algtablett...?

#1 - 11 juli 2006 20:02
Fick informationen om att jag skulle ge en halv algtablett till min Skäggmunsmal varannan dag till att börja med eftersom den bara är 4 cm just nu. Eftersom jag har 6 st små Albino Pansarmalar så tänkte jag att jag kunde ge en hel istället. Nästa dag så låg tabletten kvar även om pansarmalarna hade varit där och ätit på den över natten. Så jag undrar om man ska låta tabletten ligga kvar tills den blir uppäten eller om man ska ta upp den för det borde ju finnas risker för att vattnet blir dåligt eller så..?

:confused:
#2 - 11 juli 2006 21:03
[quote=Gr@bben]Fick informationen om att jag skulle ge en halv algtablett till min Skäggmunsmal varannan dag till att börja med eftersom den bara är 4 cm just nu. Eftersom jag har 6 st små Albino Pansarmalar så tänkte jag att jag kunde ge en hel istället. Nästa dag så låg tabletten kvar även om pansarmalarna hade varit där och ätit på den över natten. Så jag undrar om man ska låta tabletten ligga kvar tills den blir uppäten eller om man ska ta upp den för det borde ju finnas risker för att vattnet blir dåligt eller så..?

:confused:[/quote]Jag har aldrig varit med om att tabletten inte har löst upp sig i vattnet eller att malarna inte har ätet upp den eller dem vanliga fiskarna mycket märkligt :confused:
#3 - 11 juli 2006 21:04
Om tabletten är kvar efter 1 dygn bör du väl ta upp den. Inte blir vattnet dåligt av en tablett, men om flera blir liggandes så kan det bli övergödning i vattnet. All mat man ger firrarna ska ju ätas upp.
Men ge en halv maltablett nästa gång, och så ser du sen vad som går åt :)

MVH: Scalara
#4 - 11 juli 2006 21:08
[quote=stene]Jag har aldrig varit med om att tabletten inte har löst upp sig i vattnet eller att malarna inte har ätet upp den eller dem vanliga fiskarna mycket märkligt :confused:[/quote]

Jag har faktiskt inte heller varit med om det. Om inte malarna (har Corydoras) äter upp maltabletten, så gör mina Botier eller Scalarer det :) Men kan det bero på att hans skäggpansarmal var ny i karet, och inte hungrig?

Scalara
#5 - 12 juli 2006 12:46
[quote=Scalara] :) Men kan det bero på att hans skäggpansarmal var ny i karet, och inte hungrig?

Scalara[/quote]

jo, det kan vara möjligt.. men är inte fiskar så att dom tar mat när dom får chansen? liksom att dom typ aldrig blir mätta?
#6 - 12 juli 2006 18:35
[quote=Gr@bben]jo, det kan vara möjligt.. men är inte fiskar så att dom tar mat när dom får chansen? liksom att dom typ aldrig blir mätta?[/quote]Nya fiskar kan vara försiktiga med maten[:o]
#7 - 13 juli 2006 07:50
[quote=Gr@bben]jo, det kan vara möjligt.. men är inte fiskar så att dom tar mat när dom får chansen? liksom att dom typ aldrig blir mätta?[/quote]

Jo, en fisk är alltid på alerten när det gäller att hitta mat. Scalarer tex, och guldfiskar, kan äta ihjäl sig om man övermatar dem. Men en ny fisk i akvariet kan vara lite omtumlad och stressad, och är inte lika sugen på att äta i början. Men det gör han nog snart! :)

#8 - 13 juli 2006 22:22
[quote=Gr@bben]Fick informationen om att jag skulle ge en halv algtablett till min Skäggmunsmal varannan dag till att börja med eftersom den bara är 4 cm just nu. Eftersom jag har 6 st små Albino Pansarmalar så tänkte jag att jag kunde ge en hel istället. Nästa dag så låg tabletten kvar även om pansarmalarna hade varit där och ätit på den över natten. Så jag undrar om man ska låta tabletten ligga kvar tills den blir uppäten eller om man ska ta upp den för det borde ju finnas risker för att vattnet blir dåligt eller så..?

:confused:[/quote]

Kanske är det så att den tabletten du har gett fiskarna inte gillas, har råkat ut för detta när vi köpta något skräpfoder.
Vi matar alla våra malar varje dag (vilket man bör göra), och skulle det inte allt vara uppätit så tar man bort detta och man ger mindre dagen efter.
Dock så förutsätter detta att de gillar det som erbjuds.

//Calle
#9 - 16 juli 2006 13:06
[quote=amazonfarmen]Kanske är det så att den tabletten du har gett fiskarna inte gillas, har råkat ut för detta när vi köpta något skräpfoder.
Vi matar alla våra malar varje dag (vilket man bör göra), och skulle det inte allt vara uppätit så tar man bort detta och man ger mindre dagen efter.
Dock så förutsätter detta att de gillar det som erbjuds.

//Calle[/quote]

Jag ger mina Corydoras maltablett varannan dag. De är 4 st. Har hört att det är det som gäller. De är pigga, glada, och växer så det knakar på denna mängd. Men det är väl olika?
Hur som helst. Jag håller med dig. Om nykomlingen inte börjar äta efter ett par dagar, så kan mycket väl vara så att det är en sorts maltablett han inte gillar. Fiskar är ju som vi människor, en del gillar inte all sorts mat ;)

Annons