Alger och cyanobakterier

#1 - 13 november 2010 21:28
Hej,
Jag läser ofta på forumet typ “jag har fått en slänga av cyano, hur blir jag av med otyget"? Eftersom jag delvis forskar i alger och cyanobakterier kanske jag skulle kunna hjälpa en del.
Men eftersom det finns tusentals typer och inte alla reagerar lika så bör man veta vad man har framför sig. Min fråga är:
Vilka typer är vanligast i Svenska akvarier?
Är dessa i så fall a)bentiska (växer på något) eller b) svävande i vattnet.
Någon som har svar på detta?

/Bosse
#2 - 13 november 2010 21:52
De fall jag personligen kommit i kontakt med är ungefär 8/10 på något. De andra 20% brukar ligga som en hinna på ytan.
#3 - 13 november 2010 22:07
Samma här. Huvuddelen är bentiska. Någon gång har jag haft en algblomning med svävande alger, men det är ofta i samband med nystartade burkar.
Vad gäller cyano, har 100% varit bentiska.
#4 - 13 november 2010 23:58
Hej bossep! Har fått igång en rejäl alginvation efter det att jag: 1. vivrvlat upp botten, som jag för övrig även pepprat med näringskulor, då jag tog ut massa fisk. 2. startat co2 pump/mäsk. 3. gödslat med pmdd.
Hursomhelst har jag nu tofsalger och trådalger i överflöd på växter och rötter....rutorna är rena...jag har två ancistrus (som ska ut) och idag köpte jag 4 st Sewellior. Tänker mig köra Asientema. Eventuellt kommer jag komplettera med några Garra Flavata/panda = sten algätare?
Min fråga till dig är: I ett akvarium i balans, ska det då inte finnas alger?
Anledningen till att jag frågar är:
1. Alger (på rötter) är fina, jag vill inte att dessa försvinner helt.
2. Algätande fiskar är fina och jag vill att dom har mat mer eller mindre utan att jag matar dom.
3. Jag läser på forum att folk är tokglada efter införskaffande av t.ex. siamesiska algätare som efter bara några dagar ätit upp alla alger...För mig uppstår frågan: vad händer sen? Ska du nu mata dessa fiskar varje dag?
4. Må låta långsökt, men jag arbetar med gräs på golfbanor och den första frågan (förutom - vad gör du på vintern...) är i stort sätt alltid förknippad med mossa i gräsmattan. Oron handlar om hur man ska få bort mossan.
Min motfråga är alltid varför? Mossa är grönt, växer lite på höjden (behöver inte klippas), är mjukt och skönt att gå på samt etablerar sig i skuggiga, ofta blöta, delar av trädgården där gräs inte trivs. Vad är problemet? (tävling med grannen?)
Alger i akvariet finns väl också där av en anledning och sålänge de inte helt invaderar karet är det väl inget problem (förutom med grannen som har ett helt sterilt Ciklidkar... : ))
Är detta en relevant jämförelse? Jag vill ha balans i mitt 200 literskar mellan alger, algätare, fiskar och växter. Är det en helt tokig vilja? Är det mer eller mindre 0 alger som gäller för att akvariet ska fungera (annars tar de totalt överhanden)?
MVH/Lasse (=nybörjare, men det framgår väl med all säkerhet.... ))
#5 - 16 november 2010 18:40
Hej på er,
Här går man och startar en tråd och sedan missar man att svara när folk postar! Oförskämt…
Jag har helt missat att något hänt här. Är det Gammeln månne?
#6 - 16 november 2010 18:52
[QUOTE=hawkse;1466688]De fall jag personligen kommit i kontakt med är ungefär 8/10 på något. De andra 20% brukar ligga som en hinna på ytan.[/QUOTE]Ok 80% Bentiska då. Vad tror det var, alger eller cyano?
De som flöt på ytan vad var det? Kan det ha varit en vanlig bekterie hinna (ser lite ut som olja)?
Bilagor:
#7 - 16 november 2010 18:57
[QUOTE=Jens A.;1466693]Samma här. Huvuddelen är bentiska. Någon gång har jag haft en algblomning med svävande alger, men det är ofta i samband med nystartade burkar.
Vad gäller cyano, har 100% varit bentiska.[/QUOTE]
Är du säker på att svävalger var alger och inte svävande cyanobakterier?
De bentiska cyanobakterierna, vilken sort var det och hur kom du fram till att det var dessa?
#8 - 16 november 2010 19:54
[QUOTE=lasselothar;1466719]Hej bossep! Har fått igång en rejäl alginvation efter det att jag: 1. vivrvlat upp botten, som jag för övrig även pepprat med näringskulor, då jag tog ut massa fisk. 2. startat co2 pump/mäsk. 3. gödslat med pmdd.
Hursomhelst har jag nu tofsalger och trådalger i överflöd på växter och rötter....rutorna är rena...jag har två ancistrus (som ska ut) och idag köpte jag 4 st Sewellior. Tänker mig köra Asientema. Eventuellt kommer jag komplettera med några Garra Flavata/panda = sten algätare?
Min fråga till dig är: I ett akvarium i balans, ska det då inte finnas alger?[/QUOTE]
Vad glad jag blir! Enligt mig måste det finnas både alger och Cyanobakterier och bakterier i ett balanserat akvarium.

