Algproblem?

#1 - 11 november 2004 09:01
Vet inte vad vi ska göra med våra algproblem. I karet så kommer det bara mer och mer tofsalger och det ser ut att bli långa strån av alger också.

Våran Ancistrus äter ofta på växterna men inga alger verkar försvinna och våra 4 Ottisar jobbar på men det kommer mer ändå. Växterna ser inte så fräscha ut längre. Algerna börjar komma även på bakrunden, glaset och "pumphuset"

Det som finns i karet är två stora svärdplantor, en anubia och några ciklidgräs.

Snälla algexperter ge mig råd på hur vi ska komma åt problemet.

//Petra
#2 - 11 november 2004 09:13
Mer info.

Akvarie storlek ?
Vatten byten ?
Gödning till växter ?
#3 - 11 november 2004 09:20
Har ett Juwel Rio 240 l
Byter vatten 1 g i veckan
Växterna har bara fått gödning 2 el 3 gånger sedan vi fick igång det, augusti.
8 st Silvermolly, 3 st Kakaduaciklider, 10 Neoentetra, 4 Ottisar, 1 Ancistrus, 3 st Amanoräkor samt en yngelkasse med ca 15 st mollyyngel.

//Petra
#4 - 11 november 2004 09:22
Hur mycket byter ni ?

Har ni egen brunn eller kommunalt vatten ?
#5 - 11 november 2004 09:24
Vi byter väl ca 40-50 l varje gång.
Vi har kommunalt vatten.

//Petra
#6 - 11 november 2004 09:25
För dåligt filter kanske.
#7 - 11 november 2004 09:31
Ja, om det bara är filtret som är dåligt så ska det väl inte vara svårt.

//Petra
#8 - 11 november 2004 09:54
Testa med att mata lite mindre och byt kanske 60-70liter istället.
#9 - 11 november 2004 10:25
Skulle du kunna rekommendera mig om hur mycket vi ska mata? Som vi matar nu så är det bara en gång om dagen i sex dagar och i bland blir det bara 5 dagar i veckan. Testade med "Dr. Bassleers Biofish food" men det som landade på växternas blad blev kvar och blev gröna. Sen har vi gått över till flingfoder igen men kakaduorna är lite kräsna, men de lär väl sig så småningom att gilla den maten också.

//Petra
#10 - 11 november 2004 10:32
Mata inte mer än att dom äter upp det på ett par minuter.
#11 - 11 november 2004 10:34
Jag tror inte att ständiga vattenbyten kommer att hjälpa dig - det går inte att näringsbegränsa alger i våra akvarium överhuvudtaget. Redan kranvatten, hur sterilt det än verkar vara, är full med näring för alger. Däremot är kranvatten i det närmaste näringsfri för växter.

I kampen mot alger måste du satsa mycket på:
I) ett stort och bra biologisk filter som bryter ner nitrit (näringsämnesom algerna gillar)
II) växter

I)Filter är det inga problem med - ju större volym desto bättre, bra filtermaterial är biobollar (t ex Duplas cascade) och den grovporiga filtermatta.

II)Växter är lite svårare i början, men när man väl fattat basics så lär man sig sedan av sina misstag och såsmoningom får ett helt algfritt akvarium. (Nåväl, alger kommer alltid att finnas där, men de kommer att vara osynliga så länge du sköter dig.)
Jag skulle rekommendera dig att börja med mycket snabbväxtande plantor, där Hornsärv och Limnophila sessiliflora är i en klass för sig vad gäller växthastigheten. Därefter kan du börja tillföra lite CO2 (med mäskmetoden att börja med). Kort därefter kan du köpa TMG hos närmaste akvariebutik eller på nätet. Samtidigt köper du KNO3 + KH2PO4 från en som säljer ingredienser till en fullständig PMDD (Poor Man's Dosing Drops). Du gör alltså din egen näringsblanding till växterna på det här sättet:

1. En halvliter vatten + 7 tsk KNO3 (dosera 10 ml per 100 liter)
2. En halvliter vatten + 3 krm KH2PO4 (dosera 10 ml per 100 liter). Det går fem kryddmått på en tesked.
3. TMG (dosera 10 ml per 100 liter)

