Har du kollat dina vattenvärden?
Jag har en liknande i ett "mindre välskött" akvarium, svart eller brun alg. Där var pH-värdet rätt lågt när jag kollade igår.
Denna alg uppträder framförallt i skuggigare områden, sidorutor, längst ned på frontrutan etc.
Andra alger hade jag inte där, eftersom det finns siamensar....
Men denna alg bildar platta kolonier på framförallt rutornas insida (för att uttrycka mig övertydligt).
Skursvamp, typ "Scotch brite" skall du inte använda, den repar glaset. Algmagneten har för lågt tryck mot glaset och tar inte denna alg.
En rakbladskrapa är bra, men varning, var rädd om silikonfogarna, det är lätt att skada dem med rakbladet. Även algmagneter har jag slutat att använda, då det hänt att små sandkorn som ibland varit magentiska, ibland omagnetiska, fastnat och repat glaset.
Det senaste har jag använt Juwels tunna vita filtermaterial, men klart då måste man blöta ned hela armen.
Jag bar också ett långt aluminumskadt som man kan fästa olika algborttagare på, funkar sisådär.
Nu bytte jag vatten och hällde i växtnäring, det brukar hjälpa, då växterna tar över växtkraften.