"Alghinna" på vattenytan.

#1 - 1 mars 2007 21:40
Jag har något som mest kan beskrivas som en alghinna på vattenytan.
Kan det bero på att jag har matat förmycket? Luktar akvarieväxt om hinnan.

Kan tilläggas att jag matar med maltabletter och lite artemia.
#2 - 2 mars 2007 07:28
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hade alghinna på ytan i mitt 110-liters.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]D v s en grön hinna som växte sig grönare för varje dag.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När jag stoppade i några Endlers försvann den på 4 dagar :)[/COLOR][/FONT]
#3 - 2 mars 2007 09:05
Något annat sätt än att stoppa ner Endlers? Har ett gäng kardinaltetror och vill inte utöka dessa något mer, pga att akvariet är bara tänkt som L-mals kar.

Lyckades få bort det mesta igår genom att rikta om pumparna och håva upp det, men till framtiden undrar jag.
#4 - 2 mars 2007 09:13
ytätare (guppy/platy) eller mer cirkulation och flytväxter brukar göra susen.
#5 - 2 mars 2007 09:28
luftning av vattnet i form av bubblor (från innerfilter t.ex) funkar också
#6 - 2 mars 2007 10:27
Ytinsug till filtret är bäst - det funkar som magi. (Utom Eheims ytinsug som inte funkar alls)

Näst bäst är ythinne-ätande fisk. Det är möjligt att guppy äter ythinna, men jag vet helt säkert att javatandkarp gör det, jag brukar jämt ha ett par javatandkarpar i akvarierna för att få bort ythinnan.

Tredje bäst är att en gång i veckan eller så ta bort hinnan genom att dra remsor av hushållspapper över ytan. Släpa runt hushållspapperet som en 'släde' på ytan så fastnar hinnan.

Fjärde bäst är att sätta pumpar el dyl som blåser runt i ytan. Det tar inte bort hinnan, men ser till att den inte kan täcka hela ytan i akvariet, vilket räcker för syresättninen.
#7 - 3 mars 2007 18:48
Har kommit på problemet och har kastat flingfodret eftersom mina kardinaltetror är mer förtjusta i torrfodret jag ger malarna.
Tack ändå!

Annons