Anledningen till att jag frågar är:
1. Alger (på rötter) är fina, jag vill inte att dessa försvinner helt.

Håller med
2. Algätande fiskar är fina och jag vill att dom har mat mer eller mindre utan att jag matar dom.
3. Jag läser på forum att folk är tokglada efter införskaffande av t.ex. siamesiska algätare som efter bara några dagar ätit upp alla alger...För mig uppstår frågan: vad händer sen? Ska du nu mata dessa fiskar varje dag?

Det tycks som om många drabbas av panik när de ”smittats” av alger och gud förbjude CYANO!! Dom smarta skaffar algätare vilka dom får stöd mata med Algwaffers vilket för det mesta är Spirulina vilket i sin tur är en Cyanobakterie. Var är logiken?

4. Må låta långsökt, men jag arbetar med gräs på golfbanor och den första frågan (förutom - vad gör du på vintern...) är i stort sätt alltid förknippad med mossa i gräsmattan. Oron handlar om hur man ska få bort mossan.
Min motfråga är alltid varför? Mossa är grönt, växer lite på höjden (behöver inte klippas), är mjukt och skönt att gå på samt etablerar sig i skuggiga, ofta blöta, delar av trädgården där gräs inte trivs. Vad är problemet? (tävling med grannen?)

Smart att jämföra ditt akvarium med något du kan, Golfbanor. Alger och mossor är ganska närbesläktade och man kan handskas ganska lika med dessa. Hur gör du för att hålla lite koll på mossan?

Alger i akvariet finns väl också där av en anledning och sålänge de inte helt invaderar karet är det väl inget problem (förutom med grannen som har ett helt sterilt Ciklidkar... : ))
Är detta en relevant jämförelse? Jag vill ha balans i mitt 200 literskar mellan alger, algätare, fiskar och växter. Är det en helt tokig vilja? Är det mer eller mindre 0 alger som gäller för att akvariet ska fungera (annars tar de totalt överhanden)?
MVH/Lasse (=nybörjare, men det framgår väl med all säkerhet.... ))

