Algerna kommer igen

#1 - 13 april 2006 09:30
Hej,

I mitten av februari så startade jag, med hjälp av Defdac mfl. på detta forum, om mitt 375l akvarium med CO2, PMDD samt en massa "lätta" växter.

Till en början gick det ganska bra, jag slängde bla. ut hornsärven pga att den fyllde upp hela burken på ett par dagar, men nu, sedan ett par veckor tillbaka så börjar trådalger, pälsalger samt lite cyano att allt mer ta över.

Så nu känns det som att det hela börjar återgå till som det var innan (ett accellererande algproblem) och vad jag än provar så tycks det inte bli bättre.

Jag göder förnärvarande med 40ml PMDD/dag, kan detta vara för lite trots att jag bara har 2*36 W aquarelle?

Jag byter 100% av vattnet varje vecka, kan det vara så att detta rubbar balansen för mycket (filter: eheim 2217 + fluval2+)?

Jag matar fiskarna med nykläckt artemia, mygglarver och räkmix, kan det vara upphov till något fel i näringsförhållandet för växterna?

Jag driver CO2 diffusorn med det stora ytterfiltret och det innebär att allt vatten från utblåset går rakt ner i botten i ett av akvariets hörn och endast innerfiltret, som sitter bredvid diffusorn, står för "cirkulationen" i akvariet. Skulle problemet kunna bero på dålig cirkulation?

Jag har som synes många ideer men jag har ingen aning om (lite bekymrad) vad jag skall ta mig till eller var jag ska börja.

MVH/ Per
#2 - 13 april 2006 11:27
Jag tycker det låter som du och jag är lite i samma läge just nu och jag är lite rådlös själv. Jag har främst problem med trådalger och Cyano, men visst kan jag se toffsar här och var också även om dom gav sig efter att jag börjat sprida min mist lite effektivare.

Även jag har gjort väldigt stora vattenbyten (Först tömt till 50-75% och sedan fyllt på medans häverten fortfarande tömde (det blir inte 100%, men en bit över 80-90% tippar jag).

Som du kan se i min blog så började mitt Ehfisubstrat bli kolsvart och tack vare averaters expertis kan det ha varit järnhydroxid (som ni ser i tråden så trodde jag det var FePO4 först innan experterna började intressera sig för ämnet):
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-fertilizing/11600-phophate-inhibits-fe-uptake.html

Jag tror alltså att mitt kranvatten har dödat mitt filter eller åtminstone av någon anledning gjort att min doserade mikrogödning(järnet) fällt ut i filtret. Bottnen har inte heller hjälpt till eftersom jag ganska nyligen slamsugit igenom den helt och hålllet iom en omdesign (= relativt död bakteriemässigt sett). Växterna har också strejkat (= dåligt ammoniumupptag) och detta sammantaget tror jag lett till all min instabilitet. Att feldosera 1 tsk KH2PO4 hjälpte sannolikt inte heller för att göra akvariet algfritt.

Efter att jag skaffat nytt Ehfisubstrat+Sera Biopur Forte och återigen lagt mig till med 50% vb så tycker jag åtminstone ytan blivit betydligt finare samt lite klarare vatten. För tidigt att säga något ännu.

Nu googlade jag och med tanke på att våra läckande kranar ger ifrån sig en röd slemmig fällning i badkaret/handfatet och jag har problem med "Calciumbrister" (manganbrist kan se ut som calciumbrist) så känns det lite som att slå huvudet på spiken när jag läser det här:
http://www.maximumyield.com/article132.htm
"4. Iron and Iron bacteria
Iron is often found in the form of iron hydroxide in water supplies and is usually associated with ground water near deposits of iron sand or iron ores. Iron in the hydroxide form is not readily available to plants and its presence in water is a problem as it causes blockages in irrigation components and drippers/emitters. Iron problems in the water supply will show up as a rusty red deposit. If not removed, iron bacteria can result which causes a slimy deposit that can also lead to equipment blockages. These bacteria not only need iron, but also organic matter, oxygen, manganese and a warm temperature in order to multiply to levels that will cause problems - all elements that are provided in a hydroponic system. Iron hydroxide can be removed by aeration and settling, or by flocculation with a number of different agents. Iron bacteria contamination can be removed by sterlisation of the water or nutrient solution."

Manganbrister, skruvade/skålade skrynkliga blad:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=manganese%20deficiency&sa=N&tab=wi

Nu ska jag se vad man kan göra för att undvika det.

Förlåt Per om jag snöade in på mitt eget problem här, ville mest visa att jag tror att mina stora vattenbyten kan ha haft med saken att göra.
#3 - 13 april 2006 17:32
Jag har också haft stora bekymmer med min växtburk sedan jag startade om den i vintras. Sakta och osäkert har det gått från typ:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=457
till dagens:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=503

Jag började resan med det klassiska "blunda-för-CO2-nivån-och-gasa-på" och därefter dunka ner gödning med storskopan. När allt bara gick sämre och sämre beslutade jag mig för att göra halt och därefter se det som ett experiment (håller tålamodet i schack :) ) och göra små förändringar steg för steg, steg för steg, en sak i taget.
I mitt fall tror jag det var många små förändringar som innebar en gynnsammare miljö för växterna. En kontinuerlig röd tråd har hela tiden varit att lägga väldigt mycket krut på att få ur mulm, döda och halvdöda växtdelar så ofta som möjligt. Dammsugning av översta lagret av bottensedimentet och daglig håvning av flytande bladrester alltså. Har försökt blunda för algangrepp och fokuserat på att få igång snabbväxarna ordentligt. Vet inte om det ligger något i det men - ju mindre jag behövt rota i botten desto bättre har det blivit.

Så nu känns det som att det hela börjar återgå till som det var innan (ett accellererande algproblem) och vad jag än provar så tycks det inte bli bättre.

<snip>
Jag har som synes många ideer men jag har ingen aning om (lite bekymrad) vad jag skall ta mig till eller var jag ska börja.
Kan det vara en idé att titta tillbaka lite och se vad du har gjort sedan burken fungerade som bäst? Vad är provat? Hur såg din set-up ut när det fungerade? Några förändringar? Gödningsregim då-nu?
#4 - 25 april 2006 09:27
Hej igen, tack för era svar, har legat sjuk ett tag och därför ej svarat.

Citat:
Kan det vara en idé att titta tillbaka lite och se vad du har gjort sedan burken fungerade som bäst? Vad är provat? Hur såg din set-up ut när det fungerade? Några förändringar? Gödningsregim då-nu?

När det fungerade/ej fanns alger så var skillnaden jämfört med nu att jag hade betydligt färre fiskar samt att halva burken var igenväxt med hornsärv som var mer brun än grön (förmodligen pga. en "skenande" tillväxt).

Jag plockade bort all hornsärv efter 1-2veckor för att ge de övriga växterna en chans att ta sig (Jätte-vallisneria, Hygrophila difformis, ech. bleheri. stellata, anubias, javaormbunke och javamossa)

Gödningsregimen från början var: Dag1 vattenbyte & dubbel fulldos.
Dag3 1 fulldos
dag5 1 fulldos
Dag7 1 fulldos.
Jag hade då problem med bristsymptom (tror jag) så jag göder idag:
Dag1 dubbel macro
dag2 dubbel micro
dag3 dubbel macro osv och vattenbyte dag1

Det som förbryllar mig mest är ett långsamt tilltagande cyanoproblem trots att jag omöjligt kan ha kvävebrist, eller?

en annan skillnad är att cirkulationen idag är sämre pga en "tätare"växtmassa, jag får någon "Slemalg" i difformisens ytliga blad där cirkulationen är som sämst.
jag får även någon slags trådalg (ganska tjocka trådar) främst på svärdsplantorna.

pH-controllern har gradvis mycket långsamt sänkt så att jag nu ligger på pH-6.25, kranvattnet har KH 4 och pH 7,8.

MVH/ Per
#5 - 26 april 2006 10:30
Hur är ditt växtbubbel om du ser över en hel vecka?
Fick du igång något bra bubbel tidigare med ditt ganska svaga ljus (0,19 W/l)?
#6 - 27 april 2006 07:17
[quote=BluesBoy]Hur är ditt växtbubbel om du ser över en hel vecka?
Fick du igång något bra bubbel tidigare med ditt ganska svaga ljus (0,19 W/l)?[/quote]

Mitt växtbubbel förnärvarande är ganska bra vad gäller svärdsplantorna och javaormbunkarna trots att det främst är dessa växter jag har "trådalger" på.

Jag vet inte om man kan tyda någon direkt skillnad sett över hela veckan förutom dagen/dagen efter vattenbyte men det är ju inte rätt sorts bubbel.

För övrigt så har jag, enligt defdac, inte några "bubbelväxter"!?

I början hade jag inte heller något särskilt bubbel förmodligen pga att hornsärven då utgjorde ett effektivt ljusskydd för de andra växterna.

Funderar lite på om det trots allt inte har blivit lite bättre sedan jag bara bytte 50% av vattnet i söndags, jag har fortfarande enviss tillväxt av trådalger men inte någon nämnvärd ökning av cyano, jag vet inte.

Funderar också på att skruva ner pH-controllern ytterligare 0.05-0.1 grad, Hur vet man när man har rätt nivå, tabellerna som grundar sig på KH-värde tycker jag inte verkar stämma, hur mäter ni?

MVH/ Per
#7 - 27 april 2006 07:30
Har du trådalger även på nytillväxt av Javarormbunkarna och Svärdsplantorna?

Äldre blad som växt klart kommer ha kvar sin algodling tills dom dör och faller av (eller knipsas av), om du inte har ett batteri med riktigt svältfödda algätare.
#8 - 27 april 2006 07:54
[quote=defdac]Har du trådalger även på nytillväxt av Javarormbunkarna och Svärdsplantorna?

Jag har ganska mycket trådalger på javaormbunkarna så det är svårt att se om det är endast på äldre blad de sitter, svärdsplantorna däremot är det mestadels alger på äldre blad.


Äldre blad som växt klart kommer ha kvar sin algodling tills dom dör och faller av (eller knipsas av), om du inte har ett batteri med riktigt svältfödda algätare.[/quote]

Ok, jag får vara mer noggran med att ta bort gamla blad då, men ibland känns det som att man tar bort för mycket av växten.

Vad tror ni om CO2-mängden?
Vågar jag sänka när jag enligt tabellen på http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm skall ha 75ppm med KH4 (om nu mitt test stämmer)?

