Algschema för CO2-akvarister

#1 - 4 maj 2006 15:10
Nu verkar Barr ha hittat lösningen på ännu en alg som gäckat växtakvarister ett tag, dammalgerna. Dom ser ut som ett grönt pulver på rutorna och skrubbar man bort dom är dom tillbaks på några minuter. Här är ett par bilder:
http://www.defblog.se/pictures/picture1335.jpg
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=361&album=Akvarium

Här är beskrivningen, metoden går ut på att inte röra dom:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200605/msg00011.html

Listan han visar i samma post är också intressant (översatta fökortningar):

BGA/Cyanobakterier/blågröna alger => För låga NO3-nivåer.
BBA/Toffsalger => (för lite/svängig) CO2
GW/Grönvatten => problem med NH4
Staghorn => urea/GW related (hum.. tror det är skrivfel, GW ska nog vara NH4? Eller har jag missat en förkortning?)
GSA, gröna prickalger => För lite CO2/PO4
#2 - 4 maj 2006 17:01
[quote=defdac]
Staghorn => urea/GW related (hum.. tror det är skrivfel, GW ska nog vara NH4? [/quote]

Det stämmer nog, jag fick obscena mängder staghorn när jag dödade filtret med General-tonic (hehe, GT) !
#3 - 4 maj 2006 19:41
This is not **new growth**, the alga's zoospores
simply swim around after being scrubbed off, find a nice lit
clean surface and begin to grow(the glass seems to be the
favorite place).

Aha!

The cure is deceptively simple:
Leave it the heck alone.
Do nothing, let it grow, do not wipe the glass, after about
10-20 days, the film will produce patchy thicker patterns and
parts of the film will fall off. At this point you can go in and
clean it off.

Ja, det var ju totala motsatsen till min bekämpningsmetod. Inte undra på att det var en ojämn kamp genom att flåsa dem frenetiskt i nacken. Tack för infon :)
#4 - 4 maj 2006 20:40
Låter ju onekligen intressant. Nu gäller det bara att förmå sig att låta det gröna vara i 2-3 veckor... (Svårare än det låter!) -Hoppas bara att det verkligen är dammalger man har nu... Kanske bättre att försöka få ordning på UV-filtret och steka dom?
#5 - 5 maj 2006 00:08
onekligen intressant.
#6 - 5 maj 2006 01:18
vad är staghorn?????????? hur ser dom ut???
#7 - 5 maj 2006 01:21
ivanelvis, om du klickar på länkgalleriet i min signatir finns en avdelning kallad "alger" med diverse länkar ocj en del bilder
#8 - 5 maj 2006 06:41


Ja, det var ju totala motsatsen till min bekämpningsmetod.


Samma här.

En sak som borde funka bra dock är att sänka vattennivån helt och dra av dom med en trasa, för jag tvivlar att sporerna kan flyga tillbaks.



Låter ju onekligen intressant. Nu gäller det bara att förmå sig att låta det gröna vara i 2-3 veckor... (Svårare än det låter!) -Hoppas bara att det verkligen är dammalger man har nu... Kanske bättre att försöka få ordning på UV-filtret och steka dom?


Jag vet inte om jag skulle palla att ha en grön ruta i 2-3 veckor hmm.. och UV-filtret kan göra nytta om du ser till att sporerna inte kan simma tillbaks till rutan utan rycks iväg in genom filtret. Riktar man en pump mot rutan har jag märkt att det inte blir något damm där.
#9 - 5 maj 2006 12:04
Jag lät mina dammalger vara orörda i 2 veckor när jag hade palettyngel, gjorde inte några vattenbyten heller och det har funkat bra i mitt kar. Dom är betydligt mindre och det tar längre tid innan dom kommer tillbaka så dom irriterar. Det var inte snyggt under tiden, men det var värt det.. [:o]
#10 - 5 maj 2006 17:30
[QUOTE=Raven]ivanelvis, om du klickar på länkgalleriet i min signatir finns en avdelning kallad "alger" med diverse länkar ocj en del bilder[/QUOTE]

Kanon.. Tack =)
#11 - 5 maj 2006 17:36
mina palett yngel värkar gilla dom som mat i alla fall kan ja säga
#12 - 16 maj 2006 15:32
Är det någon här som lyckats att bli av med dammalgerna genom att låta dem vara?

