alger förstörde

#1 - 29 september 2002 20:22
jag har ett 112L akvarium ganska nystartat har ca11 växter o i mitten har jag en stor svärdplanta, som var jätte fin men nu ser förstörd ut av alger o dåliga blad, alla andra växter ser bra ut utom den? e det bara o slänga eller? jag har inte mitt akvarium på så länge för jag hörde att det gynnar alger..

#2 - 29 september 2002 22:13
"jag har inte mitt akvarium på så länge för jag hörde att det gynnar alger.." - jag antar du menar belysningen? Den ska vara på 10-12 timmar. Har du på den för kort tid så växer dina växter dåligt och lämnar därmed plats för algerna. Om du skaffar ett gäng Otocinclus kommer Svärdsplantan att städas av på alger på nolltid. Om bladen i övrigt är dåliga, dvs gula eller vissnade, kan du behöva lite näring till den. Det finns olika sorter, det enklaste är att köpa flytande växtnäring i din akvariebutik.
/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 oktober 2002 08:53
Hej,
Man kan även klippa bort de skadade bladen för rotsystemet är ju knappast skadat av alger och då lär det växa upp nya blad.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 1 oktober 2002 23:47
Hejsan!
Jag passar på att hoppa in här för jag har liknande problem.

Mitt 600l kar har varit igång i snart 3 veckor och jag har mycket växter.
Alla växter är av snabbväxande sort men jag får väldigt mycket alger på svärdsplantan och vallisnerierna, "skäggalger" och "trådalger", detta trots att jag har praktiskt taget ingen nitrit, endast ett fåtal fiskar (bla. 4st siam.algätare och 1 ancistrus), väldigt lite mat, kolsyreanläggning.

Hur mycket kan man stympa en svärdsplanta utan att den dör?
Alla växter växer mycket bra och fort (ej svärdsplantan) men sessiflorans toppar får en rödbrun färg, vad kan det bero på?

Mch/Gaston

#5 - 2 oktober 2002 05:06
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Alla växter är av snabbväxande sort men jag får väldigt mycket alger på svärdsplantan och vallisnerierna, "skäggalger" och "trådalger", detta trots att jag har praktiskt taget ingen nitrit, endast ett fåtal fiskar (bla. 4st siam.algätare och 1 ancistrus), väldigt lite mat, kolsyreanläggning.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Låter som min burk innan jag började köra med kaliumnitrat-gödning. Din burk behöver kväve (N), och det får du om du köper lite KNO3 på t ex Hjortgatanaszoo.
Häll *inte* ner krukväxtgödning, då kvävet i dessa ofta består av en del ammonium - och det leder oftast till stora algproblem om du inte har ett sanslöst effektivt biologiskt filter.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Alla växter växer mycket bra och fort (ej svärdsplantan) men sessiflorans toppar får en rödbrun färg, vad kan det bero på?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Pigment. Jämför hur du själv blir i solen ;)

#6 - 2 oktober 2002 06:09
Förlåt att ja stjäl ämnet men jag undrar över en sak de stod.
Får man trådalger om man har nitrat eller nitrit i vattnet?
Jag har lite trådar på kanterna av mina växter, o jag har undrat på om de ä för mycket nitrit/nitrat, man ja trodde att alla akvarium hade lite alger, de ä väll inge farligt..
Nån som har tips på hur man kan se om de ä mycket nitrat/nitrit utan att göra ett test.
Ett sånt test kosta 160kr här.

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något"
#7 - 2 oktober 2002 11:13
Hmm.. Gastons exempel är det lite speciellt.

Han har koldioxid och adekvat ljus (eftersom hans snabbväxande växter växte så snabbt). När man trycker ner koldioxid så brukar växterna börja växa som sjutton förutsatt ordentligt med växtnäring. Om det fattas något näringsämne så kan vissa växter få för sig att stanna i växten - såsom hans Vallisneria och Amazonsvärdsplantor. När växter stannar i växten så börjar det växa alger på dom.

Eftersom hans snabbväxande växter växer som sjutton så göder han förmodligen med växtnäring. Denna näring innehåller inte kväve (N). Han har dessutom väldigt få fiskar vilket ytterligare visar på att någon form av kväve, och även fosfor, borde vara väldigt sällsynt i Gastons burk. Däremot så är vattnet rikt på järn (pga växtnäringen). Trådalger gillar järn och sätter sig på statiska föremål (som t ex växter som står stilla i växten).

Om han då börjar göda med t ex kaliumnitrat så börjar även dom stillastående växterna att växa och friska välväxande blad brukar trådalger rata som pesten.

Om du däremot stoppar ner en jädra massa nitrat i en Malawi-burk som inte innehåller några växter så blir det ofelbart väldigt mycket alger.

Nitrit är ett kapitel för sig. Fiskars avföring innehåller ammonium som bryts ner av dom goda bakterierna till nitrit och sedan till nitrat. Får man utslag på sitt nitrittest så kan det bero på följande saker:
1) Dom goda bakterierna i filtret/bottnen är för få. Har man nystartat eller gjort sitt filter för rent så finns det inga bakterier i det. Botemedel: Gör aldrig filtret kliniskt rent.
2) Ammoniet/nitriten kommer aldrig i kontakt med bakterierna. Detta kan förekomma om man har för svag genomströmmning i akvariet eller har möblerat det så att "döda vinklar" uppstår där vattencirkulationen aldrig når och där det ligger mycket skit som ska brytas ner. Botemedel: Håll alltid växter vältrimmade och se till att inte ha områden i akvariet med stillastående vatten och en massa skit/växtdelar som ska brytas ner.

