Algproblem

#1 - 12 december 2004 20:46
Hejsan! I torsdags upptäckte jag en hel del gråa alger på jättevallisnerian i mitt 375 liters kar. Algerna påminner välldigt mycket om dom här ---> http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Red/Compsopogon_DSCN7379.jpg
Då var det bara på vallisnerians längsta blad det kommit på så jag plockade bort alla alger jag såg sen tänkte jag inte mer på det. PÅ fredagen så såg jag att dom fortfarande var kvar, så under en shoppingrunda så köpte jag en flaska algbekämpningsmedel. Tetra Aqua AlguMin hette det. Men sedan blev jag sjuk (feber) och sov bort hela lördagen. Nu mår jag bättre men när jag kollade i akvariumet fick jag en chock. Algerna hade spridit sig rejält! Jag hållde i algbekämpnings medlet och plockade bort ännu fler. Nu ser det nästan ut som algbekämpningsmedlet triggade dom att växa fortare. Dom ser fler ut än tidigare. Hur ska jag bli av med dom? Känns som det här kan bli välldigt jobbigt om man inte får bort dom i tid.

I akvariumet sitter två stycken Power Glo 40W lysrör.

Fiskbeståndet är:

4 ancistrus
2 grön bågfensciklid
2 regnbågsciklid
16 kilfläcksrasboror
5 korallplaty
12 pansarmalar
2 scalare

Så snälla, finns det någon som kan hjälpa mig?
#2 - 12 december 2004 21:08
Skaffa en Algätarfisk
#3 - 12 december 2004 21:14
Men han har ju faktiskt 12 Pansarmalar och 4 Ancistrus så det bore väl räcka?Eller har jag fel?!
#4 - 12 december 2004 21:19
nej det är rätt figo...

vad göder du med? hur stort är karet? hur länge har du belysningen på?
#5 - 12 december 2004 22:59
Akvariumet är på 375 liter. Jag kör ingen gödning alls och jag har en hel del växter i akvariumet.
Pinsamt nog vet jag inte vad det är för någon sorts pansarmal eftersom det var farsan som köpte dom för ett bra tag sen. Men jag hade för mig att dom var köttätare? Jag har iallafall aldrig sett dom äta någon alg.

Men jag har funderat på om det kan vara så att jag har ljuset på förlänge. Brukar släcka när jag går och lägger mig, och ibland kan det bli rätt sent. Ska försöka hålla akvariumet tänt i ungefär 10 timmar om dagen. Räcker det?
Men om det är belysning så borde det väll blivit så här fortare? Akvariumet har varit igång ett tag. Men jag minns inte exakt hur länge. Är för trött för att tänka. :)
#6 - 12 december 2004 23:03
Pansarmalar är inte direkt några algätare, och Ancisrtus äter bara beläggningsalger. Nu kom jag inte åt bilden så det gick inte att se vilka alger det var, men ett bra komplement till Ancistrus är siamesiska algätare eller amanoräkor som äter penselalger o liknande.
#7 - 12 december 2004 23:09
Har också sådana alger, även om de inte tagit över. Varken ansictrus eller siameser eller sniglar äter dem. De är hårda.
Man ÄTER dem på FIdjiöarna, gör nån slags pudding av dem som äts till fisk...;-)
Ta bort stråna, ta bort fula angripna blad, byt vatten ordentligt, dvs ofta och ca 1/3 och se för allt i världen till att lyset inte är på längre än 10 timmar och sluta hälla medel i vattnet. Håll igen på matningen.
Mina är definitivt mest där de har MYCKET ljus.
Att de växer till sig när du dödar de andra algerna kan ju bero på att de tål giftet du hällt i och då blir de ensamma om näringen i ditt vatten.
Alger handlar om balans, det tar lite tid att vinna över dem.

Annons