Det är jag helt med på att du inte märkt under dina år som växtakvarist, eftersom du anväder just EI.
Jag började med EI efter ca 2-3 år av misslyckanden varpå allt rätade upp sig. "Cyanbakterietiden" som jag kallar det. TMG och CO2 och grus. Ingen hit. Tills jag även började skjuta upp kväve och fosfornivåerna, som ju trots allt är två av de viktigaste ämnena för växter.
Om du dessutom inte ens har mätt järnhalten i filterslammet, förstår jag att du inte har märkt det heller. Seras järntest gick i vart fall i taket när jag mätte i filterslammet under min förra växtakvarieperiod, och DET säger att järnhalten i filterslammet låg på mer än 2,0 mg/l.
Släng i en droppe TMG i testet och det blir knallfärgat. Det är inget konstigt. Du kan inte säga något om hur mycket järn slammet innehåller, lika lite som några andra ämnen. Testet betyder således ingenting.
men du kan ju späda ut provet och räkna med faktor två för varje utspädning, så får du en hyfsad uppskattning i vart fall.
Var har du fått dom ovandlingsfaktorerna ifrån? Tar du något okänt koncentrat och mäter det säger det ju ingenting?
Jag har visserligen inget perfekt CO2-test (kör med Tetras),
Okej, hehe 8)
Ärligt talat är jag själv förvånad över hur effektiv lindträutströmmaren har varit. Just vid lägre tryck (ca 1 bubbla varannan sekund) ger den många mycket små bubblor som inte ens orkar upp till vattenytan genom cirkulationen.
Vaddå orkar upp?
Vid färsk mäsk (mer än 1 bubbla per sekund) ger den fler större bubblor. Jag kör ju mäskvarianten och slösar därmed verkligen med CO2. Perfekt upplösning struntar jag i. Tillräcklig CO2-halt är målet. Har för övrigt börjat tveka kring att skaffa tub - kanske är mitt slöseri med CO2 det som gör att alla mina krukväxter funkar superbt... ;)
Det du behöver besvara är, förutsatt konstant CO2-tillströmning, är hur pH:t varierar under dygnet. Du kommer märka att pH.t är som lägst innan ljuset går på för att senare gå upp sabbt när fotosyntesen börjar jobba. Du behöver mäta lite fler gånger under ett dygn för att få känsla för hur mycket växterna strippar. Speciellt med så mycket ljus.
Även du använder näring i bottensubstratet, fast på ett rätt omedvetet sätt verkar det som. Jag minns uttryck som "lagom gosig redoxpotential" och "Ajabaja, inte röra runt i bottenlagret". Vad handlar dessa råd om, om inte näring i botten? Lagom gosig redoxpotential kan man strunta stort stycke i, om det inte vore just för att växterna ska kunna tillgodogöra sig bland annat järn och mangan. Ditt bottenlager innehåller troligen rätt små mängder av dessa, och betydligt mer kväve och fosfor (från detritus).
Nej det innehåller förmodligen inte mycket av något alls eftersom jag märker att växterna stannar i växten direkt när jag slutar dosera i vattenkolumnen?
I början kan det dock vara bra att ha en aning kväve i bottnen, eller åtminstone få igång bakterierna med lagom mycket OM.
Den formen av "bottengödning" kräver en inkörningsperiod, vilket är en av grunderna till att vi överhuvudtaget ger rådet att låta ett växtkar "sätta sig" under en period.
Onödigt med lite lagom mycket urlakad OM från början.
Enligt Tom Barr: vad är det som skiljer ett nyuppsatt kar mot ett som varit i gång ett tag? Bottenlagret är hans svar - med både bakterier OCH näring.
Japp.
Råden kring tillräckligt djupt bottenlager samt en kornstorlek på 2-4 mm i växtakvarier handlar också om att växterna enten direkt eller så småningom ska få tillgång till näring via rötterna. Eller har du någon annan bra förklaring?
Näringen via rötterna är ganska oväsentlig i sammanhanget. Du kan bara få halvbra tillväxt en mycket kort period med bra CO2-nivåer och mycket ljus.
Om bottenlagret inte skulle avge någon som helst näring kan man lika gärna förankra växterna med glasstavar direkt på bottenglaset eller köra bottenfilter på full fart i sitt växtkar, med enbart en bottenskyla grus. Hade du rekommenderat det till ett växtkar?
Det har jag testat med många olika växter, t ex Cryptocoryne. Fungerar hur bra som helst 8)
Tror du ärligt att det skulle växa lika bra i ditt kar om du gjorde på det sättet?
Ja det har jag ju testat så visst:
2004-10-04:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1279.html
2004-02-09:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1390.html
Aldrig nuddat bottnen.
Jämför med hydrokultur.
Jag är förvånad över att du för en gångs skull inte går på Barrs linje. Han ser helt klart fördelar med näring i bottensubstratet utöver näring i vattenkolumnen, och det är därför han använder Onyx (hoppas du noterade diskussionen kring bottensubstrat på APG:s mailinglista - annars har jag ett gäng citat på lager från Barr själv). Amanos kar innehåller också näringsrikt bottensubstrat, Kasselmann kör också med det, samt ett antal andra duktiga växtakvarister.
Nej det är inte jag förvånad över. Jag testar det han säger och drar mina egna slutsater. Det mesta han säger är sant, och du måste inse att när han säger att något ger lite extra är det redan svinbra tillväxt.
När så många verkligt duktiga växtakvarister med lång erfarenhet ändå medvetet använder näringsrikt bottensubstrat, blir jag bara än mer övertygad om att det måste finnas fördelar med det i ett växtkar.
Nja. I Amanos fall är han ingen direkt kung på växter, men det fungerar tillräckligt bra för att få snygga akvarier.
Det sa folk för övrigt också om Sears/Conlin när de utvecklade PMDD-konceptet... tillsätta KVÄVE och FOSFOR i karet?!? Idag är det en regel.
Jo det var ju exakt det de kom fram till? Speciellt kvävenivåer, men de märkte även markant sämre tillväxt utan fosfor. Lagom är bäst. Kör man övermycket ljus (inte lagom ljus) kräver det övermycket gödning (inte lagom gödning).
Jag har läst om andras erfarenheter, funderat och genomfört ETT enda litet experiment, och har genom detta blivit tillräckligt övertygad om bottenlagrets betydelse i växtkar för att säga att du är ute och cyklar om du tror att det inte spelar någon roll vad du har i det.
Testa istället. Det gör jag 8)
Långtidsverkande material som regenererar sig verkar vara bäst i kar med tillsats av CO2, och det är också det Barr rekommenderar (samt är det han använder själv). Onyx, Flourite och Eco-complete är exempel från USA, Volcanit (ab aqualine), Aquaclay och Aqualit (Hobby) är exempel från europeiska tillverkare. Finns fler. Zeolit lägger jag också in i denna kategori, men det innehåller ingen näring.
Det är knappast självregenererande. Kör enbart Flourite och se hur bra det går.