Det på sanden är antagligen kiselalger. Det KAN vara cyano också, men de bildar oftare mycket tätare mattor.
De långa trådarna på din svärdsplanta är nånting annat - grönalg eller hjorthornalg, jag kan inte se vilket.
Om inte ljuset i akvariet är mycket svagt kommer kiselalgerna med tiden att spontant gå tillbaka i takt med att andra alger börjar växa, men om du vill kan du t.ex. skaffa snäckor, de äter kiselalger.
Algen på din svärdsplanta kommer däremot att sprida sig och bli ett värre problem. Om jag var du skulle jag nog klippa bort alla angripna delar per omgående.
Normal algbekämpningstaktik (dvs se till att växterna trivs) är nog det enda som i längden kommer att kunna kontrollera den.
Är det någon speciell typ av snäcka man ska ha? Jag fick med några fripassagerare med någon av växterna så det finns nog en 5-6 små snäckor i karet nu av okänd typ.
Jag har två stycken hygrophila polysperma som växer väldigt bra, sen har jag en javaormbunke som inte trivs så bra, en svärdplanta som ser okej ut och 4 små minisvärdplantor som förutom algangreppen på två av dem ser ut att må bra. Borde jag ha mer av något snabbväxande? Fler hygrophila?
Har du någon typ av algätare i akvariet ? Var noga med att se till att inget solljus kommer åt akvariet..
Jag har två ancistrus, det kommer in en del dagsljus men aldrig sol. Ancistrusarna äter sällan alger på sanden men ganska ofta på växterna, dock undviker de just de mer angripna ställena på minisvärdplantorna.