Alger på täckglaset

#1 - 21 juli 2004 13:50
Hej, undrar varför jag jämt får alger på täckglaset under lysrören. Får det på både 222l och 100l. Har vattenytan precis så att ytan döljer sig vid aluramen.
#2 - 21 juli 2004 17:30
Inte helt säker men på mitt akvarium (utan täckglas) så stänker vatten rakt upp i luften som en kolsyrad läsk. Kan det vara det att mikroskopiska algpartiklar i vattnet fastnar på täckglaset så att det till slut blir så många att man kan se det? Här stänker det alltså så pass högt att man kan se att kanterna på ljusrampen är blöta.
#3 - 21 juli 2004 17:34
Jag har en luftpump i karen så det stänker ju upp precis där. Kanske kommer från flingfodret som stänker upp?
#4 - 21 juli 2004 18:17
Så där får jag också av vattenstänket. Det gröna jag får är inte mat utan alger. Jag har inte funderat så mycket på det utan diskar av täckglasen med jämna mellanrum. Någon algexpert kan nog säga vilken alg det är, men den verkar trivas i väldigt fuktig miljö med värme och lyse men inte under vattnet.
#5 - 21 juli 2004 19:08
Ser den ut som en torr mossliknande yta? Har också det på mina föräldrars akvarium men jag tror starkt på att det är vattenstänk som sprider det. Prova att sänka vattennivån ett tag och se om det minskar. Om det gör det så är det helt säkert stänk som orsakar det.
#6 - 21 juli 2004 22:46
Algerna klarar inte att växa i det helt näringsfria kondensvattnet som alltid bildas på täckglasen, däremot innehåller stänket tillräcklig näring. Kan du placera "stänket" utanför ljusrampen brukar problemen bli mindre, eller helt ta bort loftpumpen och stänket. Eller som sagt att inte bry sig och tvätta dem då och då.
#7 - 22 juli 2004 06:13
Det blir en bubblig yta. Stora gröna bubblor också är det helt grönt överallt. Det är lätt att få bort. Bara att skölja bort så försvinner det snabbt. Men är lika dant efter 2 v
#8 - 22 juli 2004 07:28
Precis så får jag också när jag låter det gå för långt emellan tvättningarna. Men jag tycker inte det är något problem, bara jag sköljer av det så inte ljuset avskärmas för mycket.

Annons