Får man inte alger av ett felaktigt förhållande mellan PO4 och NO3? När jag på prov slutade tillsätta KH2PO4 försvann mitt enorma cyanoproblem väldigt fort.
Nej det har inte med förhållandet att göra per se utan det faktum att du inte hade något kväve. Mycket fosfat i det läge och väldigt begränsande kvävenivåer = Cyanohimlen.
I en välväxt burk tvärstannar tillväxten om du begränsar fosfatet för hårt, oavsett fiskskit/fiskmat.
Min uppfattning av gödning i kar utan CO2, rätta mig om jag har fel men man måste välja mellan pest eller kolera.
Nej det är helt fel. Växterna behöver alltid alla typer av näringsämnen, däribland fosfor. Kör du ner en välkonfigurerad gödning som innehåller allt kommer fosfatnivåerna tillslut bli begränsande, även om det går saktare i ett akvarium utan CO2.
När du väl lyckas få fosfatbegränsning så kommer t ex hårda prickalger och växthastigheten går ner markant.
Eftersom växterna blir begränsade hur man än gör måste man välja den minst dåliga begränsningen, vill man då inte köra akvariet mer eller mindre släckt för att begränsa ljuset(villket man sällan vill om man har ett sällskapsakvarie för fiskarnas skull), är en fosfat begränsning det minst dåliga allternativet då det ger en rellativt stabil nivå och inga eller välldigt lite alger.
Nej det är helt fel, växterna är alltid mest kolbegränsande och algerna är aldrig begränsade av något.
Det enda som händer om du försöker begränsa fosfathalten är att växten får kämpa mot ytterligare låga nivåer utöver kolbristen, och eftersom algerna klarar fosfatnivåer som är runt 100 ggr lägre än växterna vinner du inget annat än crappy tillväxt.
Men okej. Skulle jag bara få göda med ett enda näringsämne så skulle jag inte välja fosfat, då skulle jag välja KNO3 så får jag både kalium och kväve som går åt i betydligt större mängd än fosfat. Däremot skulle jag välja fosfat över järn t ex.