Algerna tar över :O

#1 - 5 november 2013 19:04

Börjar få stora problem med alger! Så här ser det ut en vecka efter rengörning :S
Kör 50% vattenbyte i veckan och pmdd standard dos i 540L
10 timmar på belysningen 4x38w aquarelle.
Har provat mörkläggning med, men skiten kommer tillbaka igen [:(!]
Blir snart omstart av baljan!! Frågan är bara vad man gör med fisken under tiden [:o]
#2 - 5 november 2013 20:12
Cyano... det där ser inte kul ut. Vanliga alger har jag lärt mig att tampas med. Men inte cyano.
Sök på cyano så hittar du massor av tips här i forumet.
#3 - 5 november 2013 20:25

Kolla vad du har i nitrat, lågt värde så ökar du kno3-delen i PMDD till det dubbla och sedan mäter regelbundet. Då kommer cyanon att ge med sig.
#4 - 5 november 2013 20:40
Omstart kommer inte att lösa problemet.
Jag har haft cyano till och från i min burk i nästan 1 år nu.
Mörkläggning funkar, om man ser till att höja nitratnivåerna efter för att hålla den i schack.
Att bara höja nitraten har inte hjälpt för mig men har jag fått bort den så tar det längre tid för den att komma tillbaka om man har högre nivåer. Eventuellt kommer du få göra som jag och bekämpa den i etapper.
Det är nog enda sättet att få bukt på det i längden, tålamod och bra värden i akvariet.
#5 - 7 november 2013 18:21
Får prova köra mer kno3 och mörkläggning funkar inte det åker allt ur baljan :p
#6 - 8 november 2013 18:37
Ligger nån stans mellan 25-50ppm nu. Borde räcka eller? :)
#7 - 8 november 2013 18:39
Det bör det göra, men se till att du inte kryper under de värdena om någon/några dagar. Lätt hänt om växterna knaprar nitrat:).
#8 - 8 november 2013 19:11
Ska jag prova att minska på vattenbyten med tror ni? :)
#9 - 8 november 2013 21:56

Som tidigare nämnts så är ju Cyano en bakterie som reagerar på mycket. No3, men också om karet är för skitigt eller för rent.tycker också att filtret är viktigt. Är filtret för skitigt får jag själv Cyano. Är det för ljust i karet kommer Cyano. Så förutom NO3 så verkar Cyano reagera på en subtil obalans i karet som är svår att lokalisera. Man får pröva sig fram. Om jag själv skulle köra fast skulle jag testa Blue exit som sista utväg.
#10 - 8 november 2013 22:16
Aldrig att jag skulle köra med Blue Exit.... betydligt mycket hellre mörkläggning ett par dagar...
#11 - 8 november 2013 22:20

Vad är det ens i blue exit?

Jag vet vad cyano är men jag vet inte vad det är i preparatet.