Jag har låtit mina växa ostört nu i 11 dagar, och rutorna är riktigt gröna.

Hur vet man egentligen när deras cykel är klar då? När det börjar ramla av ... hur ser det ut?
#13 - 16 maj 2006 16:31
Jag har för mig att jag läste på barrreport att det började försvinna fläckvis. Dvs man ser det ganska tydligen när det väl börjar ske.

Se bara till att det inte är någon annan grönalg som är som hår eller nått. Dammalger är som ett grönt pulver.
#14 - 22 maj 2006 15:07
Jag har nu provat metoden att få bort dammalger genom att låta dem slutföra sin livscykel. Om jag lyckats eller inte återstår att se.

Så här såg rutorna ut efter att jag låtit dem vara i knappt 20 dagar:
http://img366.imageshack.us/img366/9396/dsc005108wl.jpg
Det ser inte särskilt trevligt ut. Det kanske inte ens är dammalger? [:o] Det ser faktiskt lite konstigt ut på de ställena där det är riktigt tjockt.

Nu när jag har rengjort rutorna idag ser det ut såhär:
http://img473.imageshack.us/img473/7580/dsc005274ih.jpg

Något som är mycket konstigt är att min vallsneria i princip dött under den tiden då jag låtit algerna vara.
Så här såg den ut för 3 veckor sedan, har ingen bättre bild. Det är den där bak till höger. Man ser iaf. att den är grön och fin.
http://img480.imageshack.us/img480/8026/dsc004584uz.jpg

Så här såg den ut idag när jag rensat rutorna etc:
http://img396.imageshack.us/img396/7484/dsc005263ve.jpg :confused:

En annan konstig sak är att botten brukar få en tråkig grön färg redan några dagar efter att jag bytat vatten och bottensugit. Nu efter dessa 3 veckor utan att jag städat så är botten jättefin. Inte grön överhuvudtaget. Hur kommer det sig ? Har algerna på rutorna hindrat ljus utifrån att komma in, och därmed hindrat algtillväxt på botten? Eller?
#15 - 22 maj 2006 17:05
Det ser inte riktigt ut som dammalger på rutorna, utan mer som någon slags håralg?

Dammalger är som ett fint puder/pulver som är väldigt lätt att stryka bort utan minsta tryck. Pudret känns nästan lite strävt om man tar det mellan tummen och pekfingret och gnider det. Dom kommer tillbaks efter någon timme, så det handlar inte om att det tar en dag eller längre för dom att komma tillbaks.

Vanliga grönalger är mer slemmiga och sitter hårdare och man kan se att det är som hår och det kräver åtminstone lite tryck för att få bort.
#16 - 23 maj 2006 06:56
Du har kanske rätt. Jag håller med om att det inte direkt ser ut som dammalger nu när det är så tjockt. Dock så gjorde det det i början.

Det ser inte ut som hår enligt mig, det var ett väldigt tunnt lager och relativt lätt att ta bort. Det behövs dock lite tryck.

Vad är det då då ? Och varför kommer de tillbaka igen efter att jag tagit bort det, om det nu inte är dammalger.

Någon förklaring till det här med botten och vallserian? Kanske algerna på rutan konsumerat all näring, så vallsnerian och de på botten inte fått någon? Det är dock konstigt att alla de andra växterna mått bra då.
#17 - 23 maj 2006 07:47
Vanliga grönalger förmodligen. Dom blir du aldrig av med om dom inte har någon konkurrens (vilket dom inte har på framrutan och du har näringshungrande växter).

