Alger på BTN

sagittarius
#1 - 10 mars 2010 13:20
Hej!

Jag har fått en hel del alger på min Back To Nature Backgrund...
Hur får jag bort de..? Jag kan varken skrapa eller gnugga, då förstörs den.

Jag har lite växter i karet, ej utsatt för solljus. Ljus från lampan varar i ca 10 timmar. Vattenbytesfrekvensen 1 gång i veckan.
I karet bor 7 diskus, 2 malar och 3 nyckelhålssiklider som får mat 2 ggr om dagen...

Finns det något speciellt preparat som man kan köpa kanske..?!

Tack på förhand
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 mars 2010 13:24
Alger skall det vara lite på bakgrunden för att den skall vara riktigt snygg.
Blir det för mycket går det att borsta bort med en diskborste
#3 - 10 mars 2010 13:28
Hej!

Jag har fått en hel del alger på min Back To Nature Backgrund...

Hur får jag bort de..? Jag kan varken skrapa eller gnugga, då förstörs den.

Jag har lite växter i karet, ej utsatt för solljus. Ljus från lampan varar i ca 10 timmar. Vattenbytesfrekvensen 1 gång i veckan.

I karet bor 7 diskus och 3 nyckelhålssiklider som får mat 2 ggr om dagen...

Finns det något speciellt preparat som man kan köpa kanske..?!

Tack på förhand

Vanlig orsak i diskuskar är övergött vatten, kan också vara för många ljustimmar eller en kombination av båda. Byt 30% vatten var fjärde dag, slamsug, dra ned på antalet ljustimmar så blir det nog bättre.

Jag får samma problem i mina diskus och Altumkar när jag bara byter vatten en gång i veckan.
sagittarius
#4 - 10 mars 2010 13:29
Alger skall det vara lite på bakgrunden för att den skall vara riktigt snygg.

Blir det för mycket går det att borsta bort med en diskborste

OK... Jag håller med... men det ser mer ut som brun smutts och slem än alger...
Smart med diskborste. Har inte tänkt på det :D
#5 - 10 mars 2010 13:30
Har själv en ganska billig BTN, vill att den ska se mer naturlig ut, så jag välkomnar lite alger. ;) Dock är karet ganska nytt, så det har inte kommit så mycket än. Fick lite alger på bakgrunden, högst upp, där det är som ljusast. De tog våra Siamesiska algätare hand om nästan omgående. De är effektiva som unga! (Inte gör de någon åverkan heller som det kan bli med en borste.)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 mars 2010 13:31

OK - då bör du nog ändra lite på utfodringen: Du matar väl inte med oxhjärta - det bör man inte göra i ett "inrett" akvarium
sagittarius
#7 - 10 mars 2010 13:32
Ouscazz skrev:
Vanlig orsak i diskuskar är övergött vatten, kan också vara för många ljustimmar eller en kombination av båda. Byt 30% vatten var fjärde dag, slamsug, dra ned på antalet ljustimmar så blir det nog bättre.

Jag får samma problem i mina diskus och Altumkar när jag bara byter vatten en gång i veckan.

OK... så du tycker att mer vattenbyte är rätt lösning? Hur länge skall ljuset vara på tycker du?

tack igen
sagittarius
#8 - 10 mars 2010 13:33
OK - då bör du nog ändra lite på utfodringen: Du matar väl inte med oxhjärta - det bör man inte göra i ett "inrett" akvarium

Ja, jag använder oxhjärta... Kan det vara så farligt?! :/ hmm
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 10 mars 2010 13:34
Hur länge skall ljuset vara på tycker du?

tack igen

Ljuset skall max. vara på 12-14 timmar, men det räcker med 8-10. Men är det ett slemskikt så tror jag inte riktigt på att det är fel belysningstiden utan mer på utfodringen
sagittarius
#10 - 10 mars 2010 13:38
Ljuset skall max. vara på 12-14 timmar, men det räcker med 8-10. Men är det ett slemskikt så tror jag inte riktigt på att det är fel belysningstiden utan mer på utfodringen

