[QUOTE=Heman]Hej, jag har ett 90liters akvarium med en jbl ytterpump, 3 växter, lite stenar/rötter samt 15 neontetra, 2 kakaduaciklider och 1 svärdbärare. För en vecka sedan fanns det även 1 ancistrus mal och 1 till svärdbärare men de dog vilket för mig till mitt problem. Akvariet verkar inte få slut på alger, jag brukar byta vatten en gång i veckan och får då även tvätta nästan alla växter för de har en tjock hinna med alger på sig, även stenarna får sig en omgång.
Någon som vet vad det är för fel och hur jag ska göra? Starta om akvariet helt?
Tack på förhand!
/Henrik[/QUOTE]
Att tvätta växter och stenar är nog ingen bra idé. Du tar bara bort symtomen men inte orsaken, så algerna fortsätter att komma tillbaka. Det kan även göra saken värre genom att du även tar bort en del nyttiga bakterier.
Hur länge har akvariet varit igång? Det är inte alls ovanligt med algproblem i relativt nystartade akvarier. Hur ser dina alger ut? Kan du försöka beskriva dem? Det finns många olika typer av alger som trivs i olika miljöer, så utan att veta vad det är för alger går det inte att veta vad du ska göra för att bli av med dem.
Hur många timmar/dygn är belysningen tänd. I ett nystartat akvarium skulle jag inte rekommendera mer än 10 timmar, men även det kan vara för mycket.
Vad är det för växter du har? Och hur stort är akvariet?