Om akvariet inte fått näring på 20 dagar kan det nog vara förklaringen till att snabbväxare ser risiga ut.

Hur mycet CO2 och gödning har du använt under de 20 dagarna?
#18 - 23 maj 2006 19:45
Jag har haft i PMDD som vanligt under dessa 20 dagarna, dvs 1,5 fulldos enligt pmdd.se varje dag. CO2-tillförseln har jag också haft igång som vanligt.

Dock så vill jag kräma på med CO2n betydligt mer, vilket jag inte kan p.g.a fiskarna. Fyra fiskar har redan dött av för mycket CO2, i frenetiska försök att få finare växter.

Vad tusan ska jag ta mig till nu då?
#19 - 23 maj 2006 20:22
1,5 fulldos varje dag låter kraftigt med så pass glest med växter, kan nog har byggts upp en hel del på 20 dagar om du inte bytt vatten hmm..
#20 - 23 maj 2006 20:35
Jag bytade vatten som vanligt under de 20 dagarna, dvs en gång i veckan.

om jag doserar mindre än 1,5 så blir topparna på snabbväxarna ljusa, så jag kan inte dosera mkt mindre.

:confused:
#21 - 23 maj 2006 20:52
Jag har nu provat metoden att få bort dammalger genom att låta dem slutföra sin livscykel. Om jag lyckats eller inte återstår att se.
Jag har haft i PMDD som vanligt under dessa 20 dagarna, dvs 1,5 fulldos enligt pmdd.se varje dag.

Dock så vill jag kräma på med CO2n betydligt mer, vilket jag inte kan p.g.a fiskarna. Fyra fiskar har redan dött av för mycket CO2, i frenetiska försök att få finare växter.

Så här såg den ut idag när jag rensat rutorna etc:

http://img396.imageshack.us/img396/7484/dsc005263ve.jpg
Min första tanke är mycket ljus, mycket PMDD och fisig CO2. Kan vi verkligen utesluta att fiskarna dog av något annat? Vilken CO2-nivå ligger du på? Hur säker är du på denna nivå ;) Du har möjligen inte fått kvar någon död firre i burken? Kraschat filter?
#22 - 24 maj 2006 08:30
Ja med 1,5 fulldos PMDD per dag finns det inget annat som kan begränsa växterna tyvärr.

Om du hållt på att slira av banan med för höga CO2-halter med pH-controller så bör du nog skaffa ett KH-test och kolla om KH:t varierar över veckan mellan vattenbytena (t ex pga korallsand, faxestenar eller annat KH-förändrande material i akvariet).
#23 - 28 maj 2006 16:03
Jag har inget annat än engelsk sjösten och en mangrowerot som inredning i akvariet. Jag har alltså inget KH-påverkande.

Det är mycket möjligt att det är något annat fiskarna har dött av, men CO2 verkar vara det mest troliga eftersom det hänt efter att jag sänkt pHt.

Jag har varit borta nu över helgen, och rutorna är nu lika gröna som vanligt. Suck...

Antingen misslyckades jag med att få bort dammalgerna eller så är det inte dammalger. Jag tror nog tyvärr på det sistnämnda.

Jag ska prova höja CO2/sänka pH för att se vad som händer. Om fiskar börjar dö igen då så vet jag inte vad jag ska göra. Jag blir ju aldrig av med dessa alger.
#24 - 29 maj 2006 07:23
Du behöver få upp växtmassan så algerna har någon form av konkurrens samt så att ammoniumnivåerna håller sig stabila. Stabil CO2 är naturligtvis också bra och eftersom du inte har toffsalger så är den nog stabil åtminstone.

Växtakvarier med stora öppna partier som man göder friskt i *är* problematiska vad gäller alger på rutorna. Det gäller att få fram höga fina syrenivåer under hela dagen och det får man med några stora buskage snabbväxare som även hjälper till att hålla ammoniumnivåerna stabilt låga.

