alger på växerna

#1 - 27 februari 2006 09:22
Jag har fåt lie alger på växterna, undrar nu vad ja kan gra för att få bort dem och varför ja har fått dem, de är som små blå/svarta prickar på växterna.
#2 - 27 februari 2006 10:46
Om de små prickarna ser ut som små toffsar, så är det troligen toffsalger du har fått. Då sitter de främst på kanterna av bladen.

Toffsalger uppkommer i regel i samband med CO2-svängningar.

Tillför du CO2 på något vis, förutom genom vattenbyten?
#3 - 27 februari 2006 12:01
Nepp

Nej tillför inget Co2
de är liksom inte som toffsar utan små pricar, kanske blir toffsar sen ja vet inte, hihi.
#4 - 27 februari 2006 12:22
Jag är inte riktigt säker på hur toffsalger ser ut innan de riktigt slagit ut, men _om_ det är toffsalger så beror det troligen på att du inte tillför någon CO2. Om man inte tillför CO2, får karet endast tillskott av detta vid vattenbyten --> ojämn nivå av CO2.

Som sagt så vet jag inte om det är toffsalger, kanske någon annan som vet mer säkert.
#5 - 27 februari 2006 13:32
okej, men man ska alltså tillföra Co2 även om de inte är toffsalger alltså???
Jag blir väldigt kondfunderad nu, ja gör viosst inget rätt med mitt akvariet, tur att ja hittade hit så tidigt. Så nu kanske ja kan få oring på akvariet i tid, innan de går åt skogen.
#6 - 27 februari 2006 18:01
Att tillföra CO2, och se till att hålla nivån någorlunda jämn, är aldrig fel. Det gynnar växter och missgynnar algerna. Däremot är det kanske bättre att låta bli om man inte kan hålla nivån stabil. Att tillföra CO2 lite då och då i ojämn takt är alltså inte att rekommendera.
#7 - 27 februari 2006 19:03
hur??

Hur tillfär man co2 då och hur håller man nivån jämn
#8 - 27 februari 2006 20:04
Det finns många trådar om just CO2 (koldioxid), så sök gärna på det, så hittar du väldigt mycket info.

Det finns en del olika metoder för att tillföra CO2. Den vanligaste och troligen "bästa" är med hjälp av en CO2-tub med tillbehör, bl.a. en reaktor. Detta kostar en slant, men CO2-tillförseln kan bli perfekt, och precis som man vill ha det, särskilt om man även använder en kontroller.

Vill man prova på CO2 på ett nästintill kostnadsfritt sett kan man använda sig av mäsk. Sök på "mäsk" för mer info. Denna metod kräver dock en del uppsikt och skötset för att fungera någorlunda.

Det finns också andra metoder där man ex. utnyttjar elektrolysmetoden med kolplattor. Sök på carbo-plus på ex google.
#9 - 28 februari 2006 02:03
[quote=ribby_girl]Jag har fåt lie alger på växterna, undrar nu vad ja kan gra för att få bort dem och varför ja har fått dem, de är som små blå/svarta prickar på växterna.[/quote]

vad är det för växter och är det på ovansidan och eller undersidan ?

tycker personligen inte det låter som toffsar.
är lite mer gråröda "håriga bollar"
#10 - 28 februari 2006 06:42
Det hade kanske varit lämpligt med en bild ribby_girl? Det är nog ganska svårt att av göra vilken alg det är annars.
#11 - 28 februari 2006 07:28
Ok ska försöka ta en bild idag, vet inte vilka växter det är, men det är på ovansidan av växterna.
#12 - 28 februari 2006 10:50
Nu blir jag trött. En uppenbar nybörjare ställer frågor om sina alger på växter i ett förmodat sällskapskar med ettfåtal växteri och man tipsar om att man måste ha co2 tillsats.

Ribby: Co2 är för de som vill köra avancerade växtakvarie ochinte för den som vill ha snygga fiskar och ett par växter.

Algerna trivs när det är för mycket ljus, när man har för dåligt filter och när man byter för mycket vatten.
MVH
Magnus
#13 - 28 februari 2006 11:14
Ok

Okej, tack så mycket, ledsen om ja frågar för mycket eller dumma frågor, ja är en uppenbar nybörjare, har haft akvarie innan men de har gåt åt pipsvängen helt, detta verkarsom de går bra, men sm sagt jahar inte haft det s länge ännu, men upperbargligen har ja för mycket alger för att ja byter vatten för ofta, byter ju var5- var 7 dag, men har nu lärt mig att ja ska byta minst var 14dag.
även byta filtret mindre sällan, bytter innan var7dag, mn ska ändra till var 30dag ungeär.
Låter de bra, haräven fått tips att minska på fodret.
Ger lite fling foder på morgon, en plupp (som mansätter på akvarieglaset) på eftermiddagen och en alg tablett på kvällen för malen, men vet itne om det ät növändigt.
Har 5gppy
7 svärdbärare
8 neontetror
3praktboior
1mal
Är de för mycket mat tro ??

