Alla dessa tillbehör...

#1 - 31 januari 2006 12:20
Givetvis är det kul att se hur främst växter trivs beroende på ljus och näring, genom att experimentera med CO2-reaktorer osv. Trots detta är dock meningen, enligt mig, med ett akvarium att det ska vara vackert att titta på.

Ju mer man experimenterar med och utvecklar näringstillförsel, cirkulation, belysning, koldioxidtillförsel etc, så blir det mindre och mindre plats i karet. Snart har jag hela mitt akvarium fullt med pumpar och slangar. Vad ska man egentligen göra för att dölja detta?

Till sist blir det en enda stor el-slukande och väsnande låda med lite vatten i.

:confused:
#2 - 31 januari 2006 15:15
Det funderar jag också på. Jag känner för att skaffa skiffer och gömma allt i en skifferlåda som liknar bakgrunden. Filter, värmare, pump och koldoioxid.

Vet bara inte var man köper (eller hittar) skiffer. Alunskiffer som finns i Skåne vill jag inte ha för det är radioaktivt. Inte kul att ha hemma.
#3 - 31 januari 2006 15:22
Skiffer har de i många akvarieaffärer.
#4 - 31 januari 2006 15:25
Dessutom tycker jag att det är lite överdrivet att säga att det tar så stor plats.

En slang in och en ut från ytterfilter, en smal värmare och eventuellt en koldioxidreaktor. I mitt 240 kar är både slangar och värmare gömda bakom en rot i ett hörn, och där hade fått plats en CO2-reakotr med om jag hade velat.
Det som akn utgöra problem skulle ju vara stora, klumpiga innerfilter och om mna har ett litet kar emd få möjligheter att gömma skiten.
#5 - 31 januari 2006 16:32
Jag har själv, inlopp, utlopp och ph-probe, inget annat.

Allt annat sitter i skåpet, filter med värmare, inline CO2-reaktor, UV-filter.
Elförbrukningen hade varit precis det samma (utom möjligen ljuset) vilken annan inriktning jag än valt.
#6 - 31 januari 2006 16:40
Inlopp, utlopp och pH-probe i akvariet som sagt... (Doppvärmare har jag i vissa akvarier)

Väl gömt och ljudisolerat under akvariet har jag ytterfilter, CO2-tub, extern CO2-reaktor, auto-gödare och UV-filter.

Vad beträffar elförbrukning så är det belysningen som "är den stora boven", men så länge akvariet i topptrim är det värt varenda krona.

Extra cirkulationspumpar drar ju också en del, men de är faktiskt rätt meningslösa. -Less is More!
#7 - 1 februari 2006 07:35
[quote=Nils Holmström]Skiffer har de i många akvarieaffärer.[/quote]

Ja men om man är snål som jag så vill man undvika akvarieaffärer. De lägger väl på ett par tusen procent på priset av skiffer gissar jag. Som med grus.

Annons