Alger på plastväxter och lavasten....

#1 - 22 juli 2005 06:52
Jag har en del plastväxter och lavasten i mitt akvarium. På dom har jag fått en massa alger, jag tror det är tofsalger. Hur får jag bort dom? Kan man ta upp dom ur karet och lägga dom i nån lösning som dödar algerna men som sedan inte påverkar fiskarna? Hur kan jag annars göra för att motverka tofsalgerna? Karet är ett 540l med bl.a påfågelciklider, zebraciklider, guldsömciklider och ett par pleco. Jag har testat med lite större siamensis men dom äts upp av påfåglarna som är väldigt stora. Filtreringen sköts av ett Fluval 404, ett Fluval 4+ och ett liknande innerfilter som jag inte vet vad det är för märke på. Lysrören är på 10h per dygn, och jag byter ca: 40% vatten varje vecka. Matar gör jag med Hikari pellets ibland men mest med hemma gjord räkmix. Kom gärna med råd!
Aron
#2 - 22 juli 2005 09:04
Tofsalger är ju inte det lättaste direkt. Brukar förr eller senare komma på det mesta som befinner sig länge i akvariet.

Eftersom det är död materia ser jag inga problem med att slå hårt. Stenarna kan du ju koka eller bränna av i en varm ugn. Angående växterna så lär väl klorin bita på algerna förhoppningsvis utan att bleka växterna. (Klorin är inte lika farligt som det låter)
#3 - 22 juli 2005 18:28
Har du provat att köra dom i bh/tvättpåse på något snabbprogram i tvättmaskinen?

Erik
#4 - 23 juli 2005 16:27
Hoppas du inte menade lavastenarna!! (I så fall kanske man ska låna grannens maskin)
#5 - 23 juli 2005 19:15
Hmmm, är det inte tankeläsare som kollar på den här sidan...... Menade såklart plastväxterna som du hoppas. Men i grannens maskin kanske man skulle kunna prova med stenarna...., bra tips.

Erik
#6 - 23 juli 2005 19:20
[QUOTE=eriahl]Men i grannens maskin kanske man skulle kunna prova med stenarna...., bra tips.[/QUOTE]

haha tror inte det skulle va så bra för grannsämjan :rolleyes:
#7 - 23 juli 2005 22:02
Och nu vet jag varför tvättmaskinerna i lokala tvättstugan ser ut som de gör... Tur man har egen tvättmaskin.

tofsalger biter inte äns uttorkning mot, men ta o bada stenarna i så stark väteperoxidlösning du vågar, skölj sedan NOGA av dem efterått, med noga menar jag typ lägg dem i en hög hink i badkaret, med duschslangen i botten, och låt dem ligga i spolande vatten nån timme... väteperoxid är relativt giftigt.. antingen dör dina tofsalger, eller så blir de vita... jag tror på en kombination... Eftersom Väteperoxid är en syra, rekomenderar jag att man lägger stenarna i ett syrafast kärl, och häller på väteperoxiden försiktigt, gärna en väldigt liten sten först, vet inte hur det kan tänkas reagera med kalksten tex... plast växterna hade jag inte provat med... (Väteperoxid används/användes bland annat till att fräta bort köttet på bytestroffer av jägare)

Lycka till.
B!
#8 - 23 juli 2005 23:03
väteperioxid kan även användas i akvarie för att bli av med alger(staghorn funkar det på vet inte om andra alger).
är mycket elakt mot växterna men vissa fiskar sätter igång och leker.
är ju relativt svag väteperoxid man använder och lite så det är lämpligt att göra "research" om det först och inte göra det bland känslig fisk.
#9 - 23 juli 2005 23:12
Men var får man tag på väteperioxid? Syror och sånt har jag inte sysslat med innan tyvärr. Så uttorkning biter inte ens mot tofsarna? Det känns som att algerna på stenarna är ganska "lätta" att bli av med men med plastväxterna verkar det en aning svårare. Min "plastvalssneria" var inga större problem att gno bort algerna men dom andra finbladiga plastväxterna är det ju lite mer jobb med.
#10 - 23 juli 2005 23:14
apoteket ska ha det.
finns i olika styrkor.

kanske kan va lämpligt med gummihandskar när du håller på med det.
#11 - 24 juli 2005 05:27
Släpper algerna hyfsat lätt när du gnussar på dom med fingrarna? Om så borde tvättmaskinen funka. Blir något kvar är det ju bara att gnussa lite. Bhpåsen gör att dom tar lite mindre stryk och att inte blad mm kan fastna någonstans i maskinen om dom skulle gå sönder, för sönder går dom med tiden. Sen kan man välja bort centrifugeringen, lika bra att skriva det här tror jag....

Erik
#12 - 24 juli 2005 07:53
Lättaste sättet att få tag i väteperoxid måste vara snabbköpet, hårprodukter.. "vätesuperoxid" eller nått har jag för mig att det hette.. 1-15%'igt.. Målarfirmor brukar ha/kunna ta hem 30-35%'ig väteperoxid.

Och jag har faktiskt ingen koll på hur utspädd peroxiden kan vara innan den slutar göra nån nytta på tofsalger.. min ide var att ta runt 30%'ig rakt upp o ner, doppa stenarna, gärna låta dem ligga ett tag. Svagare lösningar kanske kan avliva tofsalger, men skona plaster, så det kan vara en teori...

B!
#13 - 24 juli 2005 12:29
(300 ml of 3% peroxide to 300 liters of water)

detta är den styrka som kan användas för att få bort staghornsalger i akvarium som inte tar död på fiskar så det behöver inte va jättestarkt.

mer info finns i länken "algae gallery" i min signatur.
#14 - 25 juli 2005 08:00
Ok tack så mycket! Ska testa med väteperoxid på semestern nästa vecka.

Annons