Alla dessa rolia "bottar" som kladdar.

#1 - 19 mars 2009 13:47
Hallå!

Jag tycker det är trist med dessa 'bottar' som skriver massa inlägg med länkar till massa virus eller vadvetjag.

Om ni gör något åt det redan...skitbra! Om inte är det dags. Det förstör stämningen.

Mvh

Markus
#2 - 19 mars 2009 13:55
Jag rapporterar alltid till Kjell och admin så fort jag ser det. Sen dröjer det inte så länge förrän de är borta. Trist med dessa bottar men så länge man inte kommenterar dem så försvinner de ganska snabbt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 mars 2009 14:04
Det går inte att slippa dessa. Så fort vi uppmärksammas på detta så tar vi bort det - det kan dock självklart ibland dröja lite eftersom vi inte sitter permanent vid datorn. Men så fort någon har skickat en anmälan på en av spammen och jag (eller Christian) sett den så tar det max ca. 60 sekunder för oss att radera samliga inlägg från spammaren och stänga av denne.
Och det går som sagt inte att lösa på något annat sätt om vi vill ha ett öppet forum.

Som Nina82 skriver så är det dock inget större problem om inte någon för sig att kommentera ett spam i en tråd - detta ser vi inte utan detta måste anmälas separat till oss och det tar dessutom längre tid för oss att radera.
#4 - 19 mars 2009 14:09
Tycker gubbarna bakom spakarna har rätt så bra koll på läget.
Visst, det dyker upp skit ibland men det försvinner ganska fort igen!
admin
Christian Alfredsson
#5 - 19 mars 2009 19:29
Är det verkligen autogenererat? Jag fattar inte hur det funkar men som Kjell sagt så har vBulletin en bra funktion för att radera spammare så det går jättefort för oss att ta bort.
#6 - 19 mars 2009 21:18
Hallå!

Jag tycker också att ni sköter det bra! Det var absolut inget klagomål riktat mot Kjell eller Christian.

Vad är det som har 'triggat' dessa spammare/botar nu helt plöstligt..jag kommer inte ihåg att jag såg till nå såna för en månad sen?
#7 - 19 mars 2009 21:25
Markus1984 skrev:
Hallå!

Jag tycker också att ni sköter det bra! Det var absolut inget klagomål riktat mot Kjell eller Christian.

Vad är det som har 'triggat' dessa spammare/botar nu helt plöstligt..jag kommer inte ihåg att jag såg till nå såna för en månad sen?

Jodå.. De kommer med jämna mellanrum och även för en månad sen ;)
Om jag fattat det rätt så händer det oftast på förmiddag/middagstid.. Inte lika ofta kvällstid. Men det har säkert med tidsskillnaden att göra [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 mars 2009 21:34
Markus1984 skrev:
Hallå!

I "större" skala började de komma för något år sedan.
Totalt har vi stängt av ca. 80-90 "spammare".
#9 - 19 mars 2009 21:44
Kan man inte vid nyregistrering skriva in en kod som man får göra vid registrering på andra forum och liknande, eller bekräfta via mail?
#10 - 19 mars 2009 21:45
Okej då vet jag att alla är medvetna om det iallfall :P (alla förutom jag förrens nu ;O )

Får kanske fixa sån här SMS aktivering på zoopet? :) För oss i sverige blir det ju inte så dyrt att skicka ett sms för att få aktiveringskoden, men dyrare för spammers/botnissar som bor på andra sidan klotet.
#11 - 19 mars 2009 21:47
Markus1984 skrev:
Okej då vet jag att alla är medvetna om det iallfall :P (alla förutom jag förrens nu ;O )

Får kanske fixa sån här SMS aktivering på zoopet? :) För oss i sverige blir det ju inte så dyrt att skicka ett sms för att få aktiveringskoden, men dyrare för spammers/botnissar som bor på andra sidan klotet.

Mmm.. Fast trist för seriösa användare som sitter på andra sidan jordklotet :(
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 mars 2009 08:36
ansjo skrev:
Kan man inte vid nyregistrering skriva in en kod som man får göra vid registrering på andra forum och liknande, eller bekräfta via mail?

