Alger i själva vattnet??

#1 - 2 maj 2004 11:56
Har ett 50l kar som har funkat jättebra i ca 1 år, inte några alger på rutor eller stenar då mina två Ancistrus håller rent och fint.

Men nu blir vattnet grönt? gjorde ett rejält vattenyte för två dagar sedan och det blev rent o fint, men idag är det grönt igen?? antagligen är det någon slags alger i själva vattnet jag har fått... men hur blir man av med detta??? och varför har det kommit nu????[:-160]
#2 - 2 maj 2004 13:26
Anledningen till svävalgerna är en amoniumspik. Denna har du fått för att du antingen har för litet filter i förhållande till fisk eller så har du nyss tvättat filtret. När man väl har fått dom så är det nästan bara uv-filtrering eller omstart som funkar. Har du inte åtgärdat anledningen till problemet så kommer dom dock tillbaka.
MVH
magnus
#3 - 2 maj 2004 14:31
Håller med Tropfrog - det låter som svävalger. De kan bli riktigt tråkiga att bli av med. När ett akvarium jag skötte fick det, funkade ingenting - jag blev inte av med algerna med rejäla vattenbyten eller algmedel. Det enda som funkade för min del, var att byta sand, plantera rejält med växter (ej plast) och för säkerhets skull mörklade jag akvariet i några dagars tid efter detta. Har Du tur kanske det hjälper med enbart rejäla vattenbyten, plantering av växter och mörkläggning. Lägg en filt över akvariet i några dagar, så kanske det löser sig. Men alger är sporväxter, och sporerna finns troligtvis kvar i sanden. Därför skulle jag nog rekommendera Dig en omstart.
Tänk även på var Du placerar akvariet. Kanske akvariet står på en plats som just nu är ganska solbelyst? Glöm isf inte att rulla ner så solen inte lyser in på akvariet - detta älskar nämligen algerna!
Lycka till! Och skriv gärna och berätta hur det gått.
#4 - 2 maj 2004 15:23
Kom ihåg att du bara ska använda algmedel SOM SISTA UTVÄG. Fastän det står på förpackningen att det är "oskadligt för växterna" påverkas de, och även akvariets invånare, alltid på ett eller annat sätt.
#5 - 2 maj 2004 17:38
Tack det var bra svar.. det får nog bli en omstart o ev köp av ny pump med större filter..måste jag köpa nya växter eller räcker det att jag skrubbar av de gammla? tänkte koka alla stenar o sand..
#6 - 2 maj 2004 20:03
Du kan ha växterna i en hink med vatten stående kolsvart i en garderob, gärna med filtar över så att den inte får ljus när någon går in i garderoben.
#7 - 4 juni 2004 17:10
Nix det funkade inte med att mörklägga växterna (de låg ca en vecka i mörker o såg inte allt för glada ut när jag tog fram dem)
för de måste ha fört med sig sporer ändå för några dagar efter omstart där jag kokat allt (allt som gick att koka)såg det lika illa ut..
Nu däremot när jag slängde alla gamla växter o kokade allt igen...och köpte nya växter så har det inte kommit tillbaka. Både jag och fiskarna blev glada[:-94] [:-140]

Annons