Ruttnande växter, mat, fisklik, krassliga växter i kombination med halvdålig biologiskfiltrering och hoppande CO2-nivåer är inte bar.

Rent toppsubstrat, icke igenkläggad keramik, inga fula växtblad, ingen ruttnande överbliven mat, inga ruttnande växtblad + några stora buskage bubblande snabbväxare innebär låg DOC (DOC snor syre) och mycket syre och låga ammoniumnivåer.

Mycket syre och låga ammoniumnivåer brukar få de flesta alger ganska ledsna.

Det är en skön konst att hålla ett växtspäckat akvarium fritt från DOC/mulm/brunt slam utan att gå till överdrift och döda bottnen och filtret helt. Det är en mindre skön konst att hålla akvariet fritt från fula blad, skrubba alger och göra vattenbyte, men oj vad det hjälper.
#25 - 29 maj 2006 14:04
Okej ...

Ja, jag vet att man ska ha en hög med snabbväxare för att hålla ammoniumnivån låg. Jag tycker dock att jag redan har det. Ungefär 40% av bottenytan är täckt av ganska snabbt växande buskage, bl.a. Heteranthera zosterifolia, Bacopa Caroliniana och Ceratopteris thalictroides.

Sen finns givetvis några andra växter också, ex HC och Acicularis.

Är detta för lite växter?

Skulle det fungera att ha hela botten täckt av Acicularis, och inget annat? Är det tillräckligt snabbväxande?

Det är väldigt svårt att städa i de tätaste buskagen, så där finns antagligen en del smuts. Kanske detta som har ställt till det? Dock så måste jag ju ha täta snabbväxande buskage .... hum..

Att klippa bort alla fula blad verkar i dagsläget vara omöjligt. Jag får nog gå över till lättare växter med färre blad eller något i så fall.
#26 - 30 maj 2006 06:14


Är detta för lite växter?


Jag bedömde bara hur kalt det såg ut på dina bilder. Man såg ju gruset överallt, och då är det inte tätt 8)



Det är väldigt svårt att städa i de tätaste buskagen, så där finns antagligen en del smuts. Kanske detta som har ställt till det?


Det såg inte överdrivet roddigt ut vad jag kunde se, dra igenom handen genom alla buskage och vifta med fingrarna så mulm inne i buskagen virvlar ut innan vattenbytet.

Har Vallisnerian börjat skicka ut nya fina blad?
#27 - 30 maj 2006 13:27
Okej, det är möjligt att jag kan ha mer växter. Jag vet dock inte vilken växt jag ska välja då ....det blir så jobbigt att hålla det fint om man har hela akvariet överfullt med växter. Det måste vara nån enkel. Därför nämnde jag det där med gräset innan (Acicularis). Det håller sig jättefint alltid.

Vallsnerian ser bedrövlig ut.
#28 - 30 maj 2006 13:34
På 8 dagar tycker jag du borde sett några nya skott på vallisnerian om du doserar som vanligt med PMDD. Står den helt still trots CO2+PMDD är något väldigt fel, förmodligen CO2-problem.
#29 - 3 juni 2006 10:07
Jag provade att trycka på med mer CO2 nu igen, med förhoppning att tidigare fiskdöd berodde på kraschat filter.

Det visade sig dock att fiskarna blev konstiga igen, vilket säkerligen beror på för mycket CO2.

Så nu verkar det som att jag står inför följande val:
- Döda fiskar eller döda växter.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det verkar dock som att främst en sorts fisk, Daniorna, tar skada av CO2n. Mina Siamesiska algätare och kardinaltetra ser inte ut att må dåligt.
#30 - 3 juni 2006 16:16
Jag provade att trycka på med mer CO2 nu igen
Hur mycket då?
#31 - 3 juni 2006 16:56
Cactus, det kan vara så att du har bra med CO2, men doserar lite för lite med pmdd. Min erfarenhet är att receptet på pmdd.se kan vara lite snålt tilltaget beroende på omständigheter.