En kod kör vi redan med sedan något år tillbaka
#13 - 20 mars 2009 10:21
Nina82 skrev:
Mmm.. Fast trist för seriösa användare som sitter på andra sidan jordklotet :(

Jo såklart, men dom kanske inte är så många?

SMS aktivering är väl snäppet vassare än dom där "random" koderna man ska skriva in.

Oh well , jag bara *spawnade* lite ;P
#14 - 19 september 2009 12:31
Har det inte blivit en väldans massa spam de senaste dagarna?
Jag bara funderar på en sak Kjell eller Christian, när man registrerar sig eller loggar in på vissa hemsidor finns det en kod bestående av lite svårlästa siffror och/eller bokstäver är det inget som kanske skulle funka på Zoopet?
#15 - 19 september 2009 12:52
Hur gör man för att rapportera dessa personer? Det är så man skäms att vara från Blekinge, för nu är "1 från Blekinge" i gång igen...
#16 - 19 september 2009 12:56
Jag tycker denna svårlästa kod är överskattad har ett mycket smidigare förslag:

En "klurig fråga", den absolut bästa fråga jag någonsin sett är en som refererar till reglerna, eller liknande, detta ger en STOR fördel, folk tar sig in på reglerna och måste läsa igenom dem för att hitta svaret på frågan.

Vi har väl ett fåtal utländska användare, tyvärr är denna lösning inte lika bra för dem men ge dem ett alternativ att maila admin eller liknande för att få sitt medlemskap aktiverat.
#17 - 19 september 2009 12:57
Tryck på den lilla röda varningstriangeln bara, och skriv sedan vad som är problemet:).
Bilagor:
#18 - 19 september 2009 13:05
Tack för det :)... har tryckt på triangeln på den översta av de kryptiska medelanden!
#19 - 19 september 2009 13:07
Dublett av ovanstående meddelande [:o]...
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 19 september 2009 14:31
ansjo skrev:
Har det inte blivit en väldans massa spam de senaste dagarna?

Jag bara funderar på en sak Kjell eller Christian, när man registrerar sig eller loggar in på vissa hemsidor finns det en kod bestående av lite svårlästa siffror och/eller bokstäver är det inget som kanske skulle funka på Zoopet?

Enligt Christian så funkar det så idag också här.
Spam är som sagt inget större problem om man bara inte svarar på dom i forumet utan bara anmäler dom direkt.
Anmäl också bara ett spam.
Den av mig eller Christian som är uppkopplad går sedan in och raderar dom och det är snabbt gjort.
Det är bara att klicka på länken vi får i varningen - med ett klick så markerar vi samtliga inlägg denne har gjort, med ytterligare ett klick så deltas spammaren ifråga.
Tar totalt kanske totalt 30 sekunder för oss och har bara inte någon varit dum nog att kommentera spammet i en tråd så syns inget i forumet
#21 - 19 september 2009 14:38
Jag tänkte bara att ni skulle slippa även en del av det arbetet:)...men det går i perioder som tur är, spambombningen menar jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 19 september 2009 14:45
ansjo skrev:
Jag tänkte bara att ni skulle slippa även en del av det arbetet:)...men det går i perioder som tur är, spambombningen menar jag.

Tror det bara kan lösas genom att någon av oss personligen skulle godkänna varje ny anmälan innan man kan skriva i forumet, men....
det skulle snarare innebära ännu mer arbete.
det skulle innebära ett slut på öppenheten.

Som jag skrev ovan - så innebär det dock idag inte något större arbete för oss. 1 eller kanske max 2 spammare om dagen innebär max. 1 minuts arbete och jämfört med att jag ändå kanske i snitt lägger 4 timmar per dygn på Zoopet så är det försumbart.
Och bara inte någon klåfingrad kommenterar spammen i spamtråden så borde det knappast heller inte störa användarna.
#23 - 19 september 2009 14:51
Du läste inte mitt tidigare inlägg? Skulle slippa spamm problemet helt och hållet troligen med den lösningen.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 19 september 2009 15:15
Sultanen skrev:
Jag tycker denna svårlästa kod är överskattad har ett mycket smidigare förslag:

En "klurig fråga", den absolut bästa fråga jag någonsin sett är en som refererar till reglerna, eller liknande, detta ger en STOR fördel, folk tar sig in på reglerna och måste läsa igenom dem för att hitta svaret på frågan.