Så, då är cyano bättre :)
#12 - 8 november 2013 22:22

Ja säg det, Mathias. Ingen aning. Kan inte ens förklara logiskt varför jag är positiv till preparatet.
#13 - 8 november 2013 22:28
Jag medicinerade min burk med Octicin för att behandla mot ett eventuellt HIH problem (en scalare som visade symptom). En positiv bieffekt var att all cyano i hela burken försvann inom någon dag.
Så visst är det så att cyano reagerar på allt som har någon form av bakteriedödande effekt.
#14 - 8 november 2013 22:31
Det finns en anledning till att det finns oro för bakteriedödande mediciner, GT och Bactopur är två exempel som är svåra att hitta idag.
#15 - 9 november 2013 05:37
Enda positiva med Blue Exit är väl att det tar bara livet av Cyanon men inga andra bakterier.
#16 - 9 november 2013 05:54
Nu är det inte så att jag är för att ta i kemikalier utan att jag läst här i forumet att Cyanon ibland för vissa kan bli ett gissel som nästan helt knäcker dem i deras akvarieintresse. Jag tycker i alla lägen man ska försöka hitta de naturliga enkla vägarna om så är möjligt. Dessutom måste man ge det tid. Ett akvarium är ju som en finlandsfärja i skärgården. Har man kört fel tar det ett tag att vända det hela. Men skulle jag själv sitta i ett läge där jag testat verkligen allt så om jag känner mig själv rätt, så skulle jag börja snegla åt preparat som verkar (enligt uppgifter från folk) vara skonsamma mot den bakteriella miljön. Det är skälet att jag använder mig av multicura och antispot i mitt Diskuskar t.ex. Men aldrig kemikalier som första lösning.
I grunden håller jag med dig Mathias, som ju å andra sidan tycker det är ok att använda klorin :D
#17 - 9 november 2013 06:25
Helt rätt! Men en mörkläggning ett par dagar dödar ju cyanon och då slipper du kemikalier!
#18 - 9 november 2013 18:54
Vågar med 100% säkerhet säga att vattnet är för hårt och skulle hålla med Bluewing. Problemet ligger i pumpen. Eller brist på pump med möjlighet att korrigera vattenvärden. Om jag har fel och du har en bra utanpå pump typ Eheim fixar vi detta på två veckor och du ser dom aldrig igen ok. Du har ett växt akvarium? Tyckte mig se fenan på en scalar så troligtvis är det sydamerikanskt/barbasien typ[:P]. Kostnad för detta 250 - 350 kr beroende på utsugare till zoo butik:mad:. Ner snabbt till zooet köp detta: Torumin alternativt Sera Blackwater på flaska (Torvbaserade produkter) Pumpen måste optimeras med Svarttorv alt Filtertorvgranulat, plocka ut filterbollar eller makaroner rengör allt. Återställ pumpen med Makaroner alt bollar som första lager 10 - 15 cm Ehfifix/grov 3 cm Torvgranulat alt svarttorv ca 3 - 5 cm, mer Ehfifix/grov fyll tills sista finfiltert som ska vara max 5 - 7 cm, själv använder jag filtermatta ppi 10 grov och ppi 30 fin, tian i fyra cm och trettio i tre cm. Cyanon hatar torv och torven kommer på 2-3 dagar göra akvariet surt och Torumin filtrera ljuset Cyanon behöver ljus och mest vitt ljus därför får man oftast cyanon i akvarium med ljusa bottnar eller bottnar som reflekterar ljus i kombinationen hårt vatten. Efter 3 -5 dagar är akvariet klart igen den bruna torvfärgen försvinner men surheten består efter ytterliga två till tre veckor kommer cyanon att försvinna totalt. Viktigt att komma ihåg! Byt inte vatten på två månader låt det avdunsta själv fyll på efter hand, När du byter vatten dom första två tre gångerna använd Torumin men halvera dosen.
#19 - 9 november 2013 21:39
Kollade PH med sticka nu (har inget annat för ph hemma) och det säger 6,8. Ingen cyano i dom andra burkarna heller!
Kör med eheim 2028 pro 2 med makaroner i botten sen grov filtermatta och fin matta på det, dock inte skurna i bitar!
Tar vattnet bakom bakgrunden. Förut sög jag genom bottenfilter men nu har jag vänt på cirkulationspumpen som sitter genom bakgrunden så den suger bak vattnet. 1600L/h har jag för mej den är på.
Har slängt i 2 mindre powerhead med, har troligen lite för dåligt drag på botten annars [:o]
Fenan du ser är en Dat :) men ganska mycke växter är det! Kan slänga upp bild på hela imorrn.
Torv kan ju vara nått att prova :p ingen erfarenhet av det!!
#20 - 10 november 2013 10:30

Så ser hela karet ut idag! :)
#21 - 10 november 2013 14:53
Är det okej att köpa vanligt salpeter i affären för att öka på kno3 med? :)
#22 - 10 november 2013 18:54
Prova även med att öka cirkulationen på vattnet
#23 - 11 november 2013 18:09
Har satt i 2 powerhead så länge, får skaffa några streeamers sen! :)
Kör med bara ett rör tänt nu, och cyanon har lugnat sej lite :p
#24 - 16 november 2013 13:21
Tycker att du byggt ett snyggt akvarium med växternas placering osv, rekommenderar dig att testa torven, finns inget i ditt akvarium som skulle påverkas negativt av det.

Häls Patrik E
#25 - 16 november 2013 16:19
Har ändrat om lite i akvariet och kör med typ 3dubbel dos pmdd fast inte allt på samma gång.
Har inte bytt nått vatten förutom fyllt på lite efter jag slamsugit och sugit bort cyano.
Släckt ner 2 av lysrören, Cyanon har minskat kraftigt men finns kvar!
Så tänkte prova torv med :)

Annons