AlgProblem med stort P!

#1 - 17 december 2005 16:07
Hej i stugorna.

Nu har jag ett litet problem.

Alger har tagit över akvariet.

Ni kan juh själv se på bilderna jag bifogar.
Dom sitter överallt på rutan på växterna på bakgrunden på filtret.. ja på allt.

http://img432.imageshack.us/img432/102/im0047914nd.jpg
http://img432.imageshack.us/img432/5648/im0047948ic.jpg

Göder med något som kallas pmdd men som jag har köpt färdigt av ett företag som är blandat enligt detta i en liters flaska
här e innehålls förteckningen

K 0,85%
Mg 0,41%
S 0,90%
B 0,0044%
Cu 0,0007%
Fe 0,07%
Mn 0,04%
Mo 0,0003%
Zn 0,0040%

det är enda som jag får tag i i detta jävla uland.

Jag lägger 10ml/100liter vatten.

Byter vatten ungefär 1 gång i veckan runt 50% vissa gånger mera.(20% varannan dag när man suger upp algsamlingar på botten som ligger i högar)

Lägger då till gödning för vattnet jag har bytt.

Ljuset är 2 stycken ljusrör av okänt märke och watt.
Ljuset är på från 10 - 23:30.

Vad ska man ändra på för att slippa detta?

Har ett Eheim 600l/h innerfilter + ett eheim 2213 ytterfilter i ett 400liters akvarie. (väntar på ett större ytterfilter)

här har ni något att bita i :) skriv om det är mer in undrar om.

//Jakob
#2 - 17 december 2005 16:34
har du några malar?
hur ofta tvättar du filtret?
#3 - 17 december 2005 16:41
Ha ljuset på max 12 timmar per dag. Du har 13.5 timmar.
Detta brukar leda till mycket alger.
#4 - 17 december 2005 16:45
[QUOTE=Choffe]har du några malar?
hur ofta tvättar du filtret?[/QUOTE]

8 lata anctistrusar + en panque. :)

Jag tvättar nästa aldrig ytterfiltret.. det har iofs nyss blivit igångsatt. innefiltret tvättar jag när det börjar flyta mycket partiklar runt i vattnet.. ungefär en gång i månaden
#5 - 17 december 2005 16:46
[QUOTE=Frågvis]Ha ljuset på max 12 timmar per dag. Du har 13.5 timmar.
Detta brukar leda till mycket alger.[/QUOTE]

Ska skära ner på belysningen då :)
#6 - 17 december 2005 17:11
[QUOTE=Bucket][QUOTE=Choffe]har du några malar?

Jag tvättar nästa aldrig ytterfiltret.. det har iofs nyss blivit igångsatt. innefiltret tvättar jag när det börjar flyta mycket partiklar runt i vattnet.. ungefär en gång i månaden[/QUOTE]
tycker du kan till en början tills det är på bättringsväg rengöra filtret en gång i veckan ungefär...
du hade många ancistrus och jag kan inte fatta varför dom inte äter upp ENDEL av algerna iaf.
innan jag hade kunskap om akvariefiskar så hade jag fiskar men ingen mal..det började bli alger ochh fick höra att man måste ha en mal och jag köpte en ancistrus och det gjorde genast susen:)
#7 - 17 december 2005 17:13
[QUOTE=Choffe][QUOTE=Bucket][QUOTE=Choffe]har du några malar?

Jag tvättar nästa aldrig ytterfiltret.. det har iofs nyss blivit igångsatt. innefiltret tvättar jag när det börjar flyta mycket partiklar runt i vattnet.. ungefär en gång i månaden[/QUOTE]
tycker du kan till en början tills det är på bättringsväg rengöra filtret en gång i veckan ungefär...
du hade många ancistrus och jag kan inte fatta varför dom inte äter upp ENDEL av algerna iaf.
innan jag hade kunskap om akvariefiskar så hade jag fiskar men ingen mal..det började bli alger ochh fick höra att man måste ha en mal och jag köpte en ancistrus och det gjorde genast susen:)[/QUOTE]

För att dom e lata som sa*an :)

Nån annan som har något tips?
#8 - 17 december 2005 17:19
[left]Släng i några räkor eller otocinclus om det finns plats och om dom kan gå ihop med de fiskar du har i akvariet. Har 10 ottosar i mitt 152l akvarium och de fräschade upp mitt akvarium på 2 dagar.[/left]
[left] [/left]
[left]Sänk även ner belysningen till 10 timmar per dag tills du fått ordning på algerna. Sen kan du öka igen till 11-12 timmar per dag, men absolut inte längre än 12.[/left]
#9 - 17 december 2005 17:26
[QUOTE=tbni][left]Släng i några räkor eller otocinclus om det finns plats och om dom kan gå ihop med de fiskar du har i akvariet. Har 10 ottosar i mitt 152l akvarium och de fräschade upp mitt akvarium på 2 dagar.[/left]
[left] [/left]
[left]Sänk även ner belysningen till 10 timmar per dag tills du fått ordning på algerna. Sen kan du öka igen till 11-12 timmar per dag, men absolut inte längre än 12.[/left][/QUOTE]