Jag var en av pionjärerna (tror jag att jag kan säga) vad det gäller Ciklider från Malawi och Tanganyika sjöarna i Sverige någon gång på slutet av 70 talet. Det var ett ganska annorlunda sätt att hålla fisk eftersom dom gjorde slut på allt vad växter hette. Det tog ett tag innan man kom på hur det skulle vara.
Efter att jag studerat hur deras biotoper såg ut så blev det ett kar med ett rejält stenröse. Så ut med alla kvarvarande växter och rötter. Tvätta grus i en spann med duschen. I med allt och nytt färskt vatten och en bra laddning bikarbonat och det nya mirakelmedlet Tetra Aquasafe sedan ett par koppar grovsalt. Sedan i med fisken.
Efter att jag plockat upp min sista döda auratus så var intresset något skamfilat så också ekonomin så burken fick stå där oftast med lyset på dygnet runt. Efter en tid var allt täckt med en grön matta men jag orkade inte städa det. Nåväl efter ett besök hos en vän som just startat akvarieaffär kom jag hem med ett antal nya Malawi vilka jag stoppade i burken som den var. Jag hade inga stora förhoppningar men skam den som ger sig! Till min förvåning gick det fantastiskt och jag fortsatte samma metod med det 50 tal burkar det sedermera blev. Alger först sedan fisk! Den stadiga frågan var. Hur kan du producera så mycket fisk när de bara dör av bukvattensot för alla andra?
Hur det fungerar nuförtiden med Sjöciklider i burkar som inte har en alg begriper jag inte!
#9 - 16 november 2010 20:17
Måste fråga om det kan vara cyano jag har.
Har i ett växtkar som en dimma, slöja som ligger i gropar på botten, lätt att ta bort men kommer åter på nån dag. Det går några yngel i detta kar, och det ser ut som dom äter av det ?
karet är stillastående och det görs vattenbyten små ofta, samt dammsuges botten.
#10 - 16 november 2010 20:58
[QUOTE=Icecoffee;1467436]Måste fråga om det kan vara cyano jag har.
Har i ett växtkar som en dimma, slöja som ligger i gropar på botten, lätt att ta bort men kommer åter på nån dag. Det går några yngel i detta kar, och det ser ut som dom äter av det ?
karet är stillastående och det görs vattenbyten små ofta, samt dammsuges botten.[/QUOTE]
En motfråga.
Är du orolig om det är cyano? Om så varför?
Varför jag frågar är att jag tycker mig märka att folk nuförtiden är livrädda för cyanoBAKTERIER. Förr när dom hette Blågröna alger struntade man i det.
Om ynglen äter dom så är dom nog rika på näring oavsett vad det är.
#11 - 16 november 2010 22:06
[QUOTE=bossep;1467473]En motfråga.
Är du orolig om det är cyano? Om så varför?
Varför jag frågar är att jag tycker mig märka att folk nuförtiden är livrädda för cyanoBAKTERIER. Förr när dom hette Blågröna alger struntade man i det.
Om ynglen äter dom så är dom nog rika på näring oavsett vad det är.[/QUOTE]

Nej inte orolig, men det är klarvit färg därför lite frågande om det skulle kunna vara det, mest nyfiken på vad det är. men sålänge mina yngel frodas är jag glad. hade det varit skadliga bakterier antar jag yngel skulle kola på nolltid,
#12 - 16 november 2010 22:24
[QUOTE=Icecoffee;1467503]Nej inte orolig, men det är klarvit färg därför lite frågande om det skulle kunna vara det, mest nyfiken på vad det är. men sålänge mina yngel frodas är jag glad. hade det varit skadliga bakterier antar jag yngel skulle kola på nolltid,[/QUOTE]
Det låter som infusorier. Ett ypperligt yngelfoder normalt. Men du kanske vill bli av med det senare mata då mindre.
#13 - 17 november 2010 08:11
jag har trott det men nej, inte infusorier, haft det tidigare och det försvann när ynglen blev hungriga. ska fixa foto så snart jag hittat batteriladdaren.
#14 - 17 november 2010 17:48
[QUOTE=Icecoffee;1467534]jag har trott det men nej, inte infusorier, haft det tidigare och det försvann när ynglen blev hungriga. ska fixa foto så snart jag hittat batteriladdaren.[/QUOTE]
Jag TROR i allafall att det är infusorier och inte alger. Normallt är algmoln gröna och infusorier vita.
#15 - 17 november 2010 18:03
Christina Pawelzik har skrivit en bra artikel om infusorier (Protozoer) du kan bland annat läsa den här!
[FONT=&quot]http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=160&t=883 [/FONT]
#16 - 17 november 2010 19:30
[QUOTE=bossep;1467401]Ok 80% Bentiska då. Vad tror det var, alger eller cyano?
De som flöt på ytan vad var det? Kan det ha varit en vanlig bekterie hinna (ser lite ut som olja)?[/QUOTE]

Det som flöt på ytan var cyano. Några oljiga hinnor har jag inte spanat in ännu. Däremot damm som samlas på ytan i öppna kar. Inga bakterier. Får väl modifiera innehållet i de 20% lite grann med svävalger (grönvatten) också. De får fortfarande plats inom de 20%.

Av övriga "alger" ser jag cyano och trådalger ungefär lika ofta - dock i olika stadier och typer av kar. Cyanon ser jag oftare i nystartade kar eller kar med väldigt få växter. Trådalgerna dyker oftare upp i de kar som har relativt mycket växtmassa.

