Alger - tips

#1 - 19 oktober 2012 14:19
Korspostar lite...

Japp - så var det dags för den obligatoriska algfrågan ;)

Har brottats med nedan alger nu i snart tre veckor. Har kört på som vanligt med regelbundna vattenbyten varje vecka (30%) och normaldos av PMDD. Har undvikit att sätta in fler fiskar p.g.a detta.

Akvariet är på 450 liter och har varit igång snart två månader.
Antalet fiskar är: 4 st Kakaduor, 2st Bolivianska Fjärilsciklider och 3 Ancistrus.
Fiskarna verkar må bra dock, bägge mina Kakaduahonor har lagt rom och min stora Ancistrus hanne är försvunnen sedan tre dagar och ligger väl och fläktar rom nånstans. :)

Men, hur får jag bort algerna?

[ATTACH=CONFIG]56695[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56696[/ATTACH]
#2 - 19 oktober 2012 18:15
Kan det vara cyano?
Är inte så bevandrad i de olika algsorter som finns och varför dom uppkommer.
läst lite olika tips hur man kan gå tillväga för att bli av med det. Mörkläggning i tre dagar samt stort vattenbyte. Alternativt öka dosen av PMMD.
#3 - 20 oktober 2012 08:06
Jag kan ha fel men cyano brukar man väl (ibland) kunna bota genom att öka dosen av KNO3 litegrann?
#4 - 20 oktober 2012 09:04
Tycker det ser ut som Cyano. Känns på lukten när man tar upp det. Luktar syrlig jord. För min del kom just Cyano när jag hade för låga näringsvärden genom att normaldosen PMDD inte räckte till för mina plantor. Ökade då dosen på KNO3 men också KH2PO4 så att det blev 1,5 normaldos. Men gissar att det måste finnas växter nog att förbruka näringen. Annars blir det väl alger istället. Cyanon är ju en bakterier egentligen, vad jag förstått.
Efter detta så försvann Cyanon på ett par dagar. Men då har jag mycket växter i burken. Vet inte hur det blir med mindre växter.
#5 - 20 oktober 2012 10:47
Tack för svaren!

Lättare att sätta in åtgärder nu när man vet vad det är.
Har läst din tråd Bluewing och hur du löste det. Har också läst andra trådar där folk har ökat mängden EC med lyckat resultat.
Så öka dosen PMMD är ett första bra steg att börja med nu när jag vet vad det är.

Skall också köpa lite Vattenpest och försöka få dom att växa ihjäl Cyanon. Har redan Hygrophila polysperma som växer så det knakar men behöver mer.
#6 - 20 oktober 2012 10:50
Bluewing skrev:
För min del kom just Cyano när jag hade för låga näringsvärden genom att normaldosen

Stämmer nog för mig med, dom började komma när jag satte ner Hygrophila polysperma.... intressant att det alltid finns en orsak och verkan. Gäller bara att komma på vad [:o]

Om jag köper till Vattenpesten så kanske dubbla dosen är lagom, får testa mig fram.
#7 - 26 oktober 2012 18:38
Ska testa märkläggning i 48 timmar. Hoppas det slår ut det...!?
#8 - 26 oktober 2012 19:12
Alger - tips

Tänk bara på att det verkligen är mörkläggning som gäller. Inte ens en gnutta ljus utan totalt becksvart i akvariet. Fuskar du med att täta så fungerar det inte som det ska.
Lycka till! Håller tummarna!
#9 - 28 oktober 2012 15:51
Var hos Tropakvariefiskimport idag och blev rekommenderad nånting som heter Easylife Blue Exit. Detta skall tydligen få bukt med cyanon och vara ofarligt för fisk och annat.

Återkommer med rapport när behandlingen är klar.

Blue Exit motverkar blåalger eller slemalger (cyanobakterier) i sötvattensakvarier. Dosering: 10 ml/80 lit/dag i 5 dagar. Cyanobakterierna försvinner inom 10 dagar efter avslutad behandling. Byt ej vattnet från första doseringsdagen och några veckor framåt. Förebyggande behandling: 10 ml/80 lit/vecka.
#10 - 28 oktober 2012 17:18
Slår inte denna ut bakterierna i filtret med? Isåfall får man ju räkna karet som nystartat igen.
#11 - 28 oktober 2012 20:00
Tydligen inte enligt han på Tropakvariefiskimport. Får väl lita på att han vet...
#12 - 28 oktober 2012 20:09
Man kan ju bara anta att det är någon form av antibiotika isåfall borde alla bakterier dö. :o
#13 - 28 oktober 2012 21:48
Själv hoppas / tror jag på nåt banbrytande mirakelkur... :D
#14 - 29 oktober 2012 17:29
En liten uppdatering.
När jag tog bort filten i morse efter att ha haft det mörklagt sedan i fredags så hade cyanon krupit tillbaka rejält. Dock var den inte helt borta, fanns små fläckar här och där.

Så nu är det dags för plan B - Blue Exit.
Första dagen idag och doserar 50ml för mitt 450 liters. Skall göra så i 5 dagar, efter tio dagar utan vattenbyten eller andra tillsatser (PMDD etc) så skall plågoriset vara borta.
#15 - 29 oktober 2012 17:34
Har även plockat bort polysperman som jag numera misstänker är boven i dramat. Med den växt hastighet som denna växt hade med PMDD så blev det nog grogrunden för den obalans som gynnade cyanon.

Letade runt Göteborg igår efter ett Nitrat test men hittade inget bra, fanns stickor på Hornbach....
Har dock beställt ifrån Guldfisken och det landar nog på min post imorgon. Skall bli spännande att mäta värdena.
#16 - 29 oktober 2012 19:18
men om du tror och anser att polysperman kanske är boven i dramat, varför inte bara göda på med lite mer näring och då med extra nitrat nu när cyanon gått tillbaka lite istället för att köra den ganska drastiska vägen med baktriedödande medel.

