Algskrapa för akryl?

#1 - 23 december 2008 22:19
Har letat mig fördärvad efter algskrapor ämnade till akvarier i akryl ("plexiglas"), men hittar inget i Sverige.

Jag hittar bara amerikanska sidor, och då antingen vägrar de skicka internationellt, eller så går skrapan på $8 och frakten $25, vilket är helt löjligt.

Någonstans läste jag att det bästa är vanlig diskborste, men jag testade lite på ena sidan av karet och det blev massa små repor. Även om de var tunna vill jag inte utsätta min frontruta för successiv repning som till slut blir för mycket.

Hittills har jag använt mig av en mirakeltrasa, men jag kommer inte åt riktigt överallt och jag börjar bli trött på att stå med halva överkroppen i vattnet varje helg. Likaså tar inte mirakeltrasan bort de gröna prickar som sätter sig stenhårt, och dessa blir bara fler och fler.

Det har nu gått så långt att jag slutat med PMDD och bara kör EasyCarbo för att minska algerna, och det har hjälpt till viss del, men inte helt.

Tips och råd?
#2 - 23 december 2008 22:26
jag kör med isskrapa (en som man har till bilen) till mina kar. det kanske skulle funka på plexiglas?
Guest
#3 - 23 december 2008 22:52
Nejnej. Repas ^^
Funkar de inte me en fin duk o en pinne?
#4 - 23 december 2008 23:05
Whistler84 skrev:
Har letat mig fördärvad efter algskrapor ämnade till akvarier i akryl ("plexiglas"), men hittar inget i Sverige.

Jag hittar bara amerikanska sidor, och då antingen vägrar de skicka internationellt, eller så går skrapan på $8 och frakten $25, vilket är helt löjligt.

Någonstans läste jag att det bästa är vanlig diskborste, men jag testade lite på ena sidan av karet och det blev massa små repor. Även om de var tunna vill jag inte utsätta min frontruta för successiv repning som till slut blir för mycket.

Hittills har jag använt mig av en mirakeltrasa, men jag kommer inte åt riktigt överallt och jag börjar bli trött på att stå med halva överkroppen i vattnet varje helg. Likaså tar inte mirakeltrasan bort de gröna prickar som sätter sig stenhårt, och dessa blir bara fler och fler.

Det har nu gått så långt att jag slutat med PMDD och bara kör EasyCarbo för att minska algerna, och det har hjälpt till viss del, men inte helt.

Tips och råd?
den här är jag ganska säker på att du kan använda till ett akrylkar! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-algskrapa-hoern-p-2992?osCsid=c887aba6b2d755d88d24e93acf0501f2
#5 - 26 december 2008 17:43
Sorry, inte en chans. Ett metallblad skulle repa sönder direkt.

Algskrapor för akryl är specifikt märkta för det, som t ex Doc Wellfish.
Bilagor:
#6 - 26 december 2008 18:07
De som är - i och för sig ingen skrapa - i "svinto !"fungerar" into på akrylen?
#7 - 26 december 2008 18:20
Arken Zoo säljer ju Bi Orb akvarier.
Dom har en särskild rengöringsgrej för akrylen
http://www.biorbaquariumshop.co.uk/Cleaning_Pads_1_pack_of_3.htm

Kanske du kan be din lokala zoohandlare ta hem?
#8 - 26 december 2008 18:48
Whistler84 skrev:
Sorry, inte en chans. Ett metallblad skulle repa sönder direkt.

Algskrapor för akryl är specifikt märkta för det, som t ex Doc Wellfish.
det följer med 3 olika "blad" och du ska givetvis inte använda metallbladet;) de andra 2 är i typ polyester pads!
#9 - 26 december 2008 18:50
Jo, men då kan jag ju lika väl använda min mirakeltrasa. Den repar ju inte heller.

Jag vill ha en pinne med en svamp eller skrapa som jag kan komma åt bra med.

Tack ändå för era förslag. Får fortsätta leta.
#10 - 26 december 2008 19:08
jag använder en tandborste men det tar ju iof lite längr tid.. men det är nog väldigt skonsamt skulle jag tro

Annons