Har funderat på otocinclus. Dom borde gå bra med discusarna. Ska sänka belysnings tiden då. Mera mera :) vad är det för alger som vi pratar om? tråd alger? elller?
#10 - 17 december 2005 17:56
[QUOTE=Bucket]Göder med något som kallas pmdd men som jag har köpt färdigt av ett företag som är blandat enligt detta i en liters flaska

K 0,85%
Mg 0,41%
S 0,90%
B 0,0044%
Cu 0,0007%
Fe 0,07%
Mn 0,04%
Mo 0,0003%
Zn 0,0040%

[/QUOTE]Det saknas kväve (N) och fosfor (P) och lite mer kalium (K) behövs också. Normalt innehåller pmdd dessa ämnen genom kaliumnitrat (KNO3) och kaliumfosfat (KH2PO4) men så verkar inte fallet med den pmdd du köper. Låter istället som en variant på TMG (Tropical mastergrow).
#11 - 17 december 2005 17:58
Exakt. Utan N och P kommer växterna inte kunna hålla algerna ifrån sig.
#12 - 17 december 2005 18:04
[QUOTE=Tangoman][QUOTE=Bucket]Göder med något som kallas pmdd men som jag har köpt färdigt av ett företag som är blandat enligt detta i en liters flaska

K 0,85%
Mg 0,41%
S 0,90%
B 0,0044%
Cu 0,0007%
Fe 0,07%
Mn 0,04%
Mo 0,0003%
Zn 0,0040%

[/QUOTE]Det saknas kväve (N) och fosfor (P) och lite mer kalium (K) behövs också. Normalt innehåller pmdd dessa ämnen genom kaliumnitrat (KNO3) och kaliumfosfat (KH2PO4) men så verkar inte fallet med den pmdd du köper. Låter istället som en variant på TMG (Tropical mastergrow).[/QUOTE]

Så du menar att det fattas dom viktigaste ingredienserna? för jag har en "Echinodorus macrophyllys" som e ljus ljus grön och har tydliga hål i bladen.. det tycker jag låter som kaliumbrist eller?

Undrar om man skulle få tag i pmdd från sverige.. För här i finland så verkar det inte att det skall finnas.
#13 - 17 december 2005 18:07
[QUOTE=defdac]Exakt. Utan N och P kommer växterna inte kunna hålla algerna ifrån sig.[/QUOTE]

Suck.. var ska man få tag i det då? skickar tro någon från sverige hit till finland.. men det fastnar väl i tullen som knark med min tur :(

Du har inga tips på vad jag kan göra utan Nisse å Pelle?
#14 - 17 december 2005 18:10
[QUOTE=Bucket][QUOTE=defdac]Exakt. Utan N och P kommer växterna inte kunna hålla algerna ifrån sig.[/QUOTE]

Suck.. var ska man få tag i det då? skickar tro någon från sverige hit till finland.. men det fastnar väl i tullen som knark med min tur :(

Du har inga tips på vad jag kan göra utan Nisse å Pelle?[/QUOTE]

Nog måste det finnas, det är ju jordbruksprodukter som bönder använder.

Sök där dom handlar !
#15 - 17 december 2005 18:20
[QUOTE=Tangoman][QUOTE=Bucket]Göder med något som kallas pmdd men som jag har köpt färdigt av ett företag som är blandat enligt detta i en liters flaska

K 0,85%
Mg 0,41%
S 0,90%
B 0,0044%
Cu 0,0007%
Fe 0,07%
Mn 0,04%
Mo 0,0003%
Zn 0,0040%

[/QUOTE]Det saknas kväve (N) och fosfor (P) och lite mer kalium (K) behövs också. Normalt innehåller pmdd dessa ämnen genom kaliumnitrat (KNO3) och kaliumfosfat (KH2PO4) men så verkar inte fallet med den pmdd du köper. Låter istället som en variant på TMG (Tropical mastergrow).[/QUOTE]

Jag hittade kaliumsulfat här på en finsk sida.. är det något att ha? jagar vidare på kno3.
#16 - 17 december 2005 18:21
[QUOTE=oveb][QUOTE=Bucket][QUOTE=defdac]Exakt. Utan N och P kommer växterna inte kunna hålla algerna ifrån sig.[/QUOTE]

Du har inga tips på vad jag kan göra utan Nisse å Pelle?[/QUOTE]

Nog måste det finnas, det är ju jordbruksprodukter som bönder använder.