MVH/ Per
#9 - 27 april 2006 08:03
Nej du behöver inte hugga av gamla blad om dom, förutom trådalgerna, ser hyffsat fräscha ut. Rulla upp trådarna på pinne och slit bort dom, och ha gärna ett kritter som käkar "stubbarna".

Jag har själv trådalger nu och tyvärr inga lämpliga kritter och min strategi är att försöka fåigång den kanontillväxt jag tidigare hade i burken - då fasar man snabbt ut gamla fula blad. Varje vecka kunde jag ju fimpa halva längden av snabbväxarna även om det tar aningens längre med slöväxare som Javaormbunke.

CO2 är bra att fokusera på (gör jag själv). Om du hade haft 75 ppm hade fiskarna varit märkbart stressade så det kan nog vara så att KH:t inte är riktigt där du tror att det är (antingen pga test eller att något annat buffrar).

Ta ett glas akvarievatten och låt det stå ett dygn och mät pH:t. Sänk sedan pH:t 1 enhet utifrån det värdet så ska du ligga ungefär rätt.
#10 - 27 april 2006 08:50
[quote=defdac]Nej du behöver inte hugga av gamla blad om dom, förutom trådalgerna, ser hyffsat fräscha ut. Rulla upp trådarna på pinne och slit bort dom, och ha gärna ett kritter som käkar "stubbarna".

Om det ändå hade varit den typen av trådalger som gick att rulla upp på en pinne, detta rör sig om någon kraftigare sort, enda sättet att få bort den är att rycka med fingrarna och sedan suga upp dem med häverten (oerhört tidsödande).

Behöver man lufta vattnet i glaset eller går CO2 ur ändå?

Vad tror ni om pmdd-gödningen, den kan väl ändå inte vara snål?

Cyano får jag främst på javamossan som växer väldigt dåligt och därifrån är den väldigt svår att få bort, jag borde väl inte ha kvävebrist?
Om jag inte har kvävebrist, hur f** kan jag då få detta elände?

Förvirrad!!!!!

MVH/ Per
#11 - 27 april 2006 08:57


Om det ändå hade varit den typen av trådalger som gick att rulla upp på en pinne, detta rör sig om någon kraftigare sort, enda sättet att få bort den är att rycka med fingrarna och sedan suga upp dem med häverten (oerhört tidsödande).


Humm.. Är det toffsalger (korta svarta tuffsar som sitter som berget)? Isåfall har du för ryckig/snål CO2-insprutning.



Behöver man lufta vattnet i glaset eller går CO2 ur ändå?


Efter ett dygn så har vattnet i glaset nått jämnvikt med atmosfären - men du kan snabba upp det om du har en luftpump med syresten. Då borde du ha luftat ur koldioxiden på några minuter.

Ärligt talat kan det nog vara intressant att först mäta pH:t i glaset, börja vädra ur och se hur mycket pH:t ökade. Ökade det med mindre än ett helt steg så har du kört för snålt.

Ang. PMDD-doseringen så ser den bra ut tycker jag personligen. Hur många watt/liter kör du? Du skrev bara 2x36 watt (vet inte hur stort akvariet är).
#12 - 27 april 2006 08:58


Ärligt talat kan det nog vara intressant att först mäta pH:t i glaset, börja vädra ur och se hur mycket pH:t ökade. Ökade det med mindre än ett helt steg så har du kört för snålt.


Ta isåfall vattnet gärna ett par-tre timmar efter att ljuset tänts för att få nivån när växterna slukar som mest CO2.
#13 - 27 april 2006 09:13
Skall testa "vattenglaset" så fort jag kommer hem, ska bli intressant.

Det är definitivt inte tofsalger, det är svårt att med ord beskriva men jag gör ett försök.
Längd: upp till 20cm
Tjocklek: Som kraftiga hårstrån.
Färg: Ljusgrön
De växer inte särskilt tätt/i grupp utan det är oftast någon-några cm mellan dem.

Vad gäller ljusmängden så är det 2*36W på 375l, akvariet är dock inrett för dvärgciklider så vattenmängden är betydligt mindre.

Hur får man annars bra fart på javamossa? Skiljer den sig från andra växttyper?

MVH/ Per
#14 - 27 april 2006 09:19
Okej, någon form av trådalg hursomhelst. Långa trådar överlag tar över när näringsnivåerna är bra men något annat är begränsande, förmodligen CO2 som det brukar - men vi får se vad ditt vattenglastest visar.

Javamossa har jag bisarrt nog ingen större erfarenhet av. Försöker få igång en tuss nu och den verkar ha vaknat sedan jag börjat öka KNO3-doseringen enormt pga en ihållande Cyanoodling. Har för mig att det är en typisk växt som gillar höga nitrat- och fosfathalter. Får se vad andra säger.
#15 - 28 april 2006 05:40
Nu har jag testat att lufta ur co2 och därefter mätt pH, resultatet blev pH 7.6 efter luftning och controllern är inställd på pH-6.3.

Detta innebär väl att det åtminstone inte är för lite CO2!?

Så frågan om vad som är fel kvarstår:

Dålig cirkulation?
Fel/för mycket foder?
Låga näringsnivåer?

Jag kollade också på cyano-utvecklingen och jämförde med en bild som jag tog för två dagar sedan, man kan där, trots vad jag sa i ett tidigare inlägg, se en tydlig ökning.

Kan det trots allt vara låg kvävenivå? Jag tycker inte att den borde vara det för jag har trots allt inte en så enorm tillväxt.

Vad tror ni? Hur skall man gå vidare?

MVH/ Per
#16 - 28 april 2006 06:30
Nu har jag testat att lufta ur co2 och därefter mätt pH, resultatet blev pH 7.6 efter luftning och controllern är inställd på pH-6.3.
Använde du samma mätmetod (prob?) i det urluftade glaset som i akvariet?
#17 - 28 april 2006 07:24


Nu har jag testat att lufta ur co2 och därefter mätt pH, resultatet blev pH 7.6 efter luftning och controllern är inställd på pH-6.3.



Detta innebär väl att det åtminstone inte är för lite CO2!?


Det låter onekligen så, vi får se vad BluesBoy har för idé om proben.

Jag vill även understryka att jag sitter i ungefär samma sits som du. Jag dundrar på med CO2 och PMDD men det kryper fram Cyano överallt ändå.

Tyvärr är Cyano likt grönvatten lite jobbig när den väl fått fotfäste så även om man rätat upp eventuella fel kan skiten hänga kvar länge. Cyano går att "nuka" med en mörkläggning när man tror att man har allt on target.

Teorin jag tänkte gå efter ang. att bota min egen burk från Cyano men även trådalger går såhär:
Cyano klarar lägre kvävenivåer än andra alger som bekant, så det första är att öka KNO3-doseringen. Eftersom Cyano är så duktiga kvävefixerare så diggar dom även ammonium så har man lite svajjig nitrifikation så kommer dom också digga läget.

Mitt filter gissar jag har varit ganska inaktivt pga den mörka färg filtermassan fått, så jag har sedan en vecka bytt från enbart sönderklippt skumplast och sjukligt mörk keramik till ett par fack med Biopur Forte och Ehfisubstrat. Sedan i förrgår har jag även slängt ut det sista facket sönderklippt sjukligt mörkbrunsvart skumplast (ska vara blå) och har nu ett fack fulladdat med Biomax, ett Biopur Forte och två fack fullmatade med Ehfisubstrat. Den nytillagda keramiken är den jag återgenererat med citronsyra: http://www.defblog.se/permalink/1631.html
Jag kunde även se att den keramik jag la i någon vecka tidigare var ljus och fin fortfarande.

Så nu har bakterierna några kvadratmeter större yta att sätta sig på, men med den senaste tidens snack om att nitrifikationsbakterier använder karbonater som kolkälla så hade jag ovanpå det även tänkt börja dosera bikarbonat eftersom KH:t här i Linköping är hyffsat lågt.

Ovanpå detta så har jag återigen börjat drämma in CO2 in i ytterfiltret eftersom keramiken blev mörk efter att jag slutat med det och börjat använda mistmetoden + att jag såg hur effektivt citronsyran gjorde processen kort med det mörka vad det nu var. Jag gissar på järnhydroxid efter en del mycket intressanta inlägg av averater på APC.

Jag har även försökt begränsa ingången av fosfat ganska hårt eftersom det brukar vara effektivt att öka nitrat och minska fosfat när man har Cyano. Tyvärr så har ett av mina snyggaste ogräs, L. inclinata var verticillata, ogillat läget (korta blad = makrobrist, t ex NPK eller CO2) under ungefär lika lång tid som jag försökt med detta så nu är det tillbaks till att öka fosfathalten och med teorin "glada växter ger ledsna alger". L. inclinata var verticillata totalstuntade en annan gång jag försökte begränsa fosfathalten, men däremot var det den bäst växande växten i hela akvariet när jag varje fulldospuls dosera 2,5 ppm fosfat.

Att jag numera även löser upp CO2 kommer göra att jag återigen kan snegla lite på CO2-tabellen för att se om jag ligger i rätt universum vad gäller CO2-halt samt att mikroämnen även är mer tillgängliga vid lägre pH och KH. Tyvärr kommer bikarbonatsdoseringen motverka det lite men kontentan kommer ändå vara lägre pH i filtret och i hela akvariet.

Så. Glatt välfungerande biologiskt filter = rejält stabilt låga ammoniumnivåer, sluta försöka begränsa fosfatet och mer KNO3 = rejält med PMDD, Lägre pH = bättre mikronäringstillgång dvs bra makro och mikronivåer = Stabilare näringsmiljö = Glada växter = Ledsna Cyanobakterier och trådalger.
#18 - 28 april 2006 08:06
[quote=BluesBoy]Använde du samma mätmetod (prob?) i det urluftade glaset som i akvariet?[/quote]

Svar ja, jag använde både proben och dropptest med samma resultat.

MVH/ Per
#19 - 28 april 2006 09:06
[quote=defdac]
Mitt filter gissar jag har varit ganska inaktivt pga den mörka färg filtermassan fått, så jag har sedan en vecka bytt från enbart sönderklippt skumplast och sjukligt mörk keramik till ett par fack med Biopur Forte och Ehfisubstrat. Sedan i förrgår har jag även slängt ut det sista facket sönderklippt sjukligt mörkbrunsvart skumplast (ska vara blå) och har nu ett fack fulladdat med Biomax, ett Biopur Forte och två fack fullmatade med Ehfisubstrat. Den nytillagda keramiken är den jag återgenererat med citronsyra: http://www.defblog.se/permalink/1631.html
Jag kunde även se att den keramik jag la i någon vecka tidigare var ljus och fin fortfarande.

