Alkotte-experiment!

#1 - 24 november 2003 07:15
Ville bara delge ett experiment med alkottar.
Utgångspunkten är följande:
Kranvatten
Temp: ca 20°
pH: ca 8,0
KH: 60 ppm = 3,36°dH

1 liter av detta vatten hälldes upp i en transparent tillbringare, 5 st alkottar av stl. medium lades i.

Efter ca 24 timmar hade följande hänt:
Temp: Rumstemperatur
pH: mellan 7,0 och 7,5
KH: Ej uppmätt
Färg: Mycket svagt thé
Tanken är att kontrollmäta varje dygn för att se hur långt pH sjunker samt hur färgen påverkas.
#2 - 24 november 2003 11:45
Ska du ha alkottarna i akvariet eller?
#3 - 24 november 2003 11:57
Ja, om mitt experiment uppnår det resultat jag är ute efter, så kommer de att finnas i mitt filterfack!
#4 - 24 november 2003 12:03
"Ska du ha alkottarna i akvariet eller?"
Ja dom sänker pH-värdet och hårdheten.

Tjena Bilbo, det var vi som satt med varandra på middagen på ciklidstämman. Tänkte börja vara lite aktiv igen.

Jag använde alkottar förut för att sänka pH-värde och fick ner det till ungefär 6.5 men inte lägre. Men pH i Västerås är lägre än det du har. Jag tänkte att det borde vara väldigt lätt att samla på sig några kottar till stora akvariet så jag gjorde det och slängde ner ungefär 150 kottar i min 375:a. pH sänktes och var ganska stabilt efter mindre vattenbyten. Men efter någon månad började mina svärsplantor (som sträckte sig upp till ytan) att få små hål i sig. Sakta men säkert blev de förstörda. Jag började inte misstänka kottarna tills de var för sent. Mina anubias plantor fick små bruna fläckar på bladen. När jag sedan slängde ut kottarna så började det komma nya fina blad igen.

Jag vet inte om det var det sura pH eller om det just var kottarnas ämnen som förstörde plantorna men något var det alla fall. Om man bortser från att mina växter förstördes så tycker jag att kottarna var väldigt bra att använda
#5 - 24 november 2003 12:26
Det låter bra!
Jag kommer inte att ha några växter alls, i alla fall inte till att börja med. Det är egentligen efter Amanos bilder från Amazonas (http://www.simplydiscus.com/forum/index.php?board=22;action=display;threadid=5729) som jag bestämt mig för att göra såhär. Vi får väl se hur det blir!
Det är nog mycket möjligt att vi satt vid samma bord på banketten, jag minns inte så noga [;)]

Annons