[quote=Tropfrog]Nu blir jag trött. En uppenbar nybörjare ställer frågor om sina alger på växter i ett förmodat sällskapskar med ettfåtal växteri och man tipsar om att man måste ha co2 tillsats.

Ribby: Co2 är för de som vill köra avancerade växtakvarie ochinte för den som vill ha snygga fiskar och ett par växter.

Algerna trivs när det är för mycket ljus, när man har för dåligt filter och när man byter för mycket vatten.
MVH
Magnus[/quote]
#14 - 28 februari 2006 11:29
[quote=Tropfrog]Nu blir jag trött. En uppenbar nybörjare ställer frågor om sina alger på växter i ett förmodat sällskapskar med ettfåtal växteri och man tipsar om att man måste ha co2 tillsats.[/quote]

Det var kanske lite klumpigt av mig att föreslå CO2. Precis som tropfrog säger så är CO2 endast för dem som vill engagera sig väldigt mycket och få ett riktigtr fint växtkar med kanske svårare växter.

Tips kan vara att titta medan fiskarna äter och se om de äter upp all mat. Eftersom du antaligen inte använder någon växtnäring så kan det vara bra att mata lite extra.

För att bibehålla viktiga bakterier i ditt filter bör du rengöra det/ byta det så sällan som möjligt. När du väl rengör det, så skölj i svalt vatten.
#15 - 28 februari 2006 11:41
[QUOTE=ribby_girl]Okej, tack så mycket, ledsen om ja frågar för mycket eller dumma frågor, ja är en uppenbar nybörjare, har haft akvarie innan men de har gåt åt pipsvängen helt, detta verkarsom de går bra, men sm sagt jahar inte haft det s länge ännu[/QUOTE]

Det är inga dumma frågor! Det är ju bra att du frågar. Så fråga på bara :)

[QUOTE=ribby_girl]men upperbargligen har ja för mycket alger för att ja byter vatten för ofta, byter ju var5- var 7 dag, men har nu lärt mig att ja ska byta minst var 14dag.[/QUOTE]

Det är vanligt med vissa alger i nystartade akvarier. Det är just nystartade akvarier som det brukar vara mest problem med. Men man kan få alger av för mycket ljus, för mcyket eller för lite av vissa näringsämnen, förändringar (t ex stora vattenbyten sällan). Jag har själv problem med trådalger vilket jag upptäckt beror på för höga fosfathalter (som jag fått genom att använda en dålig produkt).

[QUOTE=ribby_girl]även byta filtret mindre sällan, bytter innan var7dag, mn ska ändra till var 30dag ungeär.[/QUOTE]

Det är inte säkert att du behöver rengöra filtret äns var 30:e dag. Vänta med det tills du märker att vattengenomströmningen börjar avta. Vad har du för filter? Innerfilter eller ytterfilter?

[QUOTE=ribby_girl]Låter de bra, haräven fått tips att minska på fodret.
Ger lite fling foder på morgon, en plupp (som mansätter på akvarieglaset) på eftermiddagen och en alg tablett på kvällen för malen, men vet itne om det ät növändigt.
Har 5gppy
7 svärdbärare
8 neontetror
3praktboior
1mal
Är de för mycket mat tro ??[/QUOTE]

Mata så mycket som fiskarna klarar av att äta upp på bara ett par tre minuter. Jag tycker det är bra att mata ett par gånger om dagen, men inte för mycket åt gången.

Vad är det för mal du har och hur stor är h*n? Jag har en ancistrus som är ca 8 cm lång nu och vissa kväller får han en hel tablett, andra en halv och ungefär en kväll i veckan får han ingen. Tror att mattillgången varierar även i naturen. Hur gör ni andra?
#16 - 28 februari 2006 12:03
Hihi

tack för att ni är så snälla här.

det är ett innerfilter fluval 4plus.

Malen vette 17 vad de är de är nån slags sån där anicactus ekller vad de hetter, hehe.
den är väl ca 5-6-7cm
men botiorna och de andra fiskarna äter av den tabletten också.
inte guppysarna och neontetrorna men svärdbärana och botiorna är också galna i dem.

