"Algermatta" på sanden

#1 - 25 juni 2005 15:41
I mitt 375 liters akvarium hade jag 3 st guldfiskar som jag gjorde mig av med för ett tag sen. Men ungefär efter en vecka att jag bytte in dom i djuraffären så började jag få som en grön "algermatta" i sanden som breder ut sig mer och mer i karet. Under den tiden som jag hade guldfiskarna så var dom väldigt ofta på botten av karet och "städade" så jag förmodar att det var dom som höll all alger borta. Nu undrar jag om nån kan rekomendera några bra algätare som jag kan köpa till karet så man blir av med "mattan". Om det nu inte rent utav är så att det är nått annat som är problemet men eftersom problemet började uppstå just när guldfiskarna försvann så misstänker jag att det är det! Har 7 st platy och 3 guramis i akvariumet.
#2 - 25 juni 2005 15:53
Pansarmalar är bra 'städare' :) Det är stimfiskar så du bör nog införskaffa sex stk :)
#3 - 25 juni 2005 16:34
Ancistrus eller siamensis kanske. Eller några snabbväxande växter för att göra nått bra av all växtkraft!

// Christian
#4 - 25 juni 2005 17:49
Snabbväxande växter har jag haft hela tiden redan. Men jag får tacka för tipsen iallafall=)
#5 - 25 juni 2005 17:52
räkor men då får du köpa många och de blir inte billigt.
#6 - 25 juni 2005 20:38
Låter som cyanobakterier. Svåra att rå på - varken räkor, snäckor eller fisk äter skiten.
Cyano ser ut som röd/grön/svart filt och har 'snorkonsistens':
http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Cyanobacteria/Cyanobacterium_1_DSCN7383.jpg
#7 - 25 juni 2005 22:13
Jag tycker annars att det verkar som om posthornssnäckor äter cyano väldigt effektivt. Men jag har bara testat, och sett det i väldigt små kar typ 18-30 liter. Kanske jag sett fel och dom försvunnit av någon annan anledning, men snäckorna var uppe på flytväxterna och skrapade av cyanon och några dagar efter fanns inte en gnutta kvar. Om någon annan sett motsatsen så snälla skriv det eftersom jag inte är 100% säker än.
#8 - 26 juni 2005 09:32
Kollade på länken du skickade Azur och det är definitivt inte den algern. Snarare tvärtom...ingen snorkonsistens...En del av fiskarna brukar vara och äta lite av algern och dom verkar få upp den med en gång. Ser nästan ut som att dom äter "hårstrån" om ni förstår vad jag menar. Svårt att förklara det här=) Det var därför jag tänkte att en duktig algätare kunde göra susen i akvariumet.
#9 - 26 juni 2005 12:49
Ser det kanske mer ut så här?
http://mikes-machine.mine.nu/Algae/long_fuzz/DSC_0950_edited.jpg

Den ganska grova mossgröna algen som bildar runda bollar är en cladophora, men vad den ljusgröna algen som bildar stora ljusgröna sjok av mycket långa, ogrenade & mycket tunna tråda är, det vet jag inte. Den är iaf rätt enkel att rulla upp på en blompinne och dra ut ur akvariet.

Annons