Vi har väl ett fåtal utländska användare, tyvärr är denna lösning inte lika bra för dem men ge dem ett alternativ att maila admin eller liknande för att få sitt medlemskap aktiverat.

Förstår inte riktigt vad du menar. Visst kan man säkert göra som så att de först måste öppna sidan med reglerna , men det måste ju ändå till slut vara en knapp med godkänn eller inte och även om det blir lite klurigare med 3 olika klickknappar att välja på, så kommer spammarn i så fall bara att testa dem en efter en, dessutom finns det ju idag också program som gör att man med ett klick kan översätta webbsidor så det nyttar ju inte mycket att texten är på svenska.

Men du får gärna förklara ytterligare vad du menar
#25 - 19 september 2009 15:19
Gå in och fullfölj registreringen på http://www.elektronikforumet.com/forum/ucp.php?mode=register så förstår du vad jag menar:)

Istället för att behöva skriva in en kod behöver man skriva svaret på en fråga, denna fråga får ju gärna vara liiite småklurig så man iaf måste läsa igenom lite av reglerna för att hitta svaret på den. Detta gör även att det inte blir så illa lätt att först översätta reglerna, läsa igenom dem och sedna försöka hitta ett lämpligt ord på svenska som svar. Jag tror verkligen att detta är en lösning som fungerar väldigt väl, dessutom, hur många registreade spammare är inte botar?
#26 - 19 september 2009 15:23
På tal om trollen så är de på G igen:p:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 19 september 2009 15:35
Sultanen skrev:
Gå in och fullfölj registreringen på http://www.elektronikforumet.com/forum/ucp.php?mode=register så förstår du vad jag menar:)

Istället för att behöva skriva in en kod behöver man skriva svaret på en fråga, denna fråga får ju gärna vara liiite småklurig så man iaf måste läsa igenom lite av reglerna för att hitta svaret på den. Detta gör även att det inte blir så illa lätt att först översätta reglerna, läsa igenom dem och sedna försöka hitta ett lämpligt ord på svenska som svar. Jag tror verkligen att detta är en lösning som fungerar väldigt väl, dessutom, hur många registreade spammare är inte botar?

Tror att hälften av registrerarna inte kommer att kunna besvara frågan;)

Skall be Christian titta på det - men tror du inte att ett översättningsprogram skulle klara av detta registreringsproblem. Trots allt är det ju inte någon ensam mupp som skojar med att lägga in lite spamm, utan det är säkert en stor businessrörelse och de har säkert tillgång till förstklassiga översättningsprogram
#28 - 19 september 2009 15:39
Jag vet inte hur spam funkar, men jag trodde det var ett program som letade sig in i olika lite sämre skyddade forum och kladdade ner...?
#29 - 19 september 2009 15:43
Självfallet är det valfritt att välja fråga själv;)

Jag tror att beroende på vilken fråga du väljer kan man kringå att ett översättningsprogram skulle kunna ge svaret direkt. Genom att man måste ge rätt böjelse på ett ord eller liknande, vill bara försöka hitta en bra lösning på problemet så det är som sagt var värt att betänka detta.

Jag tror å andra sidan att 99,8% av ALL spam på forum är baserat på spam bots som automatiskt registerar konton och postar spam så en översättning är nog inte aktuell så ofta i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 19 september 2009 16:00
Sultanen skrev:
Jag tror å andra sidan att 99,8% av ALL spam på forum är baserat på spam bots som automatiskt registerar konton och postar spam så en översättning är nog inte aktuell så ofta i alla fall.