Så nu har bakterierna några kvadratmeter större yta att sätta sig på, men med den senaste tidens snack om att nitrifikationsbakterier använder karbonater som kolkälla så hade jag ovanpå det även tänkt börja dosera bikarbonat eftersom KH:t här i Linköping är hyffsat lågt.

Ovanpå detta så har jag återigen börjat drämma in CO2 in i ytterfiltret eftersom keramiken blev mörk efter att jag slutat med det och börjat använda mistmetoden + att jag såg hur effektivt citronsyran gjorde processen kort med det mörka vad det nu var. Jag gissar på järnhydroxid efter en del mycket intressanta inlägg av averater på APC.

[/quote]

Hmm, skulle detta kunna förklara var Nutrisi:n tagit vägen?
Jag har inte kollat mitt Ehfisubstrat så det får jag göra när jag kommer hem.

Gick det bra att göra rent/regenerera med citronsyra? Hur?

Jag använder en Dennerle-reaktor för att lösa CO2 (drivs av ytterfiltret), tror du att det är bättre att använda ytterfiltret som reaktor och då dessutom få en "jämnare" cirkulation i akvariet?
(Idag går all kraft från ytterfiltret in i reaktorn och ner mot botten, bredvid reaktorn sitter ett Fluval 2+ innerfilter som står för cirkulationen i akvariet. Det ser ut att vara lite dålig cirkulation i andra änden av akvariet.)

Är det en dum ide att köra nitrivec el. dyl. vid vattenbyten ett tag framöver?

MVH/ Per
#20 - 28 april 2006 09:15


Gick det bra att göra rent/regenerera med citronsyra? Hur?


Från mitt bloginlägg:
"Först testade jag 50/50 med blekmedel (Eldorado Klorrent) men det hände inte ett smack på 24 timmar. Sedan testade jag Citronsyra (finns att köpa i färgaffärer) och då hände det saker inom en timme.

Strödde bara lite över och hällde på vatten."

Jag använde en grund fyrkantig "balja" så jag enkelt kunde se att förvandlingen skedde på all keramik. Skakade lite ibland. Tror det tog en halvtimme-timme innan man såg markant skillnad.



Jag använder en Dennerle-reaktor för att lösa CO2 (drivs av ytterfiltret), tror du att det är bättre att använda ytterfiltret som reaktor och då dessutom få en "jämnare" cirkulation i akvariet?

(Idag går all kraft från ytterfiltret in i reaktorn och ner mot botten, bredvid reaktorn sitter ett Fluval 2+ innerfilter som står för cirkulationen i akvariet. Det ser ut att vara lite dålig cirkulation i andra änden av akvariet.)


Hm.. Cirkulation är viktig förstås så man vänder runt CO2-vattnet ordentligt över alla växterna. Man får även bort utrustning om man kör genom ytterfiltret.
Nackdelen är att det väsnas lite ibland när filtret rapar överskottsgas, och det är sannolikt inte jättebra för impellern.



Är det en dum ide att köra nitrivec el. dyl. vid vattenbyten ett tag framöver?


Nitrivec är bara goda bakterier så det tippar jag bara gör gott.
#21 - 28 april 2006 09:20
[QUOTE=psandstr]Svar ja, jag använde både proben och dropptest med samma resultat.

MVH/ Per[/QUOTE]Jag ville bara säkerställa att pH/kH var rimligt i ditt glas med jämnviktsläge vilket det verkar vara.
Det jag funderar på är en fälla jag har råkat ut för som du redan är inne på. Upplösningen och tillförd CO2 är bra men man cirkulerar inte det CO2-berikade vattnet ordentligt i burken. Jag har tydligt sett vid ett par tillfällen när jag laborerat med cirkulation att tillväxten har varit begränsad trots bra CO2 uppmätt med prob. När cirkulationen ökar, ökar konsumtionen och samtidigt tillväxten. Växterna börjar ta upp kol till skillnad från "stillastående" kolberikat vatten.
#22 - 28 april 2006 09:26


Jag har tydligt sett vid ett par tillfällen när jag laborerat med cirkulation att tillväxten har varit begränsad trots bra CO2 uppmätt med prob. När cirkulationen ökar, ökar konsumtionen och samtidigt tillväxten. Växterna börjar ta upp kol till skillnad från "stillastående" kolberikat vatten.


Det där är något jag tror jag måste ta till mig. Jag håller envetet fast vid alldeles för täta buskage pga någon slags dumsnålhet och har väldigt kass cirkulation. Dags att cirkulationsoptimera och gallra ur ordentligt ikväll.
#23 - 28 april 2006 09:26
Ok,
Jag skall testa i helgen så får vi se. Jag kom och tänka på när jag hade cyano-problem i ett 112l lekakvarium, cyanon gick då kraftigt tillbaka när jag gjorde rent "juwel"filtret samt kompletterade med ett litet innerfilter, ibland funkar det ju faktist med våld [}:)] .

Jag har ju dessutom lite svårt att få bra cirkulation i hela burken pga mycket inredning och täta växter.

MVH/ Per
#24 - 3 maj 2006 16:54
Hej igen,

Nu har jag fixat battre cirkulation mha ett langt strilror som ligger utmed 3/4-delar av langsidan, far se om det blir battre.

Nagra av mina fiskar borjade att klia sig i gar kvall, jag bytte 50% av vattnet i sondags och kor med tidigare namnda "fetgodning", kan det vara sa att det nu blir for mycket?
Jag menar, nu nar jag inte tommer ut all overskottsgodning?!

Jag kanske skall ga ner till en fulldos varannan dag istallet for dubbel, vad tror ni?

Please excuse me for not having any "pricks" on my keyboard[:o] .

MVH/ Per
#25 - 4 maj 2006 08:27
Kliet verkar ju berott på vattenbytet, typ om pH-höjningen fick lite ammonium att övergå till ammoniak eller om vattnet innehöll något som irriterade.

10 eller 50 ppm nitrat, 0 eller 0.5 ppm järn, 0 eller 10 ppm fosfat har jag aldrig sett ger någon effekt på firrarna.
#26 - 8 maj 2006 09:27
En uppdatering!

Idag är det dags för vattenbyte.

Algtillväxten har fortsatt att öka trots att jag nu kör CO2 genom ytterfiltret samt cirkulerar det genom ett låångt strilrör, jag tycker nästan att det ser ut som att vattnet nu cirkulerar genom alla växter!

Jag har även satt in ett par stänglar med hornsärv för att få in någon riktigt bra "ammoniumslukare", mest för att jag tycker att tillväxten på de övriga växterna inte är riktigt toppen, trots att dom faktist bubblar en del.

Cyanon, som bara ökar i tillväxt liksom de tidigare nämnda trådalgerna, sätter sig till 90% på javamossan (förmodligen för att den där är extra svår att få bort), jag har ingen cyano på gruset, är det vanligt?

Kan cyano triggas av extra höga CO2-halter?
Jag undrar detta eftersom jag alltid har legat på hög/mycket hög CO2-halt.

Eftersom jag har kört in CO2:n i ytterfiltret, kan detta ha fört med sig att jag tagit kål på bakteriekulturen?
Jag fick ju i början av veckan problem med fiskar som kliade sig!?

Ikväll blir det alltså vattenbyte, jag tänkte även att göra rent filtret och sedan göra en hel "cycling" med Nitrivec.
Sedan tänker jag även sänka CO2:n ytterligare något snäpp så att jag ligger bara 1 pH-grad under utgångsvärdet, idag ligger jag ca. 1,2 grader under.

Några komentarer?

MVH/ Per
#27 - 8 maj 2006 09:36


Kan cyano triggas av extra höga CO2-halter?


Inte triggas i den bemärkelse man normalt sett menar med triggas, dvs att sporerna som ligger och väntar på rätt läge tar fart. Men dom klagar helt klart inte om dom får bra med CO2 eftersom dom fotosyntetiserar. Triggar gör du dom dock genom att ha väldigt låga nitrathalter och små ammoniumspikar, pga trassligt filter/övermatning/för mycket fisk/stressade växter.



Eftersom jag har kört in CO2:n i ytterfiltret, kan detta ha fört med sig att jag tagit kål på bakteriekulturen?


Nej eftersom nitrifikationsbakterier använder CO2 som kolkälla.

Däremot får du nog ganska lågt pH? Från http://www.bioconlabs.com/nitribactfacts.html
"The optimum pH range for Nitrosomonas is between 7.8-8.0.
The optimum pH range for Nitrobacter is between 7.3-7.5"

Det här var ytterst intressant:

"At pH levels below 7.0, Nitrosomonas will grow more slowly and increases in ammonia may become evident. Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state."

Det där ska jag fråga om på barrreport hur det påverkar växtakvarier med lågt KH och mycket CO2. Återkommer så fort jag fått reda på mer.

Du och jag har samma problem. Lågt KH, mycket CO2 och Cyanobakterier så vi kan förhoppningsvs lösa detta tillsammans.

Jag har börjat dosera 1 tsk bikarbonat varje vattenbyte.
#28 - 8 maj 2006 09:42
[QUOTE=defdac]Jag har börjat dosera 1 tsk bikarbonat varje vattenbyte.[/QUOTE]
Bikarbonat? Är det Natriumvätekarbonat (NaHCO3) du tillsätter då?
#29 - 8 maj 2006 09:50
Japp, den där lilla 40 grams påsen från SantaMaria tills jag hittat någon källa där jag kan köpa mer (om det blir någon positiv effekt av det alltså).
#30 - 8 maj 2006 10:04
Då skulle man ju helst egentligen undvika att köra co2: genom ytterfiltret!

Då har jag/vi ett dilemma: Om jag kör co2 genom filtret så dör bakterierna pga lågt pH!
Om jag kör co2 i reaktorn så är det svårt/omöjligt att cirkulera ut den till hela akvariet.

Helt klart så verkar det som om jag kvaddat mitt filter när jag körde in co2:n i ytterfiltret, jag kör ju dessutom med controller vilket innebär en tidvis mycket hög koncentration av co2.

Frågan är nu hur man ska lösa det:
1. Sätta en reaktor mellan filterbehållaren och strilröret (blir komplicerat).
2. Införskaffa ännu ett ytterfilter (dyrt).
Har du några bättre/enklare förslag?

MVH/ Per
#31 - 8 maj 2006 10:08


Då skulle man ju helst egentligen undvika att köra co2: genom ytterfiltret!


Nej men däremot skulle man undvika att köra lågt pH som CO2 ger.