Vad gäller doseringen måste du vara exakt - häll i en exakt samma dos av din egna PMDD (hur stor beror på vattenvolym i akvariet) en gång i veckan vid vattenbyte. Var inte rädd för att berika vattnet på det sättet: som sagt, algerna har redan näringen även i kranvatten, men du skall hjälpa växterna. Det enda du behöver är att du är noga med doseringen, läs gärna vad växtexperten säger om det:

Defdac:

Alltså, även om det inte är viktig med exakta nivåer så går det inte att skjuta från höften och tro att man får bra resultat. Du måste lägga dig på en nivå du skriver ner i en bok och som är rimlig och sedan köra så varenda vattenbyte utan att jiddra för mycket med halterna så att du skapar stabilitet.

Att häva ner "en massa" kommer inte ge dig annat än instabilitet, och sånt gillar alger skarpt.

Dosera en gång efter ett vattenbyte en gång i veckan där du håller vattenbytet exakt samma storlek varje gång och doseringen exakt lika stor varje gång. Vänta två veckor och se vad som händer. Får du fortfarande hål: Gå upp en aning i KNO3-doseringen.
(Källa: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32167&whichpage=2)

#12 - 11 november 2004 10:51
Ursprungligen skickat av Z_Lawer

Jag tror inte att ständiga vattenbyten kommer att hjälpa dig - det går inte att näringsbegränsa alger i våra akvarium överhuvudtaget. Redan kranvatten, hur sterilt det än verkar vara, är full med näring för alger. Däremot är kranvatten i det närmaste näringsfri för växter.

<font color="red">Full med näring till algerna, Vilka näringsämnen är det i kranvattnet som inte växterna kan ta upp?</font id="red">

I kampen mot alger måste du satsa mycket på:

I) ett stort och bra biologisk filter som bryter ner nitrit (näringsämnesom algerna gillar)

<font color="red">Håller jag med om.</font id="red">

II) växter

<font color="red">Av beskrivningen att dömma så låter det som ett Ciklid akvarie(Tanyanika eller Malawi) ?

Då tycker ju inte jag att man ska "pressa" ner en massa växter.</font id="red">

I)Filter är det inga problem med - ju större volym desto bättre, bra filtermaterial är biobollar (t ex Duplas cascade) och den grovporiga filtermatta.

II)Växter är lite svårare i början, men när man väl fattat basics så lär man sig sedan av sina misstag och såsmoningom får ett helt algfritt akvarium. (Nåväl, alger kommer alltid att finnas där, men de kommer att vara osynliga så länge du sköter dig.)

Jag skulle rekommendera dig att börja med mycket snabbväxtande plantor, där Hornsärv och Limnophila sessiliflora är i en klass för sig vad gäller växthastigheten. Därefter kan du börja tillföra lite CO2 (med mäskmetoden att börja med). Kort därefter kan du köpa TMG hos närmaste akvariebutik eller på nätet. Samtidigt köper du KNO3 + KH2PO4 från en som säljer ingredienser till en fullständig PMDD (Poor Man's Dosing Drops). Du gör alltså din egen näringsblanding till växterna på det här sättet:

2. En halvliter vatten + 3 krm KH2PO4 (dosera 10 ml per 100 liter). Det går fem kryddmått på en tesked.

Vad gäller doseringen måste du vara exakt - häll i en exakt samma dos av din egna PMDD (hur stor beror på vattenvolym i akvariet) en gång i veckan vid vattenbyte. Var inte rädd för att berika vattnet på det sättet: som sagt, algerna har redan näringen även i kranvatten, men du skall hjälpa växterna. Det enda du behöver är att du är noga med doseringen, läs gärna vad växtexperten säger om det:

<font color="red">Vad det gäller gödning så anser jag att dom nivåer som du skriver om är på tok för höga med tanke på antalet växter och sedan kronglar du till det ytterligare med Co2. Co2 anser jag att du bara behöver i ett växtakavrie.</font id="red">

Defdac:

[quote]Alltså, även om det inte är viktig med exakta nivåer så går det inte att skjuta från höften och tro att man får bra resultat. Du måste lägga dig på en nivå du skriver ner i en bok och som är rimlig och sedan köra så varenda vattenbyte utan att jiddra för mycket med halterna så att du skapar stabilitet.

