Algexplosion

#1 - 1 november 2006 17:41
Har precis skaffat mig ett akvarium och starta upp det för tre veckor sedan. Ett juwel rio 180L.
Allt verkar gå bra med växter och fiskar men nu under tre dagar så har det gått från inga alger till massor.
Algerna är gröna som en fin gräsmatta och började först på en sten men har sedan spridits sig på botten och på glaset. Sedan har mina anubis växter börjat få väldigt bruna blad.
Hur förebygger jag alger och hur kan jag stoppa att det växer mer??
#2 - 1 november 2006 21:25
Sök på cyano. Inte direkt lätt att få svar, men ett välinkört filter, mekanisk borttagning och goda nitratnivåer är en bit på vägen för att bli av med dessa gynnare.
MVH
Magnus
#3 - 2 november 2006 13:43
har fixat provstickor för att mäta olika värden.
Allt verkar bra just förutom nitratvärdet som enligt stickan ligger på noll.. är detta möjligt och vad ska man ligga på?
#4 - 2 november 2006 14:15
Hur har du akvariet placerat? Kommer det in mycket dagsljus?
#5 - 2 november 2006 14:45
japp, låter definitivt som cyano. kolla in den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62105&highlight=cyano

Där står i princip allt om bekämpning.

Lycka till! (jag har hållit på i snart 1 år med att bekämpa cyanon, nu har jag fått ner dem till en resonabel nivå, dvs små fläckar då och då bara)

/Peter
#6 - 2 november 2006 15:05
Akvariet står så att det inte har direkt kontakt med något solljus alls
#7 - 2 november 2006 15:10
tack peter ska ta och testa lite metoder som står där
#8 - 2 november 2006 15:38
Köp ett gäng Ampullariasnäckor! Dom äter cyano:)

/Hans
#9 - 2 november 2006 16:53
Ok men kan Ampullariasnäckor bli uppätna av praktbotia har två sånna nämligen och har läst att dem äter snäckor
#10 - 2 november 2006 17:26
tejjojist skrev:
Ok men kan Ampullariasnäckor bli uppätna av praktbotia har två sånna nämligen och har läst att dem äter snäckor

Praktbotior äter ampullarior. Får absolut inte ha dem tillsammans!!
#11 - 2 november 2006 19:54
battalionP skrev:
Köp ett gäng Ampullariasnäckor! Dom äter cyano:)

/Hans

Jag utgår ifrån att det går bra med dina då? ;)
#12 - 3 november 2006 15:45
tejjojist skrev:

aah... sorry! läste inte så noga vad du hade i karet;) nej har du praktbotior så är det nog ingen bra ide att skaffa snäckor;)

Nitra: Japp inget spår av cyanon:)

/Hans
#13 - 5 november 2006 14:04
skrev aldrig vad jag hade i karet. men testar med olika saker nu så vi får se hur det går
#14 - 5 november 2006 15:50
Nitratnivån måste först upp över 20ppm, sen kan du titta på olika metoder för bekämpning.
MVH
Magnus
#15 - 6 november 2006 20:41
Hur får jag upp nitratnivån på ett smidigt sätt??
Men har nu blandat runt gruset och vänt på stenar och gjort ett rejält vattenbyte. Och det verkar funka bra algtillväxten har iaf stannat av lite

Annons