Du kommer få lika lågt pH om du löser upp gasen med en extern reaktor.

Enda lösningen jag ser är att köra mist eller bikarbonat.
#32 - 8 maj 2006 10:18
Du och jag har samma problem. Lågt KH, mycket CO2 och Cyanobakterier så vi kan förhoppningsvs lösa detta tillsammans.
För information så har jag högt (högre) kH och har aldrig sett några cyano de åren jag har hållt på med växtakvarium med detta vatten. När jag bodde i stan med lågt kH fick jag ofta cyano i fiskburkarna men tillsatte dock inget kväve då.
#33 - 8 maj 2006 10:30
[QUOTE=psandstr]Om jag kör co2 i reaktorn så är det svårt/omöjligt att cirkulera ut den till hela akvariet.[/QUOTE]
Varför då? Det fungerar ju för oss andra...
#34 - 8 maj 2006 10:38
[quote=defdac]

"At pH levels below 7.0, Nitrosomonas will grow more slowly and increases in ammonia may become evident. Nitrosomonas growth is inhibited at a pH of 6.5. All nitrification is inhibited if the pH drops to 6.0 or less. Care must be taken to monitor ammonia if the pH begins to drop close to 6.5. At this pH almost all of the ammonia present in the water will be in the mildly toxic, ionized NH3+ state."

Det där ska jag fråga om på barrreport hur det påverkar växtakvarier med lågt KH och mycket CO2. Återkommer så fort jag fått reda på mer.

Du och jag har samma problem. Lågt KH, mycket CO2 och Cyanobakterier så vi kan förhoppningsvs lösa detta tillsammans.

Jag har börjat dosera 1 tsk bikarbonat varje vattenbyte.[/quote]

Jag vill nog helst försöka undvika bikarbonat pga mina fiskar. Det står att tillväxten hos nitrosomonas hämmas vid pH 7.0 och avstannar(?) vid pH 6.5.

Mitt pH innan co2-tillskott är 7.6-7.7, om jag då ställer pH på 6.6 så bör jag enligt ovanstående fortfarande ha en tillväxt, om än långsam, men med en längre inkörning (nitrivec) så kanske det ändå skulle kunna fungera?

Värt ett försök?

MVH/ Per
#35 - 8 maj 2006 10:49
[quote=petnym]Varför då? Det fungerar ju för oss andra...[/quote]

Min reaktor (Dennerle) är av typen "trappreaktor", blåser ut CO2-vatten rakt ner mot botten och att därifrån få den att cirkulera i hela burken (375l) är svårt.
Även om resultatet med tanke på alger har förvärrats en del sedan jag börjat köra co2 via ytterfiltret så fick jag helt klart en mycket jämnare cirkulation i hela karet istället för, som innan, full storm i ena änden och stiltje i den andra änden, algtillväxten är jag nu ganska säker på beror på att co2:n i filtret tog kol på filterbakterierna.

Att det fungerar för andra kan jag inte förklara, men förmodligen fungerar cirkulationen annorlunda.

MVH/ Per
#36 - 8 maj 2006 11:58
[QUOTE=psandstr]Frågan är nu hur man ska lösa det:
1. Sätta en reaktor mellan filterbehållaren och strilröret (blir komplicerat).
2. Införskaffa ännu ett ytterfilter (dyrt).
Har du några bättre/enklare förslag?[/QUOTE]
Skaffa en annan CO2-reaktor borde iallafall vara billigare än att skaffa ett till ytterfilter, såvida du inte behöver den extra filtreringen.
#37 - 8 maj 2006 12:13


co2:n i filtret tog kol på filterbakterierna.


Men alltså, dom "käkar" CO2. Det är inte giftigt för dom. När mitt akvarium har varit som stabilast har jag kört med CO2 i ytterfiltret.
#38 - 8 maj 2006 13:48
[quote=defdac]Men alltså, dom "käkar" CO2. Det är inte giftigt för dom. När mitt akvarium har varit som stabilast har jag kört med CO2 i ytterfiltret.[/quote]

OK, Dom gillar CO2 men inte lågt pH vilket en hög CO2-halt innebär och faktum är att jag har kört med en "för" hög CO2-halt hela tiden, koncentrationen av CO2 tycker jag dessutom borde bli ännu högre när jag kör med controller och därmed ännu lägre pH under tiden när magnetventilen är öppen.
Jag kan inte förklara på något annat sätt att jag har fått ammonium problem, den stora förändringen jag gjorde var ju att jag körde filtret som reaktor!

Är jag helt ute och cyklar?

MVH/ Per
#39 - 8 maj 2006 14:13


koncentrationen av CO2 tycker jag dessutom borde bli ännu högre när jag kör med controller och därmed ännu lägre pH under tiden när magnetventilen är öppen.


Du ser precis på pH:t hur mycket upplöst CO2 du har. Att det stundvis är mycket CO2-gas i filtret tror jag spelar mindre roll, speciellt vad gäller bakterier.

Jag tror du felaktigt gör ett tankeexperiment där du tänker dig att CO2-gasen är som om du har en slang med svag syra som pytsas in i filtret. Problemet med det experimentet är att den svaga syran blir upplöst i vattnet direkt jämfört med gas som måste smiskas in i vattnet och i fallet med agsen krävs hela tiden nytt omättat vatten för att lösa upp den snabbt.

Därför kan du inte mäta någon jättestor skillnad i pH mellan utblåset och inblåset.



den stora förändringen jag gjorde var ju att jag körde filtret som reaktor!


Tyvärr räcker det med ganska små förändringar för att tippa över ett illa utvecklat biologiskt filter. Jag kanske ska låta det vara osagt om det är koldioxiden i sig som är boven eller det generellt låga pH:t som gör den biologiska filtreringen svajjig men. Jag tror det främst beror det generellt låga pH:t som vi med lågt KH får och att det därmed inte spelar någon roll om du löser upp koldioxiden med filtret eller en extern reaktor innan/efter filtret/någon annanstans i akvariet.

Detta tillsammans med att växterna snappar allt ammonium gör att nitrifikationsbakterierna har ett ganska hårt liv i våra burkar. Lite mat pga glada växter (ammonium) och dålig förmåga att reproducera sig pga lågt pH.

Ett enda litet snesteg som att du flyttar en växt, glömmer en firre, tittar snett på akvariet etc kommer innebära en pytteliten ammoniumtopp som får vilande sporer att vakna till liv.
#40 - 8 maj 2006 14:22
Då kan vi väl i alla fall vara överens om att höja pH till 6.6 från förnärvarande 6.4 inte är en dum ide eller?
Då bör ju, enligt tidigare inlägg, nitrifikationsbakterierna åtminståne föröka sig lite bättre.

MVH/ Per
#41 - 8 maj 2006 14:42
Ja och kanske se över filtermassan. Min egen hade kollapsat för ett tag sen och var helt svartröd av någon konstig anledning. En skillnad från 6.6 till 6.4 låter dock ganska marginell och borde inte ge någon supereffekt på hälsan av bakterierna och därmed inte jättemycket större marginaler. Men helt klart bättre än inget.

Jag stoppade ner en massa ny keramik + återgenererad gammal keramik för några veckor sen så det ska bli spännande att se om keramiken (mer bakterieyta) + mistmetoden (högre pH) + bikarbonat (högre pH) kommer få allt på fötter igen för egen del.

Plus betydligt bättre fjutt på växterna såklart, det är där högsta prion ligger naturligtvis.

(Med keramik menar jag sintrat glas (Ehfisubstrat/BiopurForte) och Ehfimech/Hagen Biomax)
#42 - 10 maj 2006 09:45
Jag har suttit och kollat runt lite på forumet om cyano.
Det man först och främst ser handlar om kvävebrist.

Jag sitter nu och funderar runt hur CO2 påverkar det hela, jag har inte problem med cyano i något annat kar än där jag kör med CO2 och där är jag helt säker på att jag inte har kvävebrist, borde jag inte ha större problem i de andra burkarna där jag tillämpar frekventa vattenbyten och ingen PMDD + mycket hornsärv och andmat (=kvävebrist)?

Jag finner faktiskt ingen logik i detta med kvävebrist i mitt fall:confused: däremot så känner jag på mig på nåt sätt att CO2 spelar en stor roll?!
Strax efter omstarten av mitt stora akvarium (cyanoburken) då jag hade extremt mycket hornsärv och möjligen/förmodligen hade kvävebrist fanns inte ett spår av någon cyano men däremot så började cyanon att krypa fram när jag hade avlägsnat hornsärven, vad har ni för tankar om detta?

Hur som helst så hade jag storstädning i akvariet (inte botten) och gjorde rent filtret samt bytte vatten. Filtret tror jag såg ut som defdacs, mörkt rödbrunt rakt igenom.
Jag kör just nu med dagliga doser bakterie-kultur för att försöka få igång filtret igen.

Ett par ytterligare frågor:
Är det helt fel att hoppa över fosfat doseringen ett tag?
Jag har andmat som växer som besatt i burken, är det bra eller dåligt med tanke på cyanon?
defdac, har du sett några tendenser till förändring/förbättring sedan du började tillsätta bikarbonat?

MVH/ Per
#43 - 10 maj 2006 10:00


där jag kör med CO2 och där är jag helt säker på att jag inte har kvävebrist


I ett akvarium där du kör med CO2 så har du runt 30 ggr större näringsupptag - är du fortfarande säker på att du inte har kvävebrist då?

Det är ganska skrämmande hur mycket kväve som kan tas upp under rätt förhållande. Visste akvarister överlag om det skulle alla med fiskar gå över direkt att köra växtfilter. Direkt.

Så du har ju rätt i att det har att göra med CO2. Kväveupptag som är långt mer än vad en fullproppad och självskuggande hornsärvsburk kan suga upp.

Jag doserar 1 tsk KNO3 om dagen i min 300-litrare.



Är det helt fel att hoppa över fosfat doseringen ett tag?


Det brukar ge ganska direkt lugnande effekt på Cyanotillväxten och lustigt nog även kväveupptaget generellt, men även växterna stannar kvickt utan fosfat.



Jag har andmat som växer som besatt i burken, är det bra eller dåligt med tanke på cyanon?


Det är dåligt för andmat är garanterat inte begränsade av kol så dom strippar sannolikt kväve som besatta.



defdac, har du sett några tendenser till förändring/förbättring sedan du började tillsätta bikarbonat?


