Alger så långt ögat kan nå....

#1 - 26 april 2005 14:57
Hejsan!

Jag har fått rejäla problem med mitt 400 l. akvarium. Jag köpte den för 1½ månad sedan och startade upp den enligt konstens alla regler. Nu är allt täckt av tjocka lager alger. Rötterna är täckta av flera cm långa penselalger, sjöstenen är täckt av grönalger, vattenytan är täckt av alger och växterna likaså. I akvariet bor 4 halvvuxna papegojciklider som äter allt, med betoning på allt. Växter äter de upp, algätare äter de upp... det enda de inte äter upp är algerna. Jag börjar bli lite smått förtvivlad för jag vet inte vad ska ta mig till.
Jag har inte haft i någon gödning och fiskarna får knappt mat. Vattenvärdena är bra och akvariet står så att inget solljus kan nå den, även om hallen i sig är ljus.
Hur ska jag få bort algerna och undvika att få tillbaka dem?
Kan jag har ett akvarium med bara papegojcikliderna i utan att hela tiden få dessa problem med algerna?
Mvh
Elana
#2 - 26 april 2005 15:08
Klart att du kian ha ett algfritt akvarium till dina papegojer.

Du säger att du matar nästan inget och att du har växter i karet. Det tillsammans med att de alger du nämner får mig att tänka på kvävebrist, men det skulle också kunna vara för mycket fosfater i vattnet.

Efterssom det finns två möjliga förklaringar så kan inget säkert tips ges utan att du mätt värdena för nitrat och fosfat. Sen vill jag att du berättar hur mycket fisk du har och vad för filter.
MVH
Magnus
#3 - 26 april 2005 15:47
Växterna är inte mycket att hurra för... det är två mycket svårt algangripna Echinodorus och vid vattenytan ligger resterna av vallisneria och och en annan växt jag inte riktigt vet vad den heter. Jag har försökt plantera dem massor av gånger, men någon timme senare har de små orange sadisterna grävt/dragit upp dem alla.

Fiskarna är 4 st papegojciklider "hybrid". Storleken på dem är från 7 cm till ca 16 cm.

Filtret är Juwels inbyggda modell, med fyra skumgummi kuddar i olika grovlekar. Vid uppstarten använde jag Nitrivec.

Fosfat kan jag inte mäta, men nitraten har hela tiden varit långt under 20 enligt snabbtesten och enligt den nogrannare testen har nitraten legat runt 12... kan göra ett test senare och titta hur det ser ut nu.

Vattnet är ett problem för dit vi har flyttat anväder man salter för att mjuka upp det extremt hårda vattnet och jag vet inte än om det går att använda till akvariet så hittills har jag hämtat vattnet i dunkar från Bålsta och därmed har det inte blivit av med vattenbyten varje vecka.

Jag använder de ljusrör som följde med akvariet...vilket säkert inte är de bästa ljusrören, men just nu har jag inte riktigt råd att köpa nya så de måste duga.

Jag provade att stoppa ned en jättestor Siamensis, men tio minuter senare fick jag fiska upp den stackars lilla fisken för papegojcikliderna höll på att äta upp den så jag vågar nog inte stoppa ned några andra fiskar.

Så vattenbytena måste jag få ordning på och jag tror att jag ska börja använda vattnet som kommer ut ur kranen här.... enligt alla jag pratat med ska papegojciklider vara enormt tåliga när det kommer till olika sortes vatten.

En lösning jag har funderat på är att plocka ur alla växter och rötter och sedan behandla vattnet med algdödande medel bara för att få bort dem från grus och andra ställen i akvariet jag inte kan rengöra. Byta allt vatten ( fiskarna få bo någon annanstans ) och sedan inreda om med många snabbväxande växter och nya rötter.
Kan det vara en vettig lösning på att få bort algerna? Sedan måste de hållas borta i längden också på något vis.

Annons