alger-övergödning el brist?

#1 - 19 december 2004 22:01
Berätta för mej, vilka är åsikterna om sambanden mellan trådalgerna och näringsämnen. (sedan jag började göda med pmd har jag fått trådisar som invaderar mossor som sitter ljust till, inte massor men irriterande) lågdoserar eftersom jag prövar mej fram.
Det figurerar alla möjliga utsagor om järnöverskott, kvävebrist etc.

Själv tolkar jag det på bonnvis som mer näring än växterna tar upp=överskott till algerna.

Till saken hör att jag INTE kör med co2, inte bottengöder men har rätt bra fiskbestånd, inte ytcirkulerar vattnet och inte suger upp skit i onödan.

Så här ser växtligheten ut
http://www.omstart.se/drop/kuben041219.jpg
http://www.omstart.se/drop/200l041219.jpg
tips?
#2 - 19 december 2004 22:32

Själv tolkar jag det på bonnvis som mer näring än växterna tar upp=överskott till algerna.

Om växterna tar upp näring måste den komma någonstans ifrån, och då kommer den även vara tillgänglig för algerna som klarar sig på betydligt lägre näringsnivåer än växterna.

Alger reagerar på instabila nivåer av Ammonium. Fixa ett bra biologiskt stabilt filter som du inte behöver pilla på så ofta och göd växterna så kommer ammoniumnivåerna hållas stabilt låga vilket gör att algerna i mindre grad förökar sig.

Till saken hör att jag INTE kör med co2, inte bottengöder men har rätt bra fiskbestånd, inte ytcirkulerar vattnet och inte suger upp skit i onödan.

Utan CO2 så kommer växterna inte behöva speciellt mycket näring och inte hjälpa bakterierna med att hålla ammoniumnivåer låga.

Med stort fiskbestånd som matas regelbundet blir ditt system helt beroende av hur effektivt din biologiska filtrering kan omvandla ammonium till nitrat, dvs det blir betydligt insabilare än om även växterna skulle hjälpa till (vilket dom skulle göra om du hade bra Co2-nivåer).

Inte en alg så långt ögat kan nå?
#3 - 19 december 2004 22:47

Snygga kar !

Skulle vara kul att veta lite mer men här kommer en gissning !

Algerna triggas oftast av en plötslig brist på något. Jag får trådisar på nolltid om jag missar dosera nitrat.

Det ser ut som du har Limnophila Sessiliflora. Dom äter fantastiskt mycket kväve om de växer hyggligt och det gör nog dina för de ser riktigt fina ut ! Skaffa ett JBL-NO3 test så tror jag du kommer att märka att du har mycket lägre kvävenivåer än du trott.

Mina diskusar (i ett vanligt kar utan CO2) äter sig mätta flera gånger om dagen och ändå lyckas de inte få upp kvävet nått vidare.

Så min gissning är kväve !
#4 - 19 december 2004 22:52
Inte en alg...*skrattar* hm jag är petig och har plockat bort dem så klart;-) De har BÖRJAT komma, inte invaderat egentligen...massor av algätare också som håller rent.
Har ett eheim 2027 (intervall) med deras svindyra filtermassa ngn sorts kvartsmassa (eller vad det nu är) funkar utmärkt utan pillning.

jag ser bara att de kommer så fort jag har gödning i vattenbytet, liksom dan därpå har de suddat till javamossan, sen klingar de av och kommer igen när jag byter vatten/göder....
#5 - 19 december 2004 23:08

Jag skulle testa att halvera micro eller dubbla macro-gödningen !

Skulle gissa att båda ändringarna löser problemet.
#6 - 20 december 2004 07:50
Nu berättar inte Gardener vad han göder med, men förmodligen innehåller det mest järn. Så Ovebs tips är perfekt.

Halvera eller sluta med den (mikro)gödning du använder nu och fixa makrogödning istället (KNO3 och KH2PO4).
#7 - 20 december 2004 08:52
Mina gissningar i sannolikhetsordning:

1, Obefintlig fosfatnivå. (För lite KH2PO4).
2, För lite Kväve. (För lite KNO3)
3, För mycket eller för lite mikrogödning.
#8 - 20 december 2004 11:47
Tack alla!
Jo hon berättade att hon använder pmdd (nutrisi kno3 KH2PO4 i blandning enligt defac;-)
oki jag ska testa med att skippa nutrisin nästa gång och ser vad som händer!

Annons