Alger på glaset

#1 - 10 februari 2006 17:28
Hej hej

Vad är bästa sättet att få bort algerna som sätter sig på glaset ?
Frågade min zoo handlare, men han gav inte några konkreta tips..

Så därför hoppas jag på bättre lycka här :D
#2 - 10 februari 2006 17:41
en algskrapa eller en magnet funkar bra
#3 - 10 februari 2006 17:54
Jag brukar använda den grova sidan på en ren kökssvamp, fungerar hur bra som helst.

magnet kan vara riskabelt då det kan fastna sandkorn mellan skrapan och glaset med feta repor som följd.
#4 - 10 februari 2006 17:55
[quote=andreassofus]en algskrapa eller en magnet funkar bra[/quote]

Aaa okej.. Men man kan inte använda något som förebygger, så det inte blir så mycket :confused:

Lite svårt att komma åt på glaset mot väggen m en magnet..

Men tack för svaret :D

Hur kan jag göra med det som sätter sig på växterna ? Verkar nästan som det e nån närings brist lr nåt där i..
#5 - 10 februari 2006 17:58
[quote=Nils Holmström]Jag brukar använda den grova sidan på en ren kökssvamp, fungerar hur bra som helst.

magnet kan vara riskabelt då det kan fastna sandkorn mellan skrapan och glaset med feta repor som följd.[/quote]

Aaa det e sant, inte så kul m repor..
Men köksvampen kör jag redan med :D
#6 - 10 februari 2006 17:58
du kan även använda en isskrapa till bilen.. det funkar bra
#7 - 10 februari 2006 20:38
Isskrapa fungerar kanon, men jag vill tipsa om att inte belysa glaset för att slippa dem helt !!
#8 - 10 februari 2006 21:05
[quote=oveb]Isskrapa fungerar kanon, men jag vill tipsa om att inte belysa glaset för att slippa dem helt !![/quote]

Okej..

Jag har en ljusramp, bak på akvariet in mot väggen.. Menar du då att den ska vara typ i mitten av akvariet?
#9 - 10 februari 2006 21:19
Ett jäkligt bra tips som jag själv kör med, magneter o svampar, har testat det mesta, men jag tycker att en vanlig diskborste fungerar bäst, optimal, kommer åt överallt, behöver inte köra ner hela armen,ok månadsgamla alger blir tufft, men kör med diskborste en gng i veckan/varannan vecka så funker det utmärkt. Haft akvarium sen -68. Enklast e bäst.OBS EJ SAMMA SOM ANVÄNDS I KÖKET, utan en ny oanvänd.
#10 - 10 februari 2006 21:34
ett par duktiga algätare skulle hjälpa..
ancistrusar tex..
#11 - 10 februari 2006 23:03
[quote=issam]ett par duktiga algätare skulle hjälpa..
ancistrusar tex..[/quote]

Aaa dom e duktiga, har bara 1 nu.. Men väntar på att det ska komma in fler nu till veckan.. Blir en hane, så förhoppningsvis blir det bebis ancistrusar :D
#12 - 11 februari 2006 01:06
[quote=Nils Holmström]Jag brukar använda den grova sidan på en ren kökssvamp, fungerar hur bra som helst.[/quote]

använd inte dom gröna bara.
dom är stöddiga nog att repa rostfritt :/
#13 - 11 februari 2006 01:39
fast rostfritt är ju rätt mycket mjukare än glas...
#14 - 11 februari 2006 01:50
ska du ta en köksvamp, som jag också kan rekommendera så köp den BLÅ-VITA. Dem heter Repfria. Den GUL-GRÖNA kan repa om du har otur, så ta dem blåa, kan köpas på konsum för en struntsumma. ett 10pack eller vad det är.
#15 - 11 februari 2006 10:44
[quote=oveb]Isskrapa fungerar kanon, men jag vill tipsa om att inte belysa glaset för att slippa dem helt !![/quote]

Jag har också problem med alger på rutorna. Det bästa vore givetvis att inte belysa dem som du säger. Men HUR ? Jag menar det lyser ju i hela akvariet, om man inte har värsta specialstrålkastarlaser eller något sm inte sprider ljuset.
#16 - 11 februari 2006 12:17
cactus, lyfter du bakkanten på lysrmpen begränsar du ljuset mot framrutan.
funkar finfint för mej tar framrutan kanske varannan månad bara.
#17 - 12 februari 2006 11:32
Ja, det kan du ju ha rätt i...

Frågan är hur lätt det är att vinkla rampen så mycket. Kanske enklare att fixa med reflektorerna. Problemet är att få ljuset så pass vinklat att det inte ens når nedre delen av framrutan. Detta måste vara nästintill omöjligt om man inte har några spottlights eller nått :confused:.

Jag har dock märkt att grusen och inredningen också blir väldigt grön numera. Jag kanske borde minska lite på PMDD-doseringen.

EDIT: Jag satt och räknade på det precis. Med hjälp av brytningsindex mm, kom jag fram till att jag måste vinkla mina reflektorer med lysrören i 80 grader för att helt ta bort ljuset från framrutan. Detta fungerar inte pga praktiska skäl. Jag kan nog vinkla dem en aning, max 30 grader kanske, men ljuset kommer då att nå mer än halva framrutan.

Jag har även märkt att det är just den undre delen ?! av rutan som har mest alger. Detta är ganska märkligt pga att ljuset borde vara starkare högst upp. Kanske beror på cirkulation eller något?

Hur gör ni andra egentligen? Är det många som har problem med detta, och hur löser ni det?

Annons