Bara mina tankar, jag kan inte så mycket om det hela men lite har jag lärt mig efter att jag hade ett mindre problem med cyano, och den försvann med denna metoden :p
#17 - 29 oktober 2012 19:42
Misstänker är väl snarare ordet...

mmm... hade väl kunnat testa men jag vill bli av med det snabbt. Dessutom är jag nyfiken på hur bra det där medlet egentligen är.
#18 - 29 oktober 2012 19:46
Ok, meddela gärna i tråden hur det går.
Du kan väl även skriva och meddela sen lite senare hur det gick med filtret och om cyanon kom tillbaka senare eller inte :)
#19 - 29 oktober 2012 20:09
Ferengi skrev:
Misstänker är väl snarare ordet...

mmm... hade väl kunnat testa men jag vill bli av med det snabbt. Dessutom är jag nyfiken på hur bra det där medlet egentligen är.

Det skulle vara intressant, att veta vad du har för NO3-värde. En massa kemiska algdödare/cyanobekämpare brukar inte funka i det "långa loppet" - utan snabbt komma tillbaka. Tro mig jag har testat (för att också vill bekämpa den här äckliga hemska cyanon) å det har inte gått så bra...tyvärr.

//Inger
#20 - 29 oktober 2012 20:19
Jag kör 1,5 dos PMDD men jag ska öka lite tänkte jag pga cyano. Om det nu är lågt med nitrat... Förstår inte var all nitrat tar vägen som jag kör i dock. Men visst, jag har mycket växter, så det är väl den vägen det sticker. : )
#21 - 30 oktober 2012 17:36
Dag två - allt mindre cyano synligt. Märkbar förändring.
Fick mitt Nitrat test (Sera droppar) idag och mätte upp 10mg/l. Vet inte om det är bra eller dåligt, självklar är väl 0mg/l bäst....
Men som Lasse sa när vi besökte dom i helgen, man kanske inte ska / kan lita på testet för mycket.
#22 - 30 oktober 2012 17:46
Så medlet du köpte var så bra som han sa?
#23 - 30 oktober 2012 17:59
10-15 mg/l nitrat VILL man väl ha. Det är en bra nivå ju. Så växterna har något att äta etc.
#24 - 30 oktober 2012 18:12
Animaniac skrev:
Så medlet du köpte var så bra som han sa?

Det funkar definitivt :D

Gäller bara att hålla det efter avslutad kur. Men nu lugnar jag mig med snabbväxande växter ett tag som kan ta över...
#25 - 30 oktober 2012 18:12
Einarsson skrev:
10-15 mg/l nitrat VILL man väl ha. Det är en bra nivå ju. Så växterna har något att äta etc.

Då ligger jag mao på en bra nivå nu då om man kan lita på testet
#26 - 30 oktober 2012 18:19
Ferengi skrev:
Det funkar definitivt :D

Gäller bara att hålla det efter avslutad kur. Men nu lugnar jag mig med snabbväxande växter ett tag som kan ta över...

Ok :) Låter bra.
#27 - 31 oktober 2012 18:11
Dag 3 - ungefär lika mycket cyano som igår. Mao fina, tunna och ljusgröna fläckar här och där. Ingen cyano på växterna dock.
Utan dessa åtgärder så hade jag säkert haft ett tjockt mörkgrönt lager över stora delar av botten och växter.

Det går fortfarande åt rätt håll.
#28 - 1 november 2012 17:01
Dag 4 - mindre och mindre dag för dag. Nu knappt förnimbart :D

Nitrat testet visar återigen 10mg/l.
#29 - 1 november 2012 18:38
Kolla nitriten också så att vi vet att medlet inte dödat dina snälla bakterier. :)
#30 - 1 november 2012 19:36
Ferengi skrev:
Dag 4 - mindre och mindre dag för dag. Nu knappt förnimbart :D

Nitrat testet visar återigen 10mg/l.

Mmm, är jättedålig på det här med vattekemi - men bör man inte ha lite högre nitratvärde, för att cyanon ska vantrivas.

//Inger
#31 - 1 november 2012 20:13
gullefjun skrev:
Mmm, är jättedålig på det här med vattekemi - men bör man inte ha lite högre nitratvärde, för att cyanon ska vantrivas.

//Inger

Jo 10 mg/l nitrat är perfekt att ligga på. Då har växterna lite att äta. :)
#32 - 1 november 2012 20:47
Einarsson skrev:
Jo 10 mg/l nitrat är perfekt att ligga på. Då har växterna lite att äta. :)

...håller inte med riktigt - i alla fall inte vad cyano gillar å inte gillar:).

//Inger
#33 - 1 november 2012 21:12
Trodde cyanon mest trivdes när nitraten är noll, det problemet har jag haft iaf och har fått öka doserna av PMDD.
#34 - 2 november 2012 11:07
Har för egen del behövt ligga på minst 15 ppm nitrat, men behövde ligga på 20 ppm för att Cyanon skulle backa. Vid 10 så ökade Cyanon. Så jag tänker som Inger.
#35 - 2 november 2012 22:37
Sista dagen / dosen och cyanon är ett minne blott. Nitriten är på noll men å andra sidan har jag inte haft så många fiskar gående i det under kuren. Nu skall det stå, enligt anvisning, i tio dagar utan vattenbyte eller annan inverkan.

Börjar väl koppa in så smått fler fiskar efterhand men håller koll på nitriten under tiden. Just nu går där fyra kakaduor och ett antal ancistrus yngel. Nästa helg åker fem svärdbärare ner om allt går som det skall.

Annons