Alger som bubblar, varför?

#1 - 1 april 2006 18:00
Go´kvälls,
I mitt Tanganyikakar där det finns Vallisneria och Anubias samt en icke föraktlig odling av gröna alger ser det ut som om det tillförs CO2.
En jämn och strid ström av ganska små bubblor från växter och inredning.
Att det bubblar från växterna beror nog på att det finns alger där också...
Tillför PMDD, byter ej vatten, belyser med Aquarellerör.
Växterna ser ut att trivas och växer bra likaså fiskarna.
Någon som har liknande erfarenheter eller bara vill kommentera?
Tacksam för vilket!
#2 - 8 april 2006 18:06
Ingen???
#3 - 8 april 2006 19:57
Har också haft bubblande alger, men med CO2-berikning:
http://www.defblog.se/picture/1384.html

Syns inte på bilden men en del av roten gav ifrån sig intensivt med bubblor från algerna.
#4 - 8 april 2006 22:33
pmdd och inga vattenbyten?? Det måste väl sluta med en katastrof!! dem rekomenderar stora vattenbyten i samband med andvändning av pmdd.
#5 - 9 april 2006 01:47
[quote=sunkan aspidoras]Det måste väl sluta med en katastrof!![/quote]

är man bara försiktig så.
vattenbytet används för att man ska veta nivåerna av näring i karet utan att behöva mäta som ändå bara ger skevt resultat.

kör själv pmdd med få små vattenbyten och funkar super.
så fort ja ser brister i akvariet åker en fulldos ner.
#6 - 9 april 2006 07:45
[quote=sunkan aspidoras]pmdd och inga vattenbyten?? Det måste väl sluta med en katastrof!! dem rekomenderar stora vattenbyten i samband med andvändning av pmdd.[/quote]

Tänker som så att PMDD funkar för växterna som foder för fiskarna. Och det går säkert att framkalla en katastrof genom för mycket PMDD lika väl som genom för mycket fiskfoder.
Har, tack vare mycket tips och kunskap här på Zoopet, äntligen efter tre års misslyckanden med 30% vattenbyte/vecka-regimen fått rena och friska akvarier där fiskar och växter trivs, växer och fortplantar sig.
Kör enligt regimen som defdac, Raven, tropfrog m.fl. visat på i ett flertal lååånga intressanta trådar, att mata även hungriga växter!

Tack alla för er hjälp!

Är dock fortfarande sugen att få reda på varför algerna bubblar...

/Peter
#7 - 9 april 2006 08:34

Är dock fortfarande sugen att få reda på varför algerna bubblar...

Jag med, jag frågade på APD för några år sen vad det var men har inte för mig att jag fick något svar. Ska se om jag hittar det.
#8 - 9 april 2006 08:40
Jag förstår inte, vad är frågan? Algerna har näring och ljus och bikarbonat, det är klart de bubblar?
#9 - 9 april 2006 09:29
[quote=Azur]Jag förstår inte, vad är frågan? Algerna har näring och ljus och bikarbonat, det är klart de bubblar?[/quote]

Öhhh, det är inte så klart för mig, kan du vara snäll och förklara lite? Har att göra med fotosyntesen? Växterna växer men bubblar ju inte?
#10 - 9 april 2006 09:40
Jo, växter bubblar om de växer snabbt nog och vattnet är nära syremättnad. Men du menar alltså att algerna bubblar, men inte växterna? Dvs att algerna verkar växa bättre än växterna trots bra näringsnivåer?
Då är jag med. Jag trodde frågan var hur det kom sig att alger bubblar, och de bubblar av samma anledning alla växter bubblar: de producerar syrgas snabbare än vattnet transporterar bort syrgasen, så det bildas bubblor.
#11 - 9 april 2006 09:59
Tack för svar, då har jag lite mer att gå på när det gäller
att vända på steken till växternas fördel.
#12 - 9 april 2006 12:38
Hur avgör du att växterna inte bubblar om det bubblar från algerna på växterna?
#13 - 9 april 2006 16:49
[quote=defdac]Hur avgör du att växterna inte bubblar om det bubblar från algerna på växterna?[/quote]

Det vet jag inte, förutsätter bara att växterna inte kan bubbla utan vattenbyte eller tillförsel av CO2.
Och att jag kan se med blotta ögat att algerna som sitter på inredningen bubblar.
Det har jag aldrig sett någonstans förut, så jag förutsätter att
jag gör något galet i skötseln?
Dom bubblade även innan jag började tillföra PMDD, så det verkar inte ha med
gödningen att göra?

Annons