Hänger inte riktigt med - man måste ju ändå regga sig först och det kan väl inte en maskin göra automatiskt, eller?
#31 - 19 september 2009 16:14
Jo jag tror det, det är därför de alla kommer från Blekinge, heter 1 som är det första på listan samt heter en blandning av bokstäver och siffror.
Dessa "maskiner" har svårt att läsa en kombination som är hyfsat svårlästa för oss med (kursiv stil eller liknande), därav den texten som ofta finns när man loggar in på olika andra forum.
#32 - 19 september 2009 16:39
Kjell, ett förslag, skaffa några moderators på forumet, som kan ta bort nya inlägg, det är rätt vanligt att de finns privat personer som hjälper till på andra forum som spelforum och så vidare, jag skulle hjälpa helt gratis om ni så vill det, fast jag ser inga problem som det är just nu ni sköter det super bra.

Mvh
Simon.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 19 september 2009 16:45
Kjell, ett förslag, skaffa några moderators på forumet, som kan ta bort nya inlägg, det är rätt vanligt att de finns privat personer som hjälper till på andra forum som spelforum och så vidare, jag skulle hjälpa helt gratis om ni så vill det, fast jag ser inga problem som det är just nu ni sköter det super bra.

Mvh

Simon.

Som jag sa - zoopetarbetet tar i snitt 4 timmar per dag. Att ta bort spam tar 1 minut om dagen.
Så i detta fall så är det nog inte i så fall arbetshjälp som behövs utan snarare i så fall ideer om hur det kan lösas permanent uatn att det blir för krångligt att regga sig - har bett Christian titta på sultanens förslag.
admin
Christian Alfredsson
#34 - 19 september 2009 16:47
Jag ska gå igenom denna och se om jag kan förändra något mer:
http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=211647
admin
Christian Alfredsson
#35 - 19 september 2009 16:50
Det såg ut enligt den.

http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=205214

Ska vi ha extra fråga?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 19 september 2009 17:03
admin skrev:
Det såg ut enligt den.

http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=205214

Ska vi ha extra fråga?

Absolut värt att testa för att se om det blir någon förändring.
#37 - 19 september 2009 17:08
Om det stoppar spammare så tycker jag att det är ett bra alternativ. Inte för att man stör sig överdrivet mycket på dom.

Sen hur frågan ska se ut och så, det är väl upp till er, Christian och Kjell, att bestämma.

Själv tycker jag att det var en bra idé att få nya användare att läsa igenom reglerna, eller iafl så långt man kan behöva läsa för att hitta ett svar på en ev. fråga, för att kunna genomföra sin registrering.
#38 - 19 september 2009 17:14
ah, ok men sultanens ide tror jag på, det blir bra.
#39 - 9 november 2009 21:58
Lyfter tråden igen efter att ha rapporterat dagens 3dje spammare (som jag sett).. Blev det någon ändring, eller funderas det fortfarande på lösningar?
#40 - 9 november 2009 23:09
Användaren och inläggen raderas, som du antagligen redan märkt.

Det är f.ö. inte robotar som registrerar spam-konton här på zoopet, utan folk mestadels i asien som jobbar heltid med att registrera konton och posta spam, så det är inte mycket mer man kan göra.
#41 - 9 november 2009 23:14
En fråga på svenska som kräver svenskakunskaper hade nog fungerat? Ex:
"Dåtidsböjelsen av äter"
Inte tusan kan de orka lägga så mycket tid på att ta reda på något sånt?

Engelsktalande får maila admin för att få manuell aktivering av kontot.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 10 november 2009 08:17
HenkeP skrev:
Lyfter tråden igen efter att ha rapporterat dagens 3dje spammare (som jag sett).. Blev det någon ändring, eller funderas det fortfarande på lösningar?

Det var nog 6-8 st (höll inte räkningen) igår - Nytt rekord:confused::mad:

Vi har inte ännu testat lösningen att lägga in en fråga - jag och Christian skulle behöva träffas och gå igenom detta och en del annat, men av olika praktiska problem har detta ännu inte kunnat ske.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 10 november 2009 08:19
Sultanen skrev:
En fråga på svenska som kräver svenskakunskaper hade nog fungerat? Ex:

"Dåtidsböjelsen av äter"

Inte tusan kan de orka lägga så mycket tid på att ta reda på något sånt?

Engelsktalande får maila admin för att få manuell aktivering av kontot.

Uppriktigt sagt så tror jag att även jäkligt många svenskar skulle gå bet på detta ;)

Annons