I min 100 liters högljusburk med CO2 körde jag med upp till 60 ppm nitrat och 40 ppm kalium(10 gr torrdoserat KNO3), 7 ppm fosfat (1 gr torrdoserat KH2PO4) och 1 gram torrdoserat NutriSI, men trots det hade problem med bleka växter. Det blev bättre när jag började dosera upp till ca 3-4 och ibland 5 gram NutriSi (vattnet blev riktigt brunt kan jag säga). Men fortfarande var det bleka växter och dammalger på rutorna. Jag visste ju inte då att NutriSi borde egentligen blandas i lågt-ph-vatten. Jag skulle nog gissa på problem med gödning hos dig i första hand, jag tror att du har bra med CO2.

Det är dock bara mina observationer, kan kanske tillägga att vi har väldigt hårt vatten i Uppsala om det nu påverkar något.
#32 - 3 juni 2006 23:00
Blues Boy: Jag sänkte pH-värdet från 6,5 till 6,1. Fiskarna mår bra vid 6,5, men vid lägre så börjar de bete sig konstigt.

Z_lawer: Ja, visst kan det vara så att jag doserar för lite PMDD. Jag har dock provat alla olika mängder och variationer tycker jag. Kanske inte tillräckligt dock.

Hur gör ni andra med NutriSI så att den inte ska mögla i flaskan? Det är helt uteslutet att torrdosera NutriSI va? - eftersom den ska blandas i surt vatten.
#33 - 4 juni 2006 15:43
1- 2 tsk citronsyra i 500ml batterivatten. Skaka om det så att citronsyran löser upp sig. Sedan i med Nutrisi i den balndningen.
#34 - 5 juni 2006 13:02
Det möglar dock ändå [:o].
#35 - 11 juli 2006 13:07
Varför ska man ta bort mulm? Har alltid hört att det är bra...?
#36 - 11 juli 2006 13:30
Lagom är bäst. Låter man en botten vara helt ostörd för länge så blir det lätt lite "för bra" vad gäller redox/reduktionsprocesser. Därför bör man dels ta bort det som ligger ovanpå gruset och dels köra igenom en liten del av substratet någon gång i månaden.

Rotar man t ex upp ett litet växtpartir kan man passa på att köra igenom substratet där med slamsug.
#37 - 11 juli 2006 15:55
Ah, bra tips. Men hur gör man om hela botten är täckt med marktäckare? Skapas inte mulm lika lätt då?
#38 - 11 juli 2006 16:41
Jag vet ärligt talat inte. Barr säger "riv upp och gör om". Det blir helt klart helt otroligt mycket skit under lågväxare.
#39 - 11 juli 2006 16:52
Ok, jo, man får trimma som en galning iaf, men tillslut måste man nog börja om. Precis efter man tar bilderna till tävlingen isf :)
#40 - 12 juli 2006 07:23
Antar att nyttodjur är helt uteslutet?
#41 - 12 juli 2006 07:45
Efter att ha legat lågt en tid med akvariet, så har det tydligen kommit till några nya uttryck.

urea och NH4...eh...
#42 - 12 juli 2006 08:01
NH4 är ammonium och Urea en form av ammonium
http://en.wikipedia.org/wiki/Urea

Ammonium och näringsbrist är de största anledningarna till att växtakvarier blir algodlingar. Båda är intimt sammanbundna iom att om växterna blir näringsbegränsade så tar dom inte in lika mycket ammonium längre. Har man då ett dåligt biologiskt filter så är algodlingen ett faktum.
#43 - 12 juli 2006 09:11
[quote=Makasu]Ah, bra tips. Men hur gör man om hela botten är täckt med marktäckare? Skapas inte mulm lika lätt då?[/quote]

Det borde väl inte bero på vilka växt-sorter man har om hur mycket mulm man får i karet, eller :confused:
Det känns ju som att det inte borde vara någon skillnad om man bara har marktäckare eller om man bara har stängelväxter, lite skillnad i näringsupptag m.m. men det spelar kanske inte så stor roll i mängden mulm man får.
Bara lite tänk frånb mig :p
#44 - 12 juli 2006 10:54
Mulm är mestandels döda växtdelar som är i slutfasen av sin nedbrytning. Tar en del syre och hemvist för en massa goda bakterier (det är dom som tar syre).