OK Kjell!
Fiskarna får oxhjärta var 3e dag, men, från om med nu så kommer jag att gå efter dina råd och strunta i oxhjärta...
tack så hämskt mycket för tipsen
#11 - 10 mars 2010 13:38
Ja, det räcker oftast med tätare vattenbyten och färre ljustimmar. Diskus skitar ned extremt mycket (både foderrester och det som kommer ut därbak) och göder därmed vattnet = alger. Kör vattenbyte som jag skrev och 8-9 timmars ljus per dygn. När du får kontroll på algerna kan du kanske öka på ljustimmarna lite och se vad som händer.
#12 - 10 mars 2010 13:39
Ja, jag använder oxhjärta... Kan det vara så farligt?! :/ hmm

Ingen fara, jag utfodrar med oxhjärta dagligen i båda mina inredda diskuskar, mata måttligt och se till att ha bottenfisk som tar hand om resterna.
#13 - 10 mars 2010 13:42
Glömde, torka gärna av samtliga glasytor vid varje vattenbyte så slipper du slemmet.
sagittarius
#14 - 10 mars 2010 13:42
Ouscazz skrev:
Ingen fara, jag utfodrar med oxhjärta dagligen i båda mina inredda diskuskar, mata måttligt och se till att ha bottenfisk som tar hand om resterna.

mm... jo jag förstår men varför påstår folk att oxhjärta inte är så bra?
#15 - 10 mars 2010 13:45

Smart med diskborste. Har inte tänkt på det :D

Men, det där sitter väl inte fast på inredningen va?
Slamsug så får du bort det... diskus är simmande grisar... tyvärr.
#16 - 10 mars 2010 13:48

Det beror på vem du frågar. Diskusfolk svarar i de flesta fall något annat än det svar du fick från Kjell. Oxhjärta främjar tillväxten hos diskus men skitar ned vattnet vilket kräver mer skötsel av karet. Det är inget måste att utfodra med hjärta, du kan byta ut det mot annat frysfoder. Viktigt är att du varierar kosten annars mår diskus inte bra.
sagittarius
#17 - 10 mars 2010 13:49
Ouscazz skrev:
Men, det där sitter väl inte fast på inredningen va?

Slamsug så får du bort det... diskus är simmande grisar... tyvärr.

hehe... ok... ska se om det blir bättre när jag ökar vattenbytesfrekvensen...
Fisken får 5 olika foder inkl. oxhjärta...
Tack så hämskt mycket för tipsen
#18 - 10 mars 2010 13:50
Glöm inte slamsuga. :)
Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 10 mars 2010 14:16

Oxhjärta innehåller av naturliga skäl fetter och proteiner från varmblodiga djur (däggdjur är varmblodiga, fiskar är kallblodiga) och detta har en högre smältpunkt. Detta gör att fiskarna inte kan tillgodogöra sig fodret. Därför är det oftast betydligt skitigare i diskus akvarier.

Om man vill köra med oxhjärta kan man minska på problemen genom att byta betydligt mer vatten, ha ett bättre filter, samt ha en högre temperatur. Håller man högre temperatur i vattnet så blir det mindre skillnad mellan smältpunkterna på fodret och fisken kan tillgodogöra sig mer av fodret. En högre temperatur i akvariet har dock vissa nackdelar som att man gör av med mer el (dåligt för miljön och plånboken) samt att fiskarnas ämnesomsättning ökar - vilket gör att de växer fortare (bra för plånboken om man odlar för att sälja), men också att de lever betydligt kortare.

Man kan faktiskt hålla och odla diskusar även i lite svalare vatten (vilket är mer naturligt) samt ge dem vattenlevade foder (som också är mer naturligt)
#20 - 11 mars 2010 12:25
Diskborste fungerar perfekt, körde på min BTN för en vecka sedan.
Bakgrunden blir så mycket snyggare och mer naturlig när det vart/är lite alger på den.

Annons