Alger och PMDD

#1 - 2 maj 2005 08:35
Hej!

Har ett 375 liters m ca 0,4 w/l Aquarelle, CO2 från brandsläckare, nattavstängning och PMDD gödning numer enligt Thomas Elfströms Kalkylator version 1.1.

Fick för en tid sedan stora problem med gröna alger på både rutor och i vattnet. Växternas blad klarade sig hyggligt trots att vattnet blev en grön sörja men på bara ett par timmar fick en nyligen rengjord ruta en grön beläggning. Vad är det för alg?

Jag bytte ut två av tre Dennerle Special plant lysrör och ersatte dem med Aquarelle samtidigt som jag övergick, efter tips av Tropfrog, till Elfströms kalkylator från PMDD á la Defdac (nybörjarblandning?). Det innebar en ökning på ca 50 % av KNO3 och KH2PO4. Problemen med algerna försvann ganska omgående. Kan någon förklara vad som hänt?

De gröna trådalgerna finns dock kvar i ungefär samma omfattning som innan förändringen. Det är inget stort problem men är det någon som har tips på hur jag skall få bukt med dem?

Ytterligare en fråga;
När är det viktigt med CaCO3 och var får jag tag på det?

Mvh
Jesper
#2 - 2 maj 2005 09:18
Av en händelse har jag fått exakt samma fenomen i min burk efter att jag rivit ut större delen av växtmassan för att göra en ny design med enbart nålgräs.

Innan helgen hade det börjat komma en del dammalger (tunnt lager gröna alger som känns lite "grusigt" när man gnider bort dom från glasrutan och som kommer tillbaks oerhört snabbt efter att man gnidit bort dom). Bild på dom: http://defblog.akvarie.net/picture/1335.html

Jag körde ner en extra kraftig (trippel) fulldospuls och täckte över hela akvariet (pga en del direkt kvällsol) innan vi for bort. När vi kom tillbaks igår så var vattenytan en riktig grönsoppa och rutorna var helt gröna, däremot hade de få växter jag hade kvar vuxit riktigt ordentligt.

Mina åtgärder kommer bil minskad ljusmängd (3 rör ist för 6) och bortskrapning av algerna med en hävert bredvid algskrapan, sedan pågående vattenbyte där jag fluffar igenom gräset tills vattnet är kristallklart. Sedan trippel fulldospuls av allt igen och se till att bubbeltakten inte minskat och genomströmningen/upplösningen genom filtret är okej.
#3 - 2 maj 2005 09:20
CaCO3 använder när man vill öka både KH och GH, vilket sällan behövs.

KH:t vill endel öka för att få mindre pH-svängningarna med samma CO2-insprutning och GH:t vil endel öka för att få mer Calcium och Magnesium till växterna. CaCO3 ökar naturligtvis bara Calciummängden i vattnet.
#4 - 2 maj 2005 12:18
Tack för svaren!
Vad gäller ljusnivån säger min lysrörsleverantör att Dennerle Special Plant ger ett ljus som är mer tillväxtbefrämjande för växterna än Aquarelle och att de har längre livslängd. Jag tvivlar på det och som jag ser det har jag snarare ökat ljusstyrkan med de nya rören ( De gamla var ca 6 månader ) och resultatet blev bra. Om handlaren har rätt däremot finns det ett samband mellan svagare ljus och lösning på detta problem. Jag vet att du testat en massa rör. Känner du till Dennerles rör och delar du handlarens uppfattning att de är starkare och mer långlivade?
#5 - 2 maj 2005 12:45

Vad gäller ljusnivån säger min lysrörsleverantör att Dennerle Special Plant ger ett ljus som är mer tillväxtbefrämjande för växterna än Aquarelle och att de har längre livslängd

Ljug.

De flesta trifosforrör (som har längst livslängd) har en liknande spektralfördelning som passar både växter och alger utmärkt. Det finns inget ljus som passar växter bättre än alger då båda har samma typer av pigment (även om Dennerle påstår annat, vilket du lätt märker är ljug genom en liten stunds googling på "pigment" och "algae").

Anledningen att du får alger med effektivare än Dennerles rör, såsom Aquarelle, är att växternas näringsupptag går upp i rasande fart varpå t ex koltillgången blir så begränsande att växternas näringsupptag blockeras av koltillgången. Däremot är alger extremt duktiga på att utnyttja bikarbonater i vattnet så dom blir aldrig begränsade på samma sätt som växter. Resultatet blir mer alger.

Känner du till Dennerles rör och delar du handlarens uppfattning att de är starkare och mer långlivade?

Dom har lägre PUR-effektivitet än Aquarelle (dvs triggar inte fotosyntesen lika bra som Aquarelle), så nej jag delar inte handlarens uppfattning.

Jag har ännu inte träffat en enda zoohandlare som kan något (vettigt) om växter och belysning.
#6 - 2 maj 2005 13:51
[QUOTE=defdac]

Anledningen att du får alger med effektivare än Dennerles rör, såsom Aquarelle, är att växternas näringsupptag går upp i rasande fart varpå t ex koltillgången blir så begränsande att växternas näringsupptag blockeras av koltillgången. Däremot är alger extremt duktiga på att utnyttja bikarbonater i vattnet så dom blir aldrig begränsade på samma sätt som växter. Resultatet blir mer alger.

Men i mitt fall är det ju så att algerna försvann i samband med att jag bytte till effektivare rör. En annan faktor var att jag samtidigt ökade jag KNO3 och KH2PO4 medan tillförseln av CO2 var densamma. Kan man dra slutsatsen att algerna hade försvunnit även om jag inte bytt rör?

Mvh
Jesper
#7 - 2 maj 2005 14:36
Okej, då borde du haft ett läge där du helt enkelt körde kväve eller fosfor eller kaliumbegränsat och med KNO3 och KH2PO4 kunde därmed växterna börja växa i deras fulla potential.

Det märks som att man inte har något växtbubbel trots bra med ljus + bra CO2-nivå. I det läget brukar växterna börja spruta ut syre med KNO3 och KH2PO4-tillsats. Bra fotosyntes = bra tillväxt = glada växter = låga ammoniumnivåer = ledsna alger.

Annons