Att häva ner "en massa" kommer inte ge dig annat än instabilitet, och sånt gillar alger skarpt.

Dosera en gång efter ett vattenbyte en gång i veckan där du håller vattenbytet exakt samma storlek varje gång och doseringen exakt lika stor varje gång. Vänta två veckor och se vad som händer. Får du fortfarande hål: Gå upp en aning i KNO3-doseringen.
(Källa: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32167&whichpage=2)

[/quote]
#13 - 11 november 2004 11:10
Tack för råden och beskrivningarna Z_Lawer. Får se vad jag kan göra av detta.

Det verkar råda delade meningar om detta så jag får väl ta tips från "lite här och lite där".

//Petra
#14 - 11 november 2004 11:41
Mår växterna dåligt (vilket dom gör om det sätter sig toffsalger på dom) så är det något som fattas för växternas del.

Det fixar du inte med fler vattenbyten.

För att växterna ska få det dom vill ha från överbliven mat och fiskskit måste man dels vara ganska restriktiv med vattenbyten (så att näringen stannar kvar i akvariet) och dels ha väldigt bra biologiskt filter (så att inga Ammoniumspikar får algerna glada).

Z_Lawer ger ett tips på fungerande modell för att uppnå stabilitet och väldigt glada växter som garanterat inte har alger på sig, men kanske främst för akvarier där man verkligen fokuserar på att få riktigt schyssta växter.

Ingen har heller fel och jag ha kan hålla med Jörgen att det kanske är overkill att börja slabba med CO2 bara för att få växterna algfria. Då kanske man hellre ska satsa på bikarbonatväxter som Javaormbunke, Ceratophyllum, Anubias, Egeria densa som inte är lika beroende av bra CO2-halter, samt hejda sig med vattenbyten men se till att ha bra biologisk filtrering (keramik i en stor filterkammare som man aldrig ska/behöver göra rent).

Det som är direkt fel för växter är väldigt mycket vattenbyten eftersom kranvattnet garanterat inte bidrar till något som växten behöver annat än karbonater, calcium och magnesium.

Det som är rätt för växterna är en heltäckande gödning (Z_lawers förslag t ex) eller lite mer vågat: Färre vattenbyten och ordentligt biologiskt filter. Båda dessa skapar stabila näringsförhållanden för växterna vilket kommer göra att algerna går i ide.

Andra riktigt dåliga saker är att ha en filtermassa man måste göra rent ofta (varje vecka eller samtidigt som vattenbyten) eftersom det efter varje rengörning kommer medföra svajjande Ammoniumnivåer och instabilitet som algerna älskar.

(Näringsmässigt tror jag det är för låg nitrathalt som spökar om du får mycket toffsalger och göder med vanlig växtakvariegödning)
#15 - 11 november 2004 12:32
Till Jörgen41:
Av beskrivningen som Pe3 ger så låter det inte alls som något ciklidakvarie överhuvudtaget: Pe3 verkar ju bara ha endast 3 ciklider, resten av fiskarna (8 st Silvermolly, 10 Neoentetra, 4 Ottisar, 1 Ancistrus, 3 st Amanoräkor samt en yngelkasse med ca 15 st mollyyngel) kan platsa direkt i något sällskap-/växtakvarie. Vad gäller det där med bristande näring till växterna i kranvatten så har jag ju inte sagt att växterna inte kan ta upp näringen i kranvattnet, utan att just mängden av näringen i kranvatten är nästintill obefintlig för växterna, men räcker gott och väl för alger.

Till Pe3
Man kan som Defdac säger satsa på lite mindre underhållsfria växter. De behöver inte så mycket. Här är det oftast frågan om hur mycket tid, ork och pengar man vill avsätta. En annan fråga om vad som är snyggt också. Jag personligen tycker att bikarbonatväxter är ganska tråkiga och väldigt..hmm.. vanliga, de finns ju hos nästan var och en. Det blir inget unikt akvarium så att säga, speciellt om man har de vanliga fiskarna också. Dessutom blir det ingen utmaning i hobbyn så att säga, vilket kan leda till att man kanske tappar lite av intresset för akvarie.

