Algproblem :-(

#1 - 16 augusti 2004 09:02
Hej, har haft igång mitt akvarium nu ett kortare tag, typ ett par månader bara.
Har fått problem med alger tror jag att det är iallafall. De är iallafall som långa trodar som börjat växa på stenar, på växterna och mossan. Vet i tusan hur jag ska få bort det, i affären sa de att jag matar för mycket men även när jag drar ner på maten så växer det som tusan.
Har 115 liter och byter vatten en gång i veckan ungefär då jag har ca 25 småfisk i akvariet, allt från platy o black mollys till tetror.
Har två malar på botten som äter alger o sen har jag 4 små malar som käkar på botten men ändå växer det som tusan.
Några bra tips o råd? Verkar vettigare o fråga här eftersom kunskapen i affärerna verkar vara ganska begränsade och här finns eldsjälarna liksom.

Mvh Snurren
#2 - 16 augusti 2004 09:07
Kolla in följande länk:
http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm

Försök hitta vilken alg du drabbats av. Då är det lättare att hitta hjälpen.
#3 - 16 augusti 2004 09:26
Skulle vara nå´n form av Hair då om man kollar på bilderna men ändå inte så jättelikt, men åt det hållet.
Jha, fram med tandborsten då o pilla bort ha ha
Tack för svaret :-)
#4 - 17 augusti 2004 19:42
När man har så många fiskar i ett relativt litet akvarium som du har så kommer en följd av detta vara att vattnet får väldigt mycke[:-160]t gödning från fiskarnas avföring... detta gör i sin tur att alger som tex hair växer fortare ... du kanske skall se över om du verkligen skall ha så många fiskar om du vill undvika problemet med alger
kram Pollan

Annons