Alger hos ynglerna,farligt?

#1 - 5 mars 2009 14:31
Har delat av vårat 300 liters och har ca 100 scalare yngel där som strax fyller 1 månad,nu har det blivit massa små gröna strån överallt på växter,botten och skummgummi väggen!
Kan det vara farligt?Vågar inte släppa in våran mal ifall han käkar upp bebisarna.
Någon som vet?
Det har även blivit masor av små sniglar överallt men bara hos ynglerna.
#2 - 5 mars 2009 14:50
lulli skrev:
Har delat av vårat 300 liters och har ca 100 scalare yngel där som strax fyller 1 månad,nu har det blivit massa små gröna strån överallt på växter,botten och skummgummi väggen!

Kan det vara farligt?Vågar inte släppa in våran mal ifall han käkar upp bebisarna.

Någon som vet?

Det har även blivit masor av små sniglar överallt men bara hos ynglerna.

Jag tror det inte är så farligt om du har bra syretillförsel och fräscht vatten med ett bra fungerande filter. Man kan ju tillsätta algdödande medel men jag vet inte om det kan ta skada på fiskarna.
Bilagor:
#3 - 5 mars 2009 15:35
Alger är inte farliga för fiskarna utan är helt naturligt för dem. Då är det värre med algmedel isf.
#4 - 5 mars 2009 15:47
Ok,tack för era svar då får det vara lite grönt tills dom ska flytta.
#5 - 5 mars 2009 18:06
Finns väl ändå inget som heter "ynglerna"...???
Ynglen, kan jag köpa! ;):)
#6 - 5 mars 2009 18:22
NIC skrev:
Finns väl ändå inget som heter "ynglerna"...???

Ynglen, kan jag köpa! ;):)

Ok, hade lite bråttom såg att jag skrivit masor med menar så klart massor!!!:p
#7 - 5 mars 2009 18:25
Alger är växter och sen när skall växter vara farliga för fiskar.
Jag förstår bara inte hur folk nuförtiden är rädda för alger...
#8 - 5 mars 2009 19:03
erikthur skrev:
Alger är växter och sen när skall växter vara farliga för fiskar.

Jag förstår bara inte hur folk nuförtiden är rädda för alger...

Nä kanske var det en dum fråga men eftersom ynglen är så känsliga så fick jag för mej att för mkt alger kanske förorenade vattnet!
Är inte forumet till för att man ska kunna fråga varandra saker och dela med sej av sin kunskap bla eller är jag helt ute och cyklar i så fall ber jag om ursäkt:confused:
#9 - 5 mars 2009 19:06
lulli skrev:
Nä kanske var det en dum fråga men eftersom ynglen är så känsliga så fick jag för mej att för mkt alger kanske förorenade vattnet!

Är inte forumet till för att man ska kunna fråga varandra saker och dela med sej av sin kunskap bla eller är jag helt ute och cyklar i så fall ber jag om ursäkt:confused:

Nej du har helt rätt,bättre att fråga en gång för mycket än en för lite...:D

Annons