Alger som kommer tillbaka (blågröna?)

#1 - 2 september 2003 13:22
Jag har haft något som jag tror var cyanobakterier. Det började som en läskig hinna på botten och övergick sedan till att mer och mer bereda ut sig på ytan. Jag behandlade med algenkiller i mitten på juni och alla alger dog. Sedan har jag kollat vattenvärdena i akvariet med jämna mellanrum och har hela tiden haft nitrit på noll och nitrat väldigt nära noll. Inget annat har heller antytt att det skulle vara obalans i karet vad jag märkt. Men sen var jag borta över helgen och när jag kom hem igen så hade hela ytan blivit grön igen!! [:-118][:-118][:-118]
Jag la in bilder här på hur det ser ut: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=102370&gid=102372
Är det cyanobakterier eller, och varför kommer dom tillbaka?? Jag trodde ju man skulle slippa skiten nu!
#2 - 2 september 2003 13:33
Jag kan inte svara på vad det är för alger. Men jag undrar vad du har för filter eller pump. Det syns ingen vågrörelse på vattenytan.
#3 - 2 september 2003 13:44
Man blir aldrig fri från alger om man inte slänger in hela akvariet i en autoklav.

Dom kan ligga vilande i t ex bottnen och bara vänta på rätta tillfället - t ex när dina firrar börjar böka och gräva i gruset vilket virvlar upp näringsämnen och stör bakteriebalansen.

Har man grävande firrar tror jag man ska låta filtret stå för all biologisk filtrering och försöka hålla bottnen så ren man kan genom extremt slamsugning/grustvätt.
#4 - 2 september 2003 13:45
Jag kollade på bilden med ditt finger...när du tog upp fingret, var det lite grönt då eller? för om det var det så är de cyanobakterier igen[:(]
Varför du får de igen kan bero på att det står nära ett fönster plus att det får för mycket ljus från lysrören i akvariet. Sedan kan det ju vara så att du matar ganska rikligt och det göder bara algerna ytterligare.

Det du kan göra är att göra en total mörkläggning av akvariet i ungefär 3 dagar. Med total mörkläggning menar jag att det inte får komma en enda gnutta ljus in i karet. Jag har satt mitt lilla kar(8 liter) i en garderob med en mörk filt över sig och ska se om de försvinner[:D]
#5 - 2 september 2003 14:23
Men jag undrar vad du har för filter eller pump. Det syns ingen vågrörelse på vattenytan.

Har juwels pump som följde med akvariet (600 l/h, akvariet är på 230 l). På bilden från sidan kan man se att ytan rör sej bak till vänster i bild.

...när du tog upp fingret, var det lite grönt då eller?

japp[:-118]

Det du kan göra är att göra en total mörkläggning av akvariet i ungefär 3 dagar.

Jag provade mörklägging innan jag använde algenkiller. Problemet är ju att algerna kommer tillbaka hela tiden utan att jag förstår vad som är fel. Jag tycker jag har matat rätt sparsamt, akvariet står kanske inte jätteskyddat från solen men jag har dragit ner på antal tända timmar(8) och täcker över akvariet på kvällern och morgonen.

Jag tycker det är konstigt att de nu bara drabbar ytan, alla andra ställen jag har sett cyanobakterier så har det endast varit på botten.
#6 - 2 september 2003 15:22

Jag tycker det är konstigt att de nu bara drabbar ytan, alla andra ställen jag har sett cyanobakterier så har det endast varit på botten.

Beror på att Cyanobakterier kan ta kväve från luften - dvs det är lite bevis på att du har väldigt rent vatten/botten. I sinomtid om du inte gör något åt ytan och låter vattnet bli skitigare så lär det dock krypa neråt i akvariet.

Att dom först dyker upp på ytan beror förmodligen på att du glömt skrubba rent akvariet runt vattenytan. Minsta skvalp så sätter sig bakterierna och dess sporer ovanför vattenytan och vänta på första bästa tillfälle att krypa ner igen med nästa skvalp.

#7 - 2 september 2003 15:28
Så då spelar det ingen roll om jag får bra balans i akvariet om jag inte få bort alla alger? Dom hittar ju egen näring nu.
#8 - 2 september 2003 15:55
jag har exakt samma problem.

jag hadde likadan hinna på två akvarier, ett 576L och ett 540L

576L-karet blev fritt från algerna efter att jag vid ett antal vattenbyten med slangen sög bort allt från ytan. Men 540L-karet som jag gjorda samma sak med gick det inte lika bra för.

Jag sålde 540L för ett par veckor sedan och flyttade om lite, rovfiskrna i 540L flyttade till 576L och tog med sitt filter, fiskarna från 576L flyttade till ett 332L och de tog med sitt filter.

332L är fritt från cyanobakterier fortfarande, 576L har återigen fått en sån där läskig hinna. Som jag bekämpar med att suga bort ytvatten+hinna varje vecka. Nu har jag satt ett strilrör ovanför ytan så det plaskar lite mer, det har inverkat negativt på återväxten av cyanobakterier. Nästa steg är att suga bort allt jag kan, skrubba kanterna, mörklägga i 3+ dygn och verkligen se till att det inte kommer in något ljus alls.

nu experimenterar jag även med mycket flytväxter, pistia, och hoppas de ska "slåss" om ytvattnet med cyanobakterierna. tyvärr tycker påfåglarna att det är kul att tugga sönder dem och spotta ut dem som sörja.

att rovfiskarnas kar har svårare att bli av med cyanobakterier beror nog på att de äter och skiter extremt mycket så det finns mer näring i vattnet (duh). jag tror att rejält plask och rörelse på ytan är bra så att cyanobakterie-partiklarna åker ner i karet och tas om hand av filtret.

Annons