Förresten glömde jag att nämna i mitt tidigare inlägg att man skall ha hyfsat med ljus också, helst runt 0,5 W per liter (om man nu ska ha ett ganska frodigt växt-/sällskapsakvarium). Denna ljusmängd förutsätter dock att man göder och använder CO2.
#16 - 11 november 2004 13:52
Hoppar in i denna tråd med lite egna funderingar... har själv ett 250 liters akvarium som jag precis startat (startat om pga flyttning) har inte så mycket i det än....men när jag har alla invånare och växter i det så består det av:
2 ancistrusar
2 preacox(regnbåge)
2 trifasicata(regnbåge)
2 scalare
3 wagtail platys
1 stackars ensam svärdbärarhona

växter i akvariet är:
vallisneria
Vesicularia dubyana
Echinodorus bleheri
Anubias barteri var. nana (tror jag)
Echinodorus ' Ozelot ' grön
Cladophora aegagropila
Cryptocoryne undulata "broad leavs"
Cryptocoryne wendtii "green"
Har även funderat på att införskaffa en TigerLotus.
Jag brukar trycka ner torkade lerkulor vid rötterna på Echinodorusplantorna (vet om att det finns dem som tycker att de ej e bra)och sedan tänkte jag börja göda med TMG, vill ej hålla på med CO2 men vad tycker ni mera ska till??
Har två lysrör på 18 W (tror jag) står Coolwhite 20 på dem.
#17 - 11 november 2004 14:33

Jag brukar trycka ner torkade lerkulor vid rötterna på Echinodorusplantorna (vet om att det finns dem som tycker att de ej e bra)och sedan tänkte jag börja göda med TMG, vill ej hålla på med CO2 men vad tycker ni mera ska till??

Det är inte så mycket att lerkulorna är "dåliga" utan snarare lite för bra. Dom har väldigt mycket järn, långt mer järn än viktigare makronäringsämnen. Tillsammans med TMG får du ännu mera järn så det blir lite kaka på kaka.

Har det fungerat bra med lerkulor kommer det sannolikt inte fungera bättre med TMG ovanpå det.

Det man främst behöver komplettera lerkulor eller TMG med är makroämnen, och i ditt fall blir det förmodligen från fiskskit. Om du då är väldigt duktig med vattenbyten i början så kommer växterna stå i kliniskt rent vatten med väldigt mycket järn och under sådana förhållanden kan växterna inte växa och ta upp Ammonium så algerna får fritt spelrum. Algodling.

Jag kan absolut se användning för lerkulor speciellt till dina Echinodorus, men det blir sannolikt inte vid uppstart eller den närmsta tiden framöver då växterna vid uppstarten behöver mer av makroämnen som går åt i mycket större mängd. Enklast och säkrast är att använda KNO3 och KH2PO4, lite lurigare är att använda fiskskit men då ska du helst ha en väl fungerande botten+biologiskt filter från dag 1.

Man brukar skapa ett incyklat substrat från dag 1 genom att lägga näringsfattig jord i en hink med vatten i ca 2 veckor. Denna hink byter man vatten på varje dag och sedan silar man geggan med en rissil ner i akvariet och täcker slammet med grus. Stadig nitrifikation och lagom gosig redox från dag 1 som även innehåller organiskt material med kväve och kol till växterna.
#18 - 11 november 2004 14:50
hmm e lite sent för mig att göra substrat... akvariumet är redan igång... har inte i alla växter än dock pga flytten så bor de flesta hos svågern tillsammans med fiskarna...det jag har i karet just nu är:
lite vallisneria (inte alls den mängd jag brukar ha)
2 st Echinodorus ' Ozelot ' grön
ca 10 små Anubias barteri var. nana (tror jag
Av fiskarna har jag just nu bara mina 2 ancistrusar och ett litet svärdbäraryngel som råkade få följa med i påsen...*S*
Så om jag fattat detta rätt.. så ska jag antingen "välja" mellan lerkulor och TMG?? lerkulorna har jag rullat sjäv av hjortgatans lera.
Har redan placerat ut lite (ingen större mängd 6 st) lerkulor men inget annat än vattenberedningsmedel är tillsatt.
Vad mer ska jag köpa oavsett om det blir lerkulor eller TMG och hur ska jag sedan göra/tillsätta detta för att det ska bli rätt... akavariet är juh "rent" finns juh inte speciellt mycket fiskskit i de... än iaf.
Jag byter vatten varje vecka, lite olika hur mycket mellan 10-30%
Kommer att tillsätta fler Växter och fiskar under helgen.
#19 - 11 november 2004 15:17
Sorry Z_Lawer jag missade posten med listan på fiskarna.
#20 - 11 november 2004 15:53
Hmmm dum fråga nu kanske men var kan man beställa detta.. kollade på pwss men kunde inte hitta nått där.... f*n att hjortgatan ej finns mer *suck*
#21 - 11 november 2004 15:56
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