Därefter är det ganska jämnt skägg mellan ordinära grönalger, tofsalger och staghorn på tredje plats. Dessa kan dyka upp i allehanda kar men staghorn verkar ha en viss tendens att dyka upp ganska tidigt i karets cykel medan tofsarna och grönalgerna kan dyka upp när som helst även i etablerade kar.

Jumboplats intas av green spot och kiselalger.

Absolut inga vetenskapliga observationer, naturligtvis, bara en känsla.
#17 - 17 november 2010 20:11
[QUOTE=hawkse;1467785]Det som flöt på ytan var cyano. Några oljiga hinnor har jag inte spanat in ännu. Däremot damm som samlas på ytan i öppna kar. Inga bakterier. Får väl modifiera innehållet i de 20% lite grann med svävalger (grönvatten) också. De får fortfarande plats inom de 20%.

Av övriga "alger" ser jag cyano och trådalger ungefär lika ofta - dock i olika stadier och typer av kar. Cyanon ser jag oftare i nystartade kar eller kar med väldigt få växter. Trådalgerna dyker oftare upp i de kar som har relativt mycket växtmassa.

Därefter är det ganska jämnt skägg mellan ordinära grönalger, tofsalger och staghorn på tredje plats. Dessa kan dyka upp i allehanda kar men staghorn verkar ha en viss tendens att dyka upp ganska tidigt i karets cykel medan tofsarna och grönalgerna kan dyka upp när som helst även i etablerade kar.

Jumboplats intas av green spot och kiselalger.

Absolut inga vetenskapliga observationer, naturligtvis, bara en känsla.[/QUOTE]
Tack för dina uppgifter!
Vad jag TROR är att många akvarister tar fel på blågröna alger (cyanobakterier) och exempelvis grönalger. Jag gör ofta samma misstag själv. Grönvatten kan vara både mikroskopiska grönalger eller mikroskopiska cyanobakterier och ofta är det en blandning. Samma gäller för trådar och prickar.
Detta kan tyckas vara en akademisk fråga men jag har fått för mig att folk i allmänhet försöker ”bota” cyanobakterier av den enkla anledningen att de har ordet bakterier i sitt namn. Därmed tror man att de alla är skadliga.
Ett par bra tips kan vara: Alger är ofta lite sträva om man gnuggar dessa mellan fingrarna, Cyanobakterier känns ofta lite oljiga. Cyanobakterier lukter ofta lite konstigt, ibland rent illa. Alger gör sällan det.
Min uppfattning är att om fiskar och exempelvis räkor och sniglar äter det så är det OK vare sig det är alger eller cyanobakterier.
#18 - 18 november 2010 08:47
[QUOTE=bossep;1467402]Är du säker på att svävalger var alger och inte svävande cyanobakterier?
De bentiska cyanobakterierna, vilken sort var det och hur kom du fram till att det var dessa?[/QUOTE]

Då jag inte kollade på svävalgerna i mikroskop, kan jag inte säga det säkert.

Vilken sorts bentiska cyanobakterier - jadu...

De jag hade först var gröna och slemmiga, och luktade litegrann som kompostjord.
De växte till på ett amöbaliknande sätt, och fick fäste i ett tanganyikakar nästan utan växter med främst sand i bottnen. Nitrathalterna var ständigt låga, eftersom jag ofta böt vatten i karet.

Den sort jag har i mitt 450-kar håller sig mest nere i gruset längs med rutan, men kan ibland också finnas på flytväxter där cirkulationen varit dålig. Även dessa luktar lite kompost.
Bilagor:
#19 - 18 november 2010 21:48
[QUOTE=Jens A.;1467916]Då jag inte kollade på svävalgerna i mikroskop, kan jag inte säga det säkert.

Vilken sorts bentiska cyanobakterier - jadu...

De jag hade först var gröna och slemmiga, och luktade litegrann som kompostjord.
De växte till på ett amöbaliknande sätt, och fick fäste i ett tanganyikakar nästan utan växter med främst sand i bottnen. Nitrathalterna var ständigt låga, eftersom jag ofta böt vatten i karet.