Sen en sån där tablett som sitter på ytan är de upp, vet dock inte hur lång tid de tar, ska kolla idag.
#17 - 28 februari 2006 12:35
[QUOTE=ribby_girl]tack för att ni är så snälla här.

det är ett innerfilter fluval 4plus.[/QUOTE]

Ok, innerfilter får man göra rent lite oftare än ytterfilter, men jag tror inte att du behöver göra det så ofta som var 30:e dag. Mitt ytterfilter har jag inte ens behövt rengöra var 6:e månad.

[QUOTE=ribby_girl]Malen vette 17 vad de är de är nån slags sån där anicactus ekller vad de hetter, hehe.
den är väl ca 5-6-7cm
men botiorna och de andra fiskarna äter av den tabletten också.
inte guppysarna och neontetrorna men svärdbärana och botiorna är också galna i dem.

Sen en sån där tablett som sitter på ytan är de upp, vet dock inte hur lång tid de tar, ska kolla idag.[/QUOTE]

Kan det vara en sån? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Om de andra fiskarna också äter av tabletten så kan du iaf dela upp den i 2 olika bitar så malen kanske kan få ha en del för sig själv. Vad gäller tabletter så kan fiskarna behöva lite mer tid på sig än ett par minuter för att äta upp dem. Det är ok. Men det får inte bli så att det ligger mat kvar och blir dålig när fiskarna har ätit färdigt.
#18 - 28 februari 2006 15:13
Nepp de blir inget över efter mina glupska fiskar, Haha

Ja malen ser lite ut så där fast inte sånna där taggar i ansiktet och inte så mycket prickar i ansiktet. vet inte men de kanske finns olika varianter.
den kostade typ 75kronor i djuraffären fanns de som kostade upp åt 300 fast lika storlek, Vet inte om de har nån betydelse men.
#19 - 28 februari 2006 17:06
[QUOTE=ribby_girl]Nepp de blir inget över efter mina glupska fiskar, Haha[/QUOTE]

Då matar du inte för mycket. Fast i fall akvariet är nystartat bör du ändå minska på matningarna under de första veckorna. Mata kanske bara en gång om dagen. Sen när filtret är välinkört kan du öka igen.

[QUOTE=ribby_girl]Ja malen ser lite ut så där fast inte sånna där taggar i ansiktet och inte så mycket prickar i ansiktet. vet inte men de kanske finns olika varianter.
den kostade typ 75kronor i djuraffären fanns de som kostade upp åt 300 fast lika storlek, Vet inte om de har nån betydelse men.[/QUOTE]

Det är bara sexmogna ancistrushanar som utvecklar "skägg". Honorna kan få lite på läpparna, men inte uppe på huvudet som hanarna. För 75 kr borde det vara en ancistrus. Hoppas det inte är en gibbiceps iaf, för de blir hela 50 cm långa: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
#20 - 28 februari 2006 17:12
oj oj ... många bra tips. Jag har samma (nybörjar) problem som du Ribby_girl.
Tofsalger på växterna, tråkigt när mitt akvarium är fint på alla andra "håll".

Jag bytar vatten 1 gång i veckan. ca 30 %. Kanske är för mycket? Har ett 170 Liters akvarium. skall köpa siamesisk algätare snart. botar dock ej problemet.
läste att filtret skall rengöras bara, ej bytas för ofta. Jag har ju bytt mitt varje gång jag byter vatten typ. då är filtret (det vita) hel "sörjit". Normalt att det fångar upp så möö skit?

Hur är ditt akvarium placerat Ribby_girl? Ljust? hall, källare? Mitt står relativt ljust. Men har sänkt lystiden till endast 5 timmar. testar mig fram.

/simma lugnt:)
#21 - 28 februari 2006 17:44
[QUOTE=jeppemannen]Jag bytar vatten 1 gång i veckan. ca 30 %. Kanske är för mycket? Har ett 170 Liters akvarium.[/QUOTE]

Du kan testa gå ner till 20% istället.

[QUOTE=jeppemannen]läste att filtret skall rengöras bara, ej bytas för ofta. Jag har ju bytt mitt varje gång jag byter vatten typ.[/QUOTE]

Aj aj! Det är det värsta du kan göra. Då får inte bakterierna en chans att etablera sig i filtret och risken för en dödsgiftig ammoniak/nitritspik är mycket stor. Om jag vor du skulle jag tillsätta bakteriekultur under några veckor för säkerhets skull. Gärna Denitrol.