Jag började se lite skillnad såfort jag bytte till bättre filtermedia (bytte från skumplastkuber till Hagen Biomax+Sera Biopur+Ehifsubstrat). Men akvariet var ganska illa däran så jag har mycket alger överallt fortfarande, inklusive Cyanobakterier men faktiskt så verkar dom hålla sig lite lugnare. Det verkar även som vissa växter har börjat ta sig lite bättre (speciellt E. stellata), men det tror jag inte har med bikarbonat/filtermedia att göra utan att jag doserar mer regelbundet och konsekvent.

Jag gjorde ju om hela burken för inte så länge sen och gallrade ur rejält så jag tror jag fått ur en massa skit i burken som låg och snodde syre och blockerade cirkulationen.

Man ska nog försöka förhindra att alltför mycket döda växtdelar ligger och bryts ner. Aminosyrorna i bladen blir ju ammonium. Jag har funderat om det är därför Cyanon helst lägger sig som en hinna på gruset och på äldre döende blad.
#44 - 10 maj 2006 10:50
Jag ser nu tyvärr ingen bra tillväxt på mina växter överlag förutom andmaten då. Jag vet inte riktigt varför de har stannat av, det enda jag egentligen har gjort annorlunda den senaste månaden är att succesivt öka PMDD doseringen!

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att cyanon började komma i samband med att jag plockade bort Hornsärven, då borde ju mängden kväve öka eller? Det är klart att "ljusinsläppet" blev större när HS försvann men cyano brukar ju inte vara noga med vad den sätter sig på så den kunde ju lika gärna ha satt sig på HS innan den togs bort.

Jag doserar ju idag en dubbeldos varannan dag och med det svaga ljuset som jag har så har jag svårt att tro på kvävebrist när dessutom växterna inte direkt skenar!?? Övergödning???

Det är inte meningen att ifrågasätta dig defdac, jag försöker bara förtvivlat att ringa in orsaken och därmed rätt åtgärd, men ju mer jag försöker desto sämre tycks det gå...

Jag har sedan start kört med ehfisubstrat, "makaroner" och vadd i ytterfiltret så förutsättningarna borde vara de samma nu igen sen jag gjort rent filtret.

Fiskarna visar dock samma tecken som vid förra vattenbytet (oroliga) trots tillsats av filterbakterier.

Trådalgerna och cyanon kommer igen redan någon dag efter vattenbytet men cyanon i min burk sitter aldrig på gruset utan alltid mest på javamossan och vissa andra växtblad, några tankar kring detta?

MVH/ Per
#45 - 10 maj 2006 11:18


Det är inte meningen att ifrågasätta dig defdac


Det är bara bra, jag själv har ju samma problem trots hyffsat massiv dosering så det gäller att man angriper det från en massa olika håll.

En liten helomvändning är ofta att man kan märka att vissa alger, inklusive Cyanobakterier, går ner trots att man ökar på fosfatdoseringen(!). Så ang. PMDD-doseringen så tror jag det bästa som vanligt är att bara vara konsekvent och lägga sig på en nivå som omöjligt kan vara begränsande för växterna. Dubbeldos varannan dag låter lagom rikligt för att utesluta näringsbrister i de allra flesta fall.

Skillnaden mellan andmaten och de andra växterna är tillgången till kol och ljus. Andmaten tvingas ju i övrigt att suga alla andra makroämnen från vattnet så som vanligt pekar det mot att CO2-tillgången spökar nere i akvariet om växterna går dåligt. Med pH-controller så känns det dock ändå lite konstigt.

Om växterna inte mår bra brukar man se det på ett eller annat sätt - mindre/kortare blad, missfärgning osv. Är det något du lagt märke till?

Mina E. stellata och L. inclinata var verticillata har t ex under en längre tid skickat ut ganska korta blad förmodligen makrobrist C/N/P/K. Efter utgallringen kom koldioxiden åt bättre överallt och PMDD-doseringen har blivit mer konsekvent. Bladen börjar nu bli långa och fina på nya delar igen. Fokus på växterna.



Fiskarna visar dock samma tecken som vid förra vattenbytet (oroliga) trots tillsats av filterbakterier.


Detta måste vara en ledtråd, om du inte har extremt känsliga firrar. Är du säker på att ditt vatten är ammoniumfritt t ex? Hur reagerar växterna vid vattenbyte? Tokbubblar eller är det "tyst"?

Innan den stora rengörningen så hade jag en period när akvariet var dödstyst vid vattenbytet. Inte en bubbla. Det hoppade igång när jag under flera dagar i rad gjorde stora vattenbyten (och förmodligen därmed även fick bort en massa syreslukande junk).



cyanon i min burk sitter aldrig på gruset utan alltid mest på javamossan och vissa andra växtblad, några tankar kring detta?


Inne i javamossa tror jag det kan samlas en oherrans massa mulm som snor syre, äldre blad som bryts ner likaså.


Även när man rätat upp alla nivåer så dom är bra kan många alger hänga kvar och föröka sig vegetativt även om stabiliteten gör att dom åtminstone inte slänger ut sporer. Cyano är ju lite jobbig på så sätt eftersom dess vegetativa förökning är enormt snabb. Tror du att du fått ordning på alla nivåer så kan det då vara ett läge att ge "dödsstöten" för Cyanon med en 3 dagars total mörkläggning.

Trådalger kan i högre grad trimmas bort när man väl fått rejäl snurr på växterna.
#46 - 10 maj 2006 13:15
Citat:
Om växterna inte mår bra brukar man se det på ett eller annat sätt - mindre/kortare blad, missfärgning osv. Är det något du lagt märke till?

Det som har hänt är att svärdsplantorna inte längre får några nya blad men de gamla bladen är lite "vridna".
Hygrophila difformisväxer bra och jag ser inget fel på den men den kan kanske behöva föryngras.
Vallisnerian växer bra men jag vet ej hur jag ska klippa blad som blir för långa (vid roten eller?)gamla avklippta blad blir med tiden algangripna.
E.stellatan får en del nya blad men jag har ingen referens om den växer bra eller dåligt (snabbväxare?)
Javaormbunkarna växer ganska bra men där har jag varit dålig på att rensa ur gamla fula blad, kanske en tendens till lite ljusa blad där ljuset kommer åt bäst.

Citat:
Detta måste vara en ledtråd, om du inte har extremt känsliga firrar. Är du säker på att ditt vatten är ammoniumfritt t ex? Hur reagerar växterna vid vattenbyte? Tokbubblar eller är det "tyst"?


Jo, jag har ju "extremt känsliga fiskar" tyvärr, det är förmodligen ammonium som ställer till det. Efter vattenbytena så tokbubblar ju växterna men det beror väl på att vattnet blir syremättat eller?
Som jag sagt tidigare så kom detta fenomen när jag började med 50% vattenbyte istället för 80-100% samt körde CO2:n genom ytterfiltret.

Kan det kanske vara så att jag med 50% vattenbyte inte avlägsnar tillräckligt med ammonium så att när det blir syremättat så övergår den istället till nitrit?

MVH/ Per
#47 - 10 maj 2006 13:42


Efter vattenbytena så tokbubblar ju växterna men det beror väl på att vattnet blir syremättat eller?


Hum.. Samtidigt så lyckas tätplanterade växtburkar trycka upp mättnadsgraden högre än man får vid vattenbyten tack vare så hårt fotosyntetiserande växter i sin tur tack vare koldioxiden/PMDD:n.

Det enda ämne som kan få växterna att tokbubbla är i princip CO2.

Men det kan ju vara någon stor syresänka i akvariet som gör att växterna aldrig orkar trycka upp syremättnaden i akvariet (det var därför jag rev upp hela bottnen och ville få ur den ur ekvationen), men däremot ser du hur väl växterna bubblar när vattenbytet kommer ner med extra mättat vatten. Om det växer (riktigt) bra så kan det vara detta senare alternativ.

E. stellatan är dock ett riktigt ogräs under rätt förhållanden. Mycket välanpassad vattennäringshämtare iom sin struktur (stor yta, liten kropp).



Kan det kanske vara så att jag med 50% vattenbyte inte avlägsnar tillräckligt med ammonium så att när det blir syremättat så övergår den istället till nitrit?


Ja eller ännu värre ammoniak iom pH-ökningen. Men det skulle förutsätta en i princip helt utslagen biologisk filtrering, illamående växter som inte suger något ammonium och ganska stor ammoniumproducerande last (mycket ruttnande växtdelar, många firrar osv).

Du skrev att du pytsade ner bakterier iom vattenbytet, men det brukar oftast inte vara bakterier per se utan mat till eventuellt redan existerande bakterier. Frågan är hur effektivt det är att pytsa ner bakteriemat om bakterierna inte diggar så lågt pH som både du och jag vill hålla.

Det är ju många akvarister som håller riktigt lågt pH och jag har aldrig hört att dom har problem med nitrifikation så det kanske är ett villospår från min sida.
#48 - 10 maj 2006 14:34
Citat:
Men det kan ju vara någon stor syresänka i akvariet som gör att växterna aldrig orkar trycka upp syremättnaden i akvariet (det var därför jag rev upp hela bottnen och ville få ur den ur ekvationen), men däremot ser du hur väl växterna bubblar när vattenbytet kommer ner med extra mättat vatten. Om det växer (riktigt) bra så kan det vara detta senare alternativ.

Växterna, åtminstone javaormbunkarna, bubblar en del även efter att "vattenbyteseffekten" har slutat, ganska små bubblor men ändå ett tydligt bubbel. Jag har ju faktiskt rätt lite ljus och med tanke på det så kanske man inte ska räkna med så där jättemycket bubbel?

Jag ska försöka att rensa ur andmat och även suga upp lösa partiklar från botten (det är omöjligt att komma åt överallt pga sten o rötter).

Citat:
Du skrev att du pytsade ner bakterier iom vattenbytet, men det brukar oftast inte vara bakterier per se utan mat till eventuellt redan existerande bakterier. Frågan är hur effektivt det är att pytsa ner bakteriemat om bakterierna inte diggar så lågt pH som både du och jag vill hålla.

Det är ju många akvarister som håller riktigt lågt pH och jag har aldrig hört att dom har problem med nitrifikation så det kanske är ett villospår från min sida.


Nej, vad dessa medel egentligen innehåller vet väl bara tillverkarna men att de har en positiv effekt anser väl de flesta användarna och mina känsligaste fiskar blir piggare någon timme efter att jag tillsatt medlet.
Det där med "nitrifikationsbakteriernas" trivsel och förökning tycker jag man hör olika bud om med jämna mellanrum, jag läste nånstans att det även var svampar som stod för nedbrytningen osv.

