Alginvasion på glaset i fram

#1 - 4 augusti 2010 09:00
Jag har suttit och väntat på en alginvasion i mitt kar eftersom det är nystartat men det ända som kommer är en invasion på framrutan i akvariumet. Det är en ljusgrön alg som täcker framrutan och jag kan ta bort det men dagen efter är rutan helt grön igen:(
Vad kan jag göra åt detta? Finns det något sätt att få bort algerna?
#2 - 4 augusti 2010 09:27
Alger på rutorna får man, men det ska inte komma tillbaka på 24 timmar om man inte drabbats av t.ex. GDA (Green Dust Algae). Jag har själv aldrig haft det men vad jag har läst om det finns det massa olika metoder att testa. Leta runt lite här på forumet, google och t.ex. plantswap.se som har massa trådar om ämnet.

Kan inte ge dig några direkta tips, men nu vet du i alla fall vad du kan leta efter ;)
#3 - 4 augusti 2010 09:35
Klotte skrev:
Alger på rutorna får man, men det ska inte komma tillbaka på 24 timmar om man inte drabbats av t.ex. GDA (Green Dust Algae). Jag har själv aldrig haft det men vad jag har läst om det finns det massa olika metoder att testa. Leta runt lite här på forumet, google och t.ex. plantswap.se som har massa trådar om ämnet.

Kan inte ge dig några direkta tips, men nu vet du i alla fall vad du kan leta efter ;)

Japp det är den tyvärr. Såg något spektrum algen vill ha och mina lysrör uppfyller det spekrumet.
Nä det spelar ingen roll hur mycket jag skrapar rutan dom kommer tillbaka samma dag eller dagen efter. Någon som vet någon metod att ta bort dom? Jag ser inte in i akvariumet tillslut.
#4 - 4 augusti 2010 09:53
Hur länge har du ljuset igång varje dag?
#5 - 4 augusti 2010 09:58
tio timmar.. från kl 13.00 till kl 23.00
#6 - 4 augusti 2010 10:05
Läste lite på Plantswap där några har teorier om att det oftast kommer på vår och sommar när man får mycket mer dagsljus. Står karet så du får dagsljus i rummet så börjar ju ljuset tränga in redan vid 6-7 tiden och fram till 23.00, även om ljuset inte är så starkt. Prova att dra ner ljustiden lite.
#7 - 4 augusti 2010 10:16
ja tyvärr är hela min etta ett ända stort ljusinsläpp! Men jag drar för mina mörkläggningsgardiner så fort solen kommer in, men när det bara är dagsljus brukar jag ha öppet. Det ända jag hittade var att någon hade skrivit att man ska låta algerna vara i typ 29 dagar och sen brukar dom hårdna och lossna så ska man skrapa bort resten. Att skrapa bort dom varje dag hjälper tydligen inte för det är sporer som bara blir värre då.
#8 - 4 augusti 2010 10:25
Har åxå läst att man kan vänta ut dem, alternativt prova med UV-filer, men den ekonomiska varianten är nog minska ljuset lite och vänta ut dem :)

Lycka till!
#9 - 4 augusti 2010 10:27
Klotte skrev:
Har åxå läst att man kan vänta ut dem, alternativt prova med UV-filer, men den ekonomiska varianten är nog minska ljuset lite och vänta ut dem :)

Lycka till!

Ja tack! :)
#10 - 4 augusti 2010 11:06
Många glada snabbväxande växter, tillräckligt ljus, ev gödning och en massa tålamod! ;) :p
#11 - 4 augusti 2010 11:11
Många glada snabbväxande växter, tillräckligt ljus, ev gödning och en massa tålamod! ;) :p

Ja du många snabbväxande växter har jag:) och göder med pmdd och ec, det roliga med den här algen är att den biter inte på övrig inredning som tur är! Och friska växter värkar inte bita på algen heller. Men om jag drar ner ljustimmarna till 8 timmar tror ni att det blir bra?
#12 - 4 augusti 2010 11:32
Bara att testa, när jag läser runt verkar det inte som det finns en perfekt lösning, men tydligen har folk lyckats få ordning på problemet på flera olika sätt, men minskat ljus och vänta verkar vara det flest lyckats med. :)
#13 - 4 augusti 2010 11:44
Klotte skrev:
Bara att testa, när jag läser runt verkar det inte som det finns en perfekt lösning, men tydligen har folk lyckats få ordning på problemet på flera olika sätt, men minskat ljus och vänta verkar vara det flest lyckats med. :)

Jag kör på det så får vi se vad som händer :)
#14 - 4 augusti 2010 11:45
Japp, tålamod är nästan det viktigaste att ha när man har akvarium, inga förändringar går att göra snabbt ;)
#15 - 4 augusti 2010 16:07
Med UV-filter löser man det snabbt och effektivt. Annars är det som vanligt ett stort (jätte) tålamod som gäller, för att möjligen vänta ut det hela. Enda trösten är ju att det endast håller sig till rutorna.
#16 - 6 augusti 2010 00:23
Angående solljus hittade jag en intressant tråd: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=424

Annons