Den sort jag har i mitt 450-kar håller sig mest nere i gruset längs med rutan, men kan ibland också finnas på flytväxter där cirkulationen varit dålig. Även dessa luktar lite kompost.[/QUOTE]
Synd att det är så svårt att identifiera vad det egentligen är. Man får ut och leta mikroskop bilder på nätet.
#20 - 19 november 2010 00:06
Hej,

Hjälper amoxicillin mot cyano? Har en halväten antibiotikakur kvar hemma :) Isf, vilken dos tar död på de små kräken?
#21 - 19 november 2010 00:26
[QUOTE=rasmus_agren;1468324]Hej,

Hjälper amoxicillin mot cyano? Har en halväten antibiotikakur kvar hemma :) Isf, vilken dos tar död på de små kräken?[/QUOTE]
Har du fisker i akvariet?
#22 - 19 november 2010 00:51
Japp, men dom ska jag ta ut innan. Och jag kopplar bort filtret så inte bakterierna där dör. Jag inser att det kanske är lite risky men det är en kalkylerad risk. Jag vill bara veta om det funkar.
#23 - 19 november 2010 03:09
[QUOTE=rasmus_agren;1468324]Hej,

Hjälper amoxicillin mot cyano? Har en halväten antibiotikakur kvar hemma :) Isf, vilken dos tar död på de små kräken?[/QUOTE]

Jag skulle INTE använda antibiotikum för människor i akvarium utan inrådan från t ex veterinär och absolut inte för att bli av med alger/cyano. Det är helt enkelt ohållbart ur ett medicinskt perspektiv då antibiotika inte får slösas, utan bara användas när det verkligen behövs.
#24 - 19 november 2010 06:52
[QUOTE=VisualDarkness;1468330]Jag skulle INTE använda antibiotikum för människor i akvarium utan inrådan från t ex veterinär och absolut inte för att bli av med alger/cyano. Det är helt enkelt ohållbart ur ett medicinskt perspektiv då antibiotika inte får slösas, utan bara användas när det verkligen behövs.[/QUOTE]

tänk även på att om du skulle använda det MÅSTE spillet in till apotek, hur kul är det?
#25 - 19 november 2010 06:55
[QUOTE=Icecoffee;1468338]tänk även på att om du skulle använda det MÅSTE spillet in till apotek, hur kul är det?[/QUOTE]

Oj, skulle ju påpeka det. Hur skulle man ta hand om vattnet egentligen? Avloppet är totalt uteslutet så det blir som du säger X antal hinkar till apoteket eller motsvarande.
#26 - 19 november 2010 09:32
Nu var det ju inte riktigt det frågan handlade om, men om man är orolig för att släppa ut motsvarande vad man kissar ut under ett par dagars penicillinkur så kan man koka vattnet eller köra det genom aktivt kol. Det verkar som om det ska funka iaf så jag kör på det!
#27 - 19 november 2010 09:35
[QUOTE=rasmus_agren;1468366]Nu var det ju inte riktigt det frågan handlade om, men om man är orolig för att släppa ut motsvarande vad man kissar ut under ett par dagars penicillinkur så kan man koka vattnet eller köra det genom aktivt kol. Det verkar som om det ska funka iaf så jag kör på det![/QUOTE]
Visst är det ditt eget val men multiresistans är inte att leka med och var och en bidrar.
#28 - 19 november 2010 09:44
[QUOTE=VisualDarkness;1468339]Oj, skulle ju påpeka det. Hur skulle man ta hand om vattnet egentligen? Avloppet är totalt uteslutet så det blir som du säger X antal hinkar till apoteket eller motsvarande.[/QUOTE]

Bästa är att ringa o fråga, tyvärr är det som du säger, MR bakterier är ett större problem än vad vi vill se, och det växer. MRSA var början nu talar man inte mara om det utan även ESBL MRB i övrigt.

största bover är fiskodlingar i utland som hinar i antibiotika men vi är inte heller så duktiga med att lämna tillbaka läkemedel till apotek osv utan myckat hamnar i soppen.

Edit; nämnas kan att det finns fortfarande en antibiotika som biter bra på MRSA men när den resistensstammen utvecklas.... ja vad gör vi då?
#29 - 19 november 2010 09:46
[QUOTE=Icecoffee;1468371]Bästa är att ringa o fråga, tyvärr är det som du säger, MR bakterier är ett större problem än vad vi vill se, och det växer. MRSA var början nu talar man inte mara om det utan även ESBL MRB i övrigt.

största bover är fiskodlingar i utland som hinar i antibiotika men vi är inte heller så duktiga med att lämna tillbaka läkemedel till apotek osv utan myckat hamnar i soppen.