Hur som helst så är vårt vatten inte särskilt surt, när jag hade Heckel diskus så var mitt pH konstant på 5.8 ända från uppstarten och när jag "cyclade" akvariet (utan fisk) så kunde jag ändå konstatera ammonium-nitrit toppar som sedan övergick till nitrat.
Hur denna nedbrytning gick till vet jag inte men jag förmodar att nitrobakterna aldrig läst alla "avhandlingar" om dem;) .

Ikväll är det då "lättare" bottenstädning som gäller, är det nåt annat som du tycker att jag ska testa?

MVH/ Per
#49 - 10 maj 2006 14:44


Hur som helst så är vårt vatten inte särskilt surt, när jag hade Heckel diskus så var mitt pH konstant på 5.8 ända från uppstarten och när jag "cyclade" akvariet (utan fisk) så kunde jag ändå konstatera ammonium-nitrit toppar som sedan övergick till nitrat.

Hur denna nedbrytning gick till vet jag inte men jag förmodar att nitrobakterna aldrig läst alla "avhandlingar" om dem .


Ja precis, det var det jag menade. Då ska man nog inte stirra sig blind på att nitrifikationen störs av koldioxiden utan snarare mår bra av den eftersom det är deras mat.



Ikväll är det då "lättare" bottenstädning som gäller, är det nåt annat som du tycker att jag ska testa?


Jag gjorde ett 50% typ varannan dag med tillhörande fulldospuls tills bubblet hoppade igång ordentligt. Ett trick jag använt förr. Brukar handla om max 3-4 byten.
#50 - 10 maj 2006 14:48
Jag lite kluven vad gäller flera stora vattenbyten så här tätt inpå filterrengöringen.
Det kanske är bättre/lika bra att köra kring 30l och enbart "städa"?

MVH/ Per
#51 - 10 maj 2006 14:49
Ja det där löser du nog bäst själv med tanke på firrarna.
#52 - 12 maj 2006 09:32
I förrgår så genomförde jag en rejäl bottenstädning och vattenbytet blev nog 50-75% trots att det inte var meningen (när man väl var igång så!).

Igår så bubblade växterna betydligt bättre och trådalgerna hade inte kommit igen lika mycket som de gjort tidigare, cyanon däremot, var tillbaka på samma ställen som den brukar vara och möjligen ännu mer än innan[B)] .

Jag vet att jag inte fått ut all "mulm" pga riklig inredning, tycker du att jag skall börja vända och lyfta på inredningen också (det är något jag helst vill undvika)?

Jag läste även en artikel om alger och fosfat och där stod det bland annat att vattnet i frysfodret innehåller väldigt mycket fosfat, då jag använder frysfoder som huvudfoder så undrar jag om du tror att detta skulle kunna vara en möjlig problemorsak?
#53 - 12 maj 2006 09:55


Jag vet att jag inte fått ut all "mulm" pga riklig inredning, tycker du att jag skall börja vända och lyfta på inredningen också (det är något jag helst vill undvika)?


Jag själv försöker följa mina egna tips as we speak. Om du inte kan flytta prylarna kan du som jag gjorde spruta med ifyllningsslangen på strategiska ställen innan du börjar vattenbytet så du virvlar fram allting. Sedan trimmar du och fluffar växterna, sedan skrubbar alger och virvlar upp så mycket Cyano du kan och sedan gör du vattenbytet.

Vi snackar POC-kaos (Particulate Organic Matter) som heter duga. Detta tänkte jag göra runt varannan dag tills det inte finns någon POC kvar.



Jag läste även en artikel om alger och fosfat och där stod det bland annat att vattnet i frysfodret innehåller väldigt mycket fosfat, då jag använder frysfoder som huvudfoder så undrar jag om du tror att detta skulle kunna vara en möjlig problemorsak?


Ja det är väl dessutom någon form av organiskt fosfat som förmodligen inte är tillgängligt för växterna (enligt lagen om alltings jävlighet) utan att gå via mulm-stadiet där bakterier får bryta ner det i en enklare form som växterna kan ta upp. Du kan ju testa att sluta dosera KH2PO4, men det skulle jag personligen inte våga även om det ser ut som det ger snabbare tillväxt på Cyanon. Sedan jag ökat KH2PO4-doseringarna så växer visserligen de Cyano-fläckar som jag missar att suga upp snabbare - men samtigt har en massa kinkiga växter börjat slänga ut en massa fler skott. Därför tycker jag inte det är bra att försöka begränsa fosfatingången utan isåfall försöka begränsa POC:en/DOC:en så mycket som möjligt.

När växterna kommit igång ordentligt brukar Cyanon gå tillbaks eftersom allt syre gör att (de goda) bakterierna kan jobba hårdare/effektivare med all mulm.

Om DOC/POC/mulm är ett problem kanske du kan optimera cirulationen på något sätt med flera utblås så du samlar upp junket på ett ställe som är enkelt att suga rent. Jag själv har nyligen återinfört mist-spraybar längs baksidan av akvariet som sprutar fram all mulm till framsidan och av en händelse är det bara där Cyanon numera trivs.
#54 - 12 maj 2006 11:21
Jag var vid rengöringen extra noga med att få bort cyanon+ ev. skit i javamossan men redan dagen efter så sätter sig cyanon på samma ställe, där den verkligen sitter fast. Borde inte tillväxten avta något när man har gjort rent?

Frysfoder-problemet kan jag nog lösa på två sätt: Antingen mata med nykläckt artemia (vet inte om det kanske förvärrar problemet?) alternativt så kan man tina upp och skölja frysfodret (om det inte gäller räkmix!).

Jag ska testa att försiktigt spola med slangen in i stenröset och in under rötter med mera men, du skulle se hur min tank ser ut..... man kan ju säga att den inte direkt är optimerad för rengöring!!!!

Att optimera utblåsen, hmm, mitt nya (långa) strilrör sitter ju i överkanten på framrutan och blåser bakåt i akvariet. I och med att det sitter en bakgrund i akvariet så lär det bli väldigt svårt att få till något liknande.

En ide som jag fick var, om man riggar en slang till insuget på ett pumphuvud och någon form av uppsamligspåse som släpper igenom vattnet till utblåset och sedan använder denna för att avlägsna "skiten" utan att behöva byta vatten.
Iden går ut på att slippa spola ner våra stackars nyttobakterier i avloppet, vad tror du?

MVH/ Per
#55 - 12 maj 2006 11:33


Borde inte tillväxten avta något när man har gjort rent?


Inte om dom inte har någon rejäl konkurrens från skuggande syresprutande växter som håller ammoniumnivåer och DOC låga.



Jag ska testa att försiktigt spola med slangen in i stenröset och in under rötter med mera men, du skulle se hur min tank ser ut..... man kan ju säga att den inte direkt är optimerad för rengöring!!!!


Precis samma som problem jag har/haft iom alla täta buskage.



Att optimera utblåsen, hmm, mitt nya (långa) strilrör sitter ju i överkanten på framrutan och blåser bakåt i akvariet.


Täta växter som är dammsamlare som Javamossa kan man lägga i duschen och duscha rent med duschmunstycket. Då ser man hur otroligt mycket skit som samlas i dylika växter. Det gäller förresten de flesta typer av växter, så det här med växtfluffning tror jag inte man ska underskatta om man har Cyanoproblem.



En ide som jag fick var, om man riggar en slang till insuget på ett pumphuvud och någon form av uppsamligspåse som släpper igenom vattnet till utblåset och sedan använder denna för att avlägsna "skiten" utan att behöva byta vatten.

Iden går ut på att slippa spola ner våra stackars nyttobakterier i avloppet, vad tror du?


Jag tror inte en massa syreslukande mulm är bra någonstans om det blir för mycket vilket jag tror det får anses vara om man har Cyanoproblem, å andra sidan tror jag det är bättre i filtret än i akvariet.

Det hela blir en ond cirkel med för mycket mulm. Det slukar syre som gör att man inte ser växternas bubbel och syrenivåerna hålls låga/svajjiga vilket triggar alger och gör nedbrytningen av mulmen ineffektivare.

När man börjar få ner DOC/POC-en så blir det högre syrenivåer och man hamnar på den positiva sidan där bakterierna kan bearbeta överskottet effektivare.

Jag tror det är därför det ofta är så effektivt att under en vecka köra stort vattenbyte varannan dag med fluffning. Då hoppar de flesta CO2/PMDD-akvarier igång med Champangen.
#56 - 12 maj 2006 11:50
[quote=defdac]
Jag tror inte en massa syreslukande mulm är bra någonstans om det blir för mycket vilket jag tror det får anses vara om man har Cyanoproblem, å andra sidan tror jag det är bättre i filtret än i akvariet.

Det hela blir en ond cirkel med för mycket mulm. Det slukar syre som gör att man inte ser växternas bubbel och syrenivåerna hålls låga/svajjiga vilket triggar alger och gör nedbrytningen av mulmen ineffektivare.

När man börjar få ner DOC/POC-en så blir det högre syrenivåer och man hamnar på den positiva sidan där bakterierna kan bearbeta överskottet effektivare.

Jag tror det är därför det ofta är så effektivt att under en vecka köra stort vattenbyte varannan dag med fluffning. Då hoppar de flesta CO2/PMDD-akvarier igång med Champangen.[/quote]

Jag tror att du missförstod mig:
Man använder "pumphuvudsriggen" istället för sughäverten bara när man fluffar växterna och gör rent på botten, man slipper ju då att avlägsna vattnet och därmed en stor del av nyttobakterierna dessutom så blir det nog ett bättre "sug" med ett pumphuvud än med hävert.
Jag funderar på att använda en tubsocka el. dyl. att sätta på pumputblåset som uppsamling för mulmen, är du med på vad jag menar?

MVH/ Per
#57 - 12 maj 2006 12:16
#58 - 12 maj 2006 12:19
Precis!

MVH/ Per
#59 - 12 maj 2006 12:33
psandstr, funderat ett par gånger på att bygga en elektrisk slamsug med litet pumphuvud.

typ ett aquael 350 kostar 49kr 150-350L/H där utblåset går till en petflaska(0.5l) med vadd i och en 6-10st 6mm hål i botten där vattnet rinner tillbaka ner i akvariet och ha nån form av nät för insuget ifall den skulle suga in grus så det inte åker in i impellern.
2-3mm nät duger nog för min del.
petflaskan hängs upp på insidan av akvariet med ex: najtråd eller helst nåt rostfritt.

kan ju nämna att den Defdac länka till går lös på 660kr.
såg förra året slamsug från jbl för 119kr på hornbach men ingen aning om dom är bra eller ej
#60 - 12 maj 2006 12:39
Det är lite pinsamt, men jag har faktiskt en såndär Eheimsug [:I]

Problemet med dylika tingestar är att dom precis som när man bökar omkring som vanligt får upp en massa ammonium och kommer göra vattnet disigt och syrenivåerna sjunker, med skillnaden att man får upp den värsta POC:en som fastnar i filtret.

