Alghämmande Lysrör. Finns det?

#1 - 17 september 2005 06:33
Hej!

Jag har ett Juwel Rio 400L och är nu på gång att införskaffa nya lysrör. Invånarna i akvariumet är lite olika Malawiciklider och sanden är vit marmorkross. Jag har inga växter alls utan bara stengrottor och stendekorationer. Jag undrar nu vilka förslag som finns på bra lysrör där jag alltså inte på något sätt behöver ta hänsyn till några växter. Finns det något som är extra bra på att försämra miljön för eventuella alger? Vilka plockar fram färgerna bäst på fiskarna? De fiskar jag har är 2st Aulonocara stuartgranti cobwe (Kejsar-aulonocara), 6st Gul labidchromis och 3st Demasoni. Alltså mest färgerna gult och blått.

Vore mycket tacksam för svar på förslag till lysrör i detta akvarium.

/Mats
#2 - 17 september 2005 06:43
Kort lysperiod och att låta akvariet stå riktigt mörkt när lyset är av är bra metoder.
#3 - 17 september 2005 14:43
#4 - 18 september 2005 07:14
Tack för svar. Ofta är det så att det som är bra för växterna är också bra för algerna. Det jag tänkte var att när man inte behöver ta hänsyn till några växter kanske det finns speciella lysrör som ger ett ljus som inte är bra för alger.

Raven: Den där länken du skickade är ju riktigt bra. Där är det en människa som verkligen har gjort ett stort arbete för mänskligheten. Där kan man se hur de olika lysrörens sken ser ut. Men där finns vad jag förstår en del som är bra för växter och därmed alger också och eftersom jag inte har några växter som kan konkurrera med algerna är jag orolig för dessa ondskefulla organismer. Just nu har jag inga alger alls och jag vill behålla det så.

Annons