Algerna tar gärna upp kvävet i både ammonium, nitrit och nitrat. Växterna likaså.

Så varför gynnar nitrit bara alger, men inte växter? Jag tror det beror på att när väl bakterierna och algerna har tagit sin del av kväve-kakan så finns det inget kvar till växterna.

Om man därför ser till att bakterierna snabbt kan omvandla skiten till nitrat innan algerna hinner ta upp nitriten så blir det lika mycket nitrat åt både alger och växter. Om växterna får det dom vill ha i form av ljus och gödning så skapas en syrerik miljö där bakterierna jobbar oerhört effektivt (0 ppm nitrit, 0 ppm ammonium). Om man även ser till att ta bort dom syrefattiga stillastående områdena i burken så har man en undervattensmiljö som alger verkligen hatar.

Kortfattat:

Ljus + *alla* näringsämnen i vattnet/bottnen + mycket växter + biologiskt filter + god cirkulation = Inga alger.

Ljus + fåtal näringsämnen + mycket stillastående/döende växter = Fullt med alger.

Därför är Malawi/Tangayika-burkar så svåra att få helt algfria utan kemiska substanser som bryter ner/tar bort kvävet.

#8 - 2 oktober 2002 11:28
Okey!!
Jag tackar för de svaret, de va värkligen bra ska ja lova..
Ä de värt o göra ett nitrit/nitrat test som kostar 160kr o så har man inget av det?
Kostar alla så mycket?
O en fråga som ja inte har fått nått vettigt svar på.
*Jag har ett 253L akvarium.
*Dubbelljusramp ett vitt o ett för växterna.
*En sprillans ny eheim ecco ytterfilter för 360L tror märket va nåt på 2235 kanske. O en eheim innuti akvariet.
*Mycket växter o mycket fiskar.
*Tänt 12 timmar om dagen.
*Matar me tetra o mygglarver.
*Vattenbyte 1/4 varannan månad, oftare o ja får alger.
Kan nån säga om detta ä bre eller inte.
Folk säger att ja måsta byta vatten oftare för de ä inge bra annars, men byter ja oftare får ja ju alger o de vill ja ju inte ha.

#9 - 2 oktober 2002 11:56
&gt;Hur mycket kan man stympa en svärdsplanta utan att den dör?

Jag har en gång kapat två stycken svärdspantor (Echinodorus bleheri) "längs med fotknölarna" och båda tog sig igen.

&gt;Alla växter växer mycket bra och fort (ej svärdsplantan) men
&gt;sessiflorans toppar får en rödbrun färg, vad kan det bero på?

Jag tror det är normalt för Limnophila sessiflora (och en del andra växter) att bli lite rödbruna i topparna, mina blir det också.

Peter

#10 - 2 oktober 2002 12:26
*Vattenbyte 1/4 varannan månad, oftare o ja får alger.
Kan nån säga om detta ä bre eller inte.
Folk säger att ja måsta byta vatten oftare för de ä inge bra annars, men byter ja oftare får ja ju alger o de vill ja ju inte ha.
Jag är nog så pass pragmatisk att jag vågar säga "om något fungerar - rör det inte"
Du har lyckats hitta en jämnvikt i ditt akvarium där dina fiskar, mat, ljus, och filter klarar sig med ett vattenbyte varannan månad utan alger men med sprudlande växter. Det är nog mångas dröm skulle jag vilja påstå. Men det är ingen utopi. Jag kör samma strategi i mina yngelburkar i garderoben och dom är igenspäckade med javamossa och javaormbunke och totalt fria från alger trots överbefolkning och övermatning.

#11 - 2 oktober 2002 23:33
Tack för ett riktigt bra svar defdac, det verkar som om det är ditt eget akvarum du pratar om!
Du har altså klurat ut allt (hoppas att du har rätt), jag göder förnärvarande med Tropica mastergrow + lera och torvgranulat i nedersta bottenskiktet, behöver jag nu också tillsätta kaliumnitrat?
Skall jag i så fall sluta göda med mastergrow?

#12 - 3 oktober 2002 04:46
jag göder förnärvarande med Tropica mastergrow + lera och torvgranulat i nedersta bottenskiktet, behöver jag nu också tillsätta kaliumnitrat?
Skall jag i så fall sluta göda med mastergrow?
Åhå, då gissade jag rätt =)
Förmodligen behöver du lite kväve (som du får av kaliumnitrat), men även alla näringsämnen du får av Tropica Mastergrow (TMG). Så fortsätt med TMG och tillsätt även KNO3.
Enligt Chuck Gadds gödningskalkulator så ska du dosera 1 tesked i 600 liter vatten för att nå den rekommenderade nivån 5 ppm kväve. Varje 1/3 vattenbyte så doserar du sen således 1/3 tesked.
(http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm )

(För att få igång kväveförbrukningen i växterna så använder jag personligen även KH2PO4 (kaliumdivätefosfat) - dvs fosfor.
Gödningens grundpelare är N-P-K (kväve-fosfor-kalium) och mikroämnena. Du får K och mikroämnen av TMG, och måste skaffa N och P separat (om du har få/inga fiskar).)

#13 - 3 oktober 2002 06:49
Tack för de svaret defdac..=)

Annons