Men det kanske är värt det. Risken är dock att man triggar sporer varje gång man gör det tippar jag. Därför bättre med hävert så man får ut rubbet.

Fast nu fick jag ändå lust att damma av den där sludge extractorn.
#61 - 12 maj 2006 12:40
Hej, förr andvände jag ett "överblivet" golvfilter , om du har ett över och lite filtervadd så har du en perfect dammsugare/framspolare, en slang i varje hand...

Mvh Stellan
#62 - 12 maj 2006 12:51
[quote=Raven]
typ ett aquael 350 kostar 49kr 150-350L/H där utblåset går till en petflaska(0.5l) med vadd i och en 6-10st 6mm hål i botten där vattnet rinner tillbaka ner i akvariet och ha nån form av nät för insuget ifall den skulle suga in grus så det inte åker in i impellern.
2-3mm nät duger nog för min del.
petflaskan hängs upp på insidan av akvariet med ex: najtråd eller helst nåt rostfritt.

kan ju nämna att den Defdac länka till går lös på 660kr.
såg förra året slamsug från jbl för 119kr på hornbach men ingen aning om dom är bra eller ej[/quote]

Pet-flaska+vadd var en bra ide, jag vet ju inte hur tät en tubsocka är! Jag funderar också på hur man skall lösa insugsbiten, jag har dessutom rätt mycket yngel i burken som jag inte tror skulle uppskatta en resa genom ett pumphuvud.

Jag vet inte om det framgick men min tanke med att koppla en slang till insuget var att man skulle hänga pumpen någonstans i akvariet och sedan kunna komma åt att suga i alla skrymslen och hörn. Jag tycker faktist att de slamsugar jag har sett på marknaden verkar lite klumpiga, svårt att komma runt, under och bakom rötter mm.

MVH/ Per
#63 - 12 maj 2006 12:57
[quote=psandstr]jag vet ju inte hur tät en tubsocka är! [/quote]
inte direkt tät men tar ju växtdelar till exempel.

Jag vet inte om det framgick men min tanke med att koppla en slang till insuget var att man skulle hänga pumpen någonstans i akvariet och sedan kunna komma åt att suga i alla skrymslen och hörn.

den tanken ja hade va att pumpen sitter fast på petflaskan och då använda en slang att suga med som sitter på pumpen, tror det är det enklaste och kommer åt bäst i skrymlsen och vrår.

hur man ska yngelsäkra insuget vet ja inte, tveksam till om det ens går MEN det skulle kunna gå om man sätter petflaskan före pumpen istället för efter och lämnar lite utrymme i flaskan.
kommer det då in yngel ökar ju chansen att dom kan överleva i flaskan.
en aquael 350 suger inte sådär jättemycke så yngel bör ja rätt god chans att simma mot strömmen i en petflaska.

går ju även köra vanlig slamsugning fast till spann och sila av vattnet med en håv till exempel eller kaffefilter eller vad man nu kan tänkas vilja göra.
#64 - 12 maj 2006 13:17
[quote=Raven]
den tanken ja hade va att pumpen sitter fast på petflaskan och då använda en slang att suga med som sitter på pumpen, tror det är det enklaste och kommer åt bäst i skrymlsen och vrår.

hur man ska yngelsäkra insuget vet ja inte, tveksam till om det ens går MEN det skulle kunna gå om man sätter petflaskan före pumpen istället för efter och lämnar lite utrymme i flaskan.
kommer det då in yngel ökar ju chansen att dom kan överleva i flaskan.
en aquael 350 suger inte sådär jättemycke så yngel bör ja rätt god chans att simma mot strömmen i en petflaska.

går ju även köra vanlig slamsugning fast till spann och sila av vattnet med en håv till exempel eller kaffefilter eller vad man nu kan tänkas vilja göra.[/quote]

Jag tror att vi är någorlunda överens om principen!
Mitt pumphuvud tar 1200l/h !!! Jag får väl försöka att skrämma bort ynglena med handen på nåt sätt.

Slamsugning till hink och tillbaka igen är jag nog alltför bekväm för att göra.

Men klart är att jag inte gillar att byta dessa mängder med vatten flera ggr/vecka, bakteriefloran får ju liksom aldrig en chans och jag har en känsla av/hoppas att det kan vara här som problemet med cyano och ammonium ligger.

MVH/ Per
#65 - 12 maj 2006 18:05
kan ju göra så när du vevar runt med slangen att du håller den med pekfingret och snabbt kan sätta tummen för hålet ifall nåt yngel skulle komma nära.
då kan du även vifta lite på tummen och försöka skrämma iväg yngel.
#66 - 13 maj 2006 09:38
[quote=Stellan E]Hej, förr andvände jag ett "överblivet" golvfilter , om du har ett över och lite filtervadd så har du en perfect dammsugare/framspolare, en slang i varje hand...

Mvh Stellan[/quote]

Detta ar ju egentligen den basta losningen med tanke pa att man aven kan spola samtidigt som man suger.
Det ar ju bara att bygga nagon slags filterbehallare mellan "sugslangen" och pumphuvudet samt koppla en slang pa pumpens utblas!

Det kommer att bli svart att hitta ett renare akvarium nar man har fixat en sadan "superdammsugsmedrenblasningsfunktionsapparat"!!!

MVH/ Per
#67 - 22 maj 2006 09:21
Hej igen, dags för en uppdatering!

Nu, äntligen efter en oherrans massa vattenbyten och städande så tror jag, peppar peppar, att jag äntligen börjar få lite grand av ett övertag på denna cyano ohyra.

Den klamrar sig dock envist fast i javamossan trots att jag är extra noggrann med att spola rent just där!?

Hur går det för dig defdac?

En fråga: Minskar cyanon av sig själv i akvariet eller måste man avlägsna allt "manuellt"?

Är mörkäggning det bästa för att ta kol på det sista eller skulle det fungera med ett UV-filter?

En offtopic fråga: Var är det bäst att beskära Vallisneria, nere vid roten eller vid ytan?

MVH/ Per
#68 - 22 maj 2006 09:32


Hur går det för dig defdac?


Dåligt. Jag slamsuger numera ett par gånger i veckan för att få gruset helt rent, men den Cyano som ändå är kvar kryper upp ur gruset igen på ett par dagar - trots att det börjar bli väldigt fritt från mulm.

Tack vare daniellofgren81.blogspot.com så tänker jag nu testa att gå ner runt 5-10 ggr i näringsdosering över hela spektrat med näringsämnen, då hamnar jag på en näringsnivå jag körde förr i tiden med mycket lyckat resultat. Teorin är att inom ekologiska nischer så dominerar enstaka epifyter vid extremt låga eller extremt höga näringnivåer och man uppnår maximal mångfald vid lagom nivåer. Dvs teorin skulle vara att Cyanon trivs antingen när nitratet är 0 eller skyhögt, men huvudanledningen är att få växterna att komma igång om det är så att jag begränsat dom pga för höga näringsnivåer.

Det kan omöjligt gå åt 1 tsk KNO3 om dagen i min 300-litrare, speciellt med tanke på hur lite det växer i min burk. Snarare 1 tsk fördelat över hela veckan är mer rimligt.

Då får jag även svar på om A. reineckiin är känslig för nitrat (alternativt K/Mg) som jag börjar misstänka.



En fråga: Minskar cyanon av sig själv i akvariet eller måste man avlägsna allt "manuellt"?


Den enda gången jag sett Cyano minska är efter en Fungistop/Erythromycin-dos. Kan vara läge för lite Fungistopdusch för din javamossa kanske för att nuka det sista?



Är mörkäggning det bästa för att ta kol på det sista eller skulle det fungera med ett UV-filter?


Ja mörkläggning är det bästa, sen Fungistop/Erythromycin.

UV-filter kan hjälpa lite om du har akvariet becksvart varje natt och kan se att Cyanon är som ett dis när ljuset går på och allteftersom fäster på olika underlag under dagen. Men då handlar det nog inte om Oscillatoria utan någon diatomvariant.
#69 - 22 maj 2006 11:23
Tråkigt att höra att det inte funkar.

Jag vet inte om det kan hjälpa men jag har inte rotat så mycket i botten, endast ytligt på de få ställen där jag kunde komma åt!

Jag har också funderat på att halvera PMDD-dosen till att dosera bara en fulldos varannan dag, jag har också problem med tillväxten hos växterna, det som växer bäst är trådalgerna, kan det ha nåt samband?

Vid mörkläggning, bör man stänga av CO2 (det blir ju relativt lite luftcirkulation under filtar, sopsäckar mm.)?

MVH/ Per
#70 - 22 maj 2006 12:40


Jag vet inte om det kan hjälpa men jag har inte rotat så mycket i botten, endast ytligt på de få ställen där jag kunde komma åt!


Ja det är normalt sett ett tips man bör följa, jag har dock haft år av ostörd gyttja i mitt grus som kändes som jag behövde får ur hela ekvationen. Jag kommer lämna det mer och mer ostört så kulturen kan komma igång igen.



Jag har också funderat på att halvera PMDD-dosen till att dosera bara en fulldos varannan dag, jag har också problem med tillväxten hos växterna, det som växer bäst är trådalgerna, kan det ha nåt samband?


Trådalger är mindre känsliga för låga makronivåer typ lågt CNPK som växterna oftast är begränsade av (annorlunda uttryckt: för mycket mikrogödning i förhållande till CO2+KNO3+KH2PO4).

Doserar man t ex oerhört mycket PMDD utan att tillgodoså växterna fullt ut med CO2 så brukar trådarna titta fram, eller om man slackar med KNO3 och kör för fullt med CO2+Mikro+KH2PO4 osv.



Vid mörkläggning, bör man stänga av CO2 (


Japp.
#71 - 22 maj 2006 13:17
[quote=defdac]

Trådalger är mindre känsliga för låga makronivåer typ lågt CNPK som växterna oftast är begränsade av (annorlunda uttryckt: för mycket mikrogödning i förhållande till CO2+KNO3+KH2PO4).

Doserar man t ex oerhört mycket PMDD utan att tillgodoså växterna fullt ut med CO2 så brukar trådarna titta fram, eller om man slackar med KNO3 och kör för fullt med CO2+Mikro+KH2PO4 osv.

