Alger på mina växter..

#1 - 17 april 2004 08:03
Hej!

Har på sista tiden haft problem med alger på mina växter. Det är bruna nästan svarta fläckar på de flesta växterna. Mest drabbade är de som är närmast utblåset. Kör vattenbyte ca 20% varje vecka, använder växtgödning, har också ansat bort de värsta bladen vid två tillfällen men det kommer tillbaks. Har belysningen på 10 timmar per dag, karet står inte i direkt solljus..Bor i Uppsala så vattnet är ju hårt. Har haft det igång i 5 månader.
Har 110l med 2 platy, 20 neontetra, 4 nyckelhålsciklider och 4 siamesiska algätare.

Funderar på om jag kanske matar för mycket (flingfoder), vad anser ni är lagom för ovanstående?

Vad mer kan jag göra?

Tacksam för tips!

Johan
#2 - 17 april 2004 10:11
Vad har du för ljussättning i akvariet. Det verkar som det är dåligt med ljus.

Du kan testa med att byta 30-40% vatten istället, mindre skvättar gör dålig verkan.
#3 - 17 april 2004 10:18
[quote]Ursprungligen skickat av Diamen
Vad har du för ljussättning i akvariet. Det verkar som det är dåligt med ljus.

Ja, du. Jag har ett Juwel akvarium med två lysrör "Duolux 80". Vet inte riktigt hur starka de är, det kanske framgår av namnet?
Tycker inte själv att det ser för mörkt ut men vad vet jag..
Jag har ju ljuset på i 10 timmar just för att jag läst att längre tider bara göder alger, stämmer inte det?

Tack för svaret!

Johan
#4 - 17 april 2004 10:30
Prickalger, om det är sådana, är ett ganska trevligt fenomen för dom tyder lite indirekt på att alla förhållanden i akvariet är väldigt bra - utom för en sak: För låg fosfathalt pga försiktigt matande eller foder som innehåller lite för lite fosfat.

Moderna foder gissar jag börjar bli läskigt skräddarsydda för att på så effektivt sätt som möjligt förhindra nitrat- och fosfat-bildning, vilket är katastrofalt för växterna.

Jag rekommenderar dock *inte* att börja mata mer för att få upp fosfathalten eftersom du då även kommer få mer Ammonium och annat shit som kommer kunna gynna andra former av alger.

Är dom väldigt irriterande så föreslår jag antingen att du skaffar KH2PO4 och KNO3 för att höja fosfat- och nitrathalten, eller låter de prickalgsdrabbade växterna växa en stund ovanför vattnet med hög luftfuktighet (förutsätter dock att det är sumpväxter typ Echinodorus, Anubias och Cryptocoryne). Enklaste alternativet: Trimma bort dom drabbade bladen.
#5 - 17 april 2004 14:30
Låter ju bra om det är som du säger Defdac.Fiskarna verkar ju må bra så det är ju inget problem..
Vet du vart jag hittar bilder på prickalger så jag kan kolla om det är det jag har?
Matar 1 gång/dag, några nypor av flingfoder. Kan det vara för lite?
Ibland ger jag Nykelhålen räkmix.
Har ju tagit till mig att man verkligen ska akta sig för att mata för mycket..
Bör jag öka belysningstiden?

Det är ju trist när växterna ser tråkiga ut, vissa blad är ju i det närmaste halvsvarta..

Tack för svaret!

Johan

#6 - 18 april 2004 06:05
Här kan du titta på lite alger:

http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm

Eftersom du säger att det är svart tror jag inte det är prickalger, jag misstänker att det är kiselalger, men titta lite på bilderna och återkom.
#7 - 18 april 2004 07:18
Om inget funkar, kan du försktigt skrapa bort algerna med en tvättsvamp

lycka till
#8 - 18 april 2004 07:45
Det är grönalger på växterna, så det är ju vad jag förstår ingen fara (ser ju lite trist ut bara..). Får väl se om det minskar i styrka framöver..

Tack för svaren!

Johan

Annons