Alger och död.

#1 - 1 februari 2005 09:42
Hej, jag har ett 90liters akvarium med en jbl ytterpump, 3 växter, lite stenar/rötter samt 15 neontetra, 2 kakaduaciklider och 1 svärdbärare. För en vecka sedan fanns det även 1 ancistrus mal och 1 till svärdbärare men de dog vilket för mig till mitt problem. Akvariet verkar inte få slut på alger, jag brukar byta vatten en gång i veckan och får då även tvätta nästan alla växter för de har en tjock hinna med alger på sig, även stenarna får sig en omgång.
Någon som vet vad det är för fel och hur jag ska göra? Starta om akvariet helt?
Tack på förhand!
/Henrik
#2 - 1 februari 2005 11:46
[QUOTE=Heman]Hej, jag har ett 90liters akvarium med en jbl ytterpump, 3 växter, lite stenar/rötter samt 15 neontetra, 2 kakaduaciklider och 1 svärdbärare. För en vecka sedan fanns det även 1 ancistrus mal och 1 till svärdbärare men de dog vilket för mig till mitt problem. Akvariet verkar inte få slut på alger, jag brukar byta vatten en gång i veckan och får då även tvätta nästan alla växter för de har en tjock hinna med alger på sig, även stenarna får sig en omgång.
Någon som vet vad det är för fel och hur jag ska göra? Starta om akvariet helt?
Tack på förhand!
/Henrik[/QUOTE]

Att tvätta växter och stenar är nog ingen bra idé. Du tar bara bort symtomen men inte orsaken, så algerna fortsätter att komma tillbaka. Det kan även göra saken värre genom att du även tar bort en del nyttiga bakterier.

Hur länge har akvariet varit igång? Det är inte alls ovanligt med algproblem i relativt nystartade akvarier. Hur ser dina alger ut? Kan du försöka beskriva dem? Det finns många olika typer av alger som trivs i olika miljöer, så utan att veta vad det är för alger går det inte att veta vad du ska göra för att bli av med dem.

Hur många timmar/dygn är belysningen tänd. I ett nystartat akvarium skulle jag inte rekommendera mer än 10 timmar, men även det kan vara för mycket.

Vad är det för växter du har? Och hur stort är akvariet?
#3 - 1 februari 2005 11:57
Nitrit?

Om akvariet är nystartat kan fiskarnas död bero på nitrit. Bra information om problemet finns på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

I fall du har fått nitrit bör du göra 30-40% battenbyten varje dag och tillsätta Nitrivec tills testen inte längre visar mätbara nitrithalter.

Du ska definitivt inte starta om akvariet på nytt. Det tar tid innan en balans uppnås i akvariet. Att starta om på nytt gör bara att du hamnar tillbaka på ruta ett, med ännu mer nitrit och dödsfall som resultat.
#4 - 1 februari 2005 13:39
Hej, tack för snabbt svar!
Akvariet har varit igång sedan i början på November ungefär, i starten så fick jag vad jag trot en nitritspik och jag förlorade en mal men sedan har det inte varit några problem. Belysningen är igång cirka 10timmar per dag.
Algerna är gröna och sätter sig främst på bladen (1 Javaormbunke samt 2 växter som liknar den fast den har släta blad), stenar och rötter. Det är väldigt lätt att skrapa av det från bladen och sånt, bara gnugga lite lätt. Ser ut att vara en grön gegga när man tar upp det från akvariet.
Jag har köpt två påsar (liknar tepåsar) som jag har i akvariet men de har hjälpt föga.
Jag har ingen kamera tillgänglig just nu men ska försöka fixa en bild senare.
/Henrik
#5 - 1 februari 2005 13:54
Låter Cyano tycker jag. Rensar du filter också när du byter vatten?
Vad är det för "påsar"?????
#6 - 2 februari 2005 07:10
Cyano?
Det är nån påse som den lokala akvariehandlaren rekommenderade för mig. Nej, jag brukar inte rensa filtret vid vattenbyten.
#7 - 2 februari 2005 07:25
[QUOTE=Heman]Cyano?
Det är nån påse som den lokala akvariehandlaren rekommenderade för mig. Nej, jag brukar inte rensa filtret vid vattenbyten.[/QUOTE]
Du litar blint på en person som inte ens sett ditt akvarie, och som dessutom har ekonomisk vinning av de råd han ger dig??? Kan lika gärna vara "kolioxmedicin"
#8 - 2 februari 2005 13:47
[QUOTE=Heman]Cyano?
Det är nån påse som den lokala akvariehandlaren rekommenderade för mig. Nej, jag brukar inte rensa filtret vid vattenbyten.[/QUOTE]

Vad ska påsens funktion vara?
#9 - 2 februari 2005 21:07
Jag har använt två preparat, Redoxin och AlgenStop med gott resultat. Har hört talas om något som hette General Tonic som andra säger sig vara nojda med.
#10 - 3 februari 2005 08:37
[QUOTE=Karon]Jag har använt två preparat, Redoxin och AlgenStop med gott resultat. Har hört talas om något som hette General Tonic som andra säger sig vara nojda med.[/QUOTE]