[/quote]

Min CO2 nivå tror jag är mer rätt nu (luftat akvarievatten= pH-7.6 och CO2 berikat= pH-6.5). När trådarna kom så hade jag ett pH i burken på 6.3, alltså på gränsen till skadligt för fiskarna.

Det enda jag kan komma på som kan vara begränsande i min burk är ljuset, 3x36W, men starkare ljus borde väl gynna även algerna??

Har du några andra ideer?

MVH/ Per
#72 - 22 maj 2006 13:38


Det enda jag kan komma på som kan vara begränsande i min burk är ljuset, 3x36W, men starkare ljus borde väl gynna även algerna??


Ja mindre ljus är bra om man kör CO2. Lättare att styra och göda utan att halka ner på för låga nivåer.

När mitt akvarium funkade klockrent så var det enda jag behövde göra för att trolla fram trådalger att göda med extra järn, t ex Seachem Iron. En teori som totalrefuteras av Tom Barr som menar på att något annat är begränsande/fel om man får trådalger och man doserar mycket mikro/järn. Här rapar Tom upp alla olika algsorter och vad dom beror på:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200605/msg00081.html

Trådalger menar han alltså på istället kommer när man begränsar näringen i en i övrigt välgödd burk.

Det borde väl iofs kunna bli så att mycket järn driver upp ett lyx/överintag som gör att man får en form av generell näringbrist som i sin tur triggar trådalgerna. Kanske de med lågt KH (som jag själv) isåfall drabbas hårdare av mycket järn - det erkänner iaf Tom Barr.

På samma sätt som växter har ett lyxintag av järn så funderar jag på om det är i princip samma sak med alla näringsämnen KNO3/KH2PO4/Mikro. Detta skulle göra att man får svårt att hålla uppe CO2-halten och kunna ge en massa verkligt udda mikrobrister.

Långt ner på näringsnivåskalan så klarar inte växten att hålla igång alla processer och högt upp på skalan så kör man växten i overdrive så bristerna istället uppstår i en massa udda ämnen man inte doserar (svårförflyttat Calcium, udda mikroämnen som gärna reagerar i vatten och fälls ut osv), om det inte bara är så att höga halter NPK helt enkelt blockerar.

2-3 pmdd.se-fulldospulser i veckan borde inte vara någon som helst fara åt något håll och har du lågt KH så kan du testa att gå ner i mikrodosering.
#73 - 22 maj 2006 14:09
[quote=defdac]
2-3 pmdd.se-fulldospulser i veckan borde inte vara någon som helst fara åt något håll och har du lågt KH så kan du testa att gå ner i mikrodosering.[/quote]

Kan det då vara rimligt att ligga på följande dosering ett tag framöver: 35ml av macro och 20ml micro varannan dag?
#74 - 22 maj 2006 14:13
Låter som en plan! Kanske t om halvera mikrogödningen eftersom mikrobrister sällan sätter p för tillväxten och syns snabbt på bleka nya skott.
#75 - 29 maj 2006 18:25
Jag gjorde en totalsanering i helgen, pga en glipa i bakgrunden. Jag tvättade all sand, gjorde rent växterna så gott det gick och gjorde rent innerfiltret men lät ytterfiltret stå och gå i en hink med vatten under tiden.

Jag startade upp akvariet i lördags och då kunde man inte se ett spår av de blågröna men redan dagen efter så kunde man hitta lite grann, gissa var..... Naturligtvis på javamossan.

Nu kan man se hur de breder ut sig sakta men säkert.

Frågan är om man ska ge sig på att "nuka" dem med Fungistop, men borde man inte se en avstannad tillväxt på cyanon innan man gör detta?

Fungistop tar väl även kol på filterkulturen, eller?

Mörkläggning kan bli rätt bökigt med tanke på akvariets storlek och slangar, ytterfilter mm.

Någonting i min burk gör bevisligen att cyanon trivs utmärkt men vad kan det vara?
Kvävebrist? No way
Mulm? Inte efter att ha tvättat all inredning!
CO2, ljus? Knappast eller?
Cirkulation? Jag tycker att den är riktigt bra nu!

Jag har slut på ideer, kan jag ha missat nåt?

MVH/ Per
#76 - 30 maj 2006 06:11
Jag slet fram ett fosfattest och har mätt varje dag i runt 4-5 dagar och kan se att fosfathalten hovrar på 2,5 ppm utan att jag doserat något alls dessa dagar (normalt sett så doserar jag 1-2 ppm per dag). Järnhalten har minskat ett uns så jag har bara doserat 1 tsk KNO3 per dag i 300 liter (runt 10-11 ppm).

Varifrån detta fosfatet kommer har jag dock ingen aning om. Substratet körs igenom där det går varje vattenbyte. Tillväxten har hoppat igång igen på främst ogräsen (M. mattogrossense, H. polysperma rosanervig) men även E. stellatan har börjat få riktigt långa fina blad igen.

Cyanon ligger som en matta på gruset. Jag har bunkrat upp med Fungistop men tänkte först se vad som händer om fosfathalten åker ner under 0,5 ppm. Antingen via vattenbyten eller via växterna.
#77 - 8 juni 2006 11:11
Jag kunde inte få tag på fungistop men handlaren rekomenderade ett medel i tablettform som heter Algostop depot och dosera detta dubbelt i ett filter. Efter en stunds funderande så bestämde jag mig för att köpa det och prova i mitt uppväxtkar.

I detta 110l går det ett 40-tal ungfiskar som matas mycket och ofta, det finns även en stor bunt med javamossa samt en del hornsärv i det, det var kraftigt alg angripet av allehanda alger + en del cyano.

Jag testade att lägga i en dubbel dos av dessa tabletter i filtret och gjorde samtidigt en rejäl rengöring och avlägsnade så mycket alger som det var möjligt.

Nu, 5 dagar senare så syns inte ett spår av vare sig cyano eller några andra alger och de stackars döende växterna börjar att se allt piggare ut.

Jag funderar nu på att testa detta i den stora cyano burken, vad tror du händer?

Detta medel måste väl ändå påverka växterna negativt på något sätt?....Fast å andra sidan så tar cyano och alger också kol på växterna!!!!

Frågan är om jag vågar testa???

MVH/ Per
#78 - 8 juni 2006 12:46
Fungistop är intressant i Cyano-sammanhang eftersom det dödar bakterier, liksom penicillin typ Erythromycin (har testat "EryMax").

Väljer du ett vanligt algdödande medel så är det i 99% av fallen bara en kopparbomb du släpper ner. Växterna fotosyntes stannar direkt (och därmed tillväxten), men du menar alltså på att växterna såg piggare ut? Det kan inte ha varit så att växterna blev algfriare och därmed såg piggare ut?

Jag förstår dig dock. Funderar allvarligt själv på att nuka skiten med Algenkiller och när algerna är döda stoppa i aktivt kol i filtret så kopparn snabbt försvinner.
#79 - 8 juni 2006 13:01
[quote=defdac] men du menar alltså på att växterna såg piggare ut? Det kan inte ha varit så att växterna blev algfriare och därmed såg piggare ut?

Jag förstår dig dock. Funderar allvarligt själv på att nuka skiten med Algenkiller och när algerna är döda stoppa i aktivt kol i filtret så kopparn snabbt försvinner.[/quote]

Ja, växterna ser ju betydligt bättre ut utan alger och med största säkerhet så mår de bättre/dör dom inte av "kvävning" pga. alger i alla fall.

Tanken med att stoppa det i 375l burken var att på så sätt få bort alla alger så att man senare kan få starta från början utan att behöva göra rent allt igen.

Frågan är bara vad man skall göra annorlunda efter "omstarten" för att inte återigen hamna i algeländet igen?
Jag har ju gjort totalsanering 3ggr sedan första uppstarten i februari och det har alltid slutat på samma sätt, jag gör ju något fel men vad?

MVH/ Per
#80 - 8 juni 2006 13:41


Frågan är bara vad man skall göra annorlunda efter "omstarten" för att inte återigen hamna i algeländet igen?

Jag har ju gjort totalsanering 3ggr sedan första uppstarten i februari och det har alltid slutat på samma sätt, jag gör ju något fel men vad?


Hoppas någon kan ge dig tips där, för jag frågar mig ungefär samma sak.

Efter att jag slitit fram vattentesterna och slutat dosera PMDD (doserar bara mikro+KNO3 om järnhalten sjunker under 0.05 ppm) så börjar jag fundera på om det inte varit övergödning som varit mitt problem. På en dag steg järnhalten i akvariet från 0.05 ppm till 0.1 ppm järn (utan gödningddosering) och fosfathalten hovrar konstant på samma nivå hela tiden. Jag har inte doserat KH2PO4 på ett par veckor nu. Tillväxten är dock bättre nu än tidigare.

Jag har haft så mycket teorier fram och tillbaks vad som kan varit fel, men det verkar som jag missat den stora måltavlan som EI målar upp och helt enkelt gött för mycket och ramlat ner på högra sidan i diagrammet:
http://www.barrreport.com/gallery/files/1/EIFigure2.jpg

Fråga mig om en månad så kommer jag säkert med någon annan teori [:o] .
#81 - 8 juni 2006 13:51
Jag lurar lite på NutriSI... Jag misstänker att det binds i ytterfiltret. Jag tycker att filtervadden ser lite väl mörk ut med tanke på att jag bytte ut den för bara några veckor sedan?!

Man kanske skulle gå över till TMG ett tag för att testa, vad tror du?

MVH/ Per
#82 - 8 juni 2006 13:54
Det var något jag hade tänkt testa så jag köpte en TMG-flaska. Tyvärr gjorde jag så många andra förändringar samtidigt så jag vet inte vad det gav.

Intressant om du märker skillnad!
#83 - 8 juni 2006 14:39
Jag har haft så mycket teorier fram och tillbaks vad som kan varit fel, men det verkar som jag missat den stora måltavlan som EI målar upp och helt enkelt gött för mycket och ramlat ner på högra sidan i diagrammet:

http://www.barrreport.com/gallery/files/1/EIFigure2.jpg
Aouch, undrar var jag har legat fram till förra veckan på den kurvan... kan man komma så långt åt höger...[:o]
Till saken hör att jag har väldigt noggrant kalibrerat mina pH-probar i.o.m nybygge av kontroller och sedan på skoj mätt upp vattnet i burken nu när den har gått timerstyrd flera månader. Jag mätte upp 67 ppm CO2 på kvällen.
Det verkar alltså som jag har försett burken med minst 60 ppm under hela den ljusa delen.











Annons