Hej,
Jag har haft igång mitt akvarium i ca fyra månader nu. Jag har fått problem med alger som växer som hår på sidorna av min valisneria. Håren kan bli flera cm långa så jag har förstått att det inte är fråga om tofsalger. Vad ska jag göra för att få algen att sluta växa?
Jag har prövat att byta tillbaka till ett vitt lysrör(vet ej vilken sort då det följde med rampen) från ett aquarelle rör som jag hade i förrut, då algerna började komma någon gång efter det att jag hade i aquarelle röret, men det verkar inte göra någon skillnad. Jag har två lysrör på 30W vardera.
Jag har pratat med min zoo-handlare som sa att det inte finns någon fisk som äter de här algerna, men han gav mig en påse som jag skulle slänga i akvariet som skulle döda algerna. Påsen tar bort fosfor i vattnet vad jag har förstått men det har inte gjort någon skillnad vad jag kan se.
Hjälper det om jag minskar lystiden? Eller om jag tar bort reflektorerna? Jag har lysrören på från kl. 11-22. Någon skrev någonstans att han blev av med liknande alger efter att han började med CO2, skulle det kunna fungera? Jag har undvikit att börja med det eftersom man måste buffra vattnet och mäta pH vad jag har förstått. Skulle växtnäring hjälpa för att få växterna att ta över eller hjälper det bara algerna?
Snälla hjälp om ni har några idéer. Jag har inga vattentester förrutom pH och nitrit, så jag kan inte svara på hur mycket jag har av metaller och annat i vattnet.
Mattias