Tar inte såna preparat även död på växterna, eller ännu värre på nyttobakterierna?
#11 - 3 februari 2005 09:05
Algenstop är världens bästa växtmördare, vet jag av egen erfarenhet. Använd den INTE i tättbeplantade akvarier (det blir dyrt att köpa många nya växter).
#12 - 3 februari 2005 18:44
Jag fick ett utbrott av cyano i mitt relativt nystartade 180 liters. Antagligen en kombination för stora vattenbyten och slamsugning av botten trots liten fiskmängd (10 koppartetror i flera veckor) samt för mycket ljus (12 timmar + ytterligare omgivande rumsljus). Min akvariebutik rekommenderade ett algmedel "AlgenKiller" samt mörkläggning i några dygn - ngt som jag var skeptisk till - men det fungerade faktiskt! Växterna, fiskarna och några envisa ofarliga alger på glasrutan klarade sig utan problem. Cyanogänget är däremot helt borta. Som nybörjare kan jag förstås inte svara på hur bra det här är i längden eller om det är ett gott råd i just ditt fall. Det finns många här som har betydligt mer kunskaper. (Himla bra forum det här!)
#13 - 5 februari 2005 12:51
Algätare

För att långvarit få bort algproblemen så borde du kanske skaffa några Otocinclus och Siamesiska Algätare =) De fungerar jättebra i mitt akvarium, inte haft några algproblem sen de kom i.
#14 - 14 februari 2005 03:03
[QUOTE=batski][QUOTE=Heman]Cyano?

Vad ska påsens funktion vara?[/QUOTE]

Enligt säljaren (som jag handlat av förrut och jag då fått intrycket att han verkar kunnig - svar till den andra postaren) skulle de suga åt sig näringen som algerna använder sig utav, dock har de inte gjort någon nytta vad jag märkt :)

Efter att jag sänkt belysningen (och ändrat tiden för den så den inte skulle störas av vanlig rumsbelysning lika mycket) och det naturliga bortfallet av fiskar så har jag inte sett någon tillväxt utav alger. Verkar som bara denna lilla förändring läste problemet, får se ifall jag vågar köpa till några fiskar till akvariet nu. Är väldigt sugen på malar för att de är så himla coola. Just nu är det 15st neontetra, 1 svärdbärare och 1 kakaduaciklid. Någon kanske har något annat förslag på firrar.
#15 - 14 februari 2005 04:06
Enligt säljaren (som jag handlat av förrut och jag då fått intrycket att han verkar kunnig - svar till den andra postaren) skulle de suga åt sig näringen som algerna använder sig utav,

Ett tecken på att säljaren inte har den blekaste aning om vad han pratar om.
Alger klarar sig och trivs alldeles utmärkt i vatten med så låga näringsnivåer att växterna "svälter" ihjäl.
Det är i princip omöjligt att näringsbegränsa alger, växterna däremot lär ju dö om man försöker.
#16 - 14 februari 2005 06:19
#17 - 14 februari 2005 07:44
Jag ifrågasätter inte mohlins erfarenheter, säger bara att det finns andra erfarenheter av Algenstop (om det nu är samma märke, Femanga), för hos mig dog inte en enda växt, inte heller fisk.
#18 - 14 februari 2005 10:56
Dom algpreperaten (Algenstop) innehåller väl om jag inte minns helt galet någon enzym som "pausar" fotocyntesen.

Tanken är väl att växterna ska överleva den behandlingen men algerna ska få soppatorsk och dö.
#19 - 14 februari 2005 11:09
[QUOTE=plizken]Dom algpreperaten (Algenstop) innehåller väl om jag inte minns helt galet någon enzym som "pausar" fotocyntesen.

Tanken är väl att växterna ska överleva den behandlingen men algerna ska få soppatorsk och dö.[/QUOTE]

Ett problem med såna preparat är att de bara "botar" symptomen men inte orsaken. Så algerna brukar komma tillbaka...
#20 - 14 februari 2005 14:42
Ett problem med såna preparat är att de bara "botar" symptomen men inte orsaken. Så algerna brukar komma tillbaka...

Exakt, men när det handlar om cyano så kan det visa sig att det inte blir någon "alvedonlösning". Cyanon dör och släpper lös en massa gojs som till slut blir nitrat. Eftersom nitratbrist brukar vara den huvudsakliga orsaken till cyano så kan det räcka för att upprätthålla Redfieldration.

(Redfieldration= 10-16ggr högre nitrathalt än fosfathalt)
#21 - 14 februari 2005 15:58
[QUOTE=plizken]...Cyanon dör och släpper lös en massa gojs som till slut blir nitrat...[/QUOTE]

Innebär detta att det uppstår nitrit först?
#22 - 14 februari 2005 16:54
Det är iofs en tanke iom att vissa av dessa medikament ger nitrifieringsprocessen en rejäl knäpp på nosen.
Det sägs i vissa fall att det är huvudsakligen nitrat och amonium som frigörs när dom dör men jag vet inte med säkerhet vad som är sant och inte.

Cyano är en riktig plåga. Jag har haft stabila cyanohärdar i nitrathalter upp mot 50-60ppm nitrat. Det verkar ibland som att vissa typer av cyano struntar i att den ska dö vid dom näringsnivåerna.
#23 - 4 januari 2007 15:23
Hej!

Jag har läst lite på den tråden vad det gäller Redoxin emot cyanoalger.Jag brukar handla på Aquaristic shop i Tyskland.Där förde de tidigare Redoxin.Nu har de tagit bort det ur sortimentet med hänvisning att skulle inte vara så bra på ngt vis.Är det ngn här som har haft problem med detta preparat?

Annons