<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Alla växter är av snabbväxande sort men jag får väldigt mycket alger på svärdsplantan och vallisnerierna, "skäggalger" och "trådalger", detta trots att jag har praktiskt taget ingen nitrit, endast ett fåtal fiskar (bla. 4st siam.algätare och 1 ancistrus), väldigt lite mat, kolsyreanläggning.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Låter som min burk innan jag började köra med kaliumnitrat-gödning. Din burk behöver kväve (N), och det får du om du köper lite KNO3 på t ex Hjortgatanaszoo.
Häll *inte* ner krukväxtgödning, då kvävet i dessa ofta består av en del ammonium - och det leder oftast till stora algproblem om du inte har ett sanslöst effektivt biologiskt filter.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Alla växter växer mycket bra och fort (ej svärdsplantan) men sessiflorans toppar får en rödbrun färg, vad kan det bero på?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Pigment. Jämför hur du själv blir i solen ;)