[QUOTE=jeppemannen]då är filtret (det vita) hel "sörjit". Normalt att det fångar upp så möö skit?[/QUOTE]

Det är normalt att det är mycket skit i filtret. Det är ju nyttig skit :D Så länge vattengenomströmningen inte börjar avta ska du som sagt låta filtret vara.
#22 - 28 februari 2006 18:30
okej. denitrol ... köps i akvariebutik?! hur funkar det. Krångligt? som sagt än så länge verkar fiskarna må prima. Så även toffsalgerna ..hmm usch.
mer tips om skötsel mot toffsalger? Givetvis på amatör "språk"..:)

/jeppe
Bilagor:
#23 - 28 februari 2006 18:50
[QUOTE=jeppemannen]okej. denitrol ... köps i akvariebutik?! hur funkar det. Krångligt? som sagt än så länge verkar fiskarna må prima. Så även toffsalgerna ..hmm usch.
mer tips om skötsel mot toffsalger? Givetvis på amatör "språk"..:)

/jeppe[/QUOTE]

Denitrol är bakteriekultur av märket JBL. Den finns att köpa i vissa akvariebutiker. Inte alls krångligt. Det är en vätska som man doserar beroende på akvarievolymen.

I en annan tråd här på zoopet kom vi fram till att just Denitrol var en av de effektivaste bakteriekulturer på marknaden. Men skulle du inte hitta nån butik som säljer JBL:s produkter så finns det andra märken. Nutrafin's bakteriekultur Cycle t ex.

Tofsalger verkar gynnas av förändringar i vattnets kemi. Därför är det bättre med mindre regelbundna vattenbyten än stora vattenbyten mer sällan.

Lycka till!
#24 - 28 februari 2006 19:36
ok nej denna mal blir bara ca 30 i erikigt stora akvarier.

1gång i veckan är mycket har ja härt, speciellt i böärjan, vad ja fattat de som men är inte helt säker. Och de e inte bra att byta vatten samtidigt som man gör rent filtret, men som sagt ja e också nybörjare och vet inte om ja kanske fått de om bakfoten så ja ska inte sä'ga säkert,

Mitt akvariet står mitt emot ett fönstewr nästan ungefär 2-3 meter i från, ljus tiden är väl ganska mycket, ska börja sänka nu, tänder klockan 6 på morgonen och släcker vid 9-10 på kvällen så de e väl 15 timmar ungefär inte så bra kanske, i alla fall minska till 10 timmar.
fast sen är de ju mörkt i rummet tills de blir ljust ute, s¨ja vet inte, de är i mitt sov rum så de e ju normalt ljus i rum,met.
#25 - 28 februari 2006 19:52
[QUOTE=ribby_girl]ok nej denna mal blir bara ca 30 i erikigt stora akvarier.[/QUOTE]

30 cm? Låter mycket! Ancistrusar brukar inte bli större än 13 cm. Om en fisk inte kan utvecklas normalt så är akvariet för litet för den och inget att rekommendera.

[QUOTE=ribby_girl]1gång i veckan är mycket har ja härt, speciellt i böärjan, vad ja fattat de som men är inte helt säker. Och de e inte bra att byta vatten samtidigt som man gör rent filtret, men som sagt ja e också nybörjare och vet inte om ja kanske fått de om bakfoten så ja ska inte sä'ga säkert,[/QUOTE]

Man ska inte byta för mycket vatten, men man ska även undvika förändringar i vattenvärden. Därför menar jag är att det är bättre att byta t ex 10% i veckan än 20% varannan vecka. I längden blir det alltså samma mängd vatten, men 20% varannan vecka innebär större variationer än 10% i veckan. Och alger gillar ju variationer. Stabilitet är det man ska sträva efter för både fiskarnas och växternas skull. Det kan hända att du inte behöver byta vatten varje vecka. Fast du har ju en del fiskar och inte så mycket växter och därför tror jag att det kan vara bra att du gör det.

[QUOTE=ribby_girl]Mitt akvariet står mitt emot ett fönstewr nästan ungefär 2-3 meter i från, ljus tiden är väl ganska mycket, ska börja sänka nu, tänder klockan 6 på morgonen och släcker vid 9-10 på kvällen så de e väl 15 timmar ungefär inte så bra kanske, i alla fall minska till 10 timmar.
fast sen är de ju mörkt i rummet tills de blir ljust ute, s¨ja vet inte, de är i mitt sov rum så de e ju normalt ljus i rum,met.[/QUOTE]

Belysningen ska inte vara tänd längre än 12 timmar per dygn. Nu i början är 10 timmar bra. Sen kan du öka successivt.
Bilagor:
#26 - 1 mars 2006 07:22
Va bra, då har ja lärt mig en del i dag med.

