Alger frodas

#1 - 29 maj 2005 18:33
Hej

Jag har problem med att alger frodas i akvariet.
Algerna har blivigt ett större och större problem, innan dog växterna dock pga makrobrist som vi fixade till för 3 veckor sedan. Köpte då helt nya växter och installerade. Nu tre veckor senare växer dom på bra och hade det inte varit för alla alger så hade allt vatt frid och fröjd.

Har ni några tips på hur man kan få bukt med algerna?

Akvariet: http://web.telia.com/~u44114141/

Fiskar: 12platy, 2 ancistrus, 1 algätare, 1 glasmal, 13 tetror, 2 praktbotior
Akvarie: 112L, göder med H2PO4, KNO3, tropica master grow. vattenbyte sker 1 gång i veckan då 30L bytas.
#2 - 29 maj 2005 19:03
Att ta reda på orsaken till alger brukar vara ett detektivarbete. Kan du se några bristsymptom på växterna?

Kan du berätta hur mycket ljus du har och hur länge denna är på, samt hur mycket du göder?
#3 - 29 maj 2005 19:58
Ljuset är på från klockan 08:00-13:00 samt 16:00-23:00

Gödning: 7tsk KNO3 i en halvlitersflaska med vatten
4krm KH2PO4 i en halvlitserflaska med vatten
dessa fyller jag på med 10 ml av vid varje vattenbyte.
Tropica master grow fyller jag på med 10 ml varje vattenbyte också.

Akvariet står nästan bredvid ett fönster. Kan detta vara problemet?
#4 - 29 maj 2005 21:19
Förmodligen får du för mycket ljus, eftersom du dels har akvariet vid ett fönster och dels har konstiga belysningstider. Varför har du släckt 13-16? Du kan också testa att minska mängden TMG och eventuellt också KH2PO4. Har du CO2?
#5 - 29 maj 2005 21:53
Kör du med eller utan CO2?
Jag göder mina kar med KNO3 och Nutrisi utan CO2. Om jag göder med fosfat får jag alger, fasst då matar jag iofs ganska mycket.

Prova utan fosfat om du inte använder CO2 samt kör belysningen 11-23 om du vill ha tänt så länge.

lycka till.

//hansh
#6 - 29 maj 2005 22:03
- Kortare ljustid - max 10-12 timmar
- Oavbruten ljustid - växter gillar inte avbrott, i och för sig får dom ljus från fönstret ändå
- Fler snabbväxande växter - Ceratopteris är ena riktiga rackare
- Rensa bort algangripna växtdelar
- Algätande fiskar, räkor

Sen är det bara att vänta. Se till att inte drabbas av näringsbrist för då kommer algerna igen som ett brev på posten.
#7 - 30 maj 2005 05:45
Det ser ut som Hygrophilan nyligen varit extremt näringsbegränsad och att näringsnivåerna för några dagar/veckor sedan blev riktigt bra, som om du nyligen börjat göda ordentligt.

Fimpa dom gamla halvdöda delarna när dom nya fina delarna växt till sig, och sluta *inte* med fosfatet som hansh säger. Man får inte alger av fosfat, möjligen bristen på det.
#8 - 30 maj 2005 12:06
Min erfarenhet lutar åt att höga halter av fosfat visst göder algerna i ett kar utan co2. Jag kommer nog aldrig att trillsätta fosfat i ett icke co2 berikat kar igen om jag inte lyckats spåra total brist.
MVH
magnus
#9 - 30 maj 2005 12:18
Inte min varken vad gäller CO2-berikade eller icke-CO2-berikade kar.

Vart drar du själv gränsen? 0.1 ppm? 0.5 ppm? 2 ppm? När ser du mer alger?
#10 - 31 maj 2005 20:06
Jag tillsätter ingen CO2.
Som jag förstår det vill ni att jag ska ändra belysningen till att vara tänt mellan 12:00 och 23:00. Ska ta bort dåliga växtdelar och algangripna växtdelar.
Kan det bero på gamla lysrör?, då vi köpte akvariet för åtta månader sen och inte bytt något av dem än.
#11 - 1 juni 2005 08:33
Med tanke på fönsterspeglingen tror jag det inte skulle hjälpa speciellt mycket om du satte igång ljuset klockan 12:00 eftersom ljusmängden är stor och fin hela förmiddagen med start tidigt på morgonen.
Ditt akvarium får isåfall en ljusperiod runt 20 timmar nu på sommaren. Problematiskt. Jag brukade täcka över mitt stora akvarium på sommaren när den fick direkt morgonljus, men det gick även ganska bra att ha den totalt överfull med växter som effektivt skuggar - det är däremot inte så snyggt att knappt kunna se in i akvariet för en växtskog.



Kan det bero på gamla lysrör?,


Nej. Det är förmodligen kolbrist som gör att växterna inte kan använda näringen ordentligt. Utan CO2 är det svårt att göra något åt annat än att ha en riktigt kort ljusperiod 8-10 timmar, vilket inte heller går i ditt fall eftersom akvariet står och tittar ut mot ett fönster.
#12 - 1 juni 2005 15:12
Jag ska flytta akvariet idag så att det inte står precis vid fönstret. Det finns dock fönster i rummet, men inget direkt ljus på akvariet. Tycker du då att jag ska ändra ljutiden till 8-10 timmar istället ?
#13 - 1 juni 2005 20:33
Har nu flyttat akvariet till en mindre ljus plats. Har alltså gjort en halv nystart, gjorde inte rent filtret samt hade två hinkar vatten kvar till det "nya" akvariet.
jag rensade bort det mesta av algerna från växterna samt gödde som vanligt, det vill säga som man gör efter varje veckas vattenbyte.
Är det något speciellt jag ska tänka på eller är det bara att hoppas på det bästa?
#14 - 1 juni 2005 21:23
Hej!

nu ska det nog gå bra. prova med 8 timmar. Jag märker stor förändring när jag går ner till 8 timmar.