Sök där dom handlar ![/QUOTE]

Ja fan det är det juh.. Måste i kontakt med jordbruks affären då.. tack för tippset.
#17 - 17 december 2005 20:12
Under tiden du letar kan du sluta med alla vattenbyten och mata något mer så att du får upp makronivåerna den vägen. Bättre än inget.
MVH
Magnus
#18 - 17 december 2005 20:14
[QUOTE=Bucket][QUOTE=Tangoman][QUOTE=Bucket]Göder med något som kallas pmdd men som jag har köpt färdigt av ett företag som är blandat enligt detta i en liters flaska

K 0,85%
Mg 0,41%
S 0,90%
B 0,0044%
Cu 0,0007%
Fe 0,07%
Mn 0,04%
Mo 0,0003%
Zn 0,0040%

Jag hittade kaliumsulfat här på en finsk sida.. är det något att ha? jagar vidare på kno3.[/QUOTE]

Är det stor skillnad på KaliumSulfat och kaliumFosfat? kan man använda det i stället?
#19 - 17 december 2005 20:35
Jag håller med Tropfrog, det är ett bra tips om du inte kan få tag på KNO3 och KH2PO4.

Du kan inte använda K2SO4 istället för KH2PO4 efteresom det senare tillför fosfat (PO4) som är växternas källa till fosfor (P).
#20 - 17 december 2005 20:38
[QUOTE=defdac]Jag håller med Tropfrog, det är ett bra tips om du inte kan få tag på KNO3 och KH2PO4.

Du kan inte använda K2SO4 istället för KH2PO4 efteresom det senare tillför fosfat (PO4) som är växternas källa till fosfor (P).[/QUOTE]

Okej :) tack för svaren.. problemet är att jag har discus i karet så dom e lite kräsna om jag inte byter vattnet en gång i veckan. Men jag måste försöka få tag i KNO3 och KH2PO4.
#21 - 17 december 2005 20:42
Du har bevisligen brist på både nitrat och fosfat i karet. Så för den sakens skull lär du inte behöva byta vatten. Vad är det då du byter bort som du tror att diskusarna kan ta skada av?
MVH
Magnus
#22 - 17 december 2005 20:46
[QUOTE=Tropfrog]Du har bevisligen brist på både nitrat och fosfat i karet. Så för den sakens skull lär du inte behöva byta vatten. Vad är det då du byter bort som du tror att diskusarna kan ta skada av?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Jadu.. det e en bra fråga :)

Så det jag har kommit fram till är att

Inte byta vatten så ofta, mata lite mer, skär ner på belysningtiden och skaffa ottosar.

och för gudsskull bucket.. skaffa fram kaliumnitrat och kaliumfosfat! :)

låter det någolunda rätt? ;)
#23 - 17 december 2005 21:23
Nja, för att vara lite petig....Kaliumdivätefosfat kh2po4, annars har du fått det mesta rätt.

Vad har du för filter i karet?
MVH
Magnus
#24 - 17 december 2005 22:30
Jag tror inte att du kan lösa problemet med dina nuvarande växter genom att göda.

Jag körde utan gödning länge i min diskusbalja och det gick hyggligt nått halvår men för några veckor sedan så "ballade det ur" och växterna såg ut ungefär som dina.

Växterna har aldrig repat sig sedan jag på nytt började göda. Komplett "fubar" skulle jag påstå.

Däremot nyinköpta växter lär inte "gå ner sig" på samma sätt när du göder.
#25 - 19 december 2005 13:21
Har du svårt att hitta dessa ämnen så kan du ju köpa salpeter och bakpulver i en matbutik.
Salpeter ger dig N och bakpulver ger dig P.

/Marcus
#26 - 2 januari 2006 10:10
har inte bytt vatten på 2 veckor nu och... ja satan om inte algerna har börjat se lite trötta och slitna ut :) och discusarna simmar runt och mår grejt :) tror jag ska byta 30%idag och se vad som händer. bra tips med att inte byta vatten så ofta.. för algerna har avtagit. weee
#27 - 2 januari 2006 10:58
Hej!

[QUOTE=mgrant]Har du svårt att hitta dessa ämnen så kan du ju köpa salpeter och bakpulver i en matbutik.
Salpeter ger dig N och bakpulver ger dig P.

/Marcus[/QUOTE]

Och söker man k så kan man använda seltin mineralsalt. om man nu inte har känsliga malar för salt förståss.

Urban

Annons