Nu har jag testat att lufta ur co2 och därefter mätt pH, resultatet blev pH 7.6 efter luftning och controllern är inställd på pH-6.3.
Detta innebär väl att det åtminstone inte är för lite CO2!?
Det låter onekligen så, vi får se vad BluesBoy har för idé om proben.
Jag vill även understryka att jag sitter i ungefär samma sits som du. Jag dundrar på med CO2 och PMDD men det kryper fram Cyano överallt ändå.
Tyvärr är Cyano likt grönvatten lite jobbig när den väl fått fotfäste så även om man rätat upp eventuella fel kan skiten hänga kvar länge. Cyano går att "nuka" med en mörkläggning när man tror att man har allt on target.
Teorin jag tänkte gå efter ang. att bota min egen burk från Cyano men även trådalger går såhär:
Cyano klarar lägre kvävenivåer än andra alger som bekant, så det första är att öka KNO3-doseringen. Eftersom Cyano är så duktiga kvävefixerare så diggar dom även ammonium så har man lite svajjig nitrifikation så kommer dom också digga läget.
Mitt filter gissar jag har varit ganska inaktivt pga den mörka färg filtermassan fått, så jag har sedan en vecka bytt från enbart sönderklippt skumplast och sjukligt mörk keramik till ett par fack med Biopur Forte och Ehfisubstrat. Sedan i förrgår har jag även slängt ut det sista facket sönderklippt sjukligt mörkbrunsvart skumplast (ska vara blå) och har nu ett fack fulladdat med Biomax, ett Biopur Forte och två fack fullmatade med Ehfisubstrat. Den nytillagda keramiken är den jag återgenererat med citronsyra:
http://www.defblog.se/permalink/1631.html
Jag kunde även se att den keramik jag la i någon vecka tidigare var ljus och fin fortfarande.
Så nu har bakterierna några kvadratmeter större yta att sätta sig på, men med den senaste tidens snack om att nitrifikationsbakterier använder karbonater som kolkälla så hade jag ovanpå det även tänkt börja dosera bikarbonat eftersom KH:t här i Linköping är hyffsat lågt.
Ovanpå detta så har jag återigen börjat drämma in CO2 in i ytterfiltret eftersom keramiken blev mörk efter att jag slutat med det och börjat använda mistmetoden + att jag såg hur effektivt citronsyran gjorde processen kort med det mörka vad det nu var. Jag gissar på järnhydroxid efter en del mycket intressanta inlägg av averater på APC.
Jag har även försökt begränsa ingången av fosfat ganska hårt eftersom det brukar vara effektivt att öka nitrat och minska fosfat när man har Cyano. Tyvärr så har ett av mina snyggaste ogräs, L. inclinata var verticillata, ogillat läget (korta blad = makrobrist, t ex NPK eller CO2) under ungefär lika lång tid som jag försökt med detta så nu är det tillbaks till att öka fosfathalten och med teorin "glada växter ger ledsna alger". L. inclinata var verticillata totalstuntade en annan gång jag försökte begränsa fosfathalten, men däremot var det den bäst växande växten i hela akvariet när jag varje fulldospuls dosera 2,5 ppm fosfat.
Att jag numera även löser upp CO2 kommer göra att jag återigen kan snegla lite på CO2-tabellen för att se om jag ligger i rätt universum vad gäller CO2-halt samt att mikroämnen även är mer tillgängliga vid lägre pH och KH. Tyvärr kommer bikarbonatsdoseringen motverka det lite men kontentan kommer ändå vara lägre pH i filtret och i hela akvariet.
Så. Glatt välfungerande biologiskt filter = rejält stabilt låga ammoniumnivåer, sluta försöka begränsa fosfatet och mer KNO3 = rejält med PMDD, Lägre pH = bättre mikronäringstillgång dvs bra makro och mikronivåer = Stabilare näringsmiljö = Glada växter = Ledsna Cyanobakterier och trådalger.