Alger på framrutan.

#1 - 17 oktober 2006 14:50
[FONT=Comic Sans MS]Hej

Det är alger/något grönt på framrutan av akvariumet . Har märkt att fiskarna gillar inte när ja tar algskrapan och förösker få bort det.

Finns det nått medel eller liknande som gör så att dom försvinner eller nått dylikt.:confused::)
[/FONT]
#2 - 17 oktober 2006 15:18
platy5 skrev:
[FONT=Comic Sans MS] Har märkt att fiskarna gillar inte när ja tar algskrapan och förösker få bort det.[/FONT]
Hur märks det? [:o] Säker på att det inte är ditt joxande generellt som stör? ;)
[FONT=Comic Sans MS]
[/FONT]
platy5 skrev:
[FONT=Comic Sans MS] Finns det nått medel eller liknande som gör så att dom försvinner eller nått dylikt.[/FONT]
Ja, men nej... använd inte sånt, inte så bra... :( Skrapa på istället! :)
#3 - 17 oktober 2006 18:12
Skaffa ancistrus :p

Jag har iaf aldrig behövt skrapa rutorna ;)
#4 - 17 oktober 2006 18:16
Fellan skrev:
Skaffa ancistrus :p

Jag har iaf aldrig behövt skrapa rutorna ;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hade 11 st ancistrus i samma kar och behövde fortfarande göra ren rutorna emellanåt, dom tar inte alla sorters alger.[/COLOR][/FONT]
#5 - 17 oktober 2006 18:22
Jag tror inte på medel mot alger. Dom uppkommer inte för ingenting så det är bättre att åtgärda orsaken om man får reda på vad den kan vara.

Det finns iallfall algmagneter, en kloss innanför glaset och en utanför, funkar bra, det positiva är att man aldrig behöver stoppa ner händerna för att få bort algerna. Sätter du dit en magnet och låter den sitta still några dagar så vänjer sig fiskarna med den, att den rör sig gör dom bara nyfikna.

Jag har ju bara små akvarier numer och gör ren glaset i samband med vattenbyten, när nivån är låg så gör jag ren glaset som är ovanför vattenytan (vare sig jag ser alger eller inte).
#6 - 17 oktober 2006 18:39
zebrasnäckor är duktiga på att äta upp sånna alger.
#7 - 18 oktober 2006 00:52
Jag undviker själv kemiska medel mot algerna, de slår troligen även mot växter och djur (även den viktiga bakteriekulturen).

Själv använder jag en algskrapa med rakblad. Den är effektivare mot de små hårda prickarna som kiselalgerna skapar på framrutan (det är bra, då "äter" växterna bra :-) ). En magnet fungerar inte lika bra.
Dessutom repar inte rakbladet glaset (så lätt) som en magnet. Förr eller senare så tappar man ner innermagneten på bottnen. Då finns det risk att det hamnar gruskorn mellan magneten och glaset. Och dessa repor blir inte vackra, tro mig. Jag har provat :-(

Att göra rent det som är ovan vattenytan vid vattenbyten är en bra ide. Skall jag själv försöka komma ihåg vid nästa vattenbyte :-)
#8 - 18 oktober 2006 12:50
Hej , tack för era svar !

Det jag menar är att fiskarna simmar upp och ned snabbt och får ryckningar typ när jag måste ta i lite mer ! Dom blir väldigt stressade men har nog inget val än att skrapa på :p

Funkar det med en rakhyvel då ? ;)
#9 - 18 oktober 2006 12:58
vad ja vet äter ancistrus inte grönalger.. vissa fiskar knske kan bli lite stressade a vde men man håller ju inte på i flera timmar med o skrapa,, de tar ju bara nån sekund.
det finns skrapor med rakblad på.. vissa modeller funkar riktigt bra men vissa är värdelösa
#10 - 18 oktober 2006 15:40
Personligen använder jag en spackelspade i plast... Funkar kanon att ta bort alla ovälkomna alger:) Dessutom ingen risk att repa rutorna!

/Hans
#11 - 18 oktober 2006 16:03
Alger tar jag bort men filtervadd, på äldre kar har jag använt rakblad, mycket försiktigt. Akta bara så du inte repar! Jag har också använt sådann magnet men det är lätt att få in sand i den så den repar rutan..även de som flyter.
#12 - 18 oktober 2006 16:04
ancistrus och liknande tror jag inte på det är bäst att städa själv, medel mot alger skulle jag aldrig använda.
#13 - 18 oktober 2006 16:05
själv har man ju uv-c filter så man slipper ju alger på rutorna ;)
#14 - 18 oktober 2006 16:53
Hos mig funkar det iaf med ancistrus ;)
#15 - 18 oktober 2006 17:11
battalionP skrev:
Personligen använder jag en spackelspade i plast... Funkar kanon att ta bort alla ovälkomna alger:) Dessutom ingen risk att repa rutorna!

/Hans

I mitt lilla kar kör jag med ett gammalt kreditkort. :D
#16 - 18 oktober 2006 17:13
fodral till cd-skiva fungerar också:)
#17 - 18 oktober 2006 18:13
Hehe , smart !

Har alltid undrat vad uv-c filter är för något ? :)
#18 - 18 oktober 2006 19:07
Trist att ni haft sån otur med algmagneterna. :(
Jag hade aldrig problem då jag använde såna förr...kan iofs bero på att jag hade grus i dimension 5-6mm och aldrig gick längre ner än 2cm från grusytan.

Jo, skrapor för bilfönster funkar också kanon och tvättsvampar med.
#19 - 18 oktober 2006 19:52
PatrikS skrev:
I mitt lilla kar kör jag med ett gammalt kreditkort. :D

Alla sätt är bra utom dom dåliga;)

/Hans
#20 - 19 oktober 2006 19:39
själv har man ju uv-c filter så man slipper ju alger på rutorna ;)

Vad är det för ngt? är det något man skulle kunna avvända i en ytterpump? t.ex fluval 305?
#21 - 20 oktober 2006 17:34
Emelie, Andreassofus misstar sig vad gäller hur ett UVC-filter fungerar. Det filtret kan omöjligen ta bort alger på rutorna. Lite förenklat kan man säga att ett sådant filter fungerar genom att bestråla passerande vatten med uvc-ljus och döda allt och alla som passerar förbi. Ett sådant filter kommer inte att hjälpa till med alger som sitter fast på inredningen och/eller rutor. Däremot om du skrubbar bort algerna och ser till att det skrubbade hamnar in i insuget på ett sådant filter så dör ju de alger som går igenom det filtret. Men du kan lika bra själv suga ut de skrubbade algerna vid vattenbyten. Är dock dina alger som tunnt tunnt damm och kommer tillbaka någon timme efter att du skrubbat så har du alger som kallas dammalger. Dessa dör av sig själva under förutsättning att du låter bli att peta på rutorna överhuvudtaget. Det kan vara väldigt prövande att låta bli, men klarar man det så har man vunnit slaget mot dammalger.

Annons