppvärmare (termostat) behövs förmodligen till de flesta fiskar förutom guldfiskar. Är dock rumstemperaturen konstant på 24-25 grader även mitt i svinkalla vintern och dina fiskar inte behöver ha det varmare än så behövs nog ingen värmare. Men som sagt, det är vad jag kan förstå rätt få fiskar av det "vanliga" utbudet på marknaden som trivs i så kallt vatten, åtminstone under dagtid. Andra kanske har en totalt annorlunda uppfattning?