Vänta och se.

Urban
#15 - 1 juni 2005 23:34
"Man får inte alger av fosfat, möjligen bristen på det."

Får man inte alger av ett felaktigt förhållande mellan PO4 och NO3? När jag på prov slutade tillsätta KH2PO4 försvann mitt enorma cyanoproblem väldigt fort. Häromdagen vågade jag ånyo tillsätta KH2PO4 och nog tycker jag att det blivit lite mer alger. Visst kan det vara slumpen, men man undrar ju. Jag har f.ö. noterat att det fiskfoder jag använder innehåller nästan 1% fosfat, det kanske kan ha någon betydelse.
#16 - 2 juni 2005 04:10
[QUOTE=defdac]
Fimpa dom gamla halvdöda delarna när dom nya fina delarna växt till sig, och sluta *inte* med fosfatet som hansh säger. Man får inte alger av fosfat, möjligen bristen på det.[/QUOTE]


Min uppfattning av gödning i kar utan CO2, rätta mig om jag har fel men man måste välja mellan pest eller kolera. Eftersom växterna blir begränsade hur man än gör måste man välja den minst dåliga begränsningen, vill man då inte köra akvariet mer eller mindre släckt för att begränsa ljuset(villket man sällan vill om man har ett sällskapsakvarie för fiskarnas skull), är en fosfat begränsning det minst dåliga allternativet då det ger en rellativt stabil nivå och inga eller välldigt lite alger.

//hansh
#17 - 2 juni 2005 07:10


Får man inte alger av ett felaktigt förhållande mellan PO4 och NO3? När jag på prov slutade tillsätta KH2PO4 försvann mitt enorma cyanoproblem väldigt fort.


Nej det har inte med förhållandet att göra per se utan det faktum att du inte hade något kväve. Mycket fosfat i det läge och väldigt begränsande kvävenivåer = Cyanohimlen.

I en välväxt burk tvärstannar tillväxten om du begränsar fosfatet för hårt, oavsett fiskskit/fiskmat.



Min uppfattning av gödning i kar utan CO2, rätta mig om jag har fel men man måste välja mellan pest eller kolera.


Nej det är helt fel. Växterna behöver alltid alla typer av näringsämnen, däribland fosfor. Kör du ner en välkonfigurerad gödning som innehåller allt kommer fosfatnivåerna tillslut bli begränsande, även om det går saktare i ett akvarium utan CO2.

När du väl lyckas få fosfatbegränsning så kommer t ex hårda prickalger och växthastigheten går ner markant.



Eftersom växterna blir begränsade hur man än gör måste man välja den minst dåliga begränsningen, vill man då inte köra akvariet mer eller mindre släckt för att begränsa ljuset(villket man sällan vill om man har ett sällskapsakvarie för fiskarnas skull), är en fosfat begränsning det minst dåliga allternativet då det ger en rellativt stabil nivå och inga eller välldigt lite alger.


Nej det är helt fel, växterna är alltid mest kolbegränsande och algerna är aldrig begränsade av något.

Det enda som händer om du försöker begränsa fosfathalten är att växten får kämpa mot ytterligare låga nivåer utöver kolbristen, och eftersom algerna klarar fosfatnivåer som är runt 100 ggr lägre än växterna vinner du inget annat än crappy tillväxt.

Men okej. Skulle jag bara få göda med ett enda näringsämne så skulle jag inte välja fosfat, då skulle jag välja KNO3 så får jag både kalium och kväve som går åt i betydligt större mängd än fosfat. Däremot skulle jag välja fosfat över järn t ex.
#18 - 2 juni 2005 22:17
"Nej det har inte med förhållandet att göra per se utan det faktum att du inte hade något kväve. Mycket fosfat i det läge och väldigt begränsande kvävenivåer = Cyanohimlen."

Fast jag tillsatte ju givetvis KNO3 också.
#19 - 3 juni 2005 06:04


Fast jag tillsatte ju givetvis KNO3 också.


Menar du isåfall att du får mer Cyano om du kör 2 ppm PO4 jämfört med 1 ppm eller 0.25 ppm?

Jag lovar dig att du inte ser någon skillnad. Växter behöver betydligt med fosfat jämfört med Cyanon så när du totalbegränsat växterna har Cyanon ändå bra med fosfat.

Mycket foder/fiskskit/DOC tror jag dock man märker en markant skillnad om man ser till att städa upp då Cyanon är bra på att använda dessa som kolkälla. Höga DOP-nivåer (t ex från ditt fosfatrika foder) är tecken på lite för mycket "mulm" i burken, vilket snor syre och är en allmän påfrestning för hela burken.

Istället för att räta upp N:P-förhållandet genom att dosera mindre PO4 kan du ju testa att dosera mer NO3 och skjuta upp CO2-halten och se vad som händer.
#20 - 3 juni 2005 18:42
Svårt att skjuta upp CO2-halten utan CO2. :-) Just nu funkar det dock bra, växterna växer så det knakar och cyanon verkar hålla sig i schack. Jag ska fortsätta dosera PO4, får vi se vad som händer. Jag saknar tyvärr PO4-test så jag kan inte säga vilka nivåer det har legat på, men NO3 har hållit sig mellan 5-10 ppm sedan jag började göda.











Annons