Edit; nämnas kan att det finns fortfarande en antibiotika som biter bra på MRSA men när den resistensstammen utvecklas.... ja vad gör vi då?[/QUOTE]

För att inte glömma fabrikerna av antibiotika i Asien som släpper ut spillet orenat.
#30 - 19 november 2010 09:57
Tack för utförlig input bossep!

Det lugnar mig att du med din erfarenhet inte har någon slags nolltolerans mot alger/cyano.....

Har inte haft karet igång mer än 2-3 månader och därför är det inte tal om någon balans ännu. Nu känns det ändå som om jag är igång och kan börja arbeta lite mer metodiskt för att komma vidare.
Har mycket växter där somligt fungerar bra, annat inte. Flytväxterna trivs utmärkt, lite mer långsamväxande skuggtåliga växter som varit med från början har rotat sig och trivs, javamossan börjar växa och ser pigg ut, andra växter får en del/mycket ludd på bladen och jag rensar bort lite mest varje dag.
Jag upplever det som om alginvationen kommer uppifrån. Grenar och rötter som sträcker sig upp nästan till ytan är mest angripna. Samma grenar/rötter är mer eller mindre algfria längst ned. Botten är ok, och jag har nog varit lite väl nitisk med slamhäverten i gruset vid delvattenbytena. Planen är att låta botten vara mer eller mindre ifred ett tag.
Där emot tvekar jag kring PMDD just nu. Under de två veckor som jag tillfört detta vid vattenbytena så har jag märkt en klar ökning av alger, speciellt direkt efter dessa vattenbyten. Märker också en ökning av alger intill CO2 pumpen....?
Kanske har jag för mycket näring i vattnet just nu? Har inte några avancerade dropptester att tillgå men aquavitals multiteststickor ger lite indikation på det tror jag iallafall, c:a 25 mg/l Nitrat (väldigt svårt att säga exakt såklart och dessa tester är vad jag förstår inte helt tillförlitliga)
Ja, jag prövar mig fram och ser vad som händer. Hittills har jag ändrat så mycket att det är direkt omöjligt att dra någon slutsats av vad som gjort vad. Ska ta det lite lugnare nu tänkte jag.

För övrigt pratade jag ciklidminnen med min gamla klubbchef, Åke Sundin. Lät som om han var riktigt i gasen vid ungerfär samma tid som du pionjärade på området. Kanske känner du till honom?

Harebra/Lasse
Bilagor:
#31 - 19 november 2010 15:48
Man “botar” inte cyanobakterier med medicin man ger sig på källan. Det vill säga att man ser till så de inte trivs! Om man tar bort dom med något preparat så är dessa tillbaks om ett litet tag och oftast dubbelt så mycket då man knäckt deras konkurrenter i ”botandet”. Se till att du har något grönt i akvariet exempelvis växter. Se sedan till att näringsnivåerna inte är för höga framför allt Ammonium och Nitrit.[FONT=&quot][/FONT]
Bilagor:
#32 - 19 november 2010 16:14
[QUOTE=lasselothar;1468376]Tack för utförlig input bossep!

Det lugnar mig att du med din erfarenhet inte har någon slags nolltolerans mot alger/cyano.....