Har du växter får du mulm. Har du mycket växter som växer snabbt får du snabbt mycket mulm.
#45 - 12 juli 2006 14:28
Ajj siii ;)
#46 - 18 augusti 2006 05:37
[quote=defdac]
Staghorn => urea/GW related (hum.. tror det är skrivfel, GW ska nog vara NH4? Eller har jag missat en förkortning?)
[/quote]

Återuppliver den gamla tråden om alger: deff, jag tror inte att det är någon stavfel alls, utan det som nog menas med "urea/GW related" är nog - precis som du anar - att Barr hänvisar till:



GW/Grönvatten => problem med NH4



Dvs. Staghorn => urea/GreenWater related (GW), dvs. staghorn är lika med problem med NH4.
#47 - 18 augusti 2006 05:59
[quote=cactus]Jag har nu provat metoden att få bort dammalger genom att låta dem slutföra sin livscykel. Om jag lyckats eller inte återstår att se.

Så här såg rutorna ut efter att jag låtit dem vara i knappt 20 dagar:
http://img366.imageshack.us/img366/9396/dsc005108wl.jpg
Det ser inte särskilt trevligt ut. Det kanske inte ens är dammalger? [:o] Det ser faktiskt lite konstigt ut på de ställena där det är riktigt tjockt.

Nu när jag har rengjort rutorna idag ser det ut såhär:
http://img473.imageshack.us/img473/7580/dsc005274ih.jpg

Något som är mycket konstigt är att min vallsneria i princip dött under den tiden då jag låtit algerna vara.
Så här såg den ut för 3 veckor sedan, har ingen bättre bild. Det är den där bak till höger. Man ser iaf. att den är grön och fin.
http://img480.imageshack.us/img480/8026/dsc004584uz.jpg

Så här såg den ut idag när jag rensat rutorna etc:
http://img396.imageshack.us/img396/7484/dsc005263ve.jpg :confused:

En annan konstig sak är att botten brukar få en tråkig grön färg redan några dagar efter att jag bytat vatten och bottensugit. Nu efter dessa 3 veckor utan att jag städat så är botten jättefin. Inte grön överhuvudtaget. Hur kommer det sig ? Har algerna på rutorna hindrat ljus utifrån att komma in, och därmed hindrat algtillväxt på botten? Eller?[/quote]

Jag har precis avslutat min mycket tålamodsprövande bekämpningsperiod vad gäller dammalger, och kan därför bekräfta att mina rutor på akvariet såg precis såsom visas på ovanstående bilder från cactus. Efter tre veckor av lång väntan kunde jag skrapa bort stora tjock av allting som lossnade utan någon som helst ansträngning. Min åsikt är bilderna från cactus verkligen är dammalgerna och *inte* grönalgerna. Det finns även liknande bilder på barrreport som visar akvarierutor som ser precis likadana ut. Kan alltså varmt rekommendera Barr's "vänta-ut-metoden" mot dammalgerna - man vill nästan säga "Oops, he did it again!!" :) Säga vad man vill om Barr, men den människan är helt otrolig vad gäller växter och alger.. man förundras varje gång.
#48 - 18 augusti 2006 06:56


Dvs. Staghorn => urea/GreenWater related (GW), dvs. staghorn är lika med problem med NH4.


Aha, ja så är det ju! GW och staghorn triggas av typ samma sak.











Annons