algodling?

#1 - 6 mars 2003 17:18
ett av mina akvarier har börjat se ganska ludet ut på stenarna, dvs det har växt en hel del alger och nu börjar det vara irriterande så jag satt igår och övervägde att ta upp stenar för att rengöra dom.
men så kom jag på att jag skulle ta och lägga ner en av dom algbeväxta stenarna till Tropheusarna för att se vad dom gjorde med den.
först så simmade dom bara runt den och var lite skeptiska på vad det var för nytt som bara dimper ner så där.
kort där efter så släcktes akvariet men idag när jag kommer hem så är stenen renrakad från alger, det var tydligen gott.
inte så konstigt med tanke på att det är deras naturliga föda...
nu skall jag byta sten och ge dom en ny algbeväxt sten så dom får göra rätt för upphället samtidigt som den andra burken blir städad.
man kanske skulle börja odla alger och mata troffarna med?

http://hem.passagen.se/turbonito/

Simma Lungt!
#2 - 6 mars 2003 17:23
Hade samma problem hos min kampfisk. Satte ner min lilla Pleco, ett par timmar senare hade jag ett rent akvarie och en nöjd Pleco.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
13l Kampfisk lekstuga
#3 - 6 mars 2003 17:43
hade samma problem i mitt yngelkar men då med brunalger,släppte ner en liten ancistrus, på ett par dagar var problemet ur världen.
Uffe
#4 - 14 mars 2003 21:12
Hej, man kan ju alltid vända på stenarna då dör algerna under stenen. Sen när det har kommit dit nya alger är det bara att göra om samma sak.

Annons