[QUOTE=lasselothar;1466719]Hej bossep! Har fått igång en rejäl alginvation efter det att jag: 1. vivrvlat upp botten, som jag för övrig även pepprat med näringskulor, då jag tog ut massa fisk. 2. startat co2 pump/mäsk. 3. gödslat med pmdd.
Hursomhelst har jag nu tofsalger och trådalger i överflöd på växter och rötter....rutorna är rena...jag har två ancistrus (som ska ut) och idag köpte jag 4 st Sewellior. Tänker mig köra Asientema. Eventuellt kommer jag komplettera med några Garra Flavata/panda = sten algätare?
Min fråga till dig är: I ett akvarium i balans, ska det då inte finnas alger?[/QUOTE]
Vad glad jag blir! Enligt mig måste det finnas både alger och Cyanobakterier och bakterier i ett balanserat akvarium.
Anledningen till att jag frågar är:
1. Alger (på rötter) är fina, jag vill inte att dessa försvinner helt.
Håller med
2. Algätande fiskar är fina och jag vill att dom har mat mer eller mindre utan att jag matar dom.
3. Jag läser på forum att folk är tokglada efter införskaffande av t.ex. siamesiska algätare som efter bara några dagar ätit upp alla alger...För mig uppstår frågan: vad händer sen? Ska du nu mata dessa fiskar varje dag?
Det tycks som om många drabbas av panik när de ”smittats” av alger och gud förbjude CYANO!! Dom smarta skaffar algätare vilka dom får stöd mata med Algwaffers vilket för det mesta är Spirulina vilket i sin tur är en Cyanobakterie. Var är logiken?
4. Må låta långsökt, men jag arbetar med gräs på golfbanor och den första frågan (förutom - vad gör du på vintern...) är i stort sätt alltid förknippad med mossa i gräsmattan. Oron handlar om hur man ska få bort mossan.
Min motfråga är alltid varför? Mossa är grönt, växer lite på höjden (behöver inte klippas), är mjukt och skönt att gå på samt etablerar sig i skuggiga, ofta blöta, delar av trädgården där gräs inte trivs. Vad är problemet? (tävling med grannen?)
Smart att jämföra ditt akvarium med något du kan, Golfbanor. Alger och mossor är ganska närbesläktade och man kan handskas ganska lika med dessa. Hur gör du för att hålla lite koll på mossan?
Alger i akvariet finns väl också där av en anledning och sålänge de inte helt invaderar karet är det väl inget problem (förutom med grannen som har ett helt sterilt Ciklidkar... : ))
Är detta en relevant jämförelse? Jag vill ha balans i mitt 200 literskar mellan alger, algätare, fiskar och växter. Är det en helt tokig vilja? Är det mer eller mindre 0 alger som gäller för att akvariet ska fungera (annars tar de totalt överhanden)?
MVH/Lasse (=nybörjare, men det framgår väl med all säkerhet.... ))
Jag var en av pionjärerna (tror jag att jag kan säga) vad det gäller Ciklider från Malawi och Tanganyika sjöarna i Sverige någon gång på slutet av 70 talet. Det var ett ganska annorlunda sätt att hålla fisk eftersom dom gjorde slut på allt vad växter hette. Det tog ett tag innan man kom på hur det skulle vara.
Efter att jag studerat hur deras biotoper såg ut så blev det ett kar med ett rejält stenröse. Så ut med alla kvarvarande växter och rötter. Tvätta grus i en spann med duschen. I med allt och nytt färskt vatten och en bra laddning bikarbonat och det nya mirakelmedlet Tetra Aquasafe sedan ett par koppar grovsalt. Sedan i med fisken.
Efter att jag plockat upp min sista döda auratus så var intresset något skamfilat så också ekonomin så burken fick stå där oftast med lyset på dygnet runt. Efter en tid var allt täckt med en grön matta men jag orkade inte städa det. Nåväl efter ett besök hos en vän som just startat akvarieaffär kom jag hem med ett antal nya Malawi vilka jag stoppade i burken som den var. Jag hade inga stora förhoppningar men skam den som ger sig! Till min förvåning gick det fantastiskt och jag fortsatte samma metod med det 50 tal burkar det sedermera blev. Alger först sedan fisk! Den stadiga frågan var. Hur kan du producera så mycket fisk när de bara dör av bukvattensot för alla andra?
Hur det fungerar nuförtiden med Sjöciklider i burkar som inte har en alg begriper jag inte!