Ja tänder när ja går till bussen på morgonen då (vid kvart i sju) brukar tända vid 6, men ändrar till kvart i 7 istället.
och Släcker när ja kommer hem vid 17.00
istället för när ja brukar gå och lägga mig 22.00

tror du de blir bra.
Ge dem mat precis innan ja släcker är de bra ???
Kan ju ge fling, eller sån där glas plupp på morgonen annars och en alg tablett innan ja släcker.
Ellre ska ja vänta med att ge alg tabletteen typ när ja går och lägga mig.

[INDENT][quote=batski]30 cm? Låter mycket! Ancistrusar brukar inte bli större än 13 cm. Om en fisk inte kan utvecklas normalt så är akvariet för litet för den och inget att rekommendera.

Man ska inte byta för mycket vatten, men man ska även undvika förändringar i vattenvärden. Därför menar jag är att det är bättre att byta t ex 10% i veckan än 20% varannan vecka. I längden blir det alltså samma mängd vatten, men 20% varannan vecka innebär större variationer än 10% i veckan. Och alger gillar ju variationer. Stabilitet är det man ska sträva efter för både fiskarnas och växternas skull. Det kan hända att du inte behöver byta vatten varje vecka. Fast du har ju en del fiskar och inte så mycket växter och därför tror jag att det kan vara bra att du gör det.

Belysningen ska inte vara tänd längre än 12 timmar per dygn. Nu i början är 10 timmar bra. Sen kan du öka successivt.[/quote]
[/INDENT]
#27 - 1 mars 2006 07:43
Jag rekomenderar att du skaffar en timer till belysningen.
En enkel variant är inte dyr alls.
Om du har en sån så kan du istället låta belysningen tändas vid typ 10 på förmiddagen och sedan släckas runt 21 på kvällen helt automatiskt.

Detta ger (förutom lika lång belysning varje dag) dej ju lite tid att beundra ditt kar med ljuset tänt.
#28 - 1 mars 2006 08:34
De e sant, var kan man köpa en sådan ???
Och vad Kostar dom ungefär.
#29 - 1 mars 2006 08:38
clasohlson siba willys you name it men undvik biltemas dom går i sin egna lilla värld.

den ja har kosta 70kr och är digital och är i mitt tycke suverän och helt tyst.
#30 - 1 mars 2006 10:35
men va bra 70:- är ju ingeting mot va ja lagt ut på för att bli av med algerna så kanske ska testa detta.
#31 - 1 mars 2006 10:39
[QUOTE=ribby_girl]tror du de blir bra.
Ge dem mat precis innan ja släcker är de bra ???
Kan ju ge fling, eller sån där glas plupp på morgonen annars och en alg tablett innan ja släcker.
Ellre ska ja vänta med att ge alg tabletteen typ när ja går och lägga mig.[/QUOTE]

Jag håller med Roulie. Timer är det enda rätta! Jag har en gammaldags analog-timer och den funkar fint. Eftersom den är instängd i akvariemöbeln hör jag den inte alls :)

Det är inte så bra att ge dem mat precis innan man släcker, men algtabletten kan du ge när det är släckt eftersom ancistrusar är nattaktiva. Brukar din komma fram och äta när det är tänt? Det gör inte min.
#32 - 1 mars 2006 10:55
Mina kommer fram när jag matar dom andra fiskarna, dom känner väl att det luktar mat. när jag sedan släpper ner tabletten någon minut senare ligger dom redan på plats och väntar.
#33 - 1 mars 2006 11:55
Japp om de nu är en anicstruts vet ja inte, men den e framme ibland och äter när de är tänt men som sagt ja har ju inte så mycket växter kan ju vara därfrö.
#34 - 1 mars 2006 12:35
[QUOTE=ribby_girl]Japp om de nu är en anicstruts vet ja inte, men den e framme ibland och äter när de är tänt men som sagt ja har ju inte så mycket växter kan ju vara därfrö.[/QUOTE]

Ja så kan det vara. Min sitter ofta under min största rot (de gillar rötter och grottor). Visserligen tillhör han en lite ovanligare och något mindre ancistrusart, så det kan även vara så att den arten är lite skyggare.

Annons