Jag läste om en kille i går på nätet som hadde alkohol i karet för att det skulle neutralisera uppkommsten av nitrat. Konstigt tycker jag det låter...
Någon som har hört något liknande?
Azur skrev:Fullt tänkbart att det var alkoholförgiftning. Jag har själv experimenterat med alkoholtillsats, och fisk dog redan vid mycket låga halter.
Jag tror alkoholen blir extra giftig eftersom fisken inandas alkoholen, de dricker den inte som vi gör, och de är inte heller, som vi är, fruktätare pre-adapterade att hantera alkohol.
Azur skrev:Jag har själv testat att tillsätta alkohol när jag hade saltvatten, och med motsvarande en nubbe dödade jag fisk i ett 200 liters akvarium.
Azur skrev:Andra kolkällor, som dextros eller fruktos, är inte riktigt lika volym-effektivt, utan man behöver använda 2-4x så mycket som det finns nitrat i vattnet. Till mitt 200 liters skulle jag alltså använda (grov uppskattning, tar inte hänsyn till densiteter) 8 gram fruktos. Men, och här är finessen, dextros är inte giftigt, så doseringen är inte kritisk. Jag kunde blaska runt och testa. Det visade sig med tiden att en kvarts dextrosoltablett (cirka 1 gram) varannan dag var tillräckligt för att hålla nitrat på noll i det akvariet (som också hade en djup sandbädd med plenum).
Kort sagt så är min åsikt att visst funkar det med alkohol, men att det funkar också med andra kolkällor, och andra kolkällor är säkrare pga att gränsen mellan rätt dos & dödlig överdosering är mycket bredare.
Azur skrev:Ja, det var en överdosering - men volymen är inte stor, 20 ml 95% till ett 200 liters.
Den rekommenderade halten alkohol för denitrifiering är 1.6 - 2x halten nitrat. I ett kar med 20 ppm nitrat vill du alltså tillsätta så du får 40 ppm alkohol, dvs i mitt 200 liters *borde* jag ha tillsatt 4 ml 95%. Jag tillsatte mer eftersom detta var tidigt på 90-talet och jag hade inga uppgifter om lämplig dos, men jag var övertygad om att de alkoholhalter det skulle bli fråga om i alla fall vore ofarliga - jag hade hittat uppgifter ungefär som för den du har om guldfisk - men 0.2 promille dödade alltså flera fiskar inom ett dygn, och ett par till dog under följande dagar.
Andra kolkällor, som dextros eller fruktos, är inte riktigt lika volym-effektivt, utan man behöver använda 2-4x så mycket som det finns nitrat i vattnet. Till mitt 200 liters skulle jag alltså använda (grov uppskattning, tar inte hänsyn till densiteter) 8 gram fruktos. Men, och här är finessen, dextros är inte giftigt, så doseringen är inte kritisk. Jag kunde blaska runt och testa. Det visade sig med tiden att en kvarts dextrosoltablett (cirka 1 gram) varannan dag var tillräckligt för att hålla nitrat på noll i det akvariet (som också hade en djup sandbädd med plenum).
Kort sagt så är min åsikt att visst funkar det med alkohol, men att det funkar också med andra kolkällor, och andra kolkällor är säkrare pga att gränsen mellan rätt dos & dödlig överdosering är mycket bredare.
EDIT: Det blev mycket siffror. Jag orkar inte dubbelkolla mina beräkningar här, så chansen är rätt bra jag har nån tiopotens fel på nån plats, så ingen bör ta mina beräkningar som grund för nåt de gör med sina akvarier. Själva grundgrejen stämmer dock.
Jag har inga anteckningar, men mitt minne är att fiskarna började visa tecken på förgiftning inom nån timme. Jag gjorde då panikvattenbyte, men fisken fortsatte att bli sämre. Ett par dog inom 24 timmar, ytterligare ett par inom några dagar, trots att alkoholen då bör ha varit nedbruten.
Det utdragna förloppet, samt att vattenbyte inte hjälpte, gör att jag tror att fisken dog pga systemiska skador av alkoholen eller, troligare, alkoholens nedbrytningsprodukter, inte direkt av etanolförgiftning.
Men det är förstås bara min gissning.