Har inte haft karet igång mer än 2-3 månader och därför är det inte tal om någon balans ännu. Nu känns det ändå som om jag är igång och kan börja arbeta lite mer metodiskt för att komma vidare.
Har mycket växter där somligt fungerar bra, annat inte. Flytväxterna trivs utmärkt, lite mer långsamväxande skuggtåliga växter som varit med från början har rotat sig och trivs, javamossan börjar växa och ser pigg ut, andra växter får en del/mycket ludd på bladen och jag rensar bort lite mest varje dag.
Jag upplever det som om alginvationen kommer uppifrån. Grenar och rötter som sträcker sig upp nästan till ytan är mest angripna. Samma grenar/rötter är mer eller mindre algfria längst ned. Botten är ok, och jag har nog varit lite väl nitisk med slamhäverten i gruset vid delvattenbytena. Planen är att låta botten vara mer eller mindre ifred ett tag.
Där emot tvekar jag kring PMDD just nu. Under de två veckor som jag tillfört detta vid vattenbytena så har jag märkt en klar ökning av alger, speciellt direkt efter dessa vattenbyten. Märker också en ökning av alger intill CO2 pumpen....?
Kanske har jag för mycket näring i vattnet just nu? Har inte några avancerade dropptester att tillgå men aquavitals multiteststickor ger lite indikation på det tror jag iallafall, c:a 25 mg/l Nitrat (väldigt svårt att säga exakt såklart och dessa tester är vad jag förstår inte helt tillförlitliga)
Ja, jag prövar mig fram och ser vad som händer. Hittills har jag ändrat så mycket att det är direkt omöjligt att dra någon slutsats av vad som gjort vad. Ska ta det lite lugnare nu tänkte jag.

För övrigt pratade jag ciklidminnen med min gamla klubbchef, Åke Sundin. Lät som om han var riktigt i gasen vid ungerfär samma tid som du pionjärade på området. Kanske känner du till honom?

Harebra/Lasse[/QUOTE]

Min magkänsla säger mig att du skall ta det lugnt. Fortsätt att dosera PMDD enligt anvisningar det vill säga standard dos. Det tar ett tag för växterna att ställa om från Ammonium till Nitrat. Dessutom tar det lite tid för dessa att acklimatisera sig i ett nytt akvarium. Att algerna växer högre upp är ganska normalt. Det är där du har mest ljus vilket både alger och växter gillar. Vad har du för ljus? W/l etc.?

CO2 jag ser det som positivt med lite alger just där det betyder att saker och ting fungerar. Dina växter är mer kol krävande än algerna så jag skulle inte oroa mig. Mer kol bättre näringsupptag hos växterna mindre alger. Det kan bli lite mer alger i början med PMDD! Det är ingen algdödare! Så om du har nog med ammonium så tillför du bristvaror såsom Fosfor. Järn och annat som algerna också behöver med PMDD. Följden blir att alger och kanske växter lever på Ammonium och PMDD förutom då Nitrat. Därför får du lite höga Nitrat värden just nu. Dina växter har inte ”lärt sig” att använda Nitratet.

Är du med på resonemanget?

Åke Sundin, hmm det ringer en klocka långt bort någon stanns!
#33 - 20 november 2010 01:06
Hej Bossep!

Är jag med på resonemanget? Jag kan säga att det ringer en klocka långt borta någonstans...: ) Har precis läst igenom tråden där du, delfac? och vickson diskuterar i ämnet. Kul!

Belysning: Jag har två lysrör (nya), sun-glo och philips tl-d 80, på 30 w. Nya reflektorer. Dessutom har jag två reflektorlampor (lågenergi 23 w). 200-liters akvarium borde ge (30+30+23+23)/200 drygt 0,5w/l men jag tror att lågenerglamporna ger betydligt mer. 23 w lågenergi motsvarar över 100 w glödlampa. Vet ej, men det är bra tryck i dessa lampor (dagsljus). Man får tänka på vilka växter som man placerar under/nära dessa. Tycker mig ha märkt att vissa växter "brunar ut" i toppen om de, som jag uppfattar det, inte riktigt pallar med ljuset.

För övrigt följer jag ditt råd. Körde full dos PMDD efter dagens vattenbyte. Kunde dock inte hindra mig ifrån att ändra en del annat som jag tyckte kändes fel.
1. Har slentrianmässigt slagit i en slatt Nitrivec vid vattenbyten men hoppar över det fr.o.m. nu. Har inte haft problem med nitrit och eftersom fiskbeståndet är kraftigt reducerat sedan start, akvariet varit igång nästan 3 mån. så känns det överflödigt och ev. även kontraproduktivt i samband med mycket växter och gödning. Botten (rikligt med substrat) och filter borde rimligen fungera ok nu.
2. Tog bort en del filtermaterial. Mitt innerfilter hade tunna membran av aktivt kol och det kan väl knappast heller vara att rekomendera tillsammans med PMDD. Nu finns där "svamp" som stoppar grovt bös + makaroner som håller igång biologin. Borde räcka.

Blir som vanligt spännande att se vad som händer i veckan.

Harebra/Lasse

Annons