Om det är näringen du tänker på.

Ska du bara använda TMG så borde det finnas i nästan vilken akvarie affär som hellst.
#22 - 11 november 2004 16:00
jo det var näringen jag tänkte på.. TMG har jag redan här hemma.
Tack så mycket för länken!!
#23 - 11 november 2004 16:03
hmmm vad ska jag köpa då och i vilka mänder??
#24 - 11 november 2004 17:25
Skulle någon kunna berätta för mig vart jag kan hitta KNO3 och KH2PO4?
Där vi brukar köpa fisk mm så hade de bara TMG men inte det andra.

//Petra
#25 - 11 november 2004 17:26
http://www.granholmarna.se/PMD.htm
eller
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578
#26 - 11 november 2004 17:31
Något i Stockholm?

//Petra
#27 - 11 november 2004 17:33
finns bara dessa 2

om man inte vill ha typ 25kg då finns det endel kemiföretag du kan vända dig till
#28 - 11 november 2004 17:52
Okej, tack då vet jag!

//Petra
#29 - 11 november 2004 22:11
<b>Pe3 skrev:</b>

... och så föddes ännu en växtakvarist! ;)

Men om du börjar göda med KNO3 och KH2PO4 så finns det nästan ingen återvändo: fixa CO2 också, du kommer att märka enorm skillnad. Det finns massa trådar om hur man gör egen mäskanordning som producerar CO2. Som reaktorn (dvs apparaten som löser upp gasen i vattnet) kan du använda ditt filter - du sticker in luftslangen från mäskflaskan in i filtret så att gasen upplöses bättre. Att köra gasen ut genom en syresten/alträbit är helt värdelöst - bara slöseri med resurser.
#30 - 12 november 2004 08:10
Om du behöver PO4 och NO3 och inte vill köpa stora mängder eller beställa på nätet kan du använda dessa istället.

Salpeter (Santamaria) = NO3
Bakpulver (Blåvit) = PO4

Nackdelen med att använda Salpeter och Bakpulver är att det inte innehåller K men det kompenserar jag med Seltin :-).

Doseringen kan du räkna ut med min näringskalkylator som du kan ladda ner ifrån min hemsida.
#31 - 12 november 2004 11:33
Tufft att man faktiskt kan fixa makroämnena direkt från kryddhyllan 8)

Enda nackdelen är att Natriumnivån sticker i höjden med salpeter och seltin.
#32 - 13 november 2004 10:46
Det är sant, men jag har inte märkt några problem på 1år.
#33 - 16 november 2004 12:16
Z_Lawer, du skriver:

Min undrar är om vi ska dosera efter akvariets totala volym, dvs 24 ml till 240 l, eller är det efter hur mycket vatten vi byter ut?

//Petra
#34 - 16 november 2004 12:21
Eftersom du har väldigt lite växter skulle jag nog dosera efter hur mycket vatten du byter.
#35 - 16 november 2004 12:31
Ang växterna så har vi nu tagit bort sumpväxterna, Ciklidgräs, och satt i ett gäng Vattenpest och två dvärgsvärdplantor.

//Petra
#36 - 20 juli 2011 19:50
Har du akvariet nära ett fönster. Har du rengjort filtret någon gång.
#37 - 20 juli 2011 20:55
Pe3 skrev:

Där vi brukar köpa fisk mm så hade de bara TMG men inte det andra.

//Petra

Akvarielagret i bromma säljer PMDD om du inte vill beställa på tex pmdd.se

Annons