Alginvasion

#1 - 28 oktober 2004 13:12
Hej,

Jag har haft igång mitt akvarium i ca fyra månader nu. Jag har fått problem med alger som växer som hår på sidorna av min valisneria. Håren kan bli flera cm långa så jag har förstått att det inte är fråga om tofsalger. Vad ska jag göra för att få algen att sluta växa?

Jag har prövat att byta tillbaka till ett vitt lysrör(vet ej vilken sort då det följde med rampen) från ett aquarelle rör som jag hade i förrut, då algerna började komma någon gång efter det att jag hade i aquarelle röret, men det verkar inte göra någon skillnad. Jag har två lysrör på 30W vardera.

Jag har pratat med min zoo-handlare som sa att det inte finns någon fisk som äter de här algerna, men han gav mig en påse som jag skulle slänga i akvariet som skulle döda algerna. Påsen tar bort fosfor i vattnet vad jag har förstått men det har inte gjort någon skillnad vad jag kan se.

Hjälper det om jag minskar lystiden? Eller om jag tar bort reflektorerna? Jag har lysrören på från kl. 11-22. Någon skrev någonstans att han blev av med liknande alger efter att han började med CO2, skulle det kunna fungera? Jag har undvikit att börja med det eftersom man måste buffra vattnet och mäta pH vad jag har förstått. Skulle växtnäring hjälpa för att få växterna att ta över eller hjälper det bara algerna?

Snälla hjälp om ni har några idéer. Jag har inga vattentester förrutom pH och nitrit, så jag kan inte svara på hur mycket jag har av metaller och annat i vattnet.

Mattias
#2 - 28 oktober 2004 13:23
Citerar defdac från en tidigare tråd

"En gammal elak skröna som är helt fel. Alger klarar så låga nivåer av fosfor att det inte går att mäta i labb."

Alltså kommer det där medlet inte att göra ett dugg nytta. Gå in o läs under "Växter o alger" så har du information så det räcker. Alla har samma problem (nästan) och alla letar efter miraklet!!
#3 - 28 oktober 2004 14:02

Håren kan bli flera cm långa så jag har förstått att det inte är fråga om tofsalger. Vad ska jag göra för att få algen att sluta växa?

Det låter som trådalger. Om du rullar upp dom på en pinne och klämmer på dom, luktar dom järn då?

Dom kommer gärna när man är för duktig med mikrogödningen eller har för mycket järn, t ex från lera i bottnen.

Eftersom trådalgerna är tecken på övergödning av just mikroämnen skulle det alltså hjälpa med CO2 och de andra makroämnena (nitrat och fosfat i lättupptaglig form, dvs inte från fiskfisk) som tas upp i mycket större omfattning än mikroämnena.

Jag har prövat att byta tillbaka till ett vitt lysrör(vet ej vilken sort då det följde med rampen) från ett aquarelle rör som jag hade i förrut, då algerna började komma någon gång efter det att jag hade i aquarelle röret, men det verkar inte göra någon skillnad.

Mer ljus får upp näringsupptaget hos växterna och dina växter är nästan 100% säkert makrobegränsade - dom viktigaste näringsämnena som tas upp i störst mängd är slut, medans järn och andra mikroämnen finns i överflöd.

Påsen tar bort fosfor i vattnet vad jag har förstått men det har inte gjort någon skillnad vad jag kan se.

Nej eftersom det får växterna ännu ledsnare. Växter tar upp *mycket* fosfor jämfört med järn.

Du ska inte göra något som får dina växter ledsna och mer begränsade. Du ska ge dom det dom behöver, förslagsvis från KNO3 och KH2PO4.

Hjälper det om jag minskar lystiden? Eller om jag tar bort reflektorerna? Jag har lysrören på från kl. 11-22.

Ja eftersom mindre ljus = Mindre näringsåtgång hos växterna - dom behöver inte lika mycket makroämnen som just nu är begränsande i din burk.

Annons