Alger på filter

#1 - 29 december 2006 11:37
På förskolans akvarium är innerfiltret fullt med svarta, inte-så-charmiga alger. Det är ett filter utan plastbehållare, alltså själva "skumgummi-filtermaterialet" är fullt med alger. Jag har ett annat aktivt innerfilter (har dubbla i ett annat kar) jag kan sätta dit i en vecka eller så. Men hur ska jag göra rent detta? Om det var en grotta el likn skulle jag bada den i klorin eller koka den. Men vad tål filtermaterialet?
#2 - 29 december 2006 13:46
Köp nytt filtermaterial! Det kostar inte så många kronor, och att tvätta det med klorin eller annat mysigt och sedan få bort allt skulle jag inte våga mig på.
#3 - 29 december 2006 18:05
Fisktjejen skrev:
På förskolans akvarium är innerfiltret fullt med svarta, inte-så-charmiga alger. Det är ett filter utan plastbehållare, alltså själva "skumgummi-filtermaterialet" är fullt med alger. Jag har ett annat aktivt innerfilter (har dubbla i ett annat kar) jag kan sätta dit i en vecka eller så. Men hur ska jag göra rent detta? Om det var en grotta el likn skulle jag bada den i klorin eller koka den. Men vad tål filtermaterialet?
prova att krama ur det i en hink med vatten men blir det inte rent så får du köpa ett nytt;)
#4 - 29 december 2006 22:11
Tyvärr har jag inte hittat enbart nytt filtermaterial till detta filter någonstans, då får man köpa hela filterpaketet och det går på ca 400 kr. Jag har tvättat med varmt vatten, skrubbat och till och med klippt bort alger med sax, men de sitter som berget!
#5 - 30 december 2006 02:29
köp en bit filtermatta och skär till själv...
brukar gå till det mesta...
#6 - 4 januari 2007 09:49
Fisktjejen skrev:
Tyvärr har jag inte hittat enbart nytt filtermaterial till detta filter någonstans, då får man köpa hela filterpaketet och det går på ca 400 kr. Jag har tvättat med varmt vatten, skrubbat och till och med klippt bort alger med sax, men de sitter som berget!

Det bästa är att försöka tvätta med KALLT vatten för att undvika att ta död på alla "nyttobakterier" filtret innehåller. Mitt råd är att vid upprepade tillfällen skölja upp filtret i vatten samt vid den närmaste tiden göra flera delvatten byten. Har du ev. kollat upp på internet om det går att få tag i enbart filtermaterial? Finns en uppsjö av olika sajter som säljer akvariumhjälpmedel. Lycka till!

P.s När jag köpte mitt akvarium medföljde ett filter utan plasthölje och enbart ett tunn och cylinderformad filterhölje. Detta bytte jag ut till att jag förlängde själva filtret gnm att ta ett längre plaströr med hål hela vägen, denna fäste jag på filtermotorn samt köpte nytt kompakt filter hos min handlare. Filtermassan skar de upp åt mig så det blev ett avlångt rektangulärt mått så det nådde hela vägen ner till botten. Sedan ordnade de ett hål i där filtret och det nya röret fördes in. Till en början var detta inte speciellt vackert då filtermaterialter var ljusblått men efter endast ngn vecka blev det brunt och fullt av "nyttobakterier". Detta nya och större filter kanske kan vara ngt för en skolklass?D.s
#7 - 4 januari 2007 09:56
Jag håller med vandal,finns det inget löst filtermaterial till din pump så köp filtermatta själv och kilpp till.

Annons