All fisk tappar färgen.

#1 - 17 september 2011 16:44
Hej Som rubriken lyder appar all min fisk färg.

Är Malawi ciklider jag har. Mina var fina när jag fick hem dom från affären men redan efter 2v så tappade dom färgen och blev bleka. Köpte 2 olika arter och dom som var röda och finna är nu orange och en av dom är snart vit. Den andra arten var mörkblå med gul fena dom är nu ljusblå med gul fena. Sedan köpte jag 3st Skäggmunsmalar och dom hade en jämn fin mörk färg dom är nu mörka med stora ljusa fläckar. Någon som vet vad man ska göra för att få allt att se bra ut igen? Har inget liknande problem i mina andra akvarium.

Gör delvatten byte en gång i veckan och fiskarna verkar må bra och äter bra så verkar ju inte vara något fel på dom. Så frågan är varför dom blir så konstiga i färgen.
#2 - 17 september 2011 16:48
Dom två första, att dom tappar färgen kan bero på att du inte matar med färgfoder, det kan också vara att du matar för lite.Janne

malawi.forum24.se
#3 - 17 september 2011 16:52
Okej.Ja jag kö med något standard flingfoder just nu. Vet du något bra foder. Vill helst ha ett pelletsfoder då det inte sjunker så snabbt som flingfoder.
#4 - 17 september 2011 16:59
Eftersom jag bara matar med räkmix spetsat med astaxanthin, så tycker jag att du ska testa det, det finns att köpa i zooaffärer.Janne

malawi.forum24.se
#5 - 17 september 2011 17:13
Okej. Fryst eller frystorkat? Har haft fundering på att göra egen räkmix men hittar inget bra recept till just malawi.
#6 - 17 september 2011 17:34
Fryst, mitt recept som jag har använt i många år, det ligger i tråden dagens bilder.Janne

malawi.forum.se
#7 - 17 september 2011 17:34
Tänkte köra på detta recept.

0,6 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
0,4 kg förvälld spenat
10 musslor
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar.
#8 - 17 september 2011 17:44
Ja såg ditt recept nu. Tror jag kör på ditt då det blir billigare. Men antar att dom ska ha det 2 gånger om dagen men hur mycket ska man ge? För som jag fattat det ska man ta fram det några minuter innan man ger fiskarna det så det hinner tina lite.
#9 - 17 september 2011 17:47
Jag tinar inte min räkmix, nej jag stoppar i den fryst, det grumlar mindre då, vuxna malawi matar jag bara en gång om dagen, plus att jag håller upp med matningen var sjätte dag.
Mina yngel får två gånger om dagen.Janne

malaw.forum24.se
#10 - 17 september 2011 22:59
Tappar de färgen så fort är det nog inte fodret det beror på utan något som gör att de inte trivs. Inga gömställen, fel färg på bakgrund, fel pH, för lite kompisar mm
#11 - 18 september 2011 08:33
Jag tinar inte min räkmix, nej jag stoppar i den fryst, det grumlar mindre då, vuxna malawi matar jag bara en gång om dagen, plus att jag håller upp med matningen var sjätte dag.

Mina yngel får två gånger om dagen.Janne

malaw.forum24.se

Okej ska nog göra lite imorgon då man kan köpa alla ingredienser. Hur mycket ska man ge dom då?
#12 - 18 september 2011 08:35
endymion skrev:
Tappar de färgen så fort är det nog inte fodret det beror på utan något som gör att de inte trivs. Inga gömställen, fel färg på bakgrund, fel pH, för lite kompisar mm

Okej. Ja just nu är dom få men ville inte slänga i 30st på en gång utan nu är det totalt 12 invånare. Men hur många kan man ha i 450l om varje fisk bli 10-13 cm stora. Trivs verkar